Minitrix 12187 + Lenz 10311 Silver mini

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Minitrix 12187 + Lenz 10311 Silver mini

Bericht door edwin.dekker »

Gisteren een mooie 1855 op de kop weten te tikken, en vanmiddag van een Lenz 10311 decoder voorzien. Het Loc adres aangepast en de loc rijdt verder prima, maar ik heb een vraag waar ik zelf niet uit kom.
Vreemd genoeg heb ik slechts maar in een rij richting front seinen. Voor zover ik weet, heeft deze loc geen sluitseinen dus die kan ik niet controleren.
Iemand hier een idee wat er mis kan zijn?
Alvast bedankt weer voor het meedenken....

Groet,

Edwin


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Minitrix 12187 + Lenz 10311 Silver mini

Bericht door Marksintpancras »

Edwin,

Ook hierbij is meten = weten :lol:
Wat je kan doen is even de decoder eruit halen, en analoog die verlichting testen. Zo sluit je uit dat de lampje stuk is.
Dan blijven er twee dingen over, hij maakt ergens slecht cotact (de stroom geleidingsbaan) of de decoder geeft het signaal niet door.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix 12187 + Lenz 10311 Silver mini

Bericht door robert »

Hoi,

Loc heeft geen sluitsein. Wat Mark aangeeft, analoog controleren. Is wel led verlichting. Wat nog kan is slecht contact op de stekker. Volgens mij is dit weer zo'n beroemde/berucht minitrix 6-polige stekker. Probeer dan de pennetjes van de decoder aansluiting iets naar beneden te duwen.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Minitrix 12187 + Lenz 10311 Silver mini

Bericht door martindomburg »

Ik denk dat Robert het bij het juiste eind heeft. Anders decoder gewoon op de print vastsolderen.

Er zijn overigens wel kits te krijgen om deze loc van sluitlichten te voorzien, digikeijs heeft ze.

Succes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Minitrix 12187 + Lenz 10311 Silver mini

Bericht door edwin.dekker »

Bedankt voor jullie reacties, het lijkt inderdaad de connector te zijn. Kennelijk zijn deze pinnetjes net iets dunner dan de dummy die er in zit, want analoog geen probleem er mee. Het zal dus wel solderen worden....


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Minitrix 12187 + Lenz 10311 Silver mini

Bericht door Marksintpancras »

Edwin, wat het probleem ( mijn ervaring) is met Minitrix is dat de eigenlijk alleen hun eigen Nem651 of D&H of Rautenhaus goed passen en de overige merken een stuk slechter, heeft ook met de draad lengte te maken, ik wil ze er ook nog wel eens lekker vast solderen, zeker als er een Esu, Keuhn in wil stoppen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Minitrix 12187 + Lenz 10311 Silver mini

Bericht door edwin.dekker »

Domme vraag van mijn kant, maar beter vragen dan straks rook uit de decoder... Ik heb het voetje verwijderd en de decoder op zijn plaats gesoldeerd. Nu wil ik de boel doormeten voordat ik de loc op de baan plaats. Nu meet ik bij motor links en rechts een verbinding..... Klopt dit? Nu heb ik niet heel veel kennis van elektra maar de motor is immers een spoel, dus ik vermoed van wel.... :? Optisch zie ik geen tin tussen de hele dunne baantjes, maar je weet nooit......


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Minitrix 12187 + Lenz 10311 Silver mini

Bericht door martindomburg »

Als het goed is meet je een ohmse weerstand, je meet door de spoelen van de motor heen


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Minitrix 12187 + Lenz 10311 Silver mini

Bericht door Redskin »

Klopt: meten heeft in dit geval dan juist weer niet zoveel zin, anders dan vaststellen dat de verbinding tussen motor en decoder oké is. Wat ik altijd doe nadat ik een decoder vastgebakken heb, is even met een loep kijken of er geen soldeer- of draadrestjes tussen de contactjes liggen. De ruimte tussen die contactjes is erg klein en een (ongewenst) verbindinkje is zo gelegd... :roll:


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Plaats reactie