Starten met digitaal: blokkenindeling

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Arjan »

Beste forumleden,

Ik wil in de toekomst mijn baan via de pc met programma Itrain kunnen gaan aansturen, daarmee wil ik nu rekening houden met mijn baanplan.
Ik heb de handleiding van Itrain doorgelezen maar ben er nog niet uit.
Ik heb daarom 3 vragen:
Is deze blokindeling logisch en klopt dat zo?
Klopt het dat je bij Itrain 1 blok in drie kleiner blokken moet indelen met onder andere een inrijmelder en stopmelder?
Klopt het dat je wissels niet moet opnemen in een blok?
Hieronder mijn baanplan:
Afbeelding

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Arjan


Met vriendelijke groet,
Arjan

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door nspoorkees »

1. het is niet noodzakelijk, maar als beginner is het wel fijn als je treinen in de blokken passen. Je hebt een klein baantje waarin je rondjes rijd, als je bijv. op de buitenste 'ring' 2 treinen een beetje wilt laten rijden zonder dat ze steeds op elkaar moeten wachte, heb je al minimaal 4 blokken nodig, die worden dan wel heel kort. Zeker aangezien er nog wissels in de buitenring zitten. Verder kun je op de binnenring (waar je geen blokken in hebt gemaakt!) met een trein eigenlijk nergens naartoe, dus in de praktijk komt deze baan er op neer dat je op de buitenring maar 1 trein kunt laten rijden, en op de binnenring ook... je kunt je afvragen of automatiseren met blokken wel interessant is, of je wilt automatisch een trein een rondje laten rijden en dan terug naar 1 van de opstelsporen aan de rechterkant? Maar dan moet je toch beter je baanplan veranderen, of je moet ergens stoppen en achteruit de baan af etc. Kortom... je moet ook even voor jezelf bedenken wat je nu eigenlijk wilt met deze baan. Ga je met losse loks rijden, of met loks + rijtuigen? Met treinsets (bijv. hondekop etc, die hoef je niet te keren!) Hoe ga je de lok keren als je vanaf de baan naar het rangeerterrein rijd om van trein te wisselen? Wil je wel van trein wisselen? Wil je het hele rangeerterrein ook automatisch laten werken? Wat voor bewegingen?

2. Moderne software werkt vooral op basis van nauwkeurig gemeten snelheidsprofielen van de decoders. M.a.w. doordat de software 'weet' hoe snel een trein rijd bij een bepaalde decoderstap, kan ie uitrekenen hoe ver hij een blok is ingereden. Je hoeft dus niet meer perse gebruik te maken van inrij- en stopmelders, die zijn overgenomen door de software. Het is in principe genoeg om elk blok van 1 melder te voorzien. De software hoeft alleen maar te weten wanneer de lok dat blok in rijd, en aangezien hij zelf bepaald hoe snel, weet ie op de cm nauwkeurig WAAR in dat blok de trein zich bevind. Het is dus wel belangrijk dat je alle loks goed 'meet'. De software doet dat voor je. Overigens ook met 2 of 3 melders per blok zul je moeten inmeten. Het argument dat meer melders een nauwkeurigere tracking geeft is discutabel, immers... hoe meer melders hoe meer kans dat je een melder mist. Aan de andere kant, als je maar 1 melder per blok hebt en die reageert niet, zit je trein al snel in het volgende blok, de gevolgen zijn weer groter. Aan de andere kant, 1 melder per blok betekent dat de melder net zo lang is als het blok, bijv. 60 of 90cm of in mijn geval, soms wel 2 meter. De kans dat je na 60cm of 200cm de melder mist is... 0%. Tenzij de hardware kapot is ;) inrij en stopmelders zijn vaak typisch heel kort en de kans dat je ze mist is dan groter, al zijn er ook mensen die een lang blok van bijv. 2m, opdelen in 2 blokken van 1m, waarbij de 1e de inrij en de 2e de stopmelder is... maar ja dan ben je dus nog steeds heel erg afhankelijk van een goede meting, en dus kun je net zo goed 1 melder voor dat hele blok nemen... kortom... keuzes...

3. Wissels en wisselstraten worden meestal niet meegenomen, maar sommige mensen doen het juist wel, ook weer afhankelijk van wat je er mee wilt. Sommige nemen ze wel mee, gewoon omdat het kan, anderen willen ook graag weten over welke wissel of wisselstraat er gereden wordt. Een keuze dus.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door BenQ »

Bij iTrain worden wissels niet meegenomen in de blokken.
En hoe nauwkeuriger alles is ingemeten hoe mooier het rijdt, blok- en wissellengtes, snelheidsmetingen.
Je kan inderdaad met 1 melder per blok rijden, dit is afhankelijk van je interface, bij Dinamo heb je bij Classic 2 melders tot je beschikking per blok en bij de nieuwste versie Plug&Play zelfs vier, en hoe meer melders hoe beter de foutmarge.
Bij andere interfaces moet je meer melders kopen en wordt het daardoor duurder hoewel Dinamo als basis iets duurder is maar je kan analoog en digitaal op dezelfde baan rijden.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Willempie »

Arjan schreef:Beste forumleden,

Is deze blokindeling logisch en klopt dat zo?Klopt het dat je bij Itrain 1 blok in drie kleiner blokken moet indelen met onder andere een inrijmelder en stopmelder?

Arjan
Beste Arjan,

Als je de juiste benamingen gebruikt zijn een aantal zaken eenvoudiger.

Je hebt te maken met een blok.
en je hebt te maken met bezet/terugmelders

Nu zijn dat 2 aparte zaken.
Je maakt namelijk m.b.v. bezet/terugmelders een blok.
En een blok is samengesteld doormiddel van 1 of meerdere bezet/terugmelders.

Gebruik je 2 melders voor een blok dan is de eerste die je tegenkomt in het blok per rijrichting de inrij melder/remmelder. De tweede is de stopmelder, als er gestopt moet worden in het blok.

Groetjes



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Willempie »

@Nspoorcase, de kans dat je meldingen mist is uitgesloten. Gebeurd dat wel dan stopt de treinenloop. De kans dat er een wissel niet omgezet wordt is veel groter.
In als de jaren dat ik met bezetmelders werk, is er nog nooit eentje gemist, in normaal bedrijf, en op voorwaarde dat hij juist is aangesloten en opgenomen in het geheel.
Gewoon iemand niet bang maken, en juiste informatie verstrekken. Als een beginner je verhaal leest en serieus neemt dan zou hij bang worden op digitaal via computersturing te gaan rijden.

Groetjes



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door nspoorkees »

Willempie schreef:Als een beginner je verhaal leest en serieus neemt dan zou hij bang worden op digitaal via computersturing te gaan rijden.
Onzin.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door spoor65 »

Nou, nee, niet helemaal onzin, ook ik sta op dat gebied van digitaal via pc, met bezetmelders en blokinrichting, nog in de startblokken, en om eerlijk te zijn, jouw uitgebreide verhaal klinkt niet echt veel belovend, en is voor mij al een paar stappen te veel/snel.

Daarom ook dat ik inmiddels een plank klaar heb liggen, waarop een eenvoudig rondje met inhaalspoor en rangeerspoortje komt te liggen, waar ik dan eerst eens echt stap voor stap alles wil gaan uitproberen en leren. precies zoals eigenlijk iedereen het adviseert, waaronder Wim.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door nspoorkees »

Zodra je er een beetje in verdiept hoe dat met software gaat, dus zodra je verder kijkt dan een digitale handcontroller, en na moet gaan denken hoe dat zit met blokken en melders, en wat JIJ er mee wilt, moet je mijn verhaal nog maar eens lezen, en dan zul je inzien dat het wel degelijk hout snijdt, en dat je voor de keuzes komt te staan die ik aangeef, en dat het helemaal geen moeilijk verhaal is, integendeel.



Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Arjan »

BenQ schreef:Bij iTrain worden wissels niet meegenomen in de blokken.
.
Oke helder.
Willempie schreef: Beste Arjan,

Als je de juiste benamingen gebruikt zijn een aantal zaken eenvoudiger.

Je hebt te maken met een blok.
en je hebt te maken met bezet/terugmelders

Nu zijn dat 2 aparte zaken.
Je maakt namelijk m.b.v. bezet/terugmelders een blok.
En een blok is samengesteld doormiddel van 1 of meerdere bezet/terugmelders.

Gebruik je 2 melders voor een blok dan is de eerste die je tegenkomt in het blok per rijrichting de inrij melder/remmelder. De tweede is de stopmelder, als er gestopt moet worden in het blok.

Groetjes.
Dank voor de uitleg, ik begrijp het nu.
spoor65 schreef:Nou, nee, niet helemaal onzin, ook ik sta op dat gebied van digitaal via pc, met bezetmelders en blokinrichting, nog in de startblokken, en om eerlijk te zijn, jouw uitgebreide verhaal klinkt niet echt veel belovend, en is voor mij al een paar stappen te veel/snel.

Daarom ook dat ik inmiddels een plank klaar heb liggen, waarop een eenvoudig rondje met inhaalspoor en rangeerspoortje komt te liggen, waar ik dan eerst eens echt stap voor stap alles wil gaan uitproberen en leren. precies zoals eigenlijk iedereen het adviseert, waaronder Wim.

mvg

Freddy
Klopt, ik wil eerst ook gewoon met een eenvoudig rondje beginnen, maar ik wil de blokkenindeling nu een keer goed aanleggen anders moet ik in de toekomst weer alles aanpassen.

Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn buitenbaan dus opdelen in maximaal 2 blokken ivm de wissels die ertussen liggen.

Met vriendelijke groet,
Arjan


Met vriendelijke groet,
Arjan

Railzzz
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:33
Locatie: Zoetermeer

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Railzzz »

Beste Arjan,

Welkom bij het forum.
Laat je niet afschrikken door alle goedbedoelde adviezen. Advies : Begin met een rondje met 1 inhaalspoor om kennis te maken met blokken, bezetmelders en alle hard- en software die daarbij hoort.
In jouw baanplan bestaat het buitenste rondje inderdaad uit 2 blokken, nl de stukken die tussen de wissels in liggen.
Verder zou ik nog eens naar je baanplan kijken. Wil je vanuit de opstelsporen (rechts) op de binnenronde terecht komen moet je ergens stoppen en de rijrichting omzetten. Dit kan, maar is niet echt handig voor het treinen verloop.


Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door nspoorkees »

Arjan schreef: Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn buitenbaan dus opdelen in maximaal 2 blokken ivm de wissels die ertussen liggen.
Dat ligt aan meerdere dingen... er zitten 2 stukken spoor in, gescheiden door wissels. Je kunt die 2 stukken spoor als 2 blokken beschouwen. Maar... ik zei het al eerder, je moet eerst bedenken wat je wilt. Wil je met 1 trein constant rondjes rijden over die buitenring? Dan heb je eigenlijk GEEN blokken nodig, neem een multimaus en ga rondjes rijden... wil je iets doen met een trein die van het rangeerterrein afkomt, 1 of meer rondjes rijd, terugkomt, en wordt afgewisseld door een andere trein, dan moet je, afhankelijk van je materiaal, nog even goed naar je baanplan kijken of dat wel mogelijk is met je materiaal.

Wil je met meerdere treinen dat rondje tegelijk rijden, beveiligd door de blokken en de software, dan heb je meer blokken per rondje nodig. De software reserveert 1 of meer blokken vooruit. Als je dat hier doet, reserveert 1 trein dus constant de hele baan en komt er nooit een 2e bij. Maak je de blokken korter zodat je 4 blokken hebt, dan kun je er al wel met 2 treinen rijden, MAAR!!!! je treinen moeten korter worden, en je zal zien dat beide treinen als een rups rijden. De ene rijd een blok in, maar moet stoppen omdat het volgende blok al een trein bevat. En dat herhaalt zich. Er zal dus steeds maar 1 trein bewegen, pas als de andere gestopt is... je hebt dus meer blokken nodig wil je soepel met meer treinen rond kunnen rijden. Als ik je baanplan zie, is het eigenlijk alleen maar mogelijk om met losse, korte loks te rijden, het plan is gewoon te klein voor meerdere treinen per rondje.

Nog even afgezien van wat je met de middelste rondje wilt... daar geldt verder hetzelfde voor. Je zal echt eerst voor jezelf moeten bepalen WAT je nu eigenlijk automatisch wilt doen. Met een baanplan zoals dit zou ik me beperken tot een trein die vanaf een opstelspoor een rondje rijd, en dan weer terugkeert. Als je dan geen keerlus kwijt kunt moet je een lokwissel automatiseren of met treinstellen rijden (die hebben geen voor- of achterkant). Eerlijk gezegd zou ik eigenlijk niet weten wat je aan dit baanplan effectief en praktisch kunt automatiseren. Voor het rondjes rijden op zich is het niet interessant, tenzij je dus regelmatig via een schaduwstation een trein kunt wisselen, maar dat laat het baanplan eigenlijk niet echt toe. Rangeren zou je nog kunnen automatiseren, maar dat is zeker voor een beginner, een hele klus... dat doe je dan misschien ook liever met een handcontroller.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Marksintpancras »

:lol: Willempies zijn verhaal snijdt hout.

Hou het simpel. Trein wil van blok A naar B, en daar zijn melders voor nodig om software te laten weten waar de trein is.

Of je nu gaat rangeren, gewoon rijden, etc doet er niet toe voor jouw software, die wil alleen weten waar trein X en/ of trein H is.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Willempie »

Arjan schreef:
BenQ schreef:Bij iTrain worden wissels niet meegenomen in de blokken.


Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn buitenbaan dus opdelen in maximaal 2 blokken ivm de wissels die ertussen liggen.
Arjan
Nee, je mag meerdere blokken tussen 2 wissels maken. Alleen of jij daar op je baan de ruimte voor hebt, dat betwijfel ik.

In een rondje moet je eigenlijk 3 blokken maken, dit in het verband met rijrichtingen. Linksom of rechtsom.
Maar begin gewoon met een simpel ovaaltje en een inhaal en/of kopspoortje, ga daar ervaring mee opdoen, en ga dan aan de hand van die ervaringen vragenstellen als die nog nodig zijn.

Groetjes


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door spoor65 »

Met het laatste verhaal van Kees, heeft hij toch wel een punt, wat betreft het aantal mogelijkheden die er zijn in het baanplan,

Neemt niet weg, eenvoudig beginnen met een leer project is makkelijker leren dan direct complex maken.

Dus dat advies, hou het eerst simpel, is zo gek nog niet. en dat heeft toch niets te maken of iemand simpel is, of professor, ook een professor heeft ergens een begin van zijn kennis op moeten doen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 460
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door jeemka »

Een aardig begin is de baan van 'Stap voor stap handleiding voor kleine baan', beschreven door BenQ op het iTrain forum, in Veelgestelde vragen. Je kan er ook het baanplan downloaden. Ik heb dat baantje gebouwd, was zeer verhelderend, zowel qua hardware als software.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Arjan »

Dank allen voor het meedenken.
jeemka schreef:Een aardig begin is de baan van 'Stap voor stap handleiding voor kleine baan', beschreven door BenQ op het iTrain forum, in Veelgestelde vragen. Je kan er ook het baanplan downloaden. Ik heb dat baantje gebouwd, was zeer verhelderend, zowel qua hardware als software.
Dank voor deze tip, hier ga ik zeker mee aan de slag om het digitaal rijden onder de knie te krijgen.
Willempie schreef:
Nee, je mag meerdere blokken tussen 2 wissels maken. Alleen of jij daar op je baan de ruimte voor hebt, dat betwijfel ik.

In een rondje moet je eigenlijk 3 blokken maken, dit in het verband met rijrichtingen. Linksom of rechtsom.
Maar begin gewoon met een simpel ovaaltje en een inhaal en/of kopspoortje, ga daar ervaring mee opdoen, en ga dan aan de hand van die ervaringen vragenstellen als die nog nodig zijn.

Groetjes
Ben maar eens hier wat draadjes in Baanplannen gaan lezen en toen teruggekeerd naar de tekentafel.
Dit is het resultaat:
Afbeelding
Mijn hoofdbaan bestaat nu uit 3 blokken en ik heb een schaduwstation toegevoegd.


Met vriendelijke groet,
Arjan

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door nspoorkees »

2 dingen.

1. je bespaart jezelf een hoop moeite met een dubbelsporige helix als je gewoon met 1 spoor omhoog gaat. Want als je nu eenmaal boven bent, maak je er alsnog 1 spoor van...
2. zodra je van 'beneden' naar boven komt, kun je netjes de baan op, maar... hoe kom je weer terug naar beneden? Je moet nog steeds ergens stoppen en achteruit rijden.



Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Arjan »

nspoorkees schreef:2 dingen.

1. je bespaart jezelf een hoop moeite met een dubbelsporige helix als je gewoon met 1 spoor omhoog gaat. Want als je nu eenmaal boven bent, maak je er alsnog 1 spoor van...
2. zodra je van 'beneden' naar boven komt, kun je netjes de baan op, maar... hoe kom je weer terug naar beneden? Je moet nog steeds ergens stoppen en achteruit rijden.
Deze problemen heb ik kunnen fiksen.
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Arjan

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door nspoorkees »

Nou, 'problemen' worden het pas als je er van tevoren niet over nadenkt wat je nou precies wilt en het gaat tegen je werken. En dat roep ik dus, ondanks dat ik er uiteraard weer voor verketterd wordt door de usual suspects, al vanaf het begin... Ik had het dus bij het goede eind, je baanplan is niet definitief/klaar, je weet/wist eigenlijk niet wat je wilde. Misschien moet je even pas op de plaats maken en gewoon eens wat gaan tekenen met in het achterhoofd wat je wilt automatiseren. Wil je, zoals het er nu naar uit gaat zien, treinen vanuit een schaduwstation op de baan laten rijden en dan weer terug laten keren, wil je wat laten pendelen (of beide), wil je een station (heb je nu eigenlijk niet) en wil je eigenlijk wel zo'n overduidelijk rondje om de kerk rijden? Begin eens met aan te geven hoeveel oppervlakte je hebt. Blijkbaar kun je ook de hoogte in gezien je helix. Of anders, als je echt alleen maar een testbaantje wilt om digitaal rijden etc te leren kennen, maak dan inderdaad een simpel ovaaltje of pendelbaantje met een inhaalspoor en 1 opstelspoor ofzo, digitaliseer dat en ga wat ervaring opdoen.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door spoor65 »

Nee Kees, je word hier zeker niet voor verketterd, in tegendeel, ik ben het met je eens, dat het beter is om eerst een goed baanplan te maken, en daarna te gaan kijken naar de blokindelingen en benodigdheden.

En dat zou je dan parallel kunnen doen tijdens het eerst bouwen van een simpel testrondje om het digitale verhaal onder de knie te krijgen. lekker afwisselend eens wat bezig zijn met het testbaantje en ontdekken wat de mogelijkheden zijn, en dan eens zitten tekenen en ontwerpen voor de eigenlijke baan.

Ik denk dat iedereen hier het zelfde advies zou geven. gewoon omdat het achteraf veel ellende, slopen en opnieuw beginnen gaat besparen. en de lol van onze hobby daarmee voorop blijft staan ipv frustraties omdat dingen niet gaan zoals je graag wilt.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door martindomburg »

Ohh leuk weer, wordt er weer gediscussieerd en roepen jullie me niet even :evil: stoute jongens 8-)

Maar inderdaad, maak even een ovaaltje, en laat dat ovaaltje rijden middels iTrain.

Wat betreft iTrain en de melderposities adviseer ik altijd om NIET de koploper manier te hanteren van binnenkomst melder, ongedetecteerd stuk en stopmelder. Sterker nog dat werkt de nauwkeurigheid sterk tegen. Waarom, omdat iTrain werkt met het principe van 1 melder, het hele blok mag bestaan uit 1 melder. iTrain wil alleen weten als de loc het blok binnen rijdt en start dan zijn positieberekening. Op dat ongedetecteerde stuk is er dus geen controle en sterker nog een ongedetecteerde sectie is compleet zinloos. heb je die? Soldeer die dan door naar een van de twee aanliggende secties.

Wat daar als aantekening op gegeven kan worden is dat een blok met 1 melder zo goed werkt als de infrastructuur dat toelaat. Dat wil zeggen dat het systeem faalt als je baan vies is of je locs haperen. Daarom adviseren we ook altijd minimaal 2 melder te gebruiken zodat de software een controlemelder heeft. tevens zal op elke extra melder in de software de positionering worden gecorrigeerd.

Dus resumé:
1 melder minimaal = je gehele blok
2 melders is aan te raden
De meer melders des te beter het wordt, maaaaarrrr overdrijven is ook een vak.

Daarnaast maakt de scheiding tussen twee secties totaal niks uit. Al doe je hem in het midden of al na een paar centimeters. Dat boeit itrain helemaal niets. Hij weet de lengte van de melders en de som daarvan is de lengte van het blok. Zou je de positieberekeing uitzetten en op de klassieke manier rijden van binnenkomst-, rem- en stopmelder dan kan je die virtueel zelfs verplaatsen. Dus ook over de plekken van de sectiescheidingen hoef je niet spastisch te denken:

- vermijd scheidingen in bochten, probeer een recht stuk te hanteren
- zet ze op strategische plekken zoals net voor een perron of er net na, een 30 cm voor een sein of op een punt waar je met een melder een actie kan triggeren voor een effect op de baan.

je kan er dus speels mee omgaan.

Er is een situatie dat je 3 melders moet gebruiken en dat is als je een blok hebt waar een loc een bezet blok mag inrijden om te rangeren. (Als je met RailCom rijdt hoeft dat niet). Als je een bezette melder wilt enteren dan moet de loc wel in dat blok worden gemeld als aanwezig. Dat doe je door aan beide zijden een korte melder te plaatsen van 2-5 cm lang.

Als laatste de wisselstraten
Deze zitten in iTrain niet in een blok. Maar omdat we wel willen weten of er iets op een wissel staat omdat een trein wat heeft verloren of een loc is doorgeschoten sluiten we vaak de eerste wissel van die wisselstraat aan op een bezetmelder. In iTrain geef je bij elke wissel die door die eerste wissel wordt gevoed die melder op. Zo gebruikt iTrain de melder alleen om de wissels bezet te melden en word een blok pas vrijgegeven of aangemeld als de loc ook daadwerkelijk in dat blok rijdt.

Ik schrijf momenteel een handleiding met deze basis principes voor automatisering met iTrain. Voordat hij af is kan nog wel even duren maar goed er is al een begin :)

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Willempie »

martindomburg schreef:Ohh leuk weer, wordt er weer gediscussieerd en roepen jullie me niet even :evil: stoute jongens 8-)

Groetjes
Waarom zouden we? We kunnen het prima zelf oplossen, meer dan kennis genoeg in huis.

Groetjes


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door martindomburg »

....... dat zie ik


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door martindomburg »

Willempie schreef:
Arjan schreef: In een rondje moet je eigenlijk 3 blokken maken, dit in het verband met rijrichtingen. Linksom of rechtsom.

Groetjes
Om dan zelf maar even de bal erin te trappen, aangezien je ook graag iTrain expert wilt spelen. Wat je gewoon mag hoor begrijp me niet verkeerd. Maar aangezien je mij graag op mijn vinger tik als ik een verkeerd advies plaats, geld dat andersom natuurlijk ook. En probeer deze tekst nu positief met een lach te lezen, ik type het wel zo.

O ja: :D :D :D :D :D ;)

1. MOET = poepen of doodgaan. Meer Moet je niet in het leven. advies geven is leuk en lief maar als de toetsenbord icm met je eigen korte lontje je niet machtig is doe het dan niet.
*Dit zeggende na drie keer herlezen te hebben op typfoutjes*

2. 3 blokken....binnenkomst en stopmelder.....rekening houden met rijrichting...... we hebben het over iTrain en niet over koploper. 3 strikes and your out

Even op het onderwerp:
Advies is om minimaal 2 blokken te gebruiken op je vrije spoor tussen twee stations. 3 is beter als 2 als ook 4 of 5 of 6. Meer is wensleijk voor een realistische snelheid, 1 blok is niet handig omdat dan de trein het gehele stuk met "stoppen verwachten" zal rijden in plaats van op volle snelheid te komen.

Bij een eerste blok zal hij zien dat het volgende blok vrij is en gaat hij dus optrekken naar zijn maximale snelheid. In dat tweede blok zal hij zien dat hij in het volgende blok moet stoppen en wilt hij de snelheid "stoppen verwachten"aan gaan nemen. Dit kan je aanpassen door de rempositie te verschuiven.

Stel je blok is 3 meter lang dan kan je zeggen dat je de remmelder 2 meter verplaatst. iTrain zal de trein dan pas na 2 meter laten stoppen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Bericht door Willempie »

Tja, dat is waar ook, Martin weet het altijd beter, en hoe is hij toch aan al die wijsheid gekomen.

Maar we zullen je er in vervolg gewoon bij roepen, dan kun je het verder oplossen, en het alleen recht claimen.

GVG


Plaats reactie