D&H DH16A en DR5000

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

D&H DH16A en DR5000

Bericht door nspoorkees »

Ik heb een stukje losse rail aangesloten op de programming track van de DR5000 centrale, en als test een lokje er op met een Kuhn N45.
Die kan ik programmeren via de aangesloten multimaus, in CV mode, en ik kan CV's schrijven én lezen via de DR5000 software zelf. Dus... dat werkt zoals het hoort.

Echter, ik heb een lok met een D&H DH16A er in, en als ik die op de programming track zet, kan ik er helemaal niets mee?
Niet lezen, niet schrijven, niet via de multimaus (ERR2 en ERR4) en ook niet via de software (NOLOAD error)...

Is er iets speciaals aan deze D&H decoder?


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door spoor65 »

staat de decoder ingesteld op dcc?

Ik roep maar ff wat hoor, want weet dat sommige decoders eerst op het juiste protocol gezet moeten worden.

mvg

Freddy
Laatst gewijzigd door spoor65 op 27 aug 2017 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door nspoorkees »

Ja, dat lijkt me wel, anders kan ik er ook niet mee rondrijden zou je denken? :shock:


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door spoor65 »

Tja Kees,

Kun je wel weer antwoorden alsof ik een domme vraag stel,

Maar je zegt zelf in jouw eerste post, dat je er helemaal niets mee kunt.
Misschien eens wat duidelijker zijn.

Succes met je boeltje.

gr
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door Marksintpancras »

;) Kees, in het verleden heb ik met de Minitrix decoders wel eens dat ik ze programmeer en dan de lichten op knipperstand stonden. Dit was een software matige probleem in de decoder als je via een Uhlenbrock IB Box (een iets oudere versie) programmeert.

In principe hoor jij gewoon de decoder uit te lezen, en is er niks mis mee met de decoder. Echter denk ik dat er weer in Doehler&Haasse decoder iets zit wat de DR5000 niet verstaat en ze dan niet kan uitlezen en programmeren. Ja, rijden gaat prima dat komt dat het basis DCC taal is. En zeg maar dat programmeren iets meer ingewikkelde DCC taal is. Wat de DR5000 icm Doehler & Haass tot communicatie storing leidt.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door piksov »

Lok even omgekeerd op de programmeer rails zetten en dan nog eens een keer proberen?

en kun je de lok echt niet programmeren? of verteld de centrale jou dat het programmeren niet is gelukt? Beide zijn 2 verschillende dingen namelijk.

Je zou b.v. kunnen kijken of je het adres van je lok kunt veranderen naar een ander adres, of de centrale je dan vertelt of het gelukt is of niet is nu even niet van belang.

Luistert de loks daarna wel naar het nieuwe adres? of luistert ie nog steeds naar het oude adres?

Guus



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door nspoorkees »

spoor65 schreef:Tja Kees,
Kun je wel weer antwoorden alsof ik een domme vraag stel,

Maar je zegt zelf in jouw eerste post, dat je er helemaal niets mee kunt.
Misschien eens wat duidelijker zijn.

Succes met je boeltje.
Jeetje en dan zeggen ze dat IK lange tenen heb. Dat jij mijn antwoord zo opvat, is jouw perceptie, daar kan ik niets aan doen.
Het was in ieder geval niet zo bedoeld.



Railzzz
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:33
Locatie: Zoetermeer

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door Railzzz »

Heb je wel de laatste versie van de software?


Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door nspoorkees »

Ja, van de week nog ge-update naar 1.3.0.



Railzzz
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:33
Locatie: Zoetermeer

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door Railzzz »

Er gebeurt dus helemaal niks? Geen error of andere meldingen?
Hoe heb je het decodernummer er dan in gekregen?
Wat je eens zou kunnen proberen is om decoderpro te downloaden op jmri.org. Na installatie wordt om de fabrikant van je centrale gevraagd. Ik weet niet of Digikeijs er bij staat, maar ik zou er daar gewoon eens een aantal proberen.


Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door Marksintpancras »

Zelf denk ik dat jouw oplossing niks helpt, ivm op de multimaus reageert de decoder ook niet op.
Ik denk de Kees met adres 3 deze lok bestuurt ;)
Ik denk dat het toch tussen DR5000 en de DH16 decoder niet met elkaar praten ivm de DR5000 verstaat het dialect van de DH16 niet. Zolang de DR5000 geen taalles krijgt om het dialect van de DR5000 te verstaan gaat niks lukken.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door nspoorkees »

@railzzz Ik heb deze destijds met de losse multimaus met bijbehorende startset "centrale" geprogrammeerd, dat ging prima. Vandaar dat ik het dus in de DR5000 zoek.

Aan de andere kant, ik heb ook andere types D&H decoders, en die kan ik wel netjes uitlezen...



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door Marksintpancras »

Kees,

en daar zit nu net de trigger, is deze decoder vrij recent??? en de andere DH decoders van een wat oudere versie. Dan zit het in de decoder de nieuwste software versie en ja, die begrijpt dan niks van die DR5000.

Advies is gewoon een andere decoder merk decoder kopen. Of je moet in de gelegenheid zijn om een oudere software versie in de decoder te schieten.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door nspoorkees »

Ik denk dat ik het opgelost heb... het ging hier om een Piko hondekop stel, waarbij de D&H decoder in de ene bak zit, en de motor in de andere.
De bak met de motor heeft ook een Digikeijs functiedecoder bijgebouwd gekregen, zodat ik de front- en sluitverlichting onafhankelijk kan schakelen voor consist mode met een 2e hondekop.

Bij het programmeren van de decoder had ik dus alleen de bak met de D&H decoder op het programmeerspoor staan, omdat ik anders ook meteen die Digikeijs functiedecoder meeneem... maar dat was dus blijkbaar meteen het probleem, de D&H decoder heeft dan geen motor aan zich hangen en dan wil ie blijkbaar niet geprogrammeerd worden of uitgelezen.

Als ik de bakken aan elkaar klik en het geheel op de programmeerrails zet, kan ik hem wel programmeren en uitlezen...
Nu weet ik niet of dit typisch iets voor D&H is of dat alle decoders zo reageren?



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door Marksintpancras »

Kees,

Alle lok decoders hebben een motor nodig om geprogrammeerd te worden.
Functiedecoders zijn daarom ook zo verdomd moeilijk uit te lezen ivm ontbreken van een motor.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door martindomburg »

Je gaf het zelf al aan Kees, een user error

Het programmeerprotocol is voor elke dcc decoder hetzelfde. Dus elke centrale kan elke dcc decoder gewoon uitlezen of programmeren. Staat zelfs vastgelegd in de NMRA

Groetjes


Note: multimaus is geen centrale, dus geen apparaat om accuraat te programmeren.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door martindomburg »

Marksintpancras schreef:Zelf denk ik dat jouw oplossing niks helpt, ivm op de multimaus reageert de decoder ook niet op.
Ik denk de Kees met adres 3 deze lok bestuurt ;)
Ik denk dat het toch tussen DR5000 en de DH16 decoder niet met elkaar praten ivm de DR5000 verstaat het dialect van de DH16 niet. Zolang de DR5000 geen taalles krijgt om het dialect van de DR5000 te verstaan gaat niks lukken.
Dat probleem heb je alleen als het protocol niet overeen komt. Dcc kent zelf geen dialect


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door Willempie »

Tja, als je zelf een probleem veroorzaakt, dan moet je er ook zelf een verklaring voor verzinnen, want aan jezelf kan het niet liggen.

Maar gelukkig is wat betreft een protocol alles vastgelegd, en van een protocol kun je natuurlijk nooit afwijken.
Want anders zou ook de burocratie niet kunnen bestaan, ook dat ligt vast volgens protocollen.

Groetjes



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door piksov »

Ik had ook nog geen antwoord gehad op mn vraag..
Guus



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door piksov »

Hi Kees,

Ik bedoelde deze vraag aan jou:

Kun je de lok echt niet programmeren? of verteld de centrale jou dat het programmeren niet is gelukt? Beide zijn 2 verschillende dingen namelijk.

Je zou b.v. kunnen kijken of je het adres van je lok kunt veranderen naar een ander adres, of de centrale je dan vertelt of het gelukt is of niet is nu even niet van belang.

Luistert de loks daarna wel naar het nieuwe adres? of luistert ie nog steeds naar het oude adres?

Guus
Laatst gewijzigd door piksov op 11 sep 2017 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: D&H DH16A en DR5000

Bericht door robert »

@nspoorkees,

Nee volgens mij is het supergroover :D Maak je niet druk man, laat gaan.

rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Plaats reactie