Minitrix 12586 Lint 41

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
ArnoNtrein
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 mar 2011 23:19
Locatie: Sliedrecht

Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door ArnoNtrein »

Hallo

Ik heb minitrix lint 41 gekocht via mp, ik heb ook decoder 6 pin van Timo erin gedaan.
Hij rijdt goed heen en weer. MAAR. Bij 1 rijrichting doet de Front/sluitlicht+verlichting goed bij ander rijrichting gaat verlichting uit :( en ik heb ander decoder (esu) erin gedaan maar ook zelfde probleem.
En ik heb decoder van Zimo terug gezet en daarna op programmaspoor gezet en CV 8 - 8 gedaan, dat helpt ook niet.
(rijstappen bij centrale en decoder zijn 28 stappen)

Ligt het aan decoder of lint 41? Ik durf niet de decoder omdraaien (decoder kapot)
Weet iemand hoe ik dat oplossen?

Mvg Arno


Groet Arno (N spoor ns baan)
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door WilcoV »

Werkte de verlichting analoog zonder decoder wel? Als analoog de verlichting wel goed werkte ligt het niet aan de Lint denk ik.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

FritsdJ
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2014 20:57

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door FritsdJ »

Hoi,

Er staat mij iets bij dat de mintrix lint eerder problemen had met verlichting en rijrichting.
Ik zelf heb deze retour leverancier gebracht. Zoek een op mintrx lint verlichting of vraag dit eens aan Martin Domburg.

Groet Frits


Multimaus - Koploper - Rosoft wissel/servodecoders/bezetmelders/keerlusmodule - Fleischman en Peco rails, Sprog II.

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door Sandopie »

ArnoNtrein schreef:Hallo

Ik heb minitrix lint 41 gekocht via mp, ik heb ook decoder 6 pin van Timo erin gedaan.

Ik durf niet de decoder omdraaien (decoder kapot)


Mvg Arno
Arno,

Je hoeft in dit geval de decoder niet om te draaien. Als de lok gewoon rijdt zit de decoder goed. Een NEM651 decoder gaat als hij verkeert om geplaatst wordt niet kapot. De verlichting doet het gewoon, echter de lok rijdt niet. Laatst zelf aan de hand gehad.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
ArnoNtrein
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 mar 2011 23:19
Locatie: Sliedrecht

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door ArnoNtrein »

WilcoV schreef:Werkte de verlichting analoog zonder decoder wel? Als analoog de verlichting wel goed werkte ligt het niet aan de Lint denk ik.
Ik heb net lint 41 op analoog getest gedaan en hij doet gewoon beide richting verlichting goed!
Ik ga Martin Domburg vragen misschien weet hij iets over mijn lint.


Groet Arno (N spoor ns baan)

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door nspoorkees »

Als ie het analoog goed doet qua verlichting, dan zitten er dus blijkbaar een diode in per lampje... die zou ik niet gebruiken of weghalen als je met een decoder gaat werken. Dan de gele decoder draad op het lampje voor de ene richting, en de witte op het lampje voor de andere richting, en dan zou het met elke decoder al moeten werken, tenzij je iets met functiemapping hebt gedaan.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door Willempie »

Oke, gekocht via MP, dus daarbij heb je ook de ellende van een ander gekocht, die ander is daar nu mooi vanaf.

Maar misschien is het een simpele draadbreuk, ik neem aam dat er een verbinding tussen de beide bakken zit. ;)

Groetjes



Supercitroen
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 sep 2011 17:40

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door Supercitroen »

Het eerste waar ik aan denk is inderdaad een diode die in de weg zit. Misschien kan je een foto plaatsen van het binnenwerk van het treinstel?



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door robert »

hoi,

a.u.b. http://www.mtkb.de/ decodereinbau - trix logo- lint trix

groet rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door Peter »

Ik zou eerst naar de functiemapping kijken. Ik vermoed dat het daarmee wel op te lossen is. Analoog werkt het immers, verlichting lijkt dan ook ok. Sliedrecht ligt niet in de buurt van Heerlen, anders zou ik zeggen, kom even langs kijken we er samen naar.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door robert »

Hoi,

En wat wilde je gaan functie mappen?

rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door Peter »

De diverse functie uitgangen kunnen vaak op verschillende manieren aangestuurd worden.
B.v. bij vooruit rijden alleen verlichting voren aan en achter uit. Bij achteruit rijden b.v. zowel achteruit als vooruit de verlichting aan. Hier zitten tal van mogelijkheden in.

Wellicht zit het probleem daar in. Een reset van een decoder wil niet altijd zeggen dat dit soort zaken dan correct staan. E.e.a. is afhankelijk van de loc/treinstel.

Grtz.
Peter

P.s. Even snel de docu van zimo ingezien. Functiemappings zitten zo te zien op cv's 33-46.
Kijk ook eens naar cv's 107-110.


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door Rick »

Dat lijkt me niet aan de orde bij een NEM651 aansluiting.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door Ad_M »

Goede dag,

Ik heb ook twee lintjes van Mtrix gekocht om deze om te bouwen naar Veolia lintjes
Zelfde probleem met de verlichting, blijkt een gekend probleem te zijn (had ik gelezen op 1zu160, weet de link niet meer en kan ik nu niet opzoeken voor je)
Kwestie van de functie mapping goed zetten meer niet (staat standaard NIET goed)
En ja, ik heb de originele decoders er in gezet :ugeek:

Succes :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door Rick »

Bedoel je deze berichten? Dat gaat over de mtc14 versie, als jij die ook hebt. ;)


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door Ad_M »

Spot on Rick :D
Weet allen niet of het hier ook aan de orde is..., ik ken maar een type lint 41
Als dit een andere lint is met een andere decoder aansluiting is, dan moet je de baantjes nalopen op de print na je analoog getest hebt op functionaliteit
En heb ik niets gezegd ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door Peter »

Rick schreef:Dat lijkt me niet aan de orde bij een NEM651 aansluiting.
Ook bij een NEM651 aansluiting is functiemapping mogelijk. Kijk er maar eens naar. Gewoon een lok pakken en experimenteren met de settings. (Wel even een backupje maken :D).

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door Rick »

Dat klopt, alleen volgens mij zit de front- en sluitverlichting in dit geval (en ook bij andere modellen) aan elkaar gekoppeld en kan je deze ook met functiemappen niet onafhankelijk schakelen. ;)

edit: zou het kunnen dat de decoders beide geen contact maken met één van de lichtaansluitingen en de dummystekker wel? Dan zou je alleen de decoder vast hoeven te solderen.



Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door Peter »

Rick schreef:Dat klopt, alleen volgens mij zit de front- en sluitverlichting in dit geval (en ook bij andere modellen) aan elkaar gekoppeld en kan je deze ook met functiemappen niet onafhankelijk schakelen. ;)
Gewoon eens proberen ;)
Ik ben zelf op dit moment niet in de gelegenheid om het te testen. Als de verlichting op de witte en gele draad aangesloten zit, dan zou het gewoon moeten werken lijkt mij. Als e.e.a. via dioden geschakeld is dan wordt het een ander verhaal, ik neem aan dat je dat bedoeld.

M.b.t. een losse pen, dat is een goede tip. De minitrix connectoren zijn helaas niet geweldig :? .

Grtz. Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
ArnoNtrein
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 mar 2011 23:19
Locatie: Sliedrecht

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door ArnoNtrein »

Bedankt voor de reactie

Maar ik heb korte video gemaakt van overzicht mijn lint 41.
https://www.youtube.com/watch?v=OygViYqoAfY

Maar mijn vader en ik zijn aan zoeken naar probleem, maar wij zagen daar de kleurdraadjes van tussen bakken verbinding. Volgens mij is deze niet goed?
Links bak zwart-rood-geel-wit en rechts bak geel-wit-rood-zwart

Volgens mij moet linke bak wit en geel omdraaien of rechtse bak? Of hoort het zo?

Mvg Arno


Groet Arno (N spoor ns baan)

Onderwerp starter
ArnoNtrein
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 mar 2011 23:19
Locatie: Sliedrecht

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door ArnoNtrein »

Niemand?? :?:

Foto toevoegen.
https://flic.kr/p/YtkESA
Is deze kleurdraden goed bij wit/geel zoals links bak en rechts bak op printplaat?

Ik hoor jullie graag!

Mvg Arno


Groet Arno (N spoor ns baan)

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door Sandopie »

Arno,

Ik heb zelf geen lint 41, veel te modern, maar volgens mij horen de draden zo. Als in het linkerdeel de witte frontlichten (witte draad) aan zijn, is in het rechterdeel (gele draad) de rode sluitverlichting actief.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door Peter »

Arno, ik wil best kijken wat er aan het treinstel mankeert. Je zult het treinstel dan echter moeten opsturen. Ik weet niet of dat een optie voor je is.

Heb je al gekeken of de decoder goed contact maakt? De Minitrix connectoren zijn nu eenmaal niet de beste.

Mvg.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door robert »

hoi,

V.w.b. de bedrading, die is goed, anders zou het analoog niet werken. (wat het wel doet volgens jouw). Ik heb een link van mtkb gestuurd, probeer dat eerst eens. De diodes heb je digitaal toch niet nodig, baat het niet, schaadt het niet

rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Minitrix 12586 Lint 41

Bericht door Peter »

Rob, ook met diodes zou het met een decoder normaal moeten werken. Lijkt mij niet verstandig om in dit stadium allerlei zaken eraf te gaan halen... maar dat is natuurlijk mijn mening.

De punten die op de mtkb website staan hebben zo te lezen betrekking op het niet goed kunnen programeren van een decoder. De componenten die verwijderd worden zijn zo te zien geen dioden. Zullen spoeltjes en condensator zijn (ontstoring).

Ik vermoed dat het ergens iets kleins is, maar goed, dat is vaker zo natuurlijk ;)

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Plaats reactie