D&H lastregeling?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H lastregeling?

Bericht door nspoorkees »

Het is allemaal smd spul. Kan ik wel weghalen hoor, daar niet van. Zou toch mooi zijn als Piko eea zo zou ontwerpen dat je het simpel met een jumper ofzo, in digitaal gebruik, zou kunnen disablen... maar ik vermoed zomaar dat dit door allerlei bemoeizuchtige onzinnige EU regels mbt ontstoring etc door Piko niet te omzeilen is. Maar goed, dat is weer een andere frustratie ;)



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: D&H lastregeling?

Bericht door Willempie »

piksov schreef:spoelen en condensatoren altijd weghalen....
Dat moet alleen als het specifiek staat aangegeven in de beschrijving, anders MOET het blijven zitten.
En het staat er duidelijk in wat te doen.
5.2 Einbau des Decoders
Vor dem Einbau ist die Lok auf einwandfreien elektrischen und mechanischen Zustand zu kontrollieren. Mängel oder Verschmutzungen sind unbedingt vor dem Einbau zu beseitigen. Grundsätzlich sind die Angaben des Lokherstellers zu beachten.
Ebenso ist vor dem Einbau des Decoders die Lokomotive auch auf einwandfreie Funktion im Gleichstrombetrieb zu prüfen. Bei neuen Loks ist es empfehlenswert, die Lok in jeder Fahrtrichtung jeweils eine halbe Stunde einzufahren.
Vor dem Einbau des Decoders sind sämtliche Verbindungen zwischen dem Motor und den Gleisanschlüssen aufzutrennen (Schleifer, Chassis, etc.).
Die beiden Motoranschlüsse müssen massefrei sein!
Weiterhin sind alle vorhandenen Kondensatoren, vor allem bei den Anschlüssen für das Licht und den Motor, zu entfernen.
Zum Befestigen des Decoders empfehlen wir ein doppelseitiges Klebeband.
Groetjes



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: D&H lastregeling?

Bericht door piksov »

Dan haal je in ieder geval de condensatoren er uit, volgens de handleiding van Wim moet dat ....:

Weiterhin sind alle vorhandenen Kondensatoren, vor allem bei den Anschlüssen für das Licht und den Motor, zu entfernen.


Net nog even op mn ESU decodertester (uit 2007) gekeken bij de motor die daar op zit .... daar zitten helemaal GEEN condensatoren of spoelen op ....

Ik blijf er bij dat het spul er allemaal uit moet.

Guus



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H lastregeling?

Bericht door nspoorkees »

Ik ga hier nog wel wat mee proberen later.

In de tussentijd nog wat getest, de boel rijd op zich netjes en goed op tijd/plaats, maarrr... zodra ik er een last achter hang merk je dat de lastregeling niet goed (genoeg) is. Ik rijd met 2 stuks NS2200 in consist, met daar achter 20 stuks NS kolenwagons. Dat is best hard werken, ik heb dan ook echt 2 loks nodig om de boel door bochten, en een 2% helling op te trekken. Nu kan het best dat ik te veel vraag of verwacht van de lastregeling, maar je merkt dat de hele trein, die ca. 50km/h zou moeten rijden, nu nog maar net boven de 40km/h zit... en dus laat TC de losse loks wel netjes op de goede plek stoppen, maar de hele trein niet. Die stopt 3 loklengtes te vroeg, aangezien die door het extra gewicht iets langzamer rijd dan TC denkt. In real life zou de massa traagheid van de wagons zorgen voor een langere remweg, maar in model is het puur het gewicht en de wrijving wat de snelheid omlaag haalt. De daadwerkelijke remweg is namelijk gelijk, het is de plek waarop het remmen wordt ingezet, die verder vh eindpunt ligt.

Dus... een mooi gegeven om eens wat te experimenteren met de diverse lastregeling settings, want misschien is eea nog wel bij te regelen. De standaard preset (weich) is in ieder geval niet afdoende voor dit ietwat extreme geval. In het ideale geval zouden de 2 losse loks dus net zo hard met als zonder wagons moeten rijden in elke snelheidsstap.

Wat zijn jullie ervaringen met daadwerkelijke lastregeling?

Ik begrijp overigens wel dat ik met mijn opzet van TC, en met 1 melder per blok, heel erg afhankelijk ben van zaken als calibratie, remkarakteristiek en lastregeling.



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: D&H lastregeling?

Bericht door Debvd »

Vraagje?

Leert TC niet van zijn stops? Maw past hij het dan niet automatisch aan? Koploper doet dat wel namelijk.

Ken TC niet dus daarom de vraag.



Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: D&H lastregeling?

Bericht door Vincent »

Ik begrijp dat de loc in trakie rijdt? Volgens mij heb ik ooit ergens gelezen dat niet goed gaat met de last regeling. De locs gaan elkaar tegen werken.


vincent
www.elfd.nl

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H lastregeling?

Bericht door nspoorkees »

Hmmm ja daar kan wel iets inzitten ja. Je krijgt ze nooit exact gelijk afgeregeld... zal er eens naar googlen, ik heb ook ooit zoiets gelezen bedenk ik me nu.



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H lastregeling?

Bericht door nspoorkees »

Heb inmiddels wel eea gelezen over het tegenwerken van lastregeling in consist. Wat men beschrijft klinkt logisch, het gevolg is een zichzelf versterkende tegenwerking van de decoders zodanig dat de boel niet eens meer wil rijden. Dat effect zie ik absoluut niet, en ik denk dat dit een beetje een verhaal van vroeger is. De lastregeling logarithmes zijn in de loop der jaren ook wel verbeterd natuurlijk. Ik denk dus niet echt dat dát het probleem is wat ik heb.



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H lastregeling?

Bericht door nspoorkees »

Weer een stap dichterbij. Op aan lang testtraject met eerst een 2m lange helling van 2% en daarachter een vlakke keerlus van 3.5m lang, wat snelheidsmetingen gedaan en dan zie je dat de 2 loks in consist, zonder last, dat hele stuk met de geprogrammerde en gecalibreerde 51km/h rijden, en met de 20 wagons er achter rijd de hele meuk nog maar 46km/h. Dus dat vermoeden klopt in ieder geval :)

Vervolgens heb ik de CV50 op 0 gezet, zodat ie de standaard lastregelingwaardes voor 'Weich' nu uit CV56-59 haalt, en toen eerst maar begonnen met de proportionaliteit (CV56) een paar stapjes te verhogen (van 3 naar 5), weer gemeten, en... nu rijd de hele boel met, én zonder last, met 51km/h het traject over :) Dus het was in dit geval echt het afstellen van de lastregeling. En de grafiek lijkt nog steeds recht, maar dat moet ik nog wel even een keer goed nameten.

Ook stopt de bijna 1.5 meter lange trein op de mm op de opgegeven stoppplek, dus met de nauwkeurigheid zit het ook goed.
Wat me nog wel tegenstaat is het wat schokkerige gedrag op lage snelheden.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: D&H lastregeling?

Bericht door martindomburg »

Je bent goed op weg Kees, is niet erg om zelf het wiel eens uit te willen vinden daar leer je alleen maar van.

@Wim

Dat blijft een lastig topic. Maar zover ik weet speelt dit in N spoor alleen bij Uhlenbrock decoders.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H lastregeling?

Bericht door nspoorkees »

nspoorkees schreef:[...]het gevolg is een zichzelf versterkende tegenwerking van de decoders zodanig dat de boel niet eens meer wil rijden. Dat effect zie ik absoluut niet
Correctie :) ik heb dit inmiddels wel gezien :oops: van de 2 loks in consist, rijd er 1 nét een beetje harder, als je ze op 10cm afstand van elkaar een rondje laat rijden (een rondje is bijna 12 meter) dan is de afstand daarna 15cm. De 'snelle' lok had ik daarna even als 2e lok gezet, en dan zie je dus een dergelijk effect, als je de boel zwaar belast, niet als ze gewoon alleen met z'n 2-en in consist rijden. Met een last zie dat de 'snelle' lok op bepaalde momenten zowel moet trekken aan de last als duwen tegen de voorste 'langzame' lok en in een bocht, waar de last nog zwaarder is, zag je inderdaad die 2e lok helemaal in de stress schieten. ik heb die lok nu gewoon als voorste gezet, nu is er geen probleem meer... de langzame lok heeft er blijkbaar geen probleem mee als 2e.



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: D&H lastregeling?

Bericht door Detlev »

Toch leuk om de theorie in de praktijk bevestigd te zien... Ook al heb je er nu wel last van natuurlijk. Zou het dáárom last-regeling heten? :lol:



Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H lastregeling?

Bericht door nspoorkees »

:lol:


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: D&H lastregeling?

Bericht door BenQ »

Denk eerder lastig-regeling. :roll:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H lastregeling?

Bericht door nspoorkees »

De lastregeling zorgt nu wel voor een zo goed als constante snelheid, maar de 2200's rijden niet supermooi.
Met de lastregeling een tikkie terug zoemt de motor geruisloos, nu klinkt het wat rauwer. Met flink wat wagons er achter hoor je het niet, maar los wel.



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: D&H lastregeling?

Bericht door dentheo »

Bij loks, die soms in tractie rijden, heb ik de neiging de snelheidscontrole minder "hard" te zetten.
Ik heb het idee dat de samenwerking van de loks daardoor verbeterd, omdat de last beter verdeeld wordt.
De iets snellere lok gaat dan door de belasting iets trager rijden en geeft sneller een deel van de last door aan de tragere lok.
Wanneer beide vooraan hangen is het niet zo belangrijk, maar bij sandwich rijden merk ik het verschil.
De rijtuigen krijgen dan minder krachtwisselingen en rijden rustiger.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: D&H lastregeling?

Bericht door Detlev »

Bij dubbeltractie is het raadzaam om de lastregeling uit te zetten, ténzij ze echt precies gelijk lopen. Maar inderdaad, dan ga je verschillen krijgen tussen zonder en met sleep. Ik zou zelf kijken wat de 'vaste' samenstelling is, lastregeling uitzetten en daarop kalibreren. Wel eerst goed warmlopen natuurlijk ;)



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: D&H lastregeling?

Bericht door dentheo »

Ik heb geen "vaste" combinaties , dus ik ijk zonder trein....



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: D&H lastregeling?

Bericht door Detlev »

En als je er nou 1tje (de snelste) op lastregeling zet? dan zal de andere gewoon ondersteunen maar nooit proberen af te remmen als het 'te snel' gaat... Oh, geen vaste combinaties dus zeker ook geen vaste combinatie voor dubbeltractie...



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: D&H lastregeling?

Bericht door dentheo »

Maar het is niet lastregeling of geen lastregeling. Je kan de regeling ook op harder of zachter zetten.
Dat is meestal genoeg om tot een "lastverdeling" te komen.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: D&H lastregeling?

Bericht door nspoorkees »

Maar als je de lastregeling aanpast, is je ijking (vaak) niet meer correct... ik merk bij de D&H dat de snelheid mee veranderd zodra je de lastregeling ook maar iets wijzigt.

Dat is denk ik ook een beetje het probleem, wil je een lok zo afstellen dat ie of los goed rijd, of met een last, of allebei... ik probeer nu het laatste maar dat is misschien in de praktijk niet of niet altijd goed te doen.

Meerdere ijkingen/profielen per lok zou mooi zijn...


Plaats reactie