Minitrix decoder 66836 te gebruiken op DCC

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Stoom
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 sep 2017 12:42
Locatie: Amersfoort

Minitrix decoder 66836 te gebruiken op DCC

Bericht door Stoom »

Heb een minitrix 12752 - Lok E93 DRG grijs uit 2002.

Hier moet volgens de beschijving onderstaande decoder in:

Lokdecoder 1000 mA | Spur Minitrix - Art.Nr. 66836
Locdecoder 1000 mA voor NEM (S) stekkerverbinding digitale decoder

Ontvanger voor alle gelijkstroomlocomotieven met een stroomverbruik tot 1000 mA (motor 1000 mA, licht 300 mA). • lichtfunctie • 31 rijtrappen • 7 instelbare snelheden • 4 instelbare motorimpulsvarianten • blokbedrijf met enkelvoudige dioden (1- of 2-stopsecties) • lastcompensatie • 111 adressen • Ten opzichte van 66830 verbeterde motorregeling • Extra aansluiting voor extra functie • Kortsluitbeveiliging van de motoruitgangen • Overbelastingbeveiliging van de lichtuitgangen • Overbelastingbeveiliging van de extra functie • Programmering van extra instellingen via keuze van het adres "00", bijv. voor fijne afregeling van de impulsbreedte (regelvariant), rijrichtingsompoling Buitenmaten ca. 14 x 9 x 2,8 mm

https://www.trix.de/produkte/details/article/66836 en https://www.trix.de/produkte/details/article/12752

Digitale Schnittstelle klein (Selectrix-Decoder 66836/66838)

Te gebruiken op Selectrix banen en analoge banen.

Mijn vraag is als ik de decoder kan vinden... (en dan kopen) kan ik deze na installeren gebruiken op een DCC systeem?

Zover ik begrijp is dat niet mogelijk en zal ik de loc moeten (laten) ombouwen of zijn er nog andere mogelijkheden?

Groet,
Stoom


Digitaal Z21-start sinds 09/2017. Analoog sinds 02/1990. Fleischmann picollo rails.

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix decoder 66836 te gebruiken op DCC

Bericht door robert »

hoi,

66836 niet meer te koop en alleen voor selectrix. Nu de 66841 . Er zit een 6 polige stekker in, je kan dus alle 6 polige decoders nemen, let wel op de ruimte en het is een vervelende stekker van minitrix.

rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Minitrix decoder 66836 te gebruiken op DCC

Bericht door Overdijk »

Je bent niet verplicht om die specifieke decoder te gebruiken.
Je kunt in principe iedere (DCC) 6-pins decoder erin steken.
Martin kan je ongetwijfeld een advies geven welke "moderne" decoder het beste werkt bij deze loc.
Persoonlijk ben ik altijd tevreden over de decoders van Kühn (N025/N045).


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Minitrix decoder 66836 te gebruiken op DCC

Bericht door martindomburg »

Je moet inderdaad niks.

Ik zou in dit geval kiezen voor de Doehler DH10c vanwege de connector in de loc. Die heeft meer grip op doehler decoders dan gewone nem decoders. Maar in principe kan alles.

https://www.webshop-domburgtrainsupport ... ass/dh10c/

Heb ze morgen evt ook bij me in Lochem.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix decoder 66836 te gebruiken op DCC

Bericht door robert »

hoi,

Persoonlijk zou ik gaan voor een Esu, goed in/af te regelen.

Rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Minitrix decoder 66836 te gebruiken op DCC

Bericht door martindomburg »

Dat zou niet mijn advies zijn aan deze gebruiker.

Hoewel de Esu en goede decoder is, De esu moet je namelijk vast solderen op de print omdat de pootjes tekort zijn om goed te klemmen op de connector. Doehler kan je zelf inkorten op de gewenste lengte. En past perfect in de connector.

En daarbij op die loc al fabriek als strak afgeregeld.

Hier de DH10c decoder

Of de ESU Lokpilot micro

of de Rautenhaus RMX990c


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix decoder 66836 te gebruiken op DCC

Bericht door robert »

hoi Martin

nee, niet jouw advies, maar wel mijn advies :D
Solderen is( bijna) standaard bij de 6 polige minitrix connector, hopeloze connector.

Rob

ps en dit is 301


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Minitrix decoder 66836 te gebruiken op DCC

Bericht door spoor65 »

Stoom,

De beschrijving stamt natuurlijk ook uit 2002.
Inmiddels zijn, zoals al vermeld, die decoders niet meer leverbaar en vervangen door andere decoder met ook NEM 651 connector.

De d&h decoder die Martin adviseert is een prima keus.
Het connector probleem waar Robert op doelt heb je namelijk niet met de dhoeler decoders. Want die hebben gewoon de zelfde dikke pinnen als trix. (Komen ook niet voor niets uit de zelfde fabriek)

De connector van minitrix is in de basis prima, het probleem ontstaat gewoon doordat de fabrikanten niet allemaal de zelfde dikte van pinnen gebruikt. En de standaard decoder die minitrix gebruikt heeft wat dikkere pin en daardoor wat ruimere connector plaatjes.

Dus Robert. Dat jij het nodig vind om (bijna) alle decoders in minitrix locs te solderen zegt meer over jouw keus/kennis dan over de connector die trix toepast.

Mvg Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix decoder 66836 te gebruiken op DCC

Bericht door robert »

Freddy,

Jammer dat je dit schrijft. Heb jij wel ervaring? Als ik het zo lees niet. Volgens mij is het een algemeen bekend feit dat minitrix connectors niet de meest handige zijn, Ook een inbouwer in het westen van het land geeft de voorkeur er aan te solderen. Ik heb het dan over een esu decoder. Lezen is ook een vak. Goed contact en geen probleem met de connector. En wat je vind mag je bij de desbetreffende instantie inleveren


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Minitrix decoder 66836 te gebruiken op DCC

Bericht door spoor65 »

Lezen is idd een vak. Ook voor jou blijkbaar.

Dat jij esu kiest valt dus idd onder de noemer jouw keuze
Keus/kennis schreef ik niet voor niets.

Bij het kiezen van een decoder die afwijkt op gebied van dikte qau pinnen, waar trix voor gekozen heeft, ja ben je beter uit met solderen. Dat is al jaren bekend. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat jouw keus daarmee de enige juiste is. Wil of heb je de handigheid niet, dan is het dus gewoon ook niet nodig en kies je voor een decoder die gewoon wel goed past in de connector.
En dat doe ik al jaren met mijn tientallen minitrix locs, met tot nu toe slecht 1x een connector probleem door andere oorzaak

Jouw mening hoeft de mijn niet te zijn.
En mijn mening de jouwe niet.
Maar jij brengt het wel steeds of je de enige juiste hebt en alwetend bent. Elke reactie van jou, zodra iemand wat anders voorstelt dan jij doet, daar druipt het van af, nergens voor n odig man, zolang je kunt respecteren dat iedereen het recht heeft om zijn eigen keuzes te maken.de keuze waar die zelf het beste gevoel bij heeft

Mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix decoder 66836 te gebruiken op DCC

Bericht door robert »

@ freddy,

-Ik ben niet alwetend
-Mijn mening is niet de mening.

Lig ik soms dwars, ja. Ik vind dat ik daar mijn redenen voor heb. Ben alleen gestopt met discussie voeren omdat er te veel tijd in ging zitten en ik (denk) soms weet wanneer ik moet stoppen. Vreemd, ik krijg het gevoel als ik een andere mening verkondig dat ik degene ben die het niet weet en de andere partij de alwetende is. En over mijn kennis en kunde hoef je je geen zorgen te maken. Dik in orde.Je doet er zelf ook behoorlijk je best voor om jouw mening als de juiste neer te zetten. NEM norm wil voor mij zeggen: gestandaardiseerd, klaar voor gebruik voor om het even welk merk. Ander fabrikanten kunnen het wel en doen het ook. Misschien dat we elkaar eens ontmoeten, hebben we in ieder geval wat om over te praten.Wat mij betreft is het zo goed. Anders stuur je maar een pb. Kan ik nog een en ander toelichten als je daar behoefte aan zou hebben.

Rob

Deze jongen heeft het dus ook mis? http://www.nproject.org/nl/minitrix-nem-stekkers.html


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Stoom
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 sep 2017 12:42
Locatie: Amersfoort

Re: Minitrix decoder 66836 te gebruiken op DCC

Bericht door Stoom »

Heren,
Een ieder bedankt voor de reacties, ben weer wat wijzer geworden.

Groet,
Stoom

PS: draadje mag gesloten worden..of kan dit op een andere wijze.


Digitaal Z21-start sinds 09/2017. Analoog sinds 02/1990. Fleischmann picollo rails.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Minitrix decoder 66836 te gebruiken op DCC

Bericht door Maurits71 »

chips, heb dit hele topic gemist, heerlijk lezen met een bakje soep.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Minitrix decoder 66836 te gebruiken op DCC

Bericht door Willempie »

Tja, er worden hier een paar handige tips/weetjes gedeeld. Maak hier gebruik van en doe er je voordeel mee. Er gaan meerdere wegen naar Rome.

Groetjes



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Minitrix decoder 66836 te gebruiken op DCC

Bericht door Marksintpancras »

Mijn advies is ook een DH10c. Goed en makkelijk in te regelen. Past meestal goed in de connector.

Heb ook esu decoders in een minitr lok gebakken, echter qua rijgedrag is iets minder dan DH, echter kost dit qua instellen langer.

En als ik mag kiezen tussen esu en keuhn n045 in een minitrix lok ( bij alleen rijden, zonder rangeren) , soldeer ik liever een keuhn n045 in, deze de keuhn doet wa t die behoort te doen en is qua kosten toch goedkoper.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Stoom
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 sep 2017 12:42
Locatie: Amersfoort

Re: Minitrix decoder 66836 te gebruiken op DCC

Bericht door Stoom »

Heb bij Martin Domburg de D&H 10c besteld en ontvangen.
Prima service.

Heb de decoder geplaatst (past goed) en de trein doet netjes zijn "rondjes".

Nogmaals iedereen bedankt voor de info.

Groet,
Stoom


Digitaal Z21-start sinds 09/2017. Analoog sinds 02/1990. Fleischmann picollo rails.
Plaats reactie