Z21(wit) & Multimuis probleem

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Z21(wit) & Multimuis probleem

Bericht door edwin.dekker »

Graag wil ik jullie hulp vragen bij een vaag probleem dat ik heb. De situatie is als volgt;
Van het weekend aan het prutsen geweest om een Digikeijs 4024 servo decoder aan de gang te krijgen, maar het wilde niet lukken zoals ik wou. Nu wint de bijgeleverde handleiding absoluut geen prijs voor duidelijkheid, maar zelfs na heel wat uurtjes prutsen en zoeken op het internet, kreeg ik het niet naar het zin. Het afstellen van de servo's en schakelen ervan lukte enkel dmv adres 9999. Na een factory reset van de decoder, waarbij de decoder op 1 gezet wordt wilde het maar niet werken. Zelfs de decoder een ander adres geven lukte me maar niet. Totdat ik zondagavond me bedacht dat er nog wel eens een loc op adres 1 kon staan. Na het raadplegen van de administratie bleek dat te kloppen. De allereerste loc die ik zelf had voorzien van een decoder stond op adres 1. Loc gepakt op het spoor gezet en getracht CV1 aan te passen naar een ander adres. Hmmm wilde niet lukken: Error 4. Ook de functie decoder die gekoppeld is aan deze loc kreeg ik niet op een ander adres. Ook het resetten wilde niet lukken. Vervolgens de wisseldecoder los gekoppeld en het hele riedeltje nog een keer geprobeerd, met als enige resultaat dat de frustratie toe sloeg.... :x :x Uiteindelijk heb ik de multimuis volledig gereset en dus leeg gegooid. Daarna kon ik de boel pas om configureren. Uiteindelijk alle locos weer in de muis gezet en even getest. Nu komt het: de meeste locos rijden prima en is nix mee aan de hand, maar een aantal doet raar. Het lijkt erop dat er een mega vertraging op de lijn zit, van als ik bijv. mijn Piko Mat54 met Uhlenbrock decoder laat rijden en ik draai de regelaar op 0 dan duurt het zeker nog 4 seconden voordat de trein tot stilstand komt. Idem met mijn wadloper ook voorzien van een Uhlenbrock decoder. Schiet mij maar lek.... ik weet het ff niet meer. (Overigens weet ik nu nog niet of de wisseldecoder nu wel normaal gaat werken :oops: )
Alvast bedankt voor het meedenken, hopelijk zie ik iets kleins over het hoofd.
Laatst gewijzigd door edwin.dekker op 31 jan 2017 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Z21(wit) & Multimuis probleem

Bericht door Willempie »

Beste Edwin,

Het probleem is dat je niet leest en niet doet wat er in de handleiding staat.

Het enige locadres wat je nodig hebt is 9999 daar stel je de uitslag van de servo mee in.
Voor het adresseren van de wisseladressen heb je alleen wisseladressen nodig.
Dus als de decoder de wissels 1 t/m 4 moet bedienen, dan druk je op het knopje van de decoder en zet je met de MultiMaus wisseladres 1 om afbuigend of rechtdoor maakt niet uit.
Dat is alles en dat staat duidelijk beschreven.

Zo werkt het ook voor de Servo-Switch.
http://www.rosoft.info/ServoSwitch.html
Misschien is deze beschrijving duidelijker voor je.

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Z21(wit) & Multimuis probleem

Bericht door edwin.dekker »

Beste Willempie,

ik denk dat de beschrijving daar dan toch echt niet duidelijk in is.... Zie bijlage.
Hier staat toch duidelijk dat de decoder een adres nodig heeft...
Bijlagen
digikeijs-servo4024.jpg
digikeijs-servo4024.jpg (120.94 KiB) 5934 keer bekeken


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Z21(wit) & Multimuis probleem

Bericht door FidOo »

Willempie schreef:Beste Edwin,

Het probleem is dat je niet leest en niet doet wat er in de handleiding staat.

Het enige locadres wat je nodig hebt is 9999 daar stel je de uitslag van de servo mee in.
Voor het adresseren van de wisseladressen heb je alleen wisseladressen nodig.
Dus als de decoder de wissels 1 t/m 4 moet bedienen, dan druk je op het knopje van de decoder en zet je met de MultiMaus wisseladres 1 om afbuigend of rechtdoor maakt niet uit.
Dat is alles en dat staat duidelijk beschreven.

Zo werkt het ook voor de Servo-Switch.
http://www.rosoft.info/ServoSwitch.html
Misschien is deze beschrijving duidelijker voor je.

Groetjes
Dat zegt Wim toch ook?
Misschien ist niet duidelijk voor je. maar er bestaand 2 soorten adressen, lok en wisseladressen!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Z21(wit) & Multimuis probleem

Bericht door Willempie »

De decoder ziet de ‘wisseladressen’ als stuurfuncties voor de diverse uitgangen. Afhanke-lijk van de ingestelde mapping kan de decoder 1 tot 8 ‘wissel’ adressen in beslag nemen.
Alleen als je niet weet hoe iets in basis werkt zal iedere handleiding een slechte zijn.

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Z21(wit) & Multimuis probleem

Bericht door edwin.dekker »

Als ik wist hoe het werkte had ik de handleiding niet nodig... Maar voorlopig heb ik nog geen enkele reactie op mijn vraag...


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Z21(wit) & Multimuis probleem

Bericht door Maurits71 »

Edwin, het flauwste antwoord op je vraag is, ook dit vindt je in de manual.

in de cv settings, kan je aangeven hoe snel een trein/ decoder stopt danwel reageert, cv 4 is er bijvoorbeeld eentje. echter dat wisselt per decoder/ fabrikant en voor het juiste antwoord per decoder moet je zoeken in de ..... precies ;)


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Z21(wit) & Multimuis probleem

Bericht door edwin.dekker »

Voordat ik de boel gereset heb was er niets aan de hand.... optrek en remvertraging e.d. is niet het punt. Ik neem aan dat de cv waardes opgeslagen worden op de decoder dus in tact zijn gebleven.


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Z21(wit) & Multimuis probleem

Bericht door Bjor »

edwin.dekker schreef:Ik neem aan dat de cv waardes opgeslagen worden op de decoder dus in tact zijn gebleven.
Edwin,

Dat dacht ik ook toen mijn lok ineens raar gedrag ging vertonen. Mijn welgemeende advies: toets je aanname, door de locdecoder opnieuw in te stellen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Z21(wit) & Multimuis probleem

Bericht door Willempie »

Edwin,

Jouw aanname na reset staat in de manual, en die aanname noemen we ook wel default of fabrieks instellingen.
Je weet helemaal niet wat het resultaat is van je handelen.
De gouden regel is, als het niet kapot is probeer het dan niet te maken. Meestal is het dan juist kapot.

Wij kunnen het niet helpen dat jij er een zooitje van maakt, omdat je niet weet wat je aan het doen bent.
Overigens heb jij een klip en klaar antwoord op je vraag gekregen. Maar ik merk dat ook jij de hand niet in eigen boezem steekt en alles en iedereen de schuld geeft van je eigen handelen.

Goed lezen, en doen waterstaat.

Bye Bye



Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Z21(wit) & Multimuis probleem

Bericht door Sjors77 »

Als leek die met de rosoft switches werkt wil ik wel een poging wagen door uit te leggen hoe ik het heb gedaan.

Ik begrijp goed dat je met de Multimaus programmeert? Je maakt een lokadres aan op 9999. Dit is enkel voor het afstellen van de servo's.

Voor het schakelen van de wissels zet je de MM op bedienen wissels. Vervolgens selecteer je dan wissel 1. Druk op het programeerknopje van de wisseldecoder. Schakel wissel 1. Lampje gaat uit en de wissel is geprogrammeerd.

nogmaals ik gebruik geen digikeijs maar volgens mij werkt het hetzelfde. Hoe je dan de servo's moet afstellen weet ik niet. Bij de rosoft dingen heeft iedere wissel een eigen knopje dus daar weet ik het wel.

Succes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Z21(wit) & Multimuis probleem

Bericht door edwin.dekker »

Om te beginnen wil ik even benadrukken dat ik nergens iemand de schuld geef van mijn problemen, ik stel als nieuwkomer een normale vraag over een probleem waar ik tegenaan loop.

Bedankt voor je antwoord Sjors!
Zo werkte het inderdaad gisteren al, maar omdat ik las in de handleiding dat je de module een adres moest geven, en dit niet lukte ging ik daar dus plat op; de alinea heet immers De module een adres geven was ik in de veronderstelling dat de decoder module een adres moest hebben, en ik dus bij de volgende decoder in de problemen zou geraken, als ik deze niet aangepast kreeg. Ik heb me daar blind op gestaard... Kennelijk heeft de module zelf geen adres maar krijgen de uitgangen enkel een wisseladres. De configuratie was dus kennelijk al zoals het wezen moest zonder dat ik dat wist.
Waarom ik de loc op adres 1 niet kon aanpassen, is me echter nog steeds een raadsel...
Waarom een aantal locs ander rijgedrag vertonen dan voor de reset van de multimaus is me nog een groter raadsel... Ik ben nu de desbetreffende locdecoders 1 voor 1 aan het resetten en opnieuw aan het configureren, hopelijk los ik het op die manier op.


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Z21(wit) & Multimuis probleem

Bericht door Willempie »

De module een adres geven
Om te beginnen heeft de DR4024 decoder een adres nodig om te kunnen communiceren met uw centrale. Stan-daard wordt de module geleverd op adres “1” en is de module ingesteld als servodecoder in DCC formaat.
Stap 1 : Sluit zowel de POWER + SIGNAL tegelijk aan op de rails of rails (track) uitgang van uw centrale.
Stap 2 : Stel uw centrale in op het begin adres dat u de module wilt geven.
Stap 3 : Druk de schakelaar op de decoderin totdat de rode led blijft branden.
Stap 4 : Schakel nu op uw centrale het ingestelde adres.
Stap 5 : Als de module correct is aangesloten dooft de led nadat u het gewenste adres heeft geschakeld

Stap 6 : De eerste servo uitgang (OUT1) heeft nu het door u gekozen adres gekregen. Alle volgende servo uitgangen worden standaard voorzien van 1 nummer hoger.
Voorbeeld: U programmeert de module op adres 56 waarbij S1 adres 56 heeft gekregen, S2 nr 57, S3 nr 58, S4 nr 59, OUT1 nr 60, OUT2 nr. 61, OUT3 nr. 62 en OUT4 nr. 63.
Omdat de decoder multiprotocol is en DCC en Marklin Motorola ondersteund, zal het kiezen van een wissel-adres ook het protocol selecteren. Tijdens het ontvangen van het wisselcommando zoals we in bovenstaande volgorde hebben gedaan kijkt de decoder welk protocol gebruikt wordt en slaat dit op in zijn geheugen.


Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Z21(wit) & Multimuis probleem

Bericht door Andre de Ruiter »

Willempie, het overschrijven van de handleiding is niet zo zinvol. Edwin geeft aan dat hij de handleiding niet begrijpt. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. De handleiding bij de wisseldecoder van Digikeys is een typisch voorbeeld van een handleiding geschreven door professionals voor professionals. Voor Edwin had de handleiding net zo goed in het sanskriet geschreven kunnen zijn. Zijn vraag is help mij het sanskriet te begrijpen zodat ik ook professional kan worden.
Ik wil wel een poging doen.

Om de decoder te kunnen gebruiken dient iedere wisseluitgang een adres te krijgen. Het is voldoende als alleen de eerste uitgang een adres krijgt. De decoder geeft de andere uitgangen automatisch een opeenvolgend adres.
Het instellen van het eerste adres gaat als volgt:
Stap 1 : Sluit zowel de POWER + SIGNAL tegelijk aan op de rails of rails (track) uitgang van uw centrale.
Stap 2 : Definieer op uw centrale een nieuwe wissel en geef deze het adres dat de eerste wisseluitgang moet krijgen.
Stap 3 : Druk de schakelaar op de decoderin totdat de rode led blijft branden.
Stap 4 : Schakel nu op uw centrale de in stap twee gedefinieerde wissel. Recht of afbuigend maakt niet uit.
Stap 5 : Het licht op de decoder dooft als het adres correct is ontvangen en verwerkt door de decoder.

Edwin ik hoop dat je hiermee geholpen bent, Als je nog moeite hebt met instellen van de servo's geef dan maar een gil.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 01 feb 2017 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Z21(wit) & Multimuis probleem

Bericht door Willempie »

Met de handleiding zal je het moeten doen, het is niet aan mij die te herschrijven. Mag Roy zelf doen.

Groetjes



pcdewolff
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 okt 2015 20:05

Re: Z21(wit) & Multimuis probleem

Bericht door pcdewolff »

HI edwin,

Ik ben wel benieuwd of je die loks weer aan de praat krijgt. Dat was volgens mij je originele vraag toch?


Plaats reactie