Starten met digitaal: blokkenindeling

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door nspoorkees »

Arjan schreef: Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn buitenbaan dus opdelen in maximaal 2 blokken ivm de wissels die ertussen liggen.
Dat ligt aan meerdere dingen... er zitten 2 stukken spoor in, gescheiden door wissels. Je kunt die 2 stukken spoor als 2 blokken beschouwen. Maar... ik zei het al eerder, je moet eerst bedenken wat je wilt. Wil je met 1 trein constant rondjes rijden over die buitenring? Dan heb je eigenlijk GEEN blokken nodig, neem een multimaus en ga rondjes rijden... wil je iets doen met een trein die van het rangeerterrein afkomt, 1 of meer rondjes rijd, terugkomt, en wordt afgewisseld door een andere trein, dan moet je, afhankelijk van je materiaal, nog even goed naar je baanplan kijken of dat wel mogelijk is met je materiaal.

Wil je met meerdere treinen dat rondje tegelijk rijden, beveiligd door de blokken en de software, dan heb je meer blokken per rondje nodig. De software reserveert 1 of meer blokken vooruit. Als je dat hier doet, reserveert 1 trein dus constant de hele baan en komt er nooit een 2e bij. Maak je de blokken korter zodat je 4 blokken hebt, dan kun je er al wel met 2 treinen rijden, MAAR!!!! je treinen moeten korter worden, en je zal zien dat beide treinen als een rups rijden. De ene rijd een blok in, maar moet stoppen omdat het volgende blok al een trein bevat. En dat herhaalt zich. Er zal dus steeds maar 1 trein bewegen, pas als de andere gestopt is... je hebt dus meer blokken nodig wil je soepel met meer treinen rond kunnen rijden. Als ik je baanplan zie, is het eigenlijk alleen maar mogelijk om met losse, korte loks te rijden, het plan is gewoon te klein voor meerdere treinen per rondje.

Nog even afgezien van wat je met de middelste rondje wilt... daar geldt verder hetzelfde voor. Je zal echt eerst voor jezelf moeten bepalen WAT je nu eigenlijk automatisch wilt doen. Met een baanplan zoals dit zou ik me beperken tot een trein die vanaf een opstelspoor een rondje rijd, en dan weer terugkeert. Als je dan geen keerlus kwijt kunt moet je een lokwissel automatiseren of met treinstellen rijden (die hebben geen voor- of achterkant). Eerlijk gezegd zou ik eigenlijk niet weten wat je aan dit baanplan effectief en praktisch kunt automatiseren. Voor het rondjes rijden op zich is het niet interessant, tenzij je dus regelmatig via een schaduwstation een trein kunt wisselen, maar dat laat het baanplan eigenlijk niet echt toe. Rangeren zou je nog kunnen automatiseren, maar dat is zeker voor een beginner, een hele klus... dat doe je dan misschien ook liever met een handcontroller.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Marksintpancras »

:lol: Willempies zijn verhaal snijdt hout.

Hou het simpel. Trein wil van blok A naar B, en daar zijn melders voor nodig om software te laten weten waar de trein is.

Of je nu gaat rangeren, gewoon rijden, etc doet er niet toe voor jouw software, die wil alleen weten waar trein X en/ of trein H is.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Willempie »

Arjan schreef:
BenQ schreef:Bij iTrain worden wissels niet meegenomen in de blokken.


Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn buitenbaan dus opdelen in maximaal 2 blokken ivm de wissels die ertussen liggen.
Arjan
Nee, je mag meerdere blokken tussen 2 wissels maken. Alleen of jij daar op je baan de ruimte voor hebt, dat betwijfel ik.

In een rondje moet je eigenlijk 3 blokken maken, dit in het verband met rijrichtingen. Linksom of rechtsom.
Maar begin gewoon met een simpel ovaaltje en een inhaal en/of kopspoortje, ga daar ervaring mee opdoen, en ga dan aan de hand van die ervaringen vragenstellen als die nog nodig zijn.

Groetjes


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door spoor65 »

Met het laatste verhaal van Kees, heeft hij toch wel een punt, wat betreft het aantal mogelijkheden die er zijn in het baanplan,

Neemt niet weg, eenvoudig beginnen met een leer project is makkelijker leren dan direct complex maken.

Dus dat advies, hou het eerst simpel, is zo gek nog niet. en dat heeft toch niets te maken of iemand simpel is, of professor, ook een professor heeft ergens een begin van zijn kennis op moeten doen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 459
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door jeemka »

Een aardig begin is de baan van 'Stap voor stap handleiding voor kleine baan', beschreven door BenQ op het iTrain forum, in Veelgestelde vragen. Je kan er ook het baanplan downloaden. Ik heb dat baantje gebouwd, was zeer verhelderend, zowel qua hardware als software.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Arjan »

Dank allen voor het meedenken.
jeemka schreef:Een aardig begin is de baan van 'Stap voor stap handleiding voor kleine baan', beschreven door BenQ op het iTrain forum, in Veelgestelde vragen. Je kan er ook het baanplan downloaden. Ik heb dat baantje gebouwd, was zeer verhelderend, zowel qua hardware als software.
Dank voor deze tip, hier ga ik zeker mee aan de slag om het digitaal rijden onder de knie te krijgen.
Willempie schreef:
Nee, je mag meerdere blokken tussen 2 wissels maken. Alleen of jij daar op je baan de ruimte voor hebt, dat betwijfel ik.

In een rondje moet je eigenlijk 3 blokken maken, dit in het verband met rijrichtingen. Linksom of rechtsom.
Maar begin gewoon met een simpel ovaaltje en een inhaal en/of kopspoortje, ga daar ervaring mee opdoen, en ga dan aan de hand van die ervaringen vragenstellen als die nog nodig zijn.

Groetjes
Ben maar eens hier wat draadjes in Baanplannen gaan lezen en toen teruggekeerd naar de tekentafel.
Dit is het resultaat:
Afbeelding
Mijn hoofdbaan bestaat nu uit 3 blokken en ik heb een schaduwstation toegevoegd.


Met vriendelijke groet,
Arjan

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door nspoorkees »

2 dingen.

1. je bespaart jezelf een hoop moeite met een dubbelsporige helix als je gewoon met 1 spoor omhoog gaat. Want als je nu eenmaal boven bent, maak je er alsnog 1 spoor van...
2. zodra je van 'beneden' naar boven komt, kun je netjes de baan op, maar... hoe kom je weer terug naar beneden? Je moet nog steeds ergens stoppen en achteruit rijden.



Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Arjan »

nspoorkees schreef:2 dingen.

1. je bespaart jezelf een hoop moeite met een dubbelsporige helix als je gewoon met 1 spoor omhoog gaat. Want als je nu eenmaal boven bent, maak je er alsnog 1 spoor van...
2. zodra je van 'beneden' naar boven komt, kun je netjes de baan op, maar... hoe kom je weer terug naar beneden? Je moet nog steeds ergens stoppen en achteruit rijden.
Deze problemen heb ik kunnen fiksen.
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Arjan

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door nspoorkees »

Nou, 'problemen' worden het pas als je er van tevoren niet over nadenkt wat je nou precies wilt en het gaat tegen je werken. En dat roep ik dus, ondanks dat ik er uiteraard weer voor verketterd wordt door de usual suspects, al vanaf het begin... Ik had het dus bij het goede eind, je baanplan is niet definitief/klaar, je weet/wist eigenlijk niet wat je wilde. Misschien moet je even pas op de plaats maken en gewoon eens wat gaan tekenen met in het achterhoofd wat je wilt automatiseren. Wil je, zoals het er nu naar uit gaat zien, treinen vanuit een schaduwstation op de baan laten rijden en dan weer terug laten keren, wil je wat laten pendelen (of beide), wil je een station (heb je nu eigenlijk niet) en wil je eigenlijk wel zo'n overduidelijk rondje om de kerk rijden? Begin eens met aan te geven hoeveel oppervlakte je hebt. Blijkbaar kun je ook de hoogte in gezien je helix. Of anders, als je echt alleen maar een testbaantje wilt om digitaal rijden etc te leren kennen, maak dan inderdaad een simpel ovaaltje of pendelbaantje met een inhaalspoor en 1 opstelspoor ofzo, digitaliseer dat en ga wat ervaring opdoen.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door spoor65 »

Nee Kees, je word hier zeker niet voor verketterd, in tegendeel, ik ben het met je eens, dat het beter is om eerst een goed baanplan te maken, en daarna te gaan kijken naar de blokindelingen en benodigdheden.

En dat zou je dan parallel kunnen doen tijdens het eerst bouwen van een simpel testrondje om het digitale verhaal onder de knie te krijgen. lekker afwisselend eens wat bezig zijn met het testbaantje en ontdekken wat de mogelijkheden zijn, en dan eens zitten tekenen en ontwerpen voor de eigenlijke baan.

Ik denk dat iedereen hier het zelfde advies zou geven. gewoon omdat het achteraf veel ellende, slopen en opnieuw beginnen gaat besparen. en de lol van onze hobby daarmee voorop blijft staan ipv frustraties omdat dingen niet gaan zoals je graag wilt.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door martindomburg »

Ohh leuk weer, wordt er weer gediscussieerd en roepen jullie me niet even :evil: stoute jongens 8-)

Maar inderdaad, maak even een ovaaltje, en laat dat ovaaltje rijden middels iTrain.

Wat betreft iTrain en de melderposities adviseer ik altijd om NIET de koploper manier te hanteren van binnenkomst melder, ongedetecteerd stuk en stopmelder. Sterker nog dat werkt de nauwkeurigheid sterk tegen. Waarom, omdat iTrain werkt met het principe van 1 melder, het hele blok mag bestaan uit 1 melder. iTrain wil alleen weten als de loc het blok binnen rijdt en start dan zijn positieberekening. Op dat ongedetecteerde stuk is er dus geen controle en sterker nog een ongedetecteerde sectie is compleet zinloos. heb je die? Soldeer die dan door naar een van de twee aanliggende secties.

Wat daar als aantekening op gegeven kan worden is dat een blok met 1 melder zo goed werkt als de infrastructuur dat toelaat. Dat wil zeggen dat het systeem faalt als je baan vies is of je locs haperen. Daarom adviseren we ook altijd minimaal 2 melder te gebruiken zodat de software een controlemelder heeft. tevens zal op elke extra melder in de software de positionering worden gecorrigeerd.

Dus resumé:
1 melder minimaal = je gehele blok
2 melders is aan te raden
De meer melders des te beter het wordt, maaaaarrrr overdrijven is ook een vak.

Daarnaast maakt de scheiding tussen twee secties totaal niks uit. Al doe je hem in het midden of al na een paar centimeters. Dat boeit itrain helemaal niets. Hij weet de lengte van de melders en de som daarvan is de lengte van het blok. Zou je de positieberekeing uitzetten en op de klassieke manier rijden van binnenkomst-, rem- en stopmelder dan kan je die virtueel zelfs verplaatsen. Dus ook over de plekken van de sectiescheidingen hoef je niet spastisch te denken:

- vermijd scheidingen in bochten, probeer een recht stuk te hanteren
- zet ze op strategische plekken zoals net voor een perron of er net na, een 30 cm voor een sein of op een punt waar je met een melder een actie kan triggeren voor een effect op de baan.

je kan er dus speels mee omgaan.

Er is een situatie dat je 3 melders moet gebruiken en dat is als je een blok hebt waar een loc een bezet blok mag inrijden om te rangeren. (Als je met RailCom rijdt hoeft dat niet). Als je een bezette melder wilt enteren dan moet de loc wel in dat blok worden gemeld als aanwezig. Dat doe je door aan beide zijden een korte melder te plaatsen van 2-5 cm lang.

Als laatste de wisselstraten
Deze zitten in iTrain niet in een blok. Maar omdat we wel willen weten of er iets op een wissel staat omdat een trein wat heeft verloren of een loc is doorgeschoten sluiten we vaak de eerste wissel van die wisselstraat aan op een bezetmelder. In iTrain geef je bij elke wissel die door die eerste wissel wordt gevoed die melder op. Zo gebruikt iTrain de melder alleen om de wissels bezet te melden en word een blok pas vrijgegeven of aangemeld als de loc ook daadwerkelijk in dat blok rijdt.

Ik schrijf momenteel een handleiding met deze basis principes voor automatisering met iTrain. Voordat hij af is kan nog wel even duren maar goed er is al een begin :)

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Willempie »

martindomburg schreef:Ohh leuk weer, wordt er weer gediscussieerd en roepen jullie me niet even :evil: stoute jongens 8-)

Groetjes
Waarom zouden we? We kunnen het prima zelf oplossen, meer dan kennis genoeg in huis.

Groetjes


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door martindomburg »

....... dat zie ik


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door martindomburg »

Willempie schreef:
Arjan schreef: In een rondje moet je eigenlijk 3 blokken maken, dit in het verband met rijrichtingen. Linksom of rechtsom.

Groetjes
Om dan zelf maar even de bal erin te trappen, aangezien je ook graag iTrain expert wilt spelen. Wat je gewoon mag hoor begrijp me niet verkeerd. Maar aangezien je mij graag op mijn vinger tik als ik een verkeerd advies plaats, geld dat andersom natuurlijk ook. En probeer deze tekst nu positief met een lach te lezen, ik type het wel zo.

O ja: :D :D :D :D :D ;)

1. MOET = poepen of doodgaan. Meer Moet je niet in het leven. advies geven is leuk en lief maar als de toetsenbord icm met je eigen korte lontje je niet machtig is doe het dan niet.
*Dit zeggende na drie keer herlezen te hebben op typfoutjes*

2. 3 blokken....binnenkomst en stopmelder.....rekening houden met rijrichting...... we hebben het over iTrain en niet over koploper. 3 strikes and your out

Even op het onderwerp:
Advies is om minimaal 2 blokken te gebruiken op je vrije spoor tussen twee stations. 3 is beter als 2 als ook 4 of 5 of 6. Meer is wensleijk voor een realistische snelheid, 1 blok is niet handig omdat dan de trein het gehele stuk met "stoppen verwachten" zal rijden in plaats van op volle snelheid te komen.

Bij een eerste blok zal hij zien dat het volgende blok vrij is en gaat hij dus optrekken naar zijn maximale snelheid. In dat tweede blok zal hij zien dat hij in het volgende blok moet stoppen en wilt hij de snelheid "stoppen verwachten"aan gaan nemen. Dit kan je aanpassen door de rempositie te verschuiven.

Stel je blok is 3 meter lang dan kan je zeggen dat je de remmelder 2 meter verplaatst. iTrain zal de trein dan pas na 2 meter laten stoppen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Willempie »

Tja, dat is waar ook, Martin weet het altijd beter, en hoe is hij toch aan al die wijsheid gekomen.

Maar we zullen je er in vervolg gewoon bij roepen, dan kun je het verder oplossen, en het alleen recht claimen.

GVG


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door martindomburg »

Wim,

Jammer dat het je niet lukt de nuance te lezen, staat er echt gewoon hoor.
Maar jij mag dus wel iemand op een vrij onvriendelijke manier corrigeren, maar als jezelf wordt gecorrigeerd vind je niet leuk. Ik doe het zelfs met alle vriendelijke nuance mogelijk.. Daar zijn gewoon namen voor, begint met een H.

Strakke actie zo. GVGT dan maar.

Kunnen we hier gewoon weer terug gaan naar het onderwerp. In alle drie de pagina's kan ik de echt zinvolle reacties op twee handen tellen, hier heeft niemand wat aan dat over en weer mekaar bekritiseren. We willen hier geen BNLS cultuur en laten we dat dan ook respecteren.
spoor65 schreef:Met het laatste verhaal van Kees, heeft hij toch wel een punt, wat betreft het aantal mogelijkheden die er zijn in het baanplan,

Neemt niet weg, eenvoudig beginnen met een leer project is makkelijker leren dan direct complex maken.

Dus dat advies, hou het eerst simpel, is zo gek nog niet. en dat heeft toch niets te maken of iemand simpel is, of professor, ook een professor heeft ergens een begin van zijn kennis op moeten doen.

mvg

Freddy
Wat mij betreft is dit de meest zinvolle commentaar. Maar volgens mij kan iedereen wel beamen dat het eerste ontwerp vaak achteraf gezien vol met fouten zat. Hell na 5 banen kom ik ze nog steeds tegen. Maar je moet nu eenmaal ergens gaan beginnen en dat doe je maar op één manier en dat is gewoon doen. Alle goede adviezen daar kom je met adviezen niet veel verder. Iedereen heeft ooit leren lopen en dat doe je niet op een matras.

WDVG van mij


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Willempie »

Het hele gedoe en gebeuren gaat me met de dag meer en meer tegen staan, eigenlijk heb ik mijn zakken er wel van vol.

Bye Bye ik ga even een pauze inlassen


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door spoor65 »

Arjan schreef:Beste forumleden,

Ik wil in de toekomst mijn baan via de pc met programma Itrain kunnen gaan aansturen, daarmee wil ik nu rekening houden met mijn baanplan.
Ik heb de handleiding van Itrain doorgelezen maar ben er nog niet uit.
Ik heb daarom 3 vragen:
Is deze blokindeling logisch en klopt dat zo?
Klopt het dat je bij Itrain 1 blok in drie kleiner blokken moet indelen met onder andere een inrijmelder en stopmelder?
Klopt het dat je wissels niet moet opnemen in een blok?
Hieronder mijn baanplan:
Afbeelding

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Arjan
Maar om dan even het begin van het verhaal weer boven te halen, na het lezen van de adviezen die hier langs gekomen zijn.
Want ik lees aandachtig mee, om hier ook lering uit te halen, aangezien ik, zoals ik al aangaf in een eerder antwoord van mij, net als vele anderen op dit gebied ook nog in de startblokken sta.

Wat het wel eens lastig maakt voor mij, Correct me when i`m wrong, is dat de verschillende werk manieren van verschillende programma`s, nogal eens door elkaar lopen, er zijn overeenkomsten en daarnaast tegelijkertijd ook meer of minder grote verschillen.

Waar we het over eens zijn, een blok is dat deel van het spoor, waar je dmv bezetmelder(s) het programma kunt laten weten of dat deel spoor vrij is dan wel niet bezet, waarna het programma dan zijn commando stuurt naar de betreffende locdecoder om de loc te laten weten wat hij moet doen.

Om dan even het hier bij itrain te houden, begrijp ik dus, dat je, in beginsel, in principe aan 1 melder per blok genoeg hebt, maar dat voor de betrouwbaarheid, of beter gezegd, voor de nauwkeurigheid, het beter is om 2 of 3 melders te gebruiken, wat dan in die zin (bij 3 melders) van aantal melders overeen komt met een programma als koploper. Het verschil echter zit dan in de manier waarop het programma met de meldingen om gaat.

Bij Itrain maakt het dus niet uit waar je een melder plaatst, omdat hier blijkbaar de lengte van een blok gemeten word? dus de totale lengte van scheiding a naar scheiding b.
Maar moet je dan, indien je wel kiest voor meer melders per blok, ivm de genoemde nauwkeurigheid, tussen al die melders ook nog scheidingen aanbrengen? of herkend itrain in 1 blok die verschikkende melders zonder dat daar extra scheidingen tussen gemaakt zijn?

Is hier het verschil met koploper, qua de 3 melders, dat koploper niet uit gaat van gemeten lengte, maar puur van de plek waar melders liggen?

Voor wat betreft de wissels, opnemen in een blok is in principe dus niet nodig, maar voor de eerder genoemde nauwkeurigheid is het beter om de eerste wissel van de wisselstraat er wel in toe te voegen? Maar wat dan als je een wisselstraat in 2 richtingen wilt berijden? (enkelsporig traject met 2 richting verkeer b.v.)

Verder zullen er voldoende blokken moeten zijn om alles lekker te kunnen laten werken, dus je baan zal groot genoeg moeten zijn om meerdere blokken te kunnen plaatsen en de trein zal dusdanig lang moeten zijn dat die of 1 blok past, of indien je eens een langere trein wilt rijden, er ruimte moet zijn om ook een extra blok te maken, omdat anders de vrije loop stagneert?

Als (voorlopig) laatste punt, je treinen moeten dus door het programma geijkt worden en daarna moet je per loc gaan inmeten? (of hoe het ook mag heten) zodat de loc en de pc elkaar begrijpen en de pc weet hoe optreksnelheid en remweg van de loc is, zodat hij het juiste commando kan geven om de betreffende trein op de juiste (schaal)snelheid weg te laten rijden of hoe snel die een trein moet laten remmen om op het juiste punt stil te staan?
(en dit ijken en dergelijk is natuurlijk voor alle programma soorten nodig, al zal de manier per gebruikt programma natuurlijk weer anders zijn, omdat elk programma op zijn eigen manier communiceert. (we praten tenslotte niet allemaal limburgs ;) )

Gewoon ff mijn punten die ik er nu zo even uit haal. misschien staan er nog wel meer, maar dat komt dan tzt wel eens langs.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door martindomburg »

Bij Itrain maakt het dus niet uit waar je een melder plaatst, omdat hier blijkbaar de lengte van een blok gemeten word? dus de totale lengte van scheiding a naar scheiding b.
Maar moet je dan, indien je wel kiest voor meer melders per blok, ivm de genoemde nauwkeurigheid, tussen al die melders ook nog scheidingen aanbrengen? of herkend itrain in 1 blok die verschikkende melders zonder dat daar extra scheidingen tussen gemaakt zijn?
Je neemt een blok en die hak je op 1 spoorstaaf (A) in twee/drie/vier delen. Elk deel van die staaf is een melder op je bezetmeldmodule. In iTrain vertel je hoe lang elke melder is en de som van die melders is de lengte van het blok.

De anders spoorstaaf (B) gaat direct naar de centrale
Is hier het verschil met koploper, qua de 3 melders, dat koploper niet uit gaat van gemeten lengte, maar puur van de plek waar melders liggen?
Koploper gebruik ook een berekening om te leren remmen. Echter is de manier van aansturen hierin bepalend. Koploper heeft geen dynamische melders, iTrain wel omdat zijn techniek dat toelaat.
Voor wat betreft de wissels, opnemen in een blok is in principe dus niet nodig, maar voor de eerder genoemde nauwkeurigheid is het beter om de eerste wissel van de wisselstraat er wel in toe te voegen? Maar wat dan als je een wisselstraat in 2 richtingen wilt berijden? (enkelsporig traject met 2 richting verkeer b.v.)
Wissels horen niet bij een blok. Je geeft ze een wel eigen melder om wel een detectie te hebben op de wissel. Zolang die melder niet is opgenomen in het blok zal iTrain de loc pas in het nieuwe blok melden als de loc er ook daadwerkelijk is. Zet je de melder van de wissel in het blok dan loopt hij in zijn berekening achter.
Verder zullen er voldoende blokken moeten zijn om alles lekker te kunnen laten werken, dus je baan zal groot genoeg moeten zijn om meerdere blokken te kunnen plaatsen en de trein zal dusdanig lang moeten zijn dat die of 1 blok past, of indien je eens een langere trein wilt rijden, er ruimte moet zijn om ook een extra blok te maken, omdat anders de vrije loop stagneert?
Is ook een voorwaarde, al kan je een station voorzien van een drempel waarmee je de uitloop van een station kan reguleren. Voornamelijk deel je een paradespoor in om strategische doeleinden. Zo kijk je naar de plekken waar je seinen wilt hebben, bepaalde scene's plaats vinden, een spoor verdwijnt etcetera. Met een minimum van twee blokken heb je altijd garantie op snelheid op het vrije blok.

Maar kijk ook naar onzichtbare sporen, gratis opstelmogelijkheden achter elkaar zoals een helix o.i.d. Allemaal lange schaduwstations.

Er zijn dus diverse variabelen waarop je de indeling van je blokken baseert.
Als (voorlopig) laatste punt, je treinen moeten dus door het programma geijkt worden en daarna moet je per loc gaan inmeten? (of hoe het ook mag heten) zodat de loc en de pc elkaar begrijpen en de pc weet hoe optreksnelheid en remweg van de loc is, zodat hij het juiste commando kan geven om de betreffende trein op de juiste (schaal)snelheid weg te laten rijden of hoe snel die een trein moet laten remmen om op het juiste punt stil te staan?
Als eerste zet ik altijd de min en max van de loc goed. CV 3 en CV4 van het optrekken zet ik op 3 zodat ik niet de overgangen van de stappen zie.

Dan maak je de loc aan en de lengte en adres hiervan. Je kan in iTrain zelf de optrek- en afremvertraging opgeven.
Als stappen heb je de keuze uit 28 en 126. De laatste heeft mijn persoonlijke voorkeur, al werkt dat echt niet als je korte blokken hebt kleiner als een meter. Dan zal iTrain altijd een noodstop toepassen.

Na het ijken van de loc weet iTrain de schaalsnelheid per stap en kan hij dus in de formule met tijd en afstand exact bepalen waar de loc moet stoppen. Omdat de mechanische en thermische aspecten ook een invloed daar op hebben kan je de loc in elke richting een reactievertraging geven zodat hij alsnog goed topt in beide richtingen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Maurits71 »

ermm, koploper heeft ook dynamische melders en kan ook prima overweg met maar 1 melder per blok.

ik was eigenlijk niet van plan om me met de discussie te bemoeien, maar schijnbaar blijft het altijd nodig om iemand of een ander programma af te zeiken. Volgens mij lopen er hier genoeg specialisten op hun eigen vak gebied, blijf daar dan ook , blijft het ook gezellig.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door spoor65 »

Interessante aanvulling Maurits,

Dat is dan het voordeel van diverse specialisten op verschillende programma systemen.

de een werkt met systeem a, en kent daar de details van, maar heeft dan misschien niet alle info, of inmiddels achterhaalde info over systeem b, kan dus zomaar eens, zonder het zelf in de gaten te hebben, iets verkeerds melden. Ik ga niet uit van dat iemand dat bewust doet.

Maar Arjan vraagt toch specifiek om Itrain, dus ik zal dit qua koploper ff in gedachten houden en er tzt op terug komen.

mvg. Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Arjan »

martindomburg schreef:
Bij Itrain maakt het dus niet uit waar je een melder plaatst, omdat hier blijkbaar de lengte van een blok gemeten word? dus de totale lengte van scheiding a naar scheiding b.
Maar moet je dan, indien je wel kiest voor meer melders per blok, ivm de genoemde nauwkeurigheid, tussen al die melders ook nog scheidingen aanbrengen? of herkend itrain in 1 blok die verschikkende melders zonder dat daar extra scheidingen tussen gemaakt zijn?
Je neemt een blok en die hak je op 1 spoorstaaf (A) in twee/drie/vier delen. Elk deel van die staaf is een melder op je bezetmeldmodule. In iTrain vertel je hoe lang elke melder is en de som van die melders is de lengte van het blok.

De anders spoorstaaf (B) gaat direct naar de centrale
Is hier het verschil met koploper, qua de 3 melders, dat koploper niet uit gaat van gemeten lengte, maar puur van de plek waar melders liggen?
Koploper gebruik ook een berekening om te leren remmen. Echter is de manier van aansturen hierin bepalend. Koploper heeft geen dynamische melders, iTrain wel omdat zijn techniek dat toelaat.
Voor wat betreft de wissels, opnemen in een blok is in principe dus niet nodig, maar voor de eerder genoemde nauwkeurigheid is het beter om de eerste wissel van de wisselstraat er wel in toe te voegen? Maar wat dan als je een wisselstraat in 2 richtingen wilt berijden? (enkelsporig traject met 2 richting verkeer b.v.)
Wissels horen niet bij een blok. Je geeft ze een wel eigen melder om wel een detectie te hebben op de wissel. Zolang die melder niet is opgenomen in het blok zal iTrain de loc pas in het nieuwe blok melden als de loc er ook daadwerkelijk is. Zet je de melder van de wissel in het blok dan loopt hij in zijn berekening achter.
Verder zullen er voldoende blokken moeten zijn om alles lekker te kunnen laten werken, dus je baan zal groot genoeg moeten zijn om meerdere blokken te kunnen plaatsen en de trein zal dusdanig lang moeten zijn dat die of 1 blok past, of indien je eens een langere trein wilt rijden, er ruimte moet zijn om ook een extra blok te maken, omdat anders de vrije loop stagneert?
Is ook een voorwaarde, al kan je een station voorzien van een drempel waarmee je de uitloop van een station kan reguleren. Voornamelijk deel je een paradespoor in om strategische doeleinden. Zo kijk je naar de plekken waar je seinen wilt hebben, bepaalde scene's plaats vinden, een spoor verdwijnt etcetera. Met een minimum van twee blokken heb je altijd garantie op snelheid op het vrije blok.

Maar kijk ook naar onzichtbare sporen, gratis opstelmogelijkheden achter elkaar zoals een helix o.i.d. Allemaal lange schaduwstations.

Er zijn dus diverse variabelen waarop je de indeling van je blokken baseert.
Als (voorlopig) laatste punt, je treinen moeten dus door het programma geijkt worden en daarna moet je per loc gaan inmeten? (of hoe het ook mag heten) zodat de loc en de pc elkaar begrijpen en de pc weet hoe optreksnelheid en remweg van de loc is, zodat hij het juiste commando kan geven om de betreffende trein op de juiste (schaal)snelheid weg te laten rijden of hoe snel die een trein moet laten remmen om op het juiste punt stil te staan?
Als eerste zet ik altijd de min en max van de loc goed. CV 3 en CV4 van het optrekken zet ik op 3 zodat ik niet de overgangen van de stappen zie.

Dan maak je de loc aan en de lengte en adres hiervan. Je kan in iTrain zelf de optrek- en afremvertraging opgeven.
Als stappen heb je de keuze uit 28 en 126. De laatste heeft mijn persoonlijke voorkeur, al werkt dat echt niet als je korte blokken hebt kleiner als een meter. Dan zal iTrain altijd een noodstop toepassen.

Na het ijken van de loc weet iTrain de schaalsnelheid per stap en kan hij dus in de formule met tijd en afstand exact bepalen waar de loc moet stoppen. Omdat de mechanische en thermische aspecten ook een invloed daar op hebben kan je de loc in elke richting een reactievertraging geven zodat hij alsnog goed topt in beide richtingen.

Groetjes
martindomburg schreef: Om dan zelf maar even de bal erin te trappen, aangezien je ook graag iTrain expert wilt spelen. Wat je gewoon mag hoor begrijp me niet verkeerd. Maar aangezien je mij graag op mijn vinger tik als ik een verkeerd advies plaats, geld dat andersom natuurlijk ook. En probeer deze tekst nu positief met een lach te lezen, ik type het wel zo.

O ja: :D :D :D :D :D ;)

1. MOET = poepen of doodgaan. Meer Moet je niet in het leven. advies geven is leuk en lief maar als de toetsenbord icm met je eigen korte lontje je niet machtig is doe het dan niet.
*Dit zeggende na drie keer herlezen te hebben op typfoutjes*

2. 3 blokken....binnenkomst en stopmelder.....rekening houden met rijrichting...... we hebben het over iTrain en niet over koploper. 3 strikes and your out

Even op het onderwerp:
Advies is om minimaal 2 blokken te gebruiken op je vrije spoor tussen twee stations. 3 is beter als 2 als ook 4 of 5 of 6. Meer is wensleijk voor een realistische snelheid, 1 blok is niet handig omdat dan de trein het gehele stuk met "stoppen verwachten" zal rijden in plaats van op volle snelheid te komen.

Bij een eerste blok zal hij zien dat het volgende blok vrij is en gaat hij dus optrekken naar zijn maximale snelheid. In dat tweede blok zal hij zien dat hij in het volgende blok moet stoppen en wilt hij de snelheid "stoppen verwachten"aan gaan nemen. Dit kan je aanpassen door de rempositie te verschuiven.

Stel je blok is 3 meter lang dan kan je zeggen dat je de remmelder 2 meter verplaatst. iTrain zal de trein dan pas na 2 meter laten stoppen.

Groetjes
Dank voor deze uitgebreide uitleg.
Moeten deze twee delen in een blok precies de helft van een blok zijn?

Inmiddels de DR5000 aangeschaft dus ik kan binnenkort gaan test rijden op testbaantje.
Dit wordt mijn uiteindelijke baanplan, kreeg onverwachts meer ruimte tot mijn beschikking.
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Arjan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door martindomburg »

Das nu juist het mooie, dat bepaal je helemaal zelf. Het mag het midden zijn maar het hoeft niet. Gewoon waar je het zelf wilt.

Tip:
Deel ze strategisch in zodat je eventueel met het activeren van een melder ook een actie kan activeren.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Arjan »

martindomburg schreef:Das nu juist het mooie, dat bepaal je helemaal zelf. Het mag het midden zijn maar het hoeft niet. Gewoon waar je het zelf wilt.

Tip:
Deel ze strategisch in zodat je eventueel met het activeren van een melder ook een actie kan activeren.
Aha, dat is mooi. Dank voor de snelle reactie.


Met vriendelijke groet,
Arjan

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Sandopie »

Arjan,

Opletten. Er zit volgens mij een keerlus in jouw laatste railplan (raildriehoek).

Edit: Typo
Laatst gewijzigd door Sandopie op 04 nov 2017 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Plaats reactie