Fleischmann 7363 Digitaliseren

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Railzzz
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:33
Locatie: Zoetermeer

Fleischmann 7363 Digitaliseren

Bericht door Railzzz »

Beste medeforumleden,

Ik ben bezig met het digitaliseren van een Fleischmann 7363 (NS 1657 Rotterdam)
Daar komt een Doehler & Haass DH10C decoder in en verder wordt de verlichting vervangen door een setje van Digikeijs (DRC1600-N)
Allemaal misschien wat ambitieus en voordat de decoder in een aflevering van 'Heel Holland Bakt' belandt heb ik 2 vragen.
1.) Kan ik de aansluitingen voor de motor op de printplaat solderen. Ik heb ergens iets gelezen over dat bij dit type de motor eerst geïsoleerd moet worden. Klopt dat?
2.) Voor de aansluiting van de rangeerverlichting maak ik gebruik van de aux1 en de aux2, maar de handleiding van D&H is onduidelijk waar ik de andere aansluiting maak. De Digikeijs handleiding laat zien dat deze op "+" moet komen maar welk pinnetje op de Decoder is dat?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

groet, Marcel


Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Fleischmann 7363 Digitaliseren

Bericht door robert »

Hoi Marcel,

Alleen op vraag 1 kan ik je antwoorden. Op 1 aansluiting van de motor zit een doorverbinding. Die moet er uit. (anders kom je in hoe sloop ik een decoder :D ) http://www.fleischmann.de/en/product/23 ... ducts.html

groet rob

En na even zoeken het antwoord op vraag 2. Gebruik de gemeenschappelijke +, de blauwe draad. Deze zit niet op de d&h decoder. Aansluiten op de (wat ik altijd doe) zwarte draad , "massa" van de loc.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Fleischmann 7363 Digitaliseren

Bericht door Rick »

Het kan zijn dat de doorverbinding bij de motor ontbreekt, dat had ik bij twee van deze locs. In het geval dat ie er wel zit is het voldoende om het lipje om te buigen.



Onderwerp starter
Railzzz
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:33
Locatie: Zoetermeer

Re: Fleischmann 7363 Digitaliseren

Bericht door Railzzz »

Beste Robert,

De handleiding van D&H is mij toch niet duidelijk.

ZVS = SUSI-Versorgungsspannung
ZCLK = SUSI-Takt
ZDAT = SUSI-Daten
GND = SUSI-Masse

De blauwe draadjes moeten op één van deze :roll:

Groet, Marcel


Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Fleischmann 7363 Digitaliseren

Bericht door Marksintpancras »

Marcel,

Neem eens een workshop bij Domburg Train Support omtrent digitaliseren van Lokomotieven. En ja dan ga vanzelf weten wat je doet qua ombouwen, super workshop en he kan er verdomd veel van opstekken :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Fleischmann 7363 Digitaliseren

Bericht door robert »

Hoi Marcel,

Digikeijs heeft het over de blauwe draad. Diverse decoders hebben deze aansluiting en is de gemeenschappelijke plus. De d&h decoder heeft deze niet. Je zult dan i.p.v. de blauwe draad een van de aansluitingen aan de "massa" van de loc moeten leggen. Zie blz 14 van de d&h gebruiksaanwijzing. (ligt aan de rode draad)En hoewel Rick helemaal gelijk heeft, ik kies er voor om de verbinding bij de motor te verwijderen. Kwestie van koolborstelhouder verwijderen en loshalen.

met vr gr Rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann 7363 Digitaliseren

Bericht door FidOo »

De decoder heeft deze wel, hiervoor kun je gewoon de Susi aansluiting gebruiken (zvs is plus en gnd is min)

Let wel, normaal gesproken zijn de uitgangen op een decoder plus en is het gemeenschappelijke aansluitpunt een gnd. Dus ik ben even in de war hoe die print moet worden aangesloten.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Fleischmann 7363 Digitaliseren

Bericht door martindomburg »

De v+ (blauw) betrek je uit de ZVS (versorgungsspannung) loodpad op de achterzijde. Als het goed is heb je onder de reguliere loodpads de aux 1 en aux2 maar dat moet je ff nalezen in de manual.

Zorg dat de motor en de collector schoon zijn en voorzie deze desnoods van nieuwe koolborstels. Een van de koolborstelhouders is middels een klein metalen plaatje verbonden met chassis van de.motor. Deze dien je te verwijderen.

Op de plek van de keuzeschakelaar op de print frees je een vierkantje zodat de decoder in de printplaat komt te liggen.

Voor de draden van de DRC1600N doe je er goed aan wat van de oude lamphouder weg te frezen. De kap sluit anders vrij lastig.

Laatste tip, bouw eerst de loc om en bouw daarna de drc1600n set in.

Succes ermee!!!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Railzzz
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:33
Locatie: Zoetermeer

Re: Fleischmann 7363 Digitaliseren

Bericht door Railzzz »

Beste Rob, Joost en Martin,

Bedankt voor jullie adviezen. Ik ga er mee aan de slag en laat jullie uiteraard weten of het gelukt is.


Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain
Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Fleischmann 7363 Digitaliseren

Bericht door Zap75 »

Ik heb gisteren ook de DRC1600-N aangesloten, met een DH10C-3 decoder. De trein rijdt en verlichting doet het. Echter, bij vooruit rijden gaan aan beide kanten ALLE lampjes aan, dus rood en geel. Bij achteruit gaat het wel goed.
Ik heb alle aansluitingen en soldeerpunten gecontroleerd en alles lijkt goed...
Iemand een suggestie?


Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Fleischmann 7363 Digitaliseren

Bericht door Zap75 »

En oja, de rangeerverlichting onder functietoets 1 en 2 doen het keurig los van elkaar.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Fleischmann 7363 Digitaliseren

Bericht door martindomburg »

Kijk eens of je geen soldeerfoutje hebt op de DRC print, het kan gauw gebeuren dat een draadje of overtollig tin verbinding maakt met een ander eiland.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Fleischmann 7363 Digitaliseren

Bericht door Zap75 »

Heb ik gecheckt, ook nagemeten met de multimeter. Kan het nog niet vinden...


Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Fleischmann 7363 Digitaliseren

Bericht door Zap75 »

Ondertussen ben ik helaas nog niet tot een oplossing gekomen. Is er niemand anders op het forum die de DRC1600-N succesvol heeft ingebouwd en correct werkend met een decoder? Kan het me bijna niet voorstellen... :)


Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Fleischmann 7363 Digitaliseren

Bericht door Zap75 »

Zojuist eens geprobeerd CV33 op 2 en CV34 op 1. Dat helpt, vooruit gaat het nu goed (voorop geel, achterop rood licht). Achteruit rijdend gaat aan beide kanten nog allebei de kleuren aan...


Plaats reactie