Starten met digitaal: blokkenindeling
Re: Starten met digitaal: blokkenindeling
Interessante aanvulling Maurits,
Dat is dan het voordeel van diverse specialisten op verschillende programma systemen.
de een werkt met systeem a, en kent daar de details van, maar heeft dan misschien niet alle info, of inmiddels achterhaalde info over systeem b, kan dus zomaar eens, zonder het zelf in de gaten te hebben, iets verkeerds melden. Ik ga niet uit van dat iemand dat bewust doet.
Maar Arjan vraagt toch specifiek om Itrain, dus ik zal dit qua koploper ff in gedachten houden en er tzt op terug komen.
mvg. Freddy
Dat is dan het voordeel van diverse specialisten op verschillende programma systemen.
de een werkt met systeem a, en kent daar de details van, maar heeft dan misschien niet alle info, of inmiddels achterhaalde info over systeem b, kan dus zomaar eens, zonder het zelf in de gaten te hebben, iets verkeerds melden. Ik ga niet uit van dat iemand dat bewust doet.
Maar Arjan vraagt toch specifiek om Itrain, dus ik zal dit qua koploper ff in gedachten houden en er tzt op terug komen.
mvg. Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Starten met digitaal: blokkenindeling
martindomburg schreef:Je neemt een blok en die hak je op 1 spoorstaaf (A) in twee/drie/vier delen. Elk deel van die staaf is een melder op je bezetmeldmodule. In iTrain vertel je hoe lang elke melder is en de som van die melders is de lengte van het blok.Bij Itrain maakt het dus niet uit waar je een melder plaatst, omdat hier blijkbaar de lengte van een blok gemeten word? dus de totale lengte van scheiding a naar scheiding b.
Maar moet je dan, indien je wel kiest voor meer melders per blok, ivm de genoemde nauwkeurigheid, tussen al die melders ook nog scheidingen aanbrengen? of herkend itrain in 1 blok die verschikkende melders zonder dat daar extra scheidingen tussen gemaakt zijn?
De anders spoorstaaf (B) gaat direct naar de centrale
Koploper gebruik ook een berekening om te leren remmen. Echter is de manier van aansturen hierin bepalend. Koploper heeft geen dynamische melders, iTrain wel omdat zijn techniek dat toelaat.Is hier het verschil met koploper, qua de 3 melders, dat koploper niet uit gaat van gemeten lengte, maar puur van de plek waar melders liggen?
Wissels horen niet bij een blok. Je geeft ze een wel eigen melder om wel een detectie te hebben op de wissel. Zolang die melder niet is opgenomen in het blok zal iTrain de loc pas in het nieuwe blok melden als de loc er ook daadwerkelijk is. Zet je de melder van de wissel in het blok dan loopt hij in zijn berekening achter.Voor wat betreft de wissels, opnemen in een blok is in principe dus niet nodig, maar voor de eerder genoemde nauwkeurigheid is het beter om de eerste wissel van de wisselstraat er wel in toe te voegen? Maar wat dan als je een wisselstraat in 2 richtingen wilt berijden? (enkelsporig traject met 2 richting verkeer b.v.)
Is ook een voorwaarde, al kan je een station voorzien van een drempel waarmee je de uitloop van een station kan reguleren. Voornamelijk deel je een paradespoor in om strategische doeleinden. Zo kijk je naar de plekken waar je seinen wilt hebben, bepaalde scene's plaats vinden, een spoor verdwijnt etcetera. Met een minimum van twee blokken heb je altijd garantie op snelheid op het vrije blok.Verder zullen er voldoende blokken moeten zijn om alles lekker te kunnen laten werken, dus je baan zal groot genoeg moeten zijn om meerdere blokken te kunnen plaatsen en de trein zal dusdanig lang moeten zijn dat die of 1 blok past, of indien je eens een langere trein wilt rijden, er ruimte moet zijn om ook een extra blok te maken, omdat anders de vrije loop stagneert?
Maar kijk ook naar onzichtbare sporen, gratis opstelmogelijkheden achter elkaar zoals een helix o.i.d. Allemaal lange schaduwstations.
Er zijn dus diverse variabelen waarop je de indeling van je blokken baseert.
Als eerste zet ik altijd de min en max van de loc goed. CV 3 en CV4 van het optrekken zet ik op 3 zodat ik niet de overgangen van de stappen zie.Als (voorlopig) laatste punt, je treinen moeten dus door het programma geijkt worden en daarna moet je per loc gaan inmeten? (of hoe het ook mag heten) zodat de loc en de pc elkaar begrijpen en de pc weet hoe optreksnelheid en remweg van de loc is, zodat hij het juiste commando kan geven om de betreffende trein op de juiste (schaal)snelheid weg te laten rijden of hoe snel die een trein moet laten remmen om op het juiste punt stil te staan?
Dan maak je de loc aan en de lengte en adres hiervan. Je kan in iTrain zelf de optrek- en afremvertraging opgeven.
Als stappen heb je de keuze uit 28 en 126. De laatste heeft mijn persoonlijke voorkeur, al werkt dat echt niet als je korte blokken hebt kleiner als een meter. Dan zal iTrain altijd een noodstop toepassen.
Na het ijken van de loc weet iTrain de schaalsnelheid per stap en kan hij dus in de formule met tijd en afstand exact bepalen waar de loc moet stoppen. Omdat de mechanische en thermische aspecten ook een invloed daar op hebben kan je de loc in elke richting een reactievertraging geven zodat hij alsnog goed topt in beide richtingen.
Groetjes
Dank voor deze uitgebreide uitleg.martindomburg schreef: Om dan zelf maar even de bal erin te trappen, aangezien je ook graag iTrain expert wilt spelen. Wat je gewoon mag hoor begrijp me niet verkeerd. Maar aangezien je mij graag op mijn vinger tik als ik een verkeerd advies plaats, geld dat andersom natuurlijk ook. En probeer deze tekst nu positief met een lach te lezen, ik type het wel zo.
O ja:
1. MOET = poepen of doodgaan. Meer Moet je niet in het leven. advies geven is leuk en lief maar als de toetsenbord icm met je eigen korte lontje je niet machtig is doe het dan niet.
*Dit zeggende na drie keer herlezen te hebben op typfoutjes*
2. 3 blokken....binnenkomst en stopmelder.....rekening houden met rijrichting...... we hebben het over iTrain en niet over koploper. 3 strikes and your out
Even op het onderwerp:
Advies is om minimaal 2 blokken te gebruiken op je vrije spoor tussen twee stations. 3 is beter als 2 als ook 4 of 5 of 6. Meer is wensleijk voor een realistische snelheid, 1 blok is niet handig omdat dan de trein het gehele stuk met "stoppen verwachten" zal rijden in plaats van op volle snelheid te komen.
Bij een eerste blok zal hij zien dat het volgende blok vrij is en gaat hij dus optrekken naar zijn maximale snelheid. In dat tweede blok zal hij zien dat hij in het volgende blok moet stoppen en wilt hij de snelheid "stoppen verwachten"aan gaan nemen. Dit kan je aanpassen door de rempositie te verschuiven.
Stel je blok is 3 meter lang dan kan je zeggen dat je de remmelder 2 meter verplaatst. iTrain zal de trein dan pas na 2 meter laten stoppen.
Groetjes
Moeten deze twee delen in een blok precies de helft van een blok zijn?
Inmiddels de DR5000 aangeschaft dus ik kan binnenkort gaan test rijden op testbaantje.
Dit wordt mijn uiteindelijke baanplan, kreeg onverwachts meer ruimte tot mijn beschikking.
Met vriendelijke groet,
Arjan
Arjan
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met digitaal: blokkenindeling
Das nu juist het mooie, dat bepaal je helemaal zelf. Het mag het midden zijn maar het hoeft niet. Gewoon waar je het zelf wilt.
Tip:
Deel ze strategisch in zodat je eventueel met het activeren van een melder ook een actie kan activeren.
Tip:
Deel ze strategisch in zodat je eventueel met het activeren van een melder ook een actie kan activeren.
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Starten met digitaal: blokkenindeling
Aha, dat is mooi. Dank voor de snelle reactie.martindomburg schreef:Das nu juist het mooie, dat bepaal je helemaal zelf. Het mag het midden zijn maar het hoeft niet. Gewoon waar je het zelf wilt.
Tip:
Deel ze strategisch in zodat je eventueel met het activeren van een melder ook een actie kan activeren.
Met vriendelijke groet,
Arjan
Arjan
Re: Starten met digitaal: blokkenindeling
Arjan,
Opletten. Er zit volgens mij een keerlus in jouw laatste railplan (raildriehoek).
Edit: Typo
Opletten. Er zit volgens mij een keerlus in jouw laatste railplan (raildriehoek).
Edit: Typo
Laatst gewijzigd door Sandopie op 04 nov 2017 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met digitaal: blokkenindeling
Klopt inderdaad, mooi opgelet Rinus
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Starten met digitaal: blokkenindeling
Wat voor gevolgen heeft dat?Sandopie schreef:Arjan,
Opletten. Er zit volgens mij een keerlus is jouw laatste railplan (raildriehoek).
Heb je een speciale module voor nodig?
Met vriendelijke groet,
Arjan
Arjan
Re: Starten met digitaal: blokkenindeling
Arjan,
Ja daar heb je een module voor nodig. Verkrijgbaar o.a. bij Domburg Train Support, Rosoft e.d.. Zonder deze module resulteert dit in kortsluiting.
Edit: Zonder ..... toegevoegd
Ja daar heb je een module voor nodig. Verkrijgbaar o.a. bij Domburg Train Support, Rosoft e.d.. Zonder deze module resulteert dit in kortsluiting.
Edit: Zonder ..... toegevoegd
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Starten met digitaal: blokkenindeling
Waar is die keerlus nou voor nodig? Je maakt wel steeds vreemde dingen in de baan hoor.
Op zich is het afgezien van die keerlus wel aardig, als je nou nog zorgt dat je bijv. het binnenste rondje rechtsom kan rijden, en ook rechtsom (boven) het schaduwstation in kan, en de buitenste ring linksom rijd (dat kan al) dan kun je zowel op de binnenste al de buitenste ring steeds een trein vanaf het ss een rondje laten rijden en terug het ss in, in 2 richtingen.
Zonder die keerlus-stengel kunnen je rondjes ook weer langer worden.
En gezien de hoeveelheid ruimte die je nu hebt... kun je wel wat creatievers maken dan 2 rondjes...
Op zich is het afgezien van die keerlus wel aardig, als je nou nog zorgt dat je bijv. het binnenste rondje rechtsom kan rijden, en ook rechtsom (boven) het schaduwstation in kan, en de buitenste ring linksom rijd (dat kan al) dan kun je zowel op de binnenste al de buitenste ring steeds een trein vanaf het ss een rondje laten rijden en terug het ss in, in 2 richtingen.
Zonder die keerlus-stengel kunnen je rondjes ook weer langer worden.
En gezien de hoeveelheid ruimte die je nu hebt... kun je wel wat creatievers maken dan 2 rondjes...
Re: Starten met digitaal: blokkenindeling
Misschien om een lok te keren?nspoorkees schreef:Waar is die keerlus nou voor nodig?
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Starten met digitaal: blokkenindeling
Ja kan maar met een ss die vanaf 2 kanten te benaderen is, zou dat niet nodig zijn, en voor een lok is dat keerlus spoor ook weer te lang, ik vermoed dus dat hij daar een hele trein wil keren en dan achteruit ergens naartoe wil... dat zou nu niet meer nodig zijn. Maar goed, met plannen die elke dag wijzigen worden we hier niet wijzer, het blijkt dat je totaal niet weet wat je wilt met je baan. Heeft verder niets meer met blokken etc. te maken. Sh*t nu klink ik ineens als Wim
Re: Starten met digitaal: blokkenindeling
1. Dat mijn baanplannen wijzigden kwam door de adviezen/tips die ik hier kreeg, de laatste wijziging kwam doordat ik plotseling meer ruimte tot mijn beschikking had.nspoorkees schreef:Ja kan maar met een ss die vanaf 2 kanten te benaderen is, zou dat niet nodig zijn, en voor een lok is dat keerlus spoor ook weer te lang, ik vermoed dus dat hij daar een hele trein wil keren en dan achteruit ergens naartoe wil... dat zou nu niet meer nodig zijn. Maar goed, met plannen die elke dag wijzigen worden we hier niet wijzer, het blijkt dat je totaal niet weet wat je wilt met je baan. Heeft verder niets meer met blokken etc. te maken. Sh*t nu klink ik ineens als Wim
2. Op de binnenbaan en op de keerlus, waar een extra station komt, rijd ik met treinstellen zoals de Hondekop.
Met vriendelijke groet,
Arjan
Arjan
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Starten met digitaal: blokkenindeling
Ik wil zo op mijn binnenbaan rijdennspoorkees schreef:Waarom zou je een treinstel willen keren?
Is de blokindeling verder goed zo?
Met vriendelijke groet,
Arjan
Arjan
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Starten met digitaal: blokkenindeling
Je weet dat treinstellen zoals de Hondekop, geen voor- of achterkant hebben, en keren dus eigenlijk zinloos is? Of je moet van dat keerspoor een kopstation willen maken? Dan is het wel leuker om er een paar sporen bij te maken. Verder rij je op het binnenspoor eigenlijk verkeerd om... je zou op de binnenste ring rechtsom moeten rijden en op de buitenste linksom, net als in het echt.
Overigens denk ik dat dit keerlusje qua lengte van sporen etc. nog wel een uitdaging gaat worden maar daar mag Willempie zich druk om maken.
Overigens denk ik dat dit keerlusje qua lengte van sporen etc. nog wel een uitdaging gaat worden maar daar mag Willempie zich druk om maken.
Re: Starten met digitaal: blokkenindeling
Als ik het plaatje goed interpreteer, heb je dan geen blokmelding op de wisselstraten? Is dat niet gevaarlijk? Of heb je één melding voor de hele wisselstraat? Geeft dat niet veel beperking?
Ben nog steeds analoog rijder, maar wel met belangstelling.
Ben nog steeds analoog rijder, maar wel met belangstelling.
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: Starten met digitaal: blokkenindeling
Hoe bedoel je, hier bij ons rijden ze toch zo rond hoornspoorkees schreef:Verder rij je op het binnenspoor eigenlijk verkeerd om...
Als je Belgisch voorbeeld neemt is zijn baanplan perfect
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Re: Starten met digitaal: blokkenindeling
Inmiddels begonnen met digitaal rijden met de centrale DR5000.
Ik rij nu rond met twee digitale locomotieven op een testbaantje, het bevalt er goed.
Binnenkort ga ik iTrain uittesten op deze testbaan.
Ik rij nu rond met twee digitale locomotieven op een testbaantje, het bevalt er goed.
Binnenkort ga ik iTrain uittesten op deze testbaan.
Met vriendelijke groet,
Arjan
Arjan
-
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Starten met digitaal: blokkenindeling
arjan,
draadje net doorgelezen en snap er lekker niets van maar wat opvalt is dat op alle bladzijden daar waar dat is geplaatst geen foto,s of filmpjes zichtbaar zijn.
alleen een stopbord, oftewel een cirkel met daarin een balk.
is de link naar een emmer niet goed ??
of ben je op ander draadje verder gegaan? dit gezien de datums in jouw draadje.
draadje net doorgelezen en snap er lekker niets van maar wat opvalt is dat op alle bladzijden daar waar dat is geplaatst geen foto,s of filmpjes zichtbaar zijn.
alleen een stopbord, oftewel een cirkel met daarin een balk.
is de link naar een emmer niet goed ??
of ben je op ander draadje verder gegaan? dit gezien de datums in jouw draadje.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.