Dat ligt aan meerdere dingen... er zitten 2 stukken spoor in, gescheiden door wissels. Je kunt die 2 stukken spoor als 2 blokken beschouwen. Maar... ik zei het al eerder, je moet eerst bedenken wat je wilt. Wil je met 1 trein constant rondjes rijden over die buitenring? Dan heb je eigenlijk GEEN blokken nodig, neem een multimaus en ga rondjes rijden... wil je iets doen met een trein die van het rangeerterrein afkomt, 1 of meer rondjes rijd, terugkomt, en wordt afgewisseld door een andere trein, dan moet je, afhankelijk van je materiaal, nog even goed naar je baanplan kijken of dat wel mogelijk is met je materiaal.Arjan schreef: Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn buitenbaan dus opdelen in maximaal 2 blokken ivm de wissels die ertussen liggen.
Wil je met meerdere treinen dat rondje tegelijk rijden, beveiligd door de blokken en de software, dan heb je meer blokken per rondje nodig. De software reserveert 1 of meer blokken vooruit. Als je dat hier doet, reserveert 1 trein dus constant de hele baan en komt er nooit een 2e bij. Maak je de blokken korter zodat je 4 blokken hebt, dan kun je er al wel met 2 treinen rijden, MAAR!!!! je treinen moeten korter worden, en je zal zien dat beide treinen als een rups rijden. De ene rijd een blok in, maar moet stoppen omdat het volgende blok al een trein bevat. En dat herhaalt zich. Er zal dus steeds maar 1 trein bewegen, pas als de andere gestopt is... je hebt dus meer blokken nodig wil je soepel met meer treinen rond kunnen rijden. Als ik je baanplan zie, is het eigenlijk alleen maar mogelijk om met losse, korte loks te rijden, het plan is gewoon te klein voor meerdere treinen per rondje.
Nog even afgezien van wat je met de middelste rondje wilt... daar geldt verder hetzelfde voor. Je zal echt eerst voor jezelf moeten bepalen WAT je nu eigenlijk automatisch wilt doen. Met een baanplan zoals dit zou ik me beperken tot een trein die vanaf een opstelspoor een rondje rijd, en dan weer terugkeert. Als je dan geen keerlus kwijt kunt moet je een lokwissel automatiseren of met treinstellen rijden (die hebben geen voor- of achterkant). Eerlijk gezegd zou ik eigenlijk niet weten wat je aan dit baanplan effectief en praktisch kunt automatiseren. Voor het rondjes rijden op zich is het niet interessant, tenzij je dus regelmatig via een schaduwstation een trein kunt wisselen, maar dat laat het baanplan eigenlijk niet echt toe. Rangeren zou je nog kunnen automatiseren, maar dat is zeker voor een beginner, een hele klus... dat doe je dan misschien ook liever met een handcontroller.