z21 problematiek HELP

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door Marcvane86 »

@ ben typ foutje moet kunnen :D

Dan terug on topic, stefan heeft mij een PM gestuurd die ik even hier behandel zodat de informatie ook voor toekomstige klachten voor handen blijft.
Stevan69 schreef:Onderwerp: z21 problematiek HELP

Goed ik zet alles even op een rijtje:

Z21 gekoppeld aan de router
Z21 vrij geschakeld
APP geïnstalleerd
APP geeft als het blauwe lapje van de z21 brand en niet knippert, een bliksem symbool naast het stop symbool
Als ik het blauwe lampje knipperde dan is het bliksem symbool weg

Heb de z21 aangesloten op een test rail aangesloten en er is geen verandering

Als ik de router loskoppel en een multimaus aansluit geeft de multimaus een err99 code aan

Zo dat was het en weet niet wat ik kan doen om het hele gebeuren naar behoren te laten werken

Mvgr stefan
Ik vermoed dat incomplete software updates jouw gebruik verstoren maar we gaan alles even af.

Om te beginnen wil ik je vragen de z21 te resetten naar fabriek instellingen, doe dit door 5 seconden (minimaal) de ronde knop op de voorzijde in te drukken de led gaat paars knipperen dat geeft aan dat hij gereset is.

Ik wil je tevens vragen om de software versie van jouw z21 uit te lezen via de z21 app op de pc en dit terug te koppelen aan mij.
Mocht je nog niet de laatste versie V1.28 (in iedergeval wel voor de zwarte Z21) hebben geïnstalleerd dit graag wel doen via volgende link. http://www.z21.eu/en/Downloads

Je geeft aan dat de Multimaus err99 geeft. Je moet voor de multimaus de laatste software update (opnieuw) installeren volgens de service pagina van roco, vermoedelijk is bij de laatste update de procedure vroegtijdig beëindigd. Op onderstaande link kun je de info nalezen en hoe uit te voeren.
https://www.roco.cc/en/service/download ... index.html
Do not interrupt the update process not by unplugging the multiMAUS the multiZENTRALEpro or other connected equipment. Should this happen, the multiMAUS shows "Err 99". You need to update and then again start to finish, so that the multiMAUS is functional again.
Double click to open the "MM_Update_xxx.exe" file.
Om terug te komen op de staat van verbinding en wanneer er wel of geen bliksem is wil ik het volgende even neer zetten.

Vast Blauw Led, baanspanning staat aan, telefoon geeft wifi symbool met groene vink.
Knipper Blauw Led, baanspanning is uit, telefoon geeft wifi symbool met groene vink en er staat een gele bliksem in beeld.
Vast Groen Led programmeermodus.
Knipper Rood Led, kortsluiting, telefoon geeft wifi symbool met groene vink en er staat een gele bliksem in beeld.

Probeer even je rails volledig af te koppelen en dan de reset en updates te doen zoals hier boven aan gegeven.
Test dan zonder rails of alle functies werken zoals ik heb aan gegeven qua led kleur etc.

Controleer het liefste met een multimeter en anders visueel of er wellicht kortsluiting is in het groene kroon steentje of de kabels naar de rails en ook of de rail staven zelf geen onderling contact hebben.

Hoe heb je de railconnectie gemaakt?? aansluitrails bevatten intern een printje wat weg moet, dat is alleen voor analoge aansluiting.
Sluit je de kabel rechtstreeks aan op de kale rails dat is namelijk de beste manier.

Sommige van bovenstaande zaken zijn al eerder aangehaald maar ik wil graag helemaal zeker zijn dat we niets vergeten.
Laat even weten hoe het is na bovenstaande zaken gedaan te hebben.
Daarna kan ik je evt weer verder ondersteunen mocht het nog niet opgelost zijn.

Over dat vrijschakelen van z21 ivm andere router ben ik niet helemaal van op de hoogte kan dat ook niet heel snel vinden online.
Ik heb de originele router in mijn bestaande thuis netwerk gehangen.
Internet router kabel naar poort 1 op linksys router dan eerst internet router starten wachten tot die klaar is dan linksys aanzetten.
Wifi kun je ook instellen als accespoint (extra punt in je thuisnetwerk incl internet signaal tijdens connectie met z21) kijk voor de hele instructie even in mijn baan topic terug.

Ik hoor graag de resultaten.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door Marcvane86 »

Stefan, heb je toevallig nog getest? Ben benieuwd of het eventueel al werkt.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Onderwerp starter
Stevan69
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jun 2016 14:07

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door Stevan69 »

Onderwerp: z21 problematiek HELP

Marcvane86 schreef:
Stefan, heb je toevallig nog getest? Ben benieuwd of het eventueel al werkt.

Hallo, ik heb gedaan wat u heeft voorgesteld

Z21 ge reset ( lampje gaat van blauw naar rood naar blauw en rood)
Upgrade uitgevoerd
Getest zonder rail ( bliksemsymbool uit als het stop symbool rood is, bliksemsymbool aanwezig als het go symbool groen is)
Dit het zelfde als er rails aangekoppeld is
Err99 op de multimaus is na update veranderd van 99 naar err98 en tijdens het updaten verscheind ook heer een knipperend bliksem symbool, de update staakt met de melding op de computer " error writing segment ( met bij iedere her update een nr van 1 tm 210)

Benny echt genijgt om het hele apparaat met maus en al onder een wals te gooien en gewoon weer analoog te gaan :o :evil: :D nee hoor, maar het scheeld niet veel

Kan er ook een sluiting zijn in de rbus vanwegen de errors in de multimaus of is de ship van de maus ook defect want reset is niet mogelijk met shift en menu

In afwachting, stefan



Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door Marcvane86 »

Hallo stefan,

het probleem met wel of geen spanning op de baan krijgen zou nu goed moeten zijn.
Jouw beschrijving geeft op de juist momenten aan met bliksem symbool dat de spanning van de baan af is.
Er is dus geen kortsluiting op dit moment :D

Kun je nu gewoon rijden met een digitale loc?
Doe dit zonder de multimaus aangesloten, loc gewoon bediend via je telefoon/tablet even rij test doen en evt licht functie even schakelen.
Dan kunnen we verder kijken met de gedachte of de centrale nog doet wat hij hoort te doen.

Mochten er nog rare zaken gebeuren moet je nogmaals controleren of het apparaat goed is vrij geschakeld.
Een nog geblokkeerde z21 kan de gekste storingen met zich mee brengen zie ik op verschillende fora.


Voor de multimaus weet ik zo niet meer wat daar nog meer voor te doen is, ik heb deze zelf niet in gebruik dus kan niet meer doen dan internet raadplegen.
In de handleiding staat onderstaande:
ab ERR 90: Ihre multiMAUS ist leider zum Service-Fall geworden und braucht eine Grundüberholung im
ROCO-Service.


Ik heb wel een filmpje van een update multimaus op youtube gevonden heb jij het exact zo gedaan?
Hier krijgt men ook eerst code 99 en daarna gaat het pas goed.
https://www.youtube.com/watch?v=2FCWcVfOgp0

Op internet kan ik zo ook niet 123 iets vinden wat de oplossing kan zijn voor code 98.
Ik vrees dat die maus niet bruikbaar meer zal zijn als het updaten ook niets helpt, tenzij iemand nog een andere optie weet dan repareren bij roco of een nieuwe aanschaffen.
De softwarechip is mogelijk niet meer over schrijfbaar op de manier zoals wij gebruikers dat kunnen doen door een eerdere onderbroken update.

Het resetten heb je dat gedaan op onderstaande wijze?
Op blz 29 van de handleiding staat wat je moet doen als een reset niet lukt,

In dit geval kan het uitnemen en opnieuw insteken
van de stekker met het gelijktijdig indrukken van de
“Shift”- en “MENU”-toets helpen.

Hierbij wordt de multiMAUS geheel op de fabrieksinstellingen
teruggezet. Daar hierbij ook de locbibliotheek
wordt gewist moet deze stap vooraf goed worden
doordacht.
NL handleiding:
http://www.oude-station.nl/images/Roco/ ... timuis.pdf

ik wacht weer even je reactie af op bovenstaande zaken.

Ps een Pm is niet nodig als je hier een bericht zet zie ik het direct ivm abonnement op dit draadje.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door Willempie »

Stevan69 schreef:Onderwerp: z21 problematiek HELP

Marcvane86 schreef:

Getest zonder rail ( bliksemsymbool uit als het stop symbool rood is, bliksemsymbool aanwezig als het go symbool groen is)
Dus helemaal zoals het moet zijn.

Als de baanspanning op de baan staat blauwe led brand op de z21 dan staat er in je schermpje een wifi symbool met groen vinkje en in rood het woord STOP. Dat is de actie die je moet uitvoeren om de baanspanning te kunnen uitzetten dus drukken op het woord stop.

Als je dat hebt gedaan dan verschijnt het bliksem symbool en het woord GO in het groen. Dus als je die actie uitvoerd (daarop drukt) gaat de baanspanning weer aan. Zoals ik het lees werkt het dus al die tijd al gewoon zoals het moet werken. Alleen snap jij niet wat er bedoeld wordt.

En als je de Multi-Maus nu eens aansluit op de x-bus werkt het dan wel, ik denk namelijk denkelijk van wel.
De B-Bus is de bus voor de booster en de R-Bus voor het programmeren, en terugmeldingen
Als ik op mijn Z21 de Multi-Maus aansluit op de B-Bus geeft die ook een ERR melding ;)


Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Stevan69
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jun 2016 14:07

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door Stevan69 »

Goed ik heb gisteren de z21 weer aangezet en het eerste wat ik zie is een rood lampje branden, niet goed dus, stop knop aan uit gezet een paar keer en uit eindelijk werd hij blauw. Oke heb de test rail aangesloten een lok er op gezet, niets, om uit te proberen of er stroom op de rail staat een analoog er op gezet (E110 van flm) , niets, een V218 van flm en ik kon hem nog net vangen :o , dus er staat stroom op de rail!

Nu heb ik een geniaal idee gekregen: namelijk: vraag gewoon of er iemand in een straal van pak en beet 50 km om Nijmegen bereid is om mijn z21 op zijn baan/ testrails aan te sluiten en het in te regelen cq te testen, dit is in mijn ogen het makkelijkst ( want via de blog is het veel te omslachtig) en zo kan ik ook nog eens wat leren. Misschien is deze persoon ook bereid om hem overnieuw te updaten want het kan ook zo zijn ( omdat ik oude meuk van een laptop heb) dat mijn updates niet goed binnengehaald worden. Ik heb vervoer en meestal op de woensdag en donderdag vrij.

Wie o wie

Mvg stefan



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door Willempie »

Beste Stefan, ik heb het idee dat jij aan een dood paard aan het trekken bent. Als de z21 nieuw is dan zit er gewoon garantie op en moet je hem opsturen. Anders een andere aanschaffen en deze in de kliko gooien.

Groetjes



Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door Marcvane86 »

@Wim, stefan heeft een tweedehands z21 start gekocht en daarbij een nieuw routertje van roco.
De z21 heeft dus vermoedelijk geen garantie meer of de aanschafbon moet zijn meegeleverd tijdens de deal??

Of het nu zover is dat de z21 de prullenbak in moet twijfel ik nog aan. Al is het ook zeker al door mn gedachten gekropen.
Het kan natuurlijk ook de onervarenheid zijn die parten speelt in het proces, al wordt dit steeds minder plausibel.

@Stefan ik woon helaas niet echt om de hoek anders had ik wel even langs willen komen.
Ik kan me niet voorstellen dat jouw oudere pc de update niet juist verwerkt eigenlijk, ik gebruik ook nog een pc van de 2e generatie dual core processoren(+/- 10 jaar oud) voor de treinbaan.
Ik kan sowieso aanbieden via het gratis programma teamviewer mee te kijken/klikken op jouw pc om te kijken of jouw z21 goed is ingeregeld middels de software.
Echter moet dan wel de z21 aan middels jou nieuwe roco router in het internet thuisnetwerk gehangen zijn zoals ik dat hier thuis ook heb gedaan.

Wat je ook kunt doen is van alle schermen uit de maintenance tool even printscreens maken en deze te delen middels photobucket links hier op het forum.
Vanwege de gelimiteerde beschikbare ruimte op de forum server zien we liever geen foto's rechtstreeks op het forum worden geüpload.
Evt foto's van hoe alles nu aangesloten is en printscreens van je telefoon/tablet kunnen ook al veel zeggend zijn.

Een andere optie is om een afspraak te maken je te ontmoeten bij onze hobbyclub "Hobbyinpraktijk" in Werkendam. http://www.hobbyinpraktijk.nl
Daar helpen we de startende modelbouwers (modelspoor en model rc schepen(overig rc evt. ook)) graag weer opgang met hun hobby strubbelingen.
Het is niet naast de deur maar dan kan ik wel met je mee kijken of ik iets vreemds merk of zie, echter garanties kan ik je nooit geven dat ik het wel aan de praat krijg.
Aansluiten op een stuk rails van mij lukt dan ook nog wel om dat ook nog uit te sluiten.
Je moet dan wel alle spulletjes meebrengen zodat we de setup kunnen opbouwen zoals deze bij jou thuis staat.(laptop, router, z21start, loc's digitaal, stukje van jouw rails waar je nu ook mee test)
Ik ben daar echter wel alleen op selectieve zaterdagen aanwezig afhankelijk van afspraken in de thuis situatie.

Ik hoor wel wat jouw voorkeur heeft.

Wellicht kunnen we zo toch nog een stap maken voordat de vuilnisbak in beeld komt.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door Marcvane86 »

aanvulling vanaf mijn zijde, ik heb het topic nog even terug zitten lezen voor alles details.

Je hebt tweedehands de z21 gekocht, kun je eens nakijken of de adapter inderdaad bij de z21 hoort?
Aangezien je ook een multimaus hebt is niet toevallig de adapter van de multimaus centrale in gebruik bij de z21?
of heb je het als bundel gekocht uit een startset zoals onderstaande?
http://www.roco.cc/en/product/230651-0- ... ducts.html

Wat me daar wel direct opvalt is:
The full functionality of the z21 Start is only given when used with the "z21 WiFi(WLAN) Package" (see item number 10814).
Dit heb jij natuurlijk bijgekocht maar vraag me af of alles wel helemaal goed is ontgrendeld.

Daarnaast gaf je aan dat je analoge locs zelf bent gaan voorzien van decoders.
Heb je er al een digitale loc op gehad die af fabriek digitaal was of op zijn minst een loc met een nem stekker die nu voorzien is van een insteek decoder?
Wellicht zit de sluiting in de loc of decoder aangezien je een beginnende ombouwer bent??
Loc even doormeten met multimeter laat je evt fouten zien.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door Willempie »

Met de tweede hands spulletjes, dus ook het probleem van de voorgaande eigenaar gekocht, die is er nu wel mooi van verlost.

Het kopen van tweedehands spullen is het kopen van de ellende van een ander. Uithuilen en gewoon nieuw kopen.

Zoals ik het lees is de z21 overleden, waarschijnlijk de eindtrap, die de railspanning op de baan zet.

Groetjes



Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door Marcvane86 »

Stefan, ben je nog iets verder gekomen met jouw centrale?


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Onderwerp starter
Stevan69
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jun 2016 14:07

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door Stevan69 »

Aller eerst allemaal nog de beste wensen voor 2017,

Ik ben jullie zeer dankbaar voor jullie brainstorm, hulp en kennis.
Ik heb degene gecontacteerd waarvan ik de z21 van heb overgenomen ivm garantie, gelukkig valt het nog onder garantie dus word het naar de flm/roco fabriek terug gestuurd.

Een ander geval is de multimaus, deze reageerde niet op reset en of andere combi dus deze stur ik denk ik ook maar mee ook al is hij elders aangeschaft, wie niet wint wie niet waagt. Of er moet er hier een bereidwillige zijn die zig er aan wilt wagen, tenslotte heb ik de maus toch maar als reserve voor als de iPad leeg is o.i.d.

Mvg stefan



Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door Marcvane86 »

Mooi dat de z21 ondergarantie valt, of je de maus mee moet sturen weet ik niet. Als het geen combi set is geweest krijg je daar uiteraard geen garantie op. Ik zou als je z21 terug is proberen de software opnieuw te flashen op de maus en anders is een andere maus op MP of beurs kopen goedkoper dan reparatie vermoed ik zo.

Hou ons op de hoogte hoe het gaat met je z21.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Onderwerp starter
Stevan69
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jun 2016 14:07

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door Stevan69 »

Hallo allemaal, het is weer een tijdje geleden dat ik actief was met de z21 en z'n problemen,

Maar hier zijn we weer hoor, ik had de moet opgegeven en heb de z21 opgestuurd naar de leverancier, deze heeft hem wederom naar fleischmann gestuurd en nu na 2 maanden heb ik hem eindelijk weer terug met een schrijven er bij.

In dit schrijven staat dat de z21 uitvoerig is getest en dat er geen problemen zijn gevonden, tuurlijk hebben zij betere en meer verstand ervan als ik en ook de apparatuur.

Nu zeggen ze daaro dat als de problemen zich voort blijven doen ik eens moet kijken naar de rails?
Hoezo rails is er dan een verschil voor analoog en digitaal? En ook in merk? Ik mag er toch vanuit gaan dat als ik flm rails met bedding heb voor analoog dan is dit toch het zelfde als digitaal rails of heb ik het nu weer eens een keer mis

Eens kijken wie er raad weet
Mvg stevan



thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door thevandijks »

Rails voor digitaal is het zelfde als voor analoog. Maar er kan heel veel fout gaan met het digitaal aansluiten, eerst de baan analoog testen? Werkt alles naar wens, misschien veel vuil? Overal spanning op de baan, kan je testen met een 12 volt lampje of een multimeter.
Ik blijf je hier volgen, hoewel ik al een oudere multimaus centrale bezit die werkt ga ik binnenkort ook de z21 aansluiten.

Groet Hans


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door shoven »

Er is geen verschil in rails voor analoog en digitaal.
Het enige is dat bij sommige aansluitrails er een condensator onder zit, die moet je eruit knippen, anders doet ie het digitaal niet lekker.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Stevan69
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jun 2016 14:07

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door Stevan69 »

Bedank, het zal wel weer een tijd gaan duren, ik moet eerst maar eens alles op een rij zetten,:
1: baanplan, aanleg schoonmaak en meten
2: originele Dcc loks aanschaffen
3: nieuwe multimous aanschaffen
4: kijken of er iemand bereid is om mij in Dcc wijs weg te maken, liefst personen die ook overstappen van analoog naar digi of die deze stap al hebben gemaakt. (Ik ben namelijk van mening dat praktijk altijd beter is dan theorie).
5: een modelspoor n club zien te vinden rond Nijmegen

Ik sta voor alles open en ideeën en hulp is altijd zeer welkom



Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door Marcvane86 »

Stefan, wellicht heb ik het al eerder aangeboden maar bij hobby in praktijk in Werkendam kun je terecht voor veel vragen. Ik ben daar ook een van de vrijwilligers.
Zelf heb ik de zwarte Z21 en dus ervaring met het aansluiten etc. Het is niet om de hoek bij Nijmegen maar wellicht kunnen we eens een afspraak inplannen om gezamenlijk een test opstelling te maken met jouw apparatuur. Op het moment zit ik midden in een verhuizing en is mijn tijd erg schaars maar vanaf half april moet er wel weer wat ruimte in de agenda komen. Heb je toevallig een kennis met nspoor loc affabriek dcc?

Dan gewoon simpel twee draadjes van de rails naar de centrale dan moet het werken. En dus niet het aansluit railtje van analoog gebruiken. Voor fleischmann piccolo zijn er mooie voeding klemmen klik je om de bedding en railstaaf en klemt daar de draden aan.

Hoop dat het je lukt.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door anne w »

Beste Stefan,

Het weekend van 25 en 26 maart is er bij de MSG/Den Bosch een Modelspoor Expositie en er zijn dan twee N-Banen in bedrijf die bestuurd worden door elk een........................z21 (ik weet even niet of het hoofdletters zijn en welke kleur.....)

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door Marcvane86 »

Gistermorgen is Stefan op bezoek geweest bij Hobby in Praktijk in Werkendam.

Na goed controleren van zijn materiaal zijn we een voor een alles gaan aansluiten.
Bij het inpluggen van de z21start sprong deze direct op kortsluiting zoals bij Stefan al vaak gebeurd was.

Ik heb de centrale een reset gegeven d.m.v. inhouden van de stop knop tot dat het ledje paars knippert.
Daarna bleef de centrale normaal werken, er stond nog niet de laatste software versie op dus die heb ik direct geladen.
Daarna bleef de z21start ook gewoon stabiel werken gelukkig. Dat probleem was dus inmiddels uit de wereld.

Dan was er nog het probleem met de Multimaus met ERR99, d.m.v. de z21start een update uitgevoerd op de Multimaus.
Aansluiten op de R-bus en draaien maar, een minuut of wat later hadden we ook weer een werkende Multimaus.

Wim is ondertussen bezig gegaan met 2 locomotieven van Stefan na te kijken, 1 had Stefan al omgebouwd naar digitaal maar had de verlichting precies tegen de rijrichting in werkend dus heeft Wim de 2 draden om gesoldeerd zodat alles juist functioneerde. De andere locomotief is ter plaatste direct omgebouwd naar digitaal met een door Stefan meegebrachte decoder waar de rode draad van af was gebroken, gelukkig kon Wim deze terug solderen op de decoder en werkt het geheel weer.
Na dit alles is er gelukkig weer een werkende treinbaan met 2 digitale locomotieven.

Stefan veel plezier met je treinbaan en mocht je wederom een probleem hebben kun jij altijd terecht.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Onderwerp starter
Stevan69
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jun 2016 14:07

Re: z21 problematiek HELP

Bericht door Stevan69 »

6 mei was ik te gast bij hobby in praktijk, Marc en Wim hebben m'n probleem met de z21 verholpen en zelfs 2 loks gedigitaliseerd. Gisteren m'n 3e lok voorzien van een chip, en dank zij hetgeen ik heb geleerd van Marc en Wim, en zie daar hij rijd.
Nu kan ik langzaam aan mijn andere 17 loks ombouwen en m'n baan beginnen te plannen.
Een volgende stap hierna zal zijn de baan verder te gaan digitaliseren en een pendelbaan gaan maken.

Kortom genoeg te doen en uit te vogelen.

Thx mannen tot een volgende keer

Stefan


Plaats reactie