Ombouw Database: Welke decoder?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door Rick »

Zonde van de loc, krijgt ie wel een nieuwe? ;)


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door Overdijk »

Toevallig in de nu 1306 geworden Startrain gelijk ook een Liasdecoder gestoken.
Eens kijken hoe die het doet.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door martindomburg »

Overdijk schreef:Toevallig in de nu 1306 geworden Startrain gelijk ook een Liasdecoder gestoken.
Eens kijken hoe die het doet.
En? Ben benieuwd of mijn bevindingen overeenkomen met die van jou :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door martindomburg »

Even wat anders,

In het begin riep ik dat ik de Doehler & Haass decoders niet ging testen omdat ze gelijk zijn aan de RMX990c van Rauthenhaus.
Ik heb hier toch wat reacties op gekregen en na wat discussies moet ik toch toegeven me hierin te hebben vergist. Niet dat die gelijk is aan de Rauthenhaus maar om het feit dat hij niet mag ontbreken op de lijst.

Daarom heb ik hem alsnog toegevoegd aan de checklist.

Mvg


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door martindomburg »

Edit op bovenstaande:

Ik heb vandaag een verse lading decoders van zowel D&H als Rauthenhaus ontvangen. Ik heb gelijk maar de proef op de som genomen en bij deze kan ik bevestigen dat ook in het rijgedrag de DH10c en de RMX990c nauwelijks van elkaar verschillen. Je merkt wel iets verschil in de motorfrequentie en de aansturing maar het resultaat is nagenoeg hetzelfde. Waar zit hem dan behalve de prijs verder het verschil in:

Instellingen, dat is de grootste verschil. Ga je echt op de lastregeling specifiek inregelen dan merk je dat de software van rauthenhaus en die van Doehler & Haass verschillen. Daarbij heeft de RMX een paar cv's ingeruild voor andere functies zoals tijdlimiet. Dat bepaald hoe lang een decoder door mag leven bij stroomonderbreking. Iets wat bij de D&H niet in te stellen is. (please correct me if i'm wrong, zie het nergens staan)

Edit: met CV137 kan je het bij de DH10c uitschakelen. Bij de RMX kan je het regelen!

Dus resume
De D&H en de RMX kunnen als gelijke worden beschouwd in deze database, Hoe ik hem ga invullen ben ik nog niet helemaal over uit. Daarover neem ik graag jullie input mee.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door martindomburg »

Vanavond weer een nieuwe slachtoffer: Minitrix 12798 BE 6/8III ofwel der kroko genoemd.

Om jullie ook eens te laten zien hoe ik het test heb ik een filmpje gemaakt van de testwerkzaamheden. Het beeld is helaas verticaal opgenomen, mijn standaard was defect dus er was geen andere optie om te filmen en te testen tegelijk.
(kan even duren voor hij beschikbaar is van moment van schrijven)

Maar het is een loc met een twist. Zoals je in het filmpje kunt zien was de ZIMO MX622 de beste keuze.... Althans totdat ik de loc ook daadwerkelijk ging ombouwen. Toen bleek dat de Zimo decoder helemaal niet in de behuizing paste. Het werd dus een Rauthenhaus RMX990 decoder. Jammer want de Zimo was echt beter.

De loc is uitgevoerd met een mooie onderhoudsvrije motor en naast de motor is precies genoeg ruimte voor een DH10c of een RMX990c. omdat de laatste net wat mooier met de motorfrequentie omging heeft hij met een minimale marge nipt gewonnen van de DH10c, met de Uhlenbrock als mooie nummer 3.

Budget advies: Uhlenbrock 73400
Klasse advies: Rauthenhaus RMX990c (Doehler & Haass DH10c volstaat ook)

De lijst, na uitval van Zimo:

1. Rauthenhaus RMX990c
2. Doehler & Haass DH10c
3. Uhlenbrock 73400
4. Tran DCX76
5. Kuehn N45
6. Lenz Silver mini
7. Laisdcc
8. ESU LokPilot micro 4.0
9. Fleischmann


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door martindomburg »

Ik heb de database uitgebreid met een 3-tal locs.

Als eerste de twee Minitrix HUSA modellen 1621 en BR 189. Hierbij heb je keuze uit 2 decoders: Minitrix of Rautenhaus MTC14. Ik heb de beide getest en in beide gevallen behaalde ik met de MTC14 decoder van Rautenhaus het mooiste resultaat.

Daarnaast een uitgebreide test met een oudje: Fleischmann 7234 - BR 218

Eigenlijk waren alle decoders gewoon goed. Het gaat hem hier echt om kleine veraschillen. Zo kruipt de SX techniek van D&H/Rautenhaus en Tran het mooist maar gaven de ZIMO en ESU overal de mooiste resultaten. Gevolgd door verassend Fleischmann zelf.

De Kuehn presteerde zoals verwacht gewoon op alle gebieden normaal, niet veel bijzonders gewoon goed.

De ZIMO is nummer 1 geworden ondanks dat de ESU LokPilot v4.0 net wat mooier gedrag vertoonde. Dit om de simpele reden dat de LokPilot freeswerk vereist vanwege zijn grote condensator op de kop. De Zimo leg je gewoon op de printplaat.

De lijst:

1. Zimo MX622
2. ESU LokPilot v4
3. Fleischmann
4. Lenz Silver
5. Kuehn N45
6. Rautenhaus RMX990
7. Doehler & Haass DH10c
8. Tran DCX76
9. Uhlenbrock
10. Laisdcc omdat deze gewoon niet past. Anders was hij het budget advies geweest.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door martindomburg »

We hebben weer een nieuwkomer: Roco N23257 | V200 046

Budgetadvies: Kuehn N45
Klasse advies: Zimo MX622

Het lag dicht bij elkaar in de test maar er vielen drie decoders af waarvan ik het niet had verwacht. De D&H en Rautenhaus werden erg warm van de loc en de Laisdcc presteerde bovenwonder goed maar past gewoonweg niet onder de kap.

An zich niet vreemd van de favorieten want deze loc gebruikt zijn gehele frame als pool voor de motor. De stroomafname en de rest is gescheiden van het chassis na ombouw.

De top:

1) ZIMO MX622, Subliem kruipen, mooie reactie en een goede cruisecontrol
2) Tran DCX76, Kruipt iets minder mooi dan de Zimo maar daarintegen is hij stiller.
3) Kuehn N45, Ook mooi kruipgedrag en de rest was ook erg goed in orde.
4) ESU LokPilot V4.0, alleen vanwege zijn prijs niet op de 3e plek. Verder presteerde ook deze erg goed.
5) Lenz Mini Silver. Stil, rustig gewoon netjes
6) DH10C, mooi maar word te warm
7) RMX990c, Mooi maar word ook te warm
8) Uhlenbrock, waardeloos voor deze loc.
9) Laisdcc, jammer maar die past niet.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door martindomburg »

Door een zeer gebrekkige service en tevens onbetrouwbaar in concistentie heb ik de Tran decoderlijn uit de test gehaald.

Als vervanger is de nano decoder PD05a van Doehler & Haass aangedragen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Pjotr500
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 dec 2013 13:15
Locatie: Heemstede

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door Pjotr500 »

Martin,

Goede keuze. Onlangs heb ik deze decoder ingebouwd in de Sik van 3DBuilder (Fred)
Rij eigenschappen zijn zonder meer goed, maar wat je ook in je test zou kunnen meenemen is het aantal functies op het gebied van verlichting.
Bij Zimo heb je namelijk de mogelijkheid om standaard allerlei effecten als knipperlicht e.d. middels CV instellingen te gebruiken.
Bij een Doehler & Haas moet je dan aan de slag met knipperleds, condensatoren of externe schakelingetjes.

Voor het echt keine Zimo werk ben ik daarom straks ook heel erg geinteresseerd in een Zimo MX616.


Groeten,
Pieter


Materieel: NS, tijdperk IV, Peco-55
Digitaal: OpenDCC, MarDec
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door martindomburg »

Je het absoluut gelijk hoor. D&H is erg beperkt qua functies. ESU is daar het beste in en Zimo zit er tussen in.

Echter negeer ik de extra functies in de database omdat de decoderkeuze voor 9 van de 10 gebruikers wordt gekozen op basis van rijgedrag. De enkele die extra functies nodig heeft is zelf al wel zover in kennis om een eigen keuze te maken.

Want als je dat sikje een knipperlicht wilt geven kan je een zimo nemen of een keuhn. Wil je dat knipperlampje naast knipperfunctie ook een andere functie geven (multitasken van aux functies) dan neem je een ESU.

De keuze van decoder is daarmee niet meer op basis van feitelijk rijgedrag in de basis setting (plug and play) maar op basis van wensen.

Groetjes

p.s.: naast Tran denk ik er ook sterk aan om Lenz, Fleischmann, Minitrix en Uhlenbrock uit de lijst te halen. Gezien het feit dat deze decoders ondermaats presteren ten opzicht van de rest.

Wat vinden jullie? miner keuze is wel minder moeite met kiezen


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door Sandopie »

Martin,

Fleischmann heeft in 2016 een aantal nieuwe decoders aangekondigd. Deze decoders worden gemaakt door Zimo en beginnen nu op de markt te verschijnen. Hierbij een overzicht van de voor onze schaal relevante types:

Art.nr. 685101 Next18 komt overeen met Zimo MX618N
Art.nr. 685602 Next18 sound komt overeen met Zimo MX658N18
Art.nr. 686101 NEM651 komt overeen met Zimo MX622N
Art.nr. 687701 NEM651 sound komt overeen met Zimo MX649N

Deze decoders hebben Zimo rijeigenschappen en functies. Ik raad een ieder, die per se Fleischmann decoders wil aanschaffen, aan voor deze types te gaan. De oudere types kunnen mindere rijeigenschappen en beperktere functies hebben.

Dus voor wat betreft jouw vraag over het uit de lijst halen van Fleischmann decoders. Wat is wijsheid?


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door martindomburg »

Gewoon de Zimo nemen, waarom zou je een decoder willen die beperkt wordt in zijn functies. Pak.je de.originele decoder welke vaak ook.goedkoper is krijg je wel alle functionaliteit.

Trix doet het met DH en Flm met Zimo. Ze zetten er eigen firmware op en die is vaak beperkter tov het origineel. Maar misschien verrast FLM ons wel :) dan nog, waarom zou je....

Das zo ingeveer mijn visie erop, wil niet zeggen dat het leidend is natuurlijk. Ik zie iig geen reden om een.merkdecoder daarom op te nemen naast de origineel :)


Waar ik momenteel wel benieuwd naar ben is de nieuwe Uhlenbrock Intellidrive 2 decoders. Heb ze besteld.om eens te proberen. Schijnen beter te zijn, als dat zo is komt die weer terug in mijn assortiment ook.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door Sandopie »

martindomburg schreef:Gewoon de Zimo nemen, waarom zou je een decoder willen die beperkt wordt in zijn functies. Pak.je de.originele decoder welke vaak ook.goedkoper is krijg je wel alle functionaliteit.
Vandaar mijn advies "per se Fleischmann decoders aanschaffen.....". Volgens Fleischmann hebben die decoders de volledige Zimo functionaliteit.
martindomburg schreef:Trix doet het met DH en Flm met Zimo. Ze zetten er eigen firmware op en die is vaak beperkter tov het origineel. Maar misschien verrast FLM ons wel :) dan nog, waarom zou je....
Fleischmann zou ons, eindelijk, best eens kunnen gaan verrassen. Voor wat betreft de Firmware is het nog even afwachten, maar ik heb goede hoop. Trix is een ander verhaal. Trix/Märklin wenst te bepalen welke functionaliteit belangrijk is, de wensen van de klant spelen volgens mij een ondergeschikte rol. Anders kan ik niet verklaren waarom Trix decoders b.v. geen ondersteuning hebben voor Railcom, terwijl de D&H decoders dat standaard hebben. Dat heeft ze in mijn geval behoorlijk wat omzet gekost.
martindomburg schreef:Das zo ingeveer mijn visie erop, wil niet zeggen dat het leidend is natuurlijk. Ik zie iig geen reden om een.merkdecoder daarom op te nemen naast de origineel :)
Wij verschillen hierin dus niet van mening.
martindomburg schreef:Waar ik momenteel wel benieuwd naar ben is de nieuwe Uhlenbrock Intellidrive 2 decoders. Heb ze besteld.om eens te proberen. Schijnen beter te zijn, als dat zo is komt die weer terug in mijn assortiment ook.
Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik verwacht alleen niet dat deze decoders, op korte termijn, een dusdanige stap voorwaarts maken, dat zij goed inzetbaar zijn op mijn toekomstig digitaal systeem.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door Redskin »

Martin, leuk dat je deze testen doet en publiceert. Toch een opmerking (en ik weet dat jij dat kan hebben ;)): met de standaardinstellingen die fabrikanten hun decoders meegeven, zal men in veel gevallen zonder aanpassingen best wel de voeten kunnen. Jouw test van de Be 6/8 van Minitrix (was de oorspronkelijke DCC/SX-decoder kaduuk?) legt daarmee een manco in het testen bloot. Deze loc heeft immers een klokankermotor. Het rijgedrag met de ESU bestempelde je als niet goed: "Dit is niet wat ik wil". Aan het beeld te zien kan ik dat helemaal billijken. Maar heb je voor de lol CV=54 en daarna F1 (het enige merk dat zo slim is om rij- en motoreigenschappen zelf te laten instellen: redelijk briljant) gedaan?

In andere woorden: recht uit de doos zal de ene decoder het in de ene loc inderdaad gemiddeld beter of slechter doen dan de andere. En daarmee anders optrekken of uitlopen. Met de juiste instellingen zullen die verhoudingen heel anders liggen. Zoals je weet vragen zaken als type motor (3- of 5-polig, klokanker, wel of geen vliegwiel) en overbrengingsverhouding specifieke instellingen. Of mis ik iets?


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door Sandopie »

Frank,

Op zich heb jij gelijk, echter Martin is heel duidelijk geweest over de testwijze. "Inprikken en karren maar". Veel gebruikers willen voor hun loc een decoder waarbij zij zelf niets, behoudens adres, hoeven in te stellen. Op basis van dit draadje is dit, in principe, mogelijk.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door martindomburg »

Precies dat ja :) het moet echt plug en play kunnen zijn.

Daarbij geloof ik in een goede basis, als een decoder niet op de standaard instellingen een resultaat laat zien kan je wel 1000 instelwaardes hebben zoals ESU maar echt goed resultaat is dan erg lastig te behalen. De basis moet gewoon kloppen.

Overigens is de CV54 functie van ESU mooi maar absoluut niet heilig!

groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door robert »

hoi,

Plug & play is een utopie. Er zijn niet voor niets diverse cv's om de motor te kunnen regelen. Daar komt bij dat ik er toch de voorkeur aan geef om (zoveel mogelijk) een merk decoder te gebruiken. Ik sta geheel achter het verhaal van Frank/redskin

rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door robert »

@martin

Blijf het opmerkelijk vinden dat je de minitrix decoder verwerpt. de 66841 (volgens mij d&h dc10) heeft een zeer uitgebreide instelmogelijkheid van cv's en is in mijn ogen een prima decoder. Zou je ook de d&h uit je lijst moeten halen

rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door martindomburg »

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.

maar goed als je het voor jezelf recht kan breien dat je voor 4 euro meer een merk eigen decoder hebt en tevreden bent met mindere instelmogelijkheden dan mag je van mij gewoon gerust je gang gaan hoor.
hoi,

Plug & play is een utopie. Er zijn niet voor niets diverse cv's om de motor te kunnen regelen. Daar komt bij dat ik er toch de voorkeur aan geef om (zoveel mogelijk) een merk decoder te gebruiken. Ik sta geheel achter het verhaal van Frank/redskin

rob
Er bestaat wel degelijk zoiets als plug & play. Sterker nog alle nem, plux, next en mtc zijn PnP. Waarom: Plug & Play betekend erinsteken en het werkt. Dus PnP bestaat wel degelijk. Wat jij echter probeert te zeggen (correct me if i'm wrong) is dat er altijd wel wat in te stellen is....

Ja klopt maar dat is puur smaak. Neem van mij maar aan dat je in de basis niks hoeft te veranderen. Als hij te hard rijdt, is dat jouw gevoel. Evenals een ander adres of andere functies. De kans dat je met een goede decoder de lastregeling aan hoeft te passen is 1 op de 5.
@martin

Blijf het opmerkelijk vinden dat je de minitrix decoder verwerpt. de 66841 (volgens mij d&h dc10) heeft een zeer uitgebreide instelmogelijkheid van cv's en is in mijn ogen een prima decoder. Zou je ook de d&h uit je lijst moeten halen

rob
In al deze berichten sta ik lijnrecht tegenover je.

Even rechtzetten: je hoeft mijn database met bevindingen niet te hanteren, de keuze voor een decoder is naast praktisch ook een gevoelskwestie. Als jij graag de trix decoders gebruikt, be my guest. Uit mijn testen komt geen bruikbaar resultaat van de minitrix decoder dat ik het een kandidaat vind om aan te raden. Ik heb er diverse geprobeerd, ook die van Fleischmann en ze legden het allemaal af tegen de originele decoder.

Daarnaast verwerp ik je bewering ook dat de 66841 evenveel kan, kijk maar eens in de JMRI schijven:

De 66840/41:
Minitrix 66840.png
Minitrix 66840.png (59.1 KiB) 4904 keer bekeken
De DH10c
DH10c.png
DH10c.png (61.35 KiB) 4904 keer bekeken
Duidelijk is te zien dat de DH10c meer instelmogelijkheden (CV's) heeft als de Minitrix eigen firmware.

Dus even resume:

Origineel:
- Goedkoper
- Uitgebreider

Imitatie van de fabrikant:
- Duurder
- Minder mogelijkheden

Ik denk niet dat ik nog meer bewijslast hoef te weerleggen om mijn standpunt te verduidelijken.

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door Redskin »

Voordat er figuren zijn die weer van alles aan eten en drinken gaan pakken: het is en was nooit mijn bedoeling geweest om om narigheid uit te halen want dat hebben we al genoeg. En juist treintjes verbindt ons hier. Bovendien bewijst Martin in deze rubriek een groep collega's met juist dit aspect vast een goede dienst. Top! En laten we alsjeblieft niet vergeten dat het maar om treintjes gaat!

Tegelijk hoop ik dat iedereen openstaat voor bevindingen en opmerkingen van anderen, want die zijn er ook. Liever dus niet kort door de bocht voor andere argumenten. Die houden ons scherp en het blijft er levendig en open door.

Goed, inhoudelijk:
@ Martin: helaas veeg je mijn argument over ESU van tafel maar juist met CV54 kom je wel razendsnel tot die goede basisinstellingen voor een specifieke motor en loc. En daar hoef ik verder zelfs niets voor te weten of te doen. Dat is juist de kracht van ESU en ik kom er rond vooruit dat het mede daarom mijn persoonlijke favoriet is. Het rijgedrag wordt in een paar tellen vastgesteld en geregeld, welk type motor en fratsen er wel of niet aan zitten. Noem dat maar eens niet heilig :lol: Eens: een ESU is een heel 'technische' decoder maar ik heb nog nooit 1000 (echt?!? :shock: ) instellingen nodig gehad om een loc helemaal naar mijn zin te laten rijden, meestal zelfs helemaal geen enkele meer! Juist met andere decoders is dat wel het geval.
Plug en play betekent volgens mij overigens dat je op een makkelijke wijze een analoge loc met een decoder kan digitaliseren.
Mijn twee centen...


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door robert »

@ martin

Er is duidelijk een verschil tussen de 66840 en 66841 qua instellingen. vergelijk de 66841 gebruiksaanwijzing maar eens met die van de 66840. Vergelijk die van de 66841 dan met de d&h . Ja, er zijn minder(4/5) instel mogelijkheden. Maar die hebben wij met plug en play toch niet nodig. Esu cv 54=0 kan goede resultaten geven. Motoren reageren verschillend, wat Frank ook al aangeeft. Daarom kan je cv instellen(zie bij esu voor diverse types motor) Nogmaals, ik prefereer een type/merk decoder (in mijn geval esu) , kunnen tegen een stootje, i.c.m. lokprogrammer makkelijk aan te passen, uitgebreide en (in mijn oren) nette geluiden om te downloaden. Plug en play is voor mij ook dummy stekker er uit, decoder er in.
Een ding weet ik zeker, wij zitten niet op een lijn. Wat mij betreft niet erg. :)

rob

PS ik snap niets van je print screens, geeft ook niet


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door martindomburg »

Die printscreens zijn DecoderPro.

Ik denk niet dat het nut zal gaan hebben de fabrikanten decoders serieus in de database op te nemen. Want hoe je het went of keert, een trix blijft een dh10c, dus testen we de dh10c.

En een esu is een goede decoder, sterker nog technisch gezien de beste maar zijn complexiteit maakt hem in gebruik niet de beste en daarom verre van de norm, soms is een andere gewoon beter. Ik bouw regelmatig een ESU in en het zijn absolute toppers echter is cv54 eerder een hulpmiddel dan de oplossing want ik maak ook vaak genoeg mee dat het met die functie slechter uitpakt.

ik snap best wel dat er een persoonlijke vookeur kan ontstaan voor een decoder die op papier en in de praktijk niet zo goed maar doordat je vertrouwd bent met een bepaald.merk hij voor jou in persoon wel meetelt.

Maar daar kan en wil ik de uitslag van de database niet door laten beinvloeden omdat ik dan bij elke loc wel elke decoder kan vermelden. Immer is er altijd iemand het er niet mee eens omdat hij decoder b beter vind.
Om dat te voorkomen heb ik de factor voorkeur eruit gehaald en kijk ik puur naar wat ik feitelijk voor me heb liggen en hoe dat gedrag dan is.

Als minitrix een eugen variant bouwt op de DH lijn en Fleiscmann op de Zimo lijn kan ik deze er wel bij nemen maar beter zullen ze er niet van rijden ondat de coretechniek hetzelfde blijft.

De discussie moet dus niet zijn waarom niet, maar meer waarom wel. Dat wil ik best doen hoor maar laten we dat dan in een apart draadje doen en niet in dit topic. Dat is alleen maar verwarrend,

Dus Ronald en Frank, begrijp me niet verkeerd. Ik begrijp julkie wel alleen zie ik geen weg om een voorkeur boven feiten te stellen in de opbouw van zon database. Misschien dan voor jullie de uitdaging mij ervan te overtuigen van.mijn ongelijk. Dat is wel eens eerder gebeurd :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Supercitroen
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 sep 2011 17:40

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door Supercitroen »

De Minitrix-decoder is inderdaad een variant op de DH-decoder die beperkter is. De decoder die Brawa levert is overigens wel 100% een DH-decoder.

De huidige zimo-decoder die roco/fleischmann levert is geen variant, maar een "echte" zimo. Daardoor is de verpakking wel een beetje knullig: Een doosje van Roco/fleischmann, met daarin een inlay om de ruimte te vullen, met daarin een doosje van zimo, met daarin de decoder.

Voor wat betreft de ESU-discussie: CV54 geeft bij mij ook heel wisselende resultaten. Het ene moment sublieme rij-eigenschappen, het andere een loc die met horten en stoten rijdt.
Wél lijkt het me interessant om de ESU mét uitvoering van CV54 als los onderdeel, naast de plug-and-play manier, in de lijst op te nemen, aangezien iedere leek deze handelingen ook uit kan voeren. Maar dat is uiteraard aan Martin.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ombouw Database: Welke decoder?

Bericht door martindomburg »

Moet zeggen dat ik dat niet eens een gek idee vindt. Kost wel meer tijd want de loc moet wel warm zijn als je de.functie uitvoert.

Ga der eens over nadenken

Tnxs


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie