mobile station

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
sassenaer
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2012 17:29

mobile station

Bericht door sassenaer »

Zoals jullie weten al een tijdje aan het kijken wat beste herstart voor mij gaat zijn.
Blijf het een moeilijk verhaal vinden, teveel keuze :D

oude selectrix is zowieso van de baan.

Ik zag in de webshop van hans de minitrix startset 11140 met Mobile station
Begrijp ik goed dat ik hiermee dcc en selectrix door elkaar kan rijden?

Vond met de zoekfunctie niet veel over dit systeem...

wie heeft er wat voor en nadelen voor me?



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: mobile station

Bericht door Sandopie »

Helaas kan deze versie van de Mobile Station GEEN Selectrix formaat aansturen. Alleen de formaten MFX, MM en DCC.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
sassenaer
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2012 17:29

Re: mobile station

Bericht door sassenaer »

Sandopie schreef:Helaas kan deze versie van de Mobile Station GEEN Selectrix formaat aansturen. Alleen de formaten MFX, MM en DCC.
is er dan een ander voordeel voor dit systeem ten opzichte van bijvoorbeeld z21 of intellibox of digikeys?



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: mobile station

Bericht door Sandopie »

sassenaer schreef:
Sandopie schreef:Helaas kan deze versie van de Mobile Station GEEN Selectrix formaat aansturen. Alleen de formaten MFX, MM en DCC.
is er dan een ander voordeel voor dit systeem ten opzichte van bijvoorbeeld z21 of intellibox of digikeys?
Klinkt misschien een beetje lullig, maar welk voordeel, behoudens de prijs en mogelijk het benzineverbruik, heeft een auto van € 10.000 t.o.v. een van 16 tot 20.000? Weet jij wel wat jij met digitaal wilt? Ik vermoed van niet. Zet eerst eens je wensen op een rijtje (wissels wel/niet met systeem schakelen, Computergestuurde baan met mogelijkheid rangeren, e.d.), en bepaal vervolgens welk systeem het beste bij jouw wensen past. Een ding kan ik je alvast wel vertellen. Wil je je nog niet volledig vastleggen dan is een startset met een z21 start een goede optie. En in september komt er van Fleischmann een hele mooie set uit (art. 931781), en die is ook nog eens goedkoper dan die Minitrix set (kijk maar in de shop van H@ns :D )


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
sassenaer
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2012 17:29

Re: mobile station

Bericht door sassenaer »

Sandopie schreef:
sassenaer schreef:
Sandopie schreef:Helaas kan deze versie van de Mobile Station GEEN Selectrix formaat aansturen. Alleen de formaten MFX, MM en DCC.
is er dan een ander voordeel voor dit systeem ten opzichte van bijvoorbeeld z21 of intellibox of digikeys?
Klinkt misschien een beetje lullig, maar welk voordeel, behoudens de prijs en mogelijk het benzineverbruik, heeft een auto van € 10.000 t.o.v. een van 16 tot 20.000? Weet jij wel wat jij met digitaal wilt? Ik vermoed van niet. Zet eerst eens je wensen op een rijtje (wissels wel/niet met systeem schakelen, Computergestuurde baan met mogelijkheid rangeren, e.d.), en bepaal vervolgens welk systeem het beste bij jouw wensen past. Een ding kan ik je alvast wel vertellen. Wil je je nog niet volledig vastleggen dan is een startset met een z21 start een goede optie. En in september komt er van Fleischmann een hele mooie set uit (art. 931781), en die is ook nog eens goedkoper dan die Minitrix set (kijk maar in de shop van H@ns :D )
Hoi Rinus,

bedankt voor je antwoord.
mijn idee wat betreft het digitaal rijden:
Ik denk aan een baan met schaduw station waarop max tussen 10 en 15 treinen zullen rijden.
Dit moet in volledig automatisch bedrijf kunnen, maar wil ook handmatig zelf invloed op de treinenloop kunnen hebben.

Voor zover ik me heb ingelezen moet dit in basis met meeste systemen kunnen.
Wil alleen nu voor de start de "juiste" keuze maken. Zou er van balen als ik over half jaar moet constateren dat ik toch beter een ander systeem had gekozen. De centrale is toch het hart van je systeem.

Hoop dat je hierdoor ook mijn twijfel tussen de verschillende systemen snapt.

Groetjes,
Marco



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: mobile station

Bericht door Sandopie »

In ieder geval veel succes. En nog iets. Ik heb in een ander draadje gelezen dat jij graag alles van hetzelfde merk zou willen. Zet dat, uit liefde voor je portemonnee, uit je hoofd. Hoewel de z21 start een goede voordelige centrale is, zijn de bezetmelders en schakeldecoders, volgens mij niet de goedkoopste. Kijk hiervoor bij bv Digikeijs.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Supercitroen
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 sep 2011 17:40

Re: mobile station

Bericht door Supercitroen »

Het is zeker niet zo dat elke centrale hetzelfde kan. Met de mobile station is het mogelijk treinen te besturen en wissels (op nummer, dus niet met een overzichtelijk tableau) te schakelen. Daar is alles wel mee gezegd.
Dit geldt in de basis ook voor de z21start die Fleischmann op het moment levert. Wel is deze door middel van een vrijschakelcode of WLAN-pakket "up te graden" waarna het mogelijk is via de Z21-app te sturen. Ook is daarmee wat computersturing mogelijk. Wel moet daarbij vermeld worden dat, door het gebrek aan diverse aansluitingen, de z21start hierin zijn beperkingen kent. Het blijft een "starters"-centrale. De zwarte Z21, die los verkrijgbaar is, bevat wel uitgebreidere software en meer aansluitingen. Zie voor meer informatie en verschillen ook http://www.z21.eu.

De DR5000 (digikeijs) is eigenlijk vooral te vergelijken met een interface. Er zit niets op of aan dat directe aansturing van de modelbaan mogelijk maakt, maar alle nodige aansluitingen om dat mogelijk te maken zitten er wel op. Een handregelaar (als bijvoorbeeld de multimaus) is erop aan te sluiten, net zoals de PC en daarmee is het aansturen wel mogelijk. Alle benodigde aansluitingen om volwaardig (en geautomatiseerd) digitaal te rijden zijn verder aanwezig!

Als je echt een alleskunner wilt, dan zou de ECoS van ESU ook nog een optie zijn. Naast DCC kan deze ook het Selectrix-protocol (gelijktijdig) aansturen. De centrale kent 2 gemotoriseerde knoppen voor de snelheidsregeling, een aantal fysieke functietoetsen, maar bevat ook een touchscreen waar alles op te zien is. De centrale heeft zelf mogelijkheden aan boord voor automatische sturing van de treinen, hoewel deze niet dezelfde, uitgebreide mogelijkheden bieden als de computerprogramma's kunnen. Het is mogelijk extra handregelaars aan te sluiten, of de ECoS aan te sluiten aan de computer om via daar de aansturing te kunnen doen.

Er zijn verder nog tal van andere centrales die ook allerlei mogelijkheden kennen, maar dit zijn in ieder geval degenen waar ik ervaring mee heb.

Mijn advies zou zijn om nog eens goed naar jouw wensen en de mogelijkheden van de centrales te kijken. Wel is het zo dat "al doende leert men" zeker geldt voor de digitale modelspoorbaan. Met die gedachte zou de aanschaf van een startset met z21start geen gekke keuze zijn. Er is, zeker na vrijschakelen, een hoop leuks te doen met de centrale. De meegeleverde multimaus-afstandsbediening is ook aan te sluiten op de DR5000 of de zwarte Z21. Het is dus in geen enkel geval een miskoop.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: mobile station

Bericht door Willempie »

Sandopie schreef:Hoewel de z21 start een goede voordelige centrale is, zijn de bezetmelders en schakeldecoders, volgens mij niet de goedkoopste. Kijk hiervoor bij bv Digikeijs.
Kijk voor bezet/terugmelder dan ook eens verder dan Digikeijs, want daar betaal je dan nog altijd teveel voor hetzelfde.

Groetjes



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: mobile station

Bericht door Willempie »

Sandopie schreef:Helaas kan deze versie van de Mobile Station GEEN Selectrix formaat aansturen. Alleen de formaten MFX, MM en DCC.
Dat lijkt mij heel erg onwaarschijnlijk als de decoder in de loc DCC en Selectrix ondersteund, en dat een product voor/van Trix hun eigen digitale systeem/protocol niet ondersteunen, en wel dat van de conculega's (MFX, MM), dat laatste trek ik nu juist in twijfel.

Groetjes



Supercitroen
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 sep 2011 17:40

Re: mobile station

Bericht door Supercitroen »

Ja, het is lastig voor te stellen, maar het is toch echt zo: De huidige Mobile Stations kunnen geen Selectrix aansturen. Er is verder geen sprake van concurrentie tussen trix en Märklin. Beide merken komen van een en hetzelfde bedrijf.



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: mobile station

Bericht door dentheo »

Volgens mij sprak de mobile station 1 wel "selectrix", maar op de afbeeldingen lijkt mij dit de "2".
Die spreekt het niet.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: mobile station

Bericht door FidOo »

Inderdaad Wim. Heb hier ook zon Mobile station 2 gehad, met het idee dat deze beter bij de Oude SXx startset zou passen en deze beter verkoopbaar zou maken.

Helaas toch echt een probleem. de MS2 van Trix en van Marklin spreken beide echt alleen maar MFX/MM/DCC!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: mobile station

Bericht door Willempie »

Goed na lang zoeken de informatie gevonden, het eigen merk Trix ondersteund zijn eigen digitale systeem niet. Eens te meer om het te mijden als de pest.

Groetjes



anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: mobile station

Bericht door anne w »

Er hangt me bij dat Trix de verdere ontwikkeling en vermarkting van het Selectrix systeem over gedaan heeft aan Rautenhaus, de reden zal wel commercieel gedreven zijn: een te kleine groep Selectrix gebruikers.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Plaats reactie