Ice minitrix

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Ice minitrix

Bericht door EJvH »

Hallo iedereen,

Sinds kort bezit ik mijn eerste N spoor trein een ice 1 minitrix digitaal .

Deze heb ik 2e hands gekocht volgens de verkoper was het geen probleem om met mijn roco multimuis te laten rijden.

Maar ik zit met een vreemde sittuatie , front verlichting brand aan beide kanten motor wordt warm en zoemt ook als ik de stop knop gebruik dan stopt hij met een schokje .
Heb hem ook al verschillende keren gereset in de centrale ook opnieuw aangemeld maar tot heden heeft hij jammer genoeg nog geen cm zelf gereden .

Ik hoop dat jullie mij hiermee verder kunnen adviseren/helpen .

Mvg
Erik



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Ice minitrix

Bericht door Willempie »

Verlichting aan beide zijden en een zoemende en warm wordende motor, klinkt als een analoge loc, een loc zonder decoder. Die zal met geen enkel digital systeem rijden, of zal te programmeren zijn.

Aanmelden in de centrale, weet je dan het decoder/locadres?

Groetjes



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Ice minitrix

Bericht door FidOo »

Klinkt alsof Wim gelijk heeft. Denk niet dat je trein digitaal is.

Zou je de kap open kunnen maken en een foto kunnen maken van de printplaat.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Rob_Lochem
Moderator
Berichten: 366
Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
Locatie: Lochem

Re: Ice minitrix

Bericht door Rob_Lochem »

Heb je het treinstel al analoog geprobeerd? Gewoon stukje rails met een regelaar (modelspoor gelijkstroom trafo) eraan.
Het kan zijn dat er een Selectrix decoder in geplaatst is. Volgens mij kan een Maus daar niet mee praten.

Mvgr.

Rob.



Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Ice minitrix

Bericht door EJvH »

Ik denk dat er inderdaan een seletrix decoder in zit probeer nu de hele motor wagen open te gooien man wat is dit prul werk als je het niet gewent bent.

Hopelijk kom ik zo bij de decoder kan ik die verwijderen en dan een dcc decoder in solderen jullie horen nog van mij.

Erik



Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Ice minitrix

Bericht door EJvH »

Zo eindelijk heb ik hem open gekregen en heb een foto genomen met mijn ipad maar kan geen foto plaatsen bestand is te groot .

Zal vertellen hoe het van binnen eruit ziet ik zie geen decoder wel 7 draadjes .
Blauw, rood , geel, zwart, grijs, groen en bruin en deze draadjes zijn aangesloten op een ander printplaatje met een schakelaar die ik in 3 verschillen de standen kan zetten stand A , B of bovenleiding .

Hopelijk is dit voldoende informatie duidelijker kan ik dit niet uitleggen.

Mvg
Erik


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Ice minitrix

Bericht door BenQ »

Erik,
Je zal de foto moeten verkleinen om deze op het forum te zetten, kan dat niet op het tablet ?
Anders kan het zeker op de pc.
Met wat je nu verteld zit er geen decoder in.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Ice minitrix

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Erik,
EJvH schreef:Zo eindelijk heb ik hem open gekregen en heb een foto genomen met mijn ipad maar kan geen foto plaatsen bestand is te groot .
Anders even bijv. met Irfanview de foto verkleinen.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Ice minitrix

Bericht door EJvH »

Daar was ik al bang voor het is een dure les geweest terwijl de eigenaar zelf zei dat hij digitaal al is :oops: :? :evil:

Maar god nu de andere wagens nog openen en kijken hoe het daar eruit ziet want ook die hebben onderaan een schakelaar en dan opzoek gaan naar een decoder plus functie decoder welke merk enzo .

Erik



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Ice minitrix

Bericht door Ronaldp »

Heb even de foto's hier geplaatst.

mvg Ronald
Bijlagen
image_1478 (Small).jpeg
image_1478 (Small).jpeg (71.84 KiB) 6002 keer bekeken
image_1477 (Small).jpeg
image_1477 (Small).jpeg (69.87 KiB) 6002 keer bekeken


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Ice minitrix

Bericht door FidOo »

Nu is dit dus de motorwagen, en hier zit overduidelijk gewoon geen decoder in.

(overigens een lok met Selectrix decoder op DCC spoor zetten maakt in ieder geval geen gek geluid, en reageert verder niet!)

Ik zou contact opnemen met de verkoper en vragen om een oplossing, een DCC decoder kost gemiddeld zo'n 27.50 dus een restitutie van dat bedrag zou fair zijn. Tenzij je dat ding voor een appel en ei gekocht hebt, dan is de vraag of je heel moeilijk moet doen. Maar he dat kan alleen jij bepalen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Ice minitrix

Bericht door Harri »

Waar gaan al die gekleurde draadjes eigenlijk naartoe die op de print zijn gesoldeerd? Zoiets heb ik nog nooit gezien in mijn analoge (Fleischmann) loks.


DB diesels, tijdperk IV

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Ice minitrix

Bericht door EJvH »

Nog zoiets heb geen enkele gegevens van hem stom .. maar het is gebeurd weer wat geleerd.

Oke nu de volgende vraag , de koppelingen zijn elektrisch door verbonden moet ik dan nog een 2e functie decoder kopen voor de stuurstand? Voor de motor wagen dat wist ik al want het is niet mijn eerste decoder die ik moet inbouwen.

Ik ben al aan het bedenken hoe ik de decoder moet inbouwen en ik zou het op deze manier doen. Esu decoder kopen bv het oude blauwe draadje los solderen en op die plaats het blauwe draadje van de decoder solderen en zo verder.

Mvg
Erik


Gebruikersavatar

Rob_Lochem
Moderator
Berichten: 366
Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
Locatie: Lochem

Re: Ice minitrix

Bericht door Rob_Lochem »

Hoi Erik,

Ik zou bijvoorbeeld op deze site http://www.wittis-modellbahn.de/Digitalumbau_ice.pdf kijken voor het digitaliseren van je ICE Experimental.

Succes!

Mvgr.

Rob.



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Ice minitrix

Bericht door robert »



Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Ice minitrix

Bericht door FidOo »

Ik zou me aan geen enkele voorbeeld houden, deze zijn allemaal met freeswerk en dergelijke terwijl dit absoluut niet nodig is.

Volgens mij moet dit veel eenvoudiger kunnen met een DH10C decoder.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Ice minitrix

Bericht door EJvH »

Probleem is heb geen gegevens van de verkoper :shock: dure les en vraag mij nu wat af wat moet ik allemaal eraf halen van de componenten op de printplaat voordat ik de decoder ga inbouwen.

Mvg
Erik



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Ice minitrix

Bericht door FidOo »

Erik, het is gewoon niet zo dat je de draadjes 1 op 1 kan over zetten. Helaas, toen dit model uitgebracht werd hadden ze dat digitale nog niet echt bedacht, laat staan iets voorbereiden op dcc.
Als je hier geen weet van hebt, dan is het aan te raden om eens een cursus decoder inbouwen te volgen, bv bij Domburg Train Support.
Overigens zou ik hier geen ESU decoder in stoppen ivm dikte en het eenvoudiger kunnen inbouwen van een plattere decoder zoals een DH10C.
(al is de esu geen slechte decoder ofzo)

Heb je die lok dan op een beurs gekocht? Bedoel als je via MP hebt gekocht dan heb je toch op zn minst een naam bij een bankrekeningnr of een naam bij een advertentie of iets.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Ice minitrix

Bericht door EJvH »

Heb deze vorige week gekocht op eurospoor , maar ik weet nu voor de volgende keer dat ik ook naar van de verkoper moet vragen om dit gedoe te voorkomen.

Frido ik weet wel een ongeveer hoe je een decoder inbouwt maar dat is lang geleden als ik nu zo naar de print plaat kijkt zou ik zeggen de diodes eraf halen en dat ding met het gele bolletje en hier en daar de soldeer banen vrij maken zodat er geen kortsluiting is.



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Ice minitrix

Bericht door Debvd »

Kijk ff terug op de plattegrond, misschien kan je zo nog achter halen wie het was.



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Ice minitrix

Bericht door robert »

@fidoo/joost

Zo'n d&h is ook makkelijk met zijn stugge aansluiting :D . Het is een leidraad,een suggestie, een mogelijke manier om het zo te doen en bij 1zu 160 wordt er alleen een gleufje gefreesd voor de draden, niet voor de decoder. Wilde ik ff kwijt

rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Ice minitrix

Bericht door FidOo »

Ik gebruik nooit degene met de grijze flatband kabel er aan, soldeer er zelf wel dunne draadjes aan. En inderdaad is het een leidraad op diverse websites, maar dat weten sommige mensen niet en denken dan gelijk.. Oooo dat kan ik niet want er moet gefreesd worden e.d. terwijl dat niet nodig is.

Uiteindelijk moet je zelf gewoon goed de basisprincipes begrijpen van hoe je een decoder moet aansluiten. Dan kun je zelf veel makkelijker bepalen hoe de decoder in te bouwen is.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Ice minitrix

Bericht door EJvH »

Voordat ik de decoder inbouw teken ik eerst op papier uit of ik het op de juiste manier heb aangesloten stel je voor dat ik iets verkeerd doe dan is de decoder een rokende decoder en dat wil ik voorkomen.

Erik



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Ice minitrix

Bericht door marco »

Altijd eerst na inbouw van een decoder uitlezen op het programmeerspoor mocht je een fout hebben gemaakt dan gebeurt er niks met je decoder, daarna pas op de baan ermee.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Ice minitrix

Bericht door EJvH »

Uch uch even een oud draadje onder het stof gehaald.

Ik ben er nog niet aan begonnen maar kan ik met de rode Roco multie muis en booster een programmeer spoor maken?

Want volgens mij kan ik hiermee geen decoder uitlezen, als ik hem verkeerd zou aansluiten en zet hem op het programmeer spoor wil ik het niet mee maken , want de decoders zijn ook niet goedkoop.

Mvg
Erik


Plaats reactie