S88 detectie van wagon wielen (onbedoeld!)

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

S88 detectie van wagon wielen (onbedoeld!)

Bericht door erik-n-fan »

Ik kan hier nog geen draadje over vinden... Maar op dit moment bij het terugduwen van een paar wagons is Sectie A bezet door de lok. Deze moet stoppen bij Sectie B. Echter, wanneer er wagons over de "breuk" rijden maken ze kortstondig contact en wordt de lok al in Sectie B gedetecteerd en stopt dus midden op een wissels.

Ik zaag nu gewoon 1 spoorstaaf door. Helpt het om hier een isolatie lasje te plaatsen om dit symptoom te voorkomen? Hebben jullie nog andere oplossingen? Ik gebruik S88, ECOS2 en RocRail.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: S88 detectie van wagon wielen (onbedoeld!)

Bericht door Marksintpancras »

Kan je een detectietijd instellen? De tijd wanneerde sectie bezet meldt? Zo ja, deze tijd vergroten.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

talent
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: S88 detectie van wagon wielen (onbedoeld!)

Bericht door talent »

De detectietijd vergroten is nu niet echt een nette oplossing voor dit probleem.

Kun je in RocRail niet de treinlengte instellen? En dan de laatste as van deze trein gedetecteerd maken (met een weerstandje). Dan detecteert de software wanneer de trein het blok binnen rijdt, en laat de trein daarna nog zijn eigen lengte doorrijden (zodat deze geheel in het blok staat waar je 'm hebben wilt).



Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: S88 detectie van wagon wielen (onbedoeld!)

Bericht door erik-n-fan »

2 Goede ideeën om mee te spelen! Ik zal er eens induiken.

Ik denk ook dat het beter isoleren van de verbinding zou helpen. Iets van plastic oid tussen de 2 uiteinden van de railstaven. Dan maakt een wagonnetje geen contact met beide stukken en gaat zodoende de detectie ook niet in de war...

Vanavond weer verder knutselen!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

talent
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: S88 detectie van wagon wielen (onbedoeld!)

Bericht door talent »

Het probleem met die oplossing blijft dat een trein die wel stroom afneemt op zijn laatste assen (bijvoorbeeld een stuurstandrijtuig of een wagon met sluitlichten) dan wordt gedetecteerd zodra die in het blok komt, terwijl een andere trein (die geen stroom afneemt op de laatste assen) pas gedetecteerd wordt als de locomotief in het blok komt.

Daarnaast wil je volgens mij gewoon dat een blok bezet wordt gemeld zodra een trein in dat blok komt (ongeacht of dat eerst met de loc of eerst met een wagon is). Hoe ver die trein dan moet doorrijden en wat er dan verder moet gebeuren, is dan aan de (instellingen in de) software.



Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: S88 detectie van wagon wielen (onbedoeld!)

Bericht door erik-n-fan »

In mijn geval is detectie van de locomotief voldoende bij het terugduwen. Hij rijdt al op z'n langzaamst, komt terug de vrije baan op, keert van richting en vertrekt weer vooruit. Ik wil dus niet aan de slag met detectie van de voorste (goederen wagon).
De oplossing blijkt simpel. Door een stukje isolerend materiaal te gebruiken om de snede in de rail te overbruggen maakt een rijdende wagon of lok nooit contact tussen 2 aparte secties. Ik heb het met een stukje plastic uitgeprobeerd en werkt perfect. Pas als de loc van de eerste sectie naar de tweede oversteekt zal deze tweede sectie (IN) bezet melden. Nu nog op zoek naar een goede permanente oplossing (ipv een glimmend stuk plastic :D ).


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: S88 detectie van wagon wielen (onbedoeld!)

Bericht door Willempie »

Erikgk,

Maar wat is nu het probleem, er wordt gewoon contact gemaakt en dat geeft een melding, helemaal zoals het moet en helemaal zoals het is bedoeld.
En wat is nu het probleem als er 2 of meerdere secties bezet zijn, als je een wagon neemt en je zet deze met het ene wielsstel in een meldsectie en je zet het andere wielstel in de andere meldsectie, zodat de scheiding onder de wagon zit, heb je toch hetzelfde, of ga je dan een lang stukje isolatie gebruiken.
Wat jij ervaart als ongewenst is gewoon normaal, en is zoals het werkt.

Groetjes



Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: S88 detectie van wagon wielen (onbedoeld!)

Bericht door erik-n-fan »

Willempie, ik vind het kort overbruggen van 1 sectie naar de volgende door een wagon wieltje niet echt zoals bezet melding bedoelt is. Normaal heb ik ook geen 2 secties op deze manier achter elkaar liggen ( gedetecteerd ). Hier dus wel. In een fractie van een seconde wordt de bezette sectie 1 even in contact gebracht met sectie 2 die voorbij flitst als bezet; en dan weer niet. Tot de lok werkelijk in sectie 2 komt en serieus bezet gemeld wordt.
Normaal zit er bij mij een geïsoleerd (niet gedetecteerd) stuk spoor waardoor dit soort detectie niet overspringt wanneer een wiel kortstondig 2 secties in contact brengt. Hier dus niet en zie het gevolg & mijn verbazing.... ach het blijft ingewikkeld :)

Simpelweg de spoor-onderbreking opvullen met niet geleidend iets waardoor een wiel niet meer wegzakt en de overbrugging maakt is een 0 euro, 60 seconden fix die voldoet. Tevens hou ik ik nog explicieter rekening met dit fenomeen in toekomstige secties.

De grap is dus dat het signaal kort maar niet niet kort genoeg is. Als ik snel rijdt met de lok dan wordt het signaal door het voorbijrijden van de geduwde wagons genegeerd, maar wanneer de lok juist langzaam rijdt gaat de melding wel af.

Anyway ... weer wat slimmer geworden in de sectie opbouw en bezetmelding planning... Dank allen voor het meedenken.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: S88 detectie van wagon wielen (onbedoeld!)

Bericht door maarten »

Als dat echt zo'n issue is voor jou dan maak je een ongedetecteerd stuk van 1 cm, klaar. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

talent
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: S88 detectie van wagon wielen (onbedoeld!)

Bericht door talent »

erikgk schreef:Willempie, ik vind het kort overbruggen van 1 sectie naar de volgende door een wagon wieltje niet echt zoals bezet melding bedoelt is.
Zo is melding dus precies wel bedoelt: als een sectie bezet is (of dat nou door een wagon of door een loc is maakt niet uit) wil je dat dit gemeld wordt. Wat er dan moet gebeuren (in jouw geval dus doorrijden totdat ook de loc in deze sectie is) is iets wat de software dan moet regelen.

In de praktijk is het vaak lastig (en ook niet echt nodig) om alle wagonnetjes gedetecteerd te maken (met een weerstandje voor stroomafname) en dus doen we dat vaak niet en zorgt de software er voor dat secties lang genoeg bezet gehouden worden op basis van de snelheid en lengte van je trein. Voor treinen die achteruit rijden (dus wagons voorop) is het een aanrader om te zorgen dat in ieder geval de achterste wagon van je trein wel gedetecteerd wordt, zodat deze een betrouwbare bezetmelding geeft. Zoals ik al eerder schreef, is het dan aan de software om te zorgen dat je trein nog wel lang genoeg doorrijdt.

Maar goed, als jij het liever op deze manier oplost, dan is dat natuurlijk prima. Op mijn modelspoorbaan zijn gewoon alle secties gedetecteerd (inclusief de wisselstraten) en bij treinen die ook achteruit rijden, is altijd ook de laatste wagon gedetecteerd (en bij sommige andere treinen ook, om verloren wagonnetjes te kunnen detecteren). In combinatie met juist ingevoerde treinlengtes, bestaan dit soort problemen dan gewoon niet.


Plaats reactie