DR4024 met puntstuk schakeling werkt niet (opgelost!)

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

DR4024 met puntstuk schakeling werkt niet (opgelost!)

Bericht door brendo »

Dag allen,

Ben al een tijdje bezig met puntstuk polarisatie waarbij het mij niet lukt goed te schakelen met het puntstuk.
Ik gebruik Digikeijs DR5000, servodecoder 4024 en relais 4102 voor het puntstuk.

De servodecoder staat in positie 1 voor het schakelen met puntstuk.(9999=47=1)
Relais is correct aangesloten alsook de Peco wissel, en hartsuk, keurig geïsoleerd en gekoppeld. Hartsuk is doorgeslepen volgens de bekende methode zoals die op Internet is te vinden.

Alles volgens de handleiding en draadjes op het Internet. (Handleidingen digikeijs zijn beknop of niet geheel duidelijk)

Probleem: servo's werken goed echter de output van de dr4024 naar de 4102 geeft/heeft geen spanning?! Met als gevolg dat de wissel stroomloos in mijn baan ligt en puntstuk dus ook niet gevoed wordt. Het relais hoor je "klikken", dus die werkt wel?

Begrijp het even niet meer en hoop dat jullie me kunnen helpen.
Laatst gewijzigd door brendo op 16 okt 2017 20:35, 2 keer totaal gewijzigd.



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: DR4024 met puntstuk schakeling geen werkt niet

Bericht door nspoorkees »

Hartstuk doorgeslepen? :shock: dat moet je eerst maar eens uitleggen.
Bij electrofrogs zijn de puntstukken al geisoleerd; bij de anderen zijn ze van kunststof...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: DR4024 met puntstuk schakeling geen werkt niet

Bericht door brendo »

Afbeelding

Volgens dit principe. Werkt prima echter de DR4024 output naar het relais lijkt niet te werken.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: DR4024 met puntstuk schakeling geen werkt niet

Bericht door martindomburg »

Hoezo bekende methode? Isoleren van het hartstuk doe je NA de wissel, ervoor is bij mijn weten nog nooit zinvol geweest als je de servodecoder gewoon goed instelt. je verminkt er eigenlijk een goede wissel mee en je maakt hem zwak. Als je de wissel gewoon na het hartstuk isoleert en je gebruikt een goede decoder op de juiste manier dan heb je geen problemen met sluiting. heb je die wel dan is de instelling niet goed :)

Heb dat ook ooit eens voorbij zien komen, snap niet helemaal waarom dat zo is verzonnen. Is het wel nodig dan mag die persoon van mij uit komen leggen waarom ik nog nooit een sluiting heb gehad met een scheiding na de wissel. :lol:

Maar terug naar je topic, als het relais hoort klikken dan schakelt hij. Dat kan je meten door te controleren of de contact tussen COM en NC verspringen naar COM en NO. Als je dan nog problemen hebt dan is vermoedelijk de timing van het relais niet goed ingesteld, of je hebt de draden NO en NC verkeerd om aangesloten.

heb je zoals je schrijft geen stroom dan komt dat denk ik omdat je de COM aan het hartstuk hebt gesoldeert? Als dat zo is dan is de oorzaak duidelijk omdat je nu net de tongen met die "bekende" scheiding hebben geisoleerd van het hartstuk, dan heb je geen spanning. Meten is weten in dit geval.

Succes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: DR4024 met puntstuk schakeling geen werkt niet

Bericht door Andre de Ruiter »

Heb je cv47 van de dr 4024 op 1 staan?


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: DR4024 met puntstuk schakeling geen werkt niet

Bericht door brendo »

Dank voor jullie reacties. De foto is niet geheel volledig, deze komt van een ander draadje.

Beide spoorstaven zijn doorverbonden en vervolgens naar de output van de dr4102. Linkse en rechts. Hartstuk gaat met draad in het midden van de dr4102.
Zoals ik schreef is de wissel geheel geïsoleerd in de baan. Het hartstuk is dus ook geheel geisoleerd NA de wissel. Tja, dat ik deze keuze heb gemaakt zijn de meningen over verdeeld echter is niet mijn vraag.

Andre, heb ik gedaan.

Martin, Ik heb de output van de dr4024 naar de dr4102 gemeten echter hier komt niets uit, tenzij ik verkeerd aan het meten ben. Het relais hoor je wel klikken. Ik zal aan de hand van jou aanwijzing eens kijken wat ik kan doen.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: DR4024 met puntstuk schakeling geen werkt niet

Bericht door Willempie »

Nou Martin, ik zou het je kunnen uitleggen maar dat ga ik niet doen.
De beste Servo decoder is een decoder die gebruik maakt van 2 relais en die dat doet zonder dat je extra instellingen in de decoder moet doen.
Dat werkt dan met een standaard Peco wissel een wissel dus zonder dat je daar in moet gaan slijpen en solderen.

Oftewel een ServoSwitch.

Groetjes


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: DR4024 met puntstuk schakeling geen werkt niet

Bericht door martindomburg »

Willempie schreef:Nou Martin, ik zou het je kunnen uitleggen maar dat ga ik niet doen.
De beste Servo decoder is een decoder die gebruik maakt van 2 relais en die dat doet zonder dat je extra instellingen in de decoder moet doen.
Dat werkt dan met een standaard Peco wissel een wissel dus zonder dat je daar in moet gaan slijpen en solderen.

Oftewel een ServoSwitch.

Groetjes
en dat noem jij de beste. Ok als jij dat zegt. Bier en chips tijd dan maar

Gebruik ik wel een goede decoder zoals de OC32 of de ASB, van alle 200 peco (80 en 55) wissels die ik heb liggen en gelegt heb ik nog nooit een probleem gehad en ook nog nooit hoeven te slijpen in de wissel. En maar 1 relais nodig per wissel, scheelt er weer één.

cheerz
Laatst gewijzigd door martindomburg op 15 okt 2017 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: DR4024 met puntstuk schakeling geen werkt niet

Bericht door martindomburg »

brendo schreef:Dank voor jullie reacties. De foto is niet geheel volledig, deze komt van een ander draadje.

Martin, Ik heb de output van de dr4024 naar de dr4102 gemeten echter hier komt niets uit, tenzij ik verkeerd aan het meten ben. Het relais hoor je wel klikken. Ik zal aan de hand van jou aanwijzing eens kijken wat ik kan doen.
Kan je eens een tekening maken met alle draden, scheidingen en aansluitingen? Dan kan het advies wat gerichter worden.

Tnxs


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: DR4024 met puntstuk schakeling geen werkt niet

Bericht door Andre de Ruiter »

Bren ik begrijp een ding niet. Je schrijft dat de BR 4024 geen spanning geeft (ik neem aan op de uitgang naar de 4102) en toch hoor je het relais in de BR 4102 klikken, hoe kan dat?


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: DR4024 met puntstuk schakeling geen werkt niet

Bericht door mini rijder »

Ik neem aan, dat je alleen de twee railsjes met het hartstuk geïsoleerd hebt, en niet de doorgaande aan de buitenkant.
Dat je geen spanning meet op de uitgang van de 4024 is normaal, deze geeft alleen een impuls op het moment van schakelen en heeft met de voeding van je puntstuk verder niets te maken.
Zo te lezen werkt dit normaal, want je hoort het relais klikken/schakelen.
Om je puntstuk van stroom te voorzien, moet je op de buitenste twee aansluitpunten van je 4012, de baanspanning hebben aangesloten. Deze kan van je rails maar ook van je ringleiding of centrale komen. Meet je hier geen spanning, dan kan je puntstuk ook geen spanning krijgen.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: DR4024 met puntstuk schakeling werkt niet

Bericht door martindomburg »

Als ik een kleine correctie mag geven Mini, kijk wat je ermee doet:

Ik zou die A/B spanning adviseren om van de voedende staven van de wissel te betrekken om sluitingen en verwisselen van polarisatie te voorkomen.

Maar zoals ik al schreef, een schematisch getekende situatie zal ons gegis een stuk beter maken :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: DR4024 met puntstuk schakeling werkt niet

Bericht door mini rijder »

Je mag me zeker corrigeren.
Zoals jij het omschrijft, is inderdaad beter.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: DR4024 met puntstuk schakeling werkt niet

Bericht door brendo »

Martin, tekening volgt.
André, dat snap ik dus ook niet.


Heb even bezoek en kom er vanavond op terug.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: DR4024 met puntstuk schakeling werkt niet

Bericht door brendo »

Afbeelding
Visite is weg dus weer aan het werk :lol:
Heren, hier mijn beknopte......ahum.....tekening van de situatie. ;) Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen?

-wissel ligt geheel geisoleerd in de baan
-hartstuk is compleet geisoleerd van de wissel. (2 kleine verticale streepjes is doorgeslepen)
-voeding/aansluiting komt dus alleen van de dr4102

Er bekruipt mij een gevel dat ik de dr4102 moet voeden van de ringleiding, dit gezien de compleet geisoleerde wissel? Aansluitschema op Digikeijs is precies zo, echter weet ik niet of dat het voorbeeld geisoleerd is van de baan........


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: DR4024 met puntstuk schakeling werkt niet

Bericht door mini rijder »

Dus als ik het goed begrijp, heb je ook de buitenste doorgaande rails geïsoleerd.
Dit is niet nodig. Alleen het hartstuk met de twee korte rails in de midden moeten geïsoleerd worden.
Als de buitenste rails geïsoleerd zijn, en je sluit daar je 4012 op aan, dan zal deze het puntstuk niet van stroom kunnen voorzien, omdat dit ook op de rails niet aanwezig is.
De beste oplossing is om de isolatie van de doorgaande railstaven op te heffen.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: DR4024 met puntstuk schakeling werkt niet

Bericht door brendo »

Robby, dank voor je reactie en het klopt dat de buitenste staven ook geïsoleerd zijn.
Dit ivm de blokken die ik heb gemaakt voor en na de wissel.

Maar is er een tekening hoe ik het dan nu wel moet doen?


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: DR4024 met puntstuk schakeling werkt niet

Bericht door mini rijder »

Volgens je tekening is je 4012 goed aangesloten.
Je moet nu de buitenste spoorstaven aansluiten op je ringleiding, zodat deze gevoed worden.
Dit zou het probleem moeten oplossen.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: DR4024 met puntstuk schakeling werkt niet

Bericht door brendo »

Dit ga ik morgen eens proberen!
Ik hou jullie op de hoogte!



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: DR4024 met puntstuk schakeling werkt niet

Bericht door Willempie »

Tja, oorzaak over duidelijk. Iets waar geen spanning op staat, zal het ook niet via een relais doorgeven.

Kleine tip als de sporen buiten het wissel van een melder zijn voorzien, zou ik de wissel niet direct op een ringleiding aansluiten, maar die via een diodeschakeling aansluiten, voor er weer berichten langs komen dat de bezetmelders niet goed werken e.d.

Groetjes


Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: DR4024 met puntstuk schakeling werkt niet

Bericht door Andre de Ruiter »

Het raadsel van de spanning op de 4024 is ook opgelost. Veel multi-meters kunnen zonder voorzieningen (gelijkrichting) geen blokspanning meten.
Overigens raad ik je aan om voor dit soort artikelen aparte voeding te gebruiken. Het is zonde om daar stroom van je centrale voor te gebruiken en kan bij veel apparaten aanleiding geven tot storingen.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: DR4024 met puntstuk schakeling werkt niet

Bericht door anne w »

Inderdaad, een DCC spanning meten met een multimeter gaat niet, als je alleen maar een indicatie wil of er ergens een spanning opstaat dan is er een simpele oplossing: neem een "huisjes" lampje en hou de twee draadjes even op de twee punten.......

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: DR4024 met puntstuk schakeling werkt niet

Bericht door brendo »

Dag allen,

Het functioneert zoals door jullie geadviseerd. :D

Ik heb letterlijk te veel gekeken naar de gebruiksaanwijzing waarin de tekening staat hoe aan te sluiten. Zoals ik al schreef liggen mijn wissels compleet geïsoleerd in de baan. Ik was van mening dat de DR2404 het signaal alsook voeding zou doorgeven.........niet dus! :?

Wel heb ik nu de DR2404 aangesloten op een aparte voeding.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het meedenken en goede adviezen!
Zo, en nu weer verder bouwen met baan Schwartzstein. :mrgreen:


Plaats reactie