Keus maken voor digitaal.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jan apeldoorn
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2017 13:53

Keus maken voor digitaal.

Bericht door jan apeldoorn »

Hallo N-spoorders,
Mijn naam is Jan en ben woonachtig in Enschede, jullie begrijpen het al ik ben nieuw in de wereld van N spoor en op dit N-spoorforum.
Ik had in het ver;eden een H0 spoorbaan analoog.
I.v.m. verhuizing heb ik alles verkocht en wil nu met N spoor digitaal beginnen, en kom ook meteen met een vraag.
Mijn twijfel gaat uit naar de witte z21 of digkeijs 5000 en de rest van digikeijs voor wat ik eventueel nodig ben.
Wie kan mij hier raad in geven.
Ik zie met belangstelling jullie reacties tegemoet.
Groeten Jan.


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Keus maken voor digitaal.

Bericht door Ronald2016 »

Hallo Jan,

Welkom op het forum en veel leer plezier. Tot op de dag vandaag leer ik hier nog steeds bij.

Dan op jou vraag.

Z21 is een gelimiteerd apparaat wat verkopers je aanbieden omdat ze daar de meeste marge op hebben, en helaas niet altijd verstand hebben van dcc. Dus ik zou er persoonlijk niet eens over nadenken.
Digikeijs 5000 vind ik een heel mooi apparaat en bied veel meer mogelijkheden. Hopelijk als mijn budget eens een keertje gevuld blijft koop ik hem ook.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Keus maken voor digitaal.

Bericht door FidOo »

Ik zou de witte z21 (let op kleine z!!) laten liggen, dit is een budget ding wat wel oke is, maar de digikeijs dr5000 heeft veel meer mogelijkheden.
(let wel, beide hebben niet standaard een handset om je loks aan te sturen!)

Overigens als je de DR5000 van digikeijs koopt ben je niet verplicht ook hun sein/wisseldecoders te gebruiken of hun terugmelders. Alles wat via S88n of Loconet kan worden aangesloten werkt!!!
(check bijvoorbeeld die van Rosoft. Zijn net zo goed/beter en goedkoper!)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Supercitroen
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 sep 2011 17:40

Re: Keus maken voor digitaal.

Bericht door Supercitroen »

Ronald2016 schreef: Z21 is een gelimiteerd apparaat wat verkopers je aanbieden omdat ze daar de meeste marge op hebben, en helaas niet altijd verstand hebben van dcc. Dus ik zou er persoonlijk niet eens over nadenken.
De witte z21 wordt juist in een startset geleverd. Als je je bedenkt dat je, als je alles los koopt, een stuk meer kwijt bent voor zo'n hele set, kan je je ook bedenken dat de marges dus aan alle kanten erg klein zijn, voor de winst hoef je echt geen witte z21 te verkopen. ;)
FidOo schreef: (let wel, beide hebben niet standaard een handset om je loks aan te sturen!)
Hier dus even opletten: Sinds 2016 wordt de witte z21 niet meer geleverd. Deze is vervangen door de z21start. Waar de z21 juist een wifi-router meegeleverd kreeg en geen handregelaar, heeft de z21start een multimaus-handregelaar en geen wifi-router meegeleverd. Ook zit er in de z21start een blokkade op de netwerkmogelijkheden. Deze kunnen vrijgeschakeld worden door de aanschaf van een vrijschakelcode of wifi-pakket.

Ik denk niet dat we voldoende weten om te kunnen beslissen over welke centrale het beste geschikt is. Er zijn mensen die echt zelf met de treinen willen "spelen". Die kunnen met een z21start en analoog aangestuurd schakelpaneel voor de wissels al een heel eind komen. Anderen willen (een deel van) de baan automatisch gestuurd hebben en zien vooral in het programmeren van de boel een uitdaging, dan is de DR5000 op dit moment de allerbeste optie. En zo zijn er ook nog een hoop andere centrales die in andere gevallen aan te radne zijn.

Kortom: Wat wil je uiteindelijk met je baan kunnen?



dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Keus maken voor digitaal.

Bericht door dwarsligger »

Tja zoals mijn voorganger zegt: Wat wil je ermee.

Dat is de allerbelangrijkste vraag.

Als je alleen de treinen digitaal wil besturen, maar wissels nog via een schakelpaneel o.i.d. wil besturen dan heb je eerst genoeg aan een z21.

Wil je dat alle treinen en wissels en baanvakken etc door een pc bestuurd worden heb je meer aan de dr5000.

Maar als je voor optie 2 kiest wil dat niet zeggen dat je eerst niet simpel moet beginnen. Ik heb nu al meerdere onafgebouwde banen gehad en nog weet ik niet van de hoed en de rand. Wat ik wel weet is dat mijn eerste baan veel te moeilijk was. Als ik opnieuw mocht beginnen, zOu ik eerst een simpel baantje met analoge wissels nemen, en daarna een iets grotere met enkele baanvakken via een pc en pas dan een grote baan. Belangrijk is dat je plezier blijft houden en dat was bij mij wel even weg na de eerste grote mislukking.

Houdt het overzichtelijk en leer gaande weg zou ik zeggen.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Keus maken voor digitaal.

Bericht door Heiko »

@dwarsligger, ik ben het helemaal met jou eens. Ik ben ook net begonnen, met de z21. De locs rijden digitaal, wissels momenteel nog even analoog.

De Digikeijs DR5000 is een veelzijdig apparaat maar voor mij als beginner nog niet noodzakelijk. Ik red mij voorlopig prima met de z21. Ik zal eerder een Z21 (zwart) aanschaffen dan een Digikeijs DR5000
Voor mij voorlopig geen automatisch gestuurde baan. Laat mij maar lekker met de treinen "spelen". Maar voor wat betreft de locs, zou ik de topic-starter zeker adviseren, digitaal te gaan.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

gdisselkoen
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2016 20:16
Locatie: Breda

Re: Keus maken voor digitaal.

Bericht door gdisselkoen »

Ik ben onlangs ook weer begonnen met een modelbaan en wil digitaal gaan rijden. Ik heb naar diverse centrales gekeken en vooral gekeken naar mogelijkheden en prijs. Als herintreder zonder enige bagage is het enerzijds makkelijk. Je hoeft geen rekening te houden met standaarden en protocollen van het materiaal dat je hebt. Ik ben uitgekomen op de DR5000 van Digikeijs. Een betaalbare centrale die vrijwel alles dat gangbaar is ondersteund. Verder gebruik ik ook de bezetmelders, schakeldecoders en boosters van DigiKeijs. Het aansturen van de baan doe ik met RocRail. RocRail heeft ook een App voor op de smartphone of tablet en kun je gebruiken om handmatig je baan te bedienen.

RocRail is misschien niet zo bekend of veel gebruikt, ik heb er voor gekozen omdat het op Linux draait en ook gebruikt kan worden op een Raspberry PI. Wat mogelijkheden betreft doet RocRail niet onder voor andere software pakketten.


Met vriendelijke groet,

Guus

"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Keus maken voor digitaal.

Bericht door WilcoV »

Persoonlijk zou ik me vooral richten op de inrichting van de baan. Immers door een correcte indeling in blokken en secties, kan je altijd in de toekomst nog bepalen welk digitaal systeem je er aan ophangt. Zelf ben ik gewoon begonnen met een multimaus van Roco en heb ik mijn baan zodanig ingericht dat ik simpelweg de blokken en secties in de toekomst aan welk systeem dan ook kan aansluiten. Voor mij is het gewoon een budget verhaal. Ik geef in eerste instantie mijn geld liever uit aan de opbouw van mijn baan (de rails) en uitbouw van het rollend materieel dan aan digitale systemen. Aansturing nu met de maus en vooralsnog wissels met gewone schakelaars op een schakeltableau. Als ik tevreden ben over de opbouw van mijn baan en voldoende materieel heb rondrijden, gaat de verdere digitalisering en computer aansturing plaatsvinden en kan ik dan altijd nog kiezen welke componenten ik daarvoor gebruik.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

MarcoFM12
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 jul 2016 10:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Keus maken voor digitaal.

Bericht door MarcoFM12 »

Supercitroen schreef:Ik denk niet dat we voldoende weten om te kunnen beslissen over welke centrale het beste geschikt is. Er zijn mensen die echt zelf met de treinen willen "spelen". Die kunnen met een z21start en analoog aangestuurd schakelpaneel voor de wissels al een heel eind komen. Anderen willen (een deel van) de baan automatisch gestuurd hebben en zien vooral in het programmeren van de boel een uitdaging, dan is de DR5000 op dit moment de allerbeste optie. En zo zijn er ook nog een hoop andere centrales die in andere gevallen aan te radne zijn.

Van deze info wordt ik blij.
Ik wil graag digitaal rijden en analoog blijven schakelen.
Mijn baan bestaat uit een stuk of 8 blok secties en een aantal automatisch terugschakelende wissels.


Groetjes,
Marco
Plaats reactie