Blokken maken

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Blokken maken

Bericht door marcopolo273 »

Beste medespoorders.
Ik heb even een vraag wat betreft het maken van blokken. Hoe dit aansluiten in zn werk gaat is mij inmiddels bekend. Het volgende doet zich voor. Mijn schaduw station bestaat uit vier lussen, daaraan zitten aan beide kanten drie wissels. Er is aan beide kanten een spoor wat de helix in gaat een stijgend spoor en een dalend spoor. Mijn idee is dus om de lussen in acht blokken te verdelen,twee per lus. Nu heb je dus na de wisselen geen detectie meer. Dus de helix is niet gedetecteerd tot dat er via het dalende spoor weer de een geselecteerde lus word ingereden. Kan dit? Of moet alles overlopen in blokken.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Blokken maken

Bericht door piksov »

Hallo Marco,

ik zeg plaatje, maakt veel meer duidelijk dan je verhaal

Guus



Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Blokken maken

Bericht door Sjors77 »

Hè Marco, als ik het goed begrijp wil je dus alleen blokken maken in je schaduwstation? Met mijn beperkte kennis zeg ik dat als je met de computer rijdt dit niet werkt. Hij moet immers altijd weten waar een trein is dus heb je dan minimaal nog 2 bezetmelders nodig bij ingang en uitgang helix. Dat wordt dat 1 heeeeeeeeel lang blok :mrgreen:

Daarnaast vraag ik me af waarom je de helix niet in blokken verdeeld? Ik heb per omwenteling een blok. Hierdoor kan je ook meerdere treinen achter elkaar laten rijden. Als je helix en bovenaan 1 blok zijn zit je steeds te wachten tot de trein terug is in het schaduw station voor een volgende gaat.

Tot slot zou ik kijken of je het schaduw station niet in meer blokken kan verdelen. Ik heb er 12 en merk dat je deze zo vol hebt staan met treintjes :D

Succes en wellicht zijn er nog wat experts die je kunnen adviseren en mijn verhaal naar de prullenbak verwijzen :?

Sjors


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Blokken maken

Bericht door marcopolo273 »

Hey Sjors bedankt voor je uitleg. Ik heb mijn helix tijdens de bouw al in blokken verdeeld. Dit is tijdelijk doorverbonden om gewoon handmatig te kunnen rijden. Dus als ik wil kan het zo aangesloten worden op een bezet melder. Dit wou ik eigenlijk pas later doen. Ik heb een blok per winding dus er zitten er in totaal ook twaalf in. Zes omhoog en zes naar beneden. Ik weet dat je via koploper je trein van blok naar blok laat rijden maar wist niet of je daar dode stukken in mag hebben. Dus stukken die niet gedetecteerd zijn, niemandsland dus.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Blokken maken

Bericht door dentheo »

marcopolo273 schreef: Ik weet dat je via koploper je trein van blok naar blok laat rijden maar wist niet of je daar dode stukken in mag hebben. Dus stukken die niet gedetecteerd zijn, niemandsland dus.
Dat kan, maar dan in het midden van het blok...zodat koploper hem ziet binnenkomen en vertrekken. Zo kan koploper volgen in welk blok de trein is.

Maar waarom dode stukken ?
Je kan heel de stijging op één bezetmelder aansluiten= één lang blok bingo. Idem naar beneden.
Maar het kan ook met zes bezetmelders naar boven en zes naar beneden....
Alles hangt er alleen vanaf hoeveel draadjes jij, in parallel, in de aansluiting van de bezetmelder stopt.
Stoppen doe je dan op een virtueel stoppunt, het is toch onzichtbaar , steekt niet op één cm.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Blokken maken

Bericht door Jeroen »

Nou, dan ga ik me eens mengen in zo’n draadje. Kwestie voordat iedereen weer over elkaar heen valt qua oplossingen! :twisted: :lol:

Ik zou de spiraal inderdaad in blokken verdelen en gewoon alvast aansluiten op een bezetmelder. Dan kun je alsnog handmatig rijden. Pas als jij de computer gaat vertellen wat met een progamma (....) wat ie met de bezetmeldpulsjes moet doen. En, if it was me, zou ik twee meldpunten per blok doen (inrij+stop) met een ongedetecteerd stuk in het midden. Wel zo safe. Heb het al jaren zonder problemen toegepast.

Nou, knallen maar! :mrgreen:

J.


Afbeelding

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Blokken maken

Bericht door Detlev »

Even purist spelen: Er is geen enkele reden waarom er geen ongedetecteerd stuk tussen twee blokken mag zitten. Alleen bij Dinamo vanwege de analoge treinen maar zelfs daar is dat op te lossen.

UITLEG: Wat denk je dat een wisselstraat is? Een wisselstraat is niets anders dan een ongedetecteerd stuk tussen twee blokken. En als je een schaduwstation hebt dan kan dat best een metertje rails zijn.
Een programma (iTrain, Koploper, andere) moet weten wanneer je een blok IN rijdt, wanneer je er weer UIT rijdt en dan wanneer je het volgende blok IN rijdt. (ja, eigenlijk zelfs alleen wanneer je een blok IN rijdt, maar ik ben van de generatie met minimaal twee melders). Dus als tussen UIT en weer IN een stuk ongedetecteerd ligt is dat geen probleem.

ECHTER...
Dit betekent dat het vorige blok (vóór de helix) pas kan worden vrijgegeven als de trein bij het eerste blok ná de helix is, eigenlijk zelfs pas bij de tweede melder (puristen: Ja dat kun je anders instellen). Als je de blokken in je helix detecteert dan kun je meerdere treinen tegelijk naar boven laten rijden.



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Blokken maken

Bericht door nspoorkees »

Ik ben van de software generatie, dus ik zeg gewoon 1 melder per blok. Je blok IS de melder. Een blok van 2m? De melder is dan dus 2m lang. De software lost de rest op.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Blokken maken

Bericht door spoor65 »

Marc, waarom niet gelijk alle blokken maken, ben je in 1 keer klaar, hoef je het niet later nog eens aan te passen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Blokken maken

Bericht door WilcoV »

Overigens kan je wel degelijk ook je wisselstraten gebruiken als secties. Ik weet dat het de gewoonte is om wisselstraten niet aan te sluiten op bezetmelders, maar het kan wel. Ik heb ook bij banen met korte spoorsecties gezien dat het uitstekend werkt om een wisselstraat als gezamenlijk extra sectie voor meerdere achterliggende secties te gebruiken. Met name wanneer de stopsectie van het achterliggende spoor kort wordt om te verdelen in een inrijd en stopsectie kan dit verhelderend werken. Een ongedetecteerde tussensectie tussen een inrijdsectie en stopsectie is niet per definitie bij ieder programma noodzakelijk. Diverse programma's kunnen heel goed overweg met slechts twee secties (afremsectie en stopsectie). Even ter verduidelijking een blok bestaat dan uit een afrem- en een stopsectie)


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Blokken maken

Bericht door marcopolo273 »

Wauw !!!

Wat een reacties, leuk om jullie meningen te lezen. En Ja Jeroen is heb in elk blok 2 melders. Een inrijsectie......een stuk niks.......en de uitrijsectie. Zo hebben de grote jongens mij dat geleerd :D . En bij koploper adviseren ze ook echt 2 melders te gebruiken, als ik de beginners handleiding lees. Maar goed ik lees dus ook in het stukje van Detlev dat je er dus wel een stukje ongedetecteerd tussen mag hebben. Want als ik het SS uit rijd dan heb ik dus 40cm niks en dan kom ik in mijn helix het eerste blok weer tegen. En bij de helix uitkomen werkt dit hetzelfde.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Blokken maken

Bericht door Detlev »

@Wilco, je hebt volkomen gelijk dat het wel kán, wissels detecteren, maar dat was nu de vraag niet.

@Marc, blijft verstandig om in ieder geval alle secties in je helix al op orde te hebben, liefst met draadjes. Als je dat naderhand moet doen kom je er wellicht niet goed bij.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Blokken maken

Bericht door marcopolo273 »

Hoi detlev. Alles is op orde. De blokken heb ik bij de aanbouw van de helix er al in gemaakt. De bedrading hangt er keurig aan. Dat is het probleem ook niet. Maar wat mij dus onduidelijk was of is, is of je een klein stukje niks mag hebben tussen het ss en de helix. Want na de wissel straat heb is dus een kleine 40 cm wat dan niet gedetecteerd is. Dan kom je de helix binnen en rij je weer een nieuw blok in. Of moet elk blok echt aansluiten op een ánder blok. Dus...inrij.....ongedetecteed....uitrij.inrij. enz. De situatie nu is..inrij.....ongedetecteerd....uitrij. stuk niks van 40 cm en dan weer inrij....enz.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Blokken maken

Bericht door Jeroen »

Hoi Mark,

Dat kan gewoon. Echter, als je dat te lang maakt kan het lang duren voordat je software straks (.....) dus ziet dat het volgende blok nu bezet is en dús het voorliggende blok wordt vrijgegeven. Zoals hierboven gezegd kun je softwarematig heel veel aanpassen straks. In principe kun je zelfs 300 meter ongedetecteerd laten tussen de blokken, maar dat gaat lang duren. Snappu?

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Blokken maken

Bericht door marcopolo273 »

Yes!! Ik snap um. Duidelijk dus. Ik was al bang dat ik er een blokje in moest gaan zetten van veertig cm omdat het persé op elkaar aan moest sluiten. Ik ben volkomen nieuw op het gebied van computer gestuurd rijden dus vandaar mijn vragen. Ben blij met al jullie antwoorden en hulp die je zomaar even krijgt. Het aansluiten doe ik dan liever ook zo goed mogelijk zodat je achteraf niet alles weer los moet pulken om het weer te moeten veranderen daar word volgens mij het rijgedrag niet beter van namelijk.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Blokken maken

Bericht door Maurits71 »

Tja 800 wegen die naar rome leiden.

hier komt weg nummer 801

inrijmelder-ongededecteerd stuk -stopmelder - virtuele melder, inrijmelder-ongededecteerd stuk-stopmelder

of weg nummer 802

stopmelder ( = inrijmelder volgende blok ) - ongededecteerd stuk - stopmelder ( = ook weer melder volgende blok.) etc.

moraal van het verhaal, het hangt een beetje van de software af wat kan, ik heb alleen verstand van koploper en bovenstaande situatie is welliswaar niet wat gebruikelijk is echter wat hier prima functioneerd in zowel schaduw station als helixen. in alle zichtbare sporen/ stations sporen heb ik wel gewoon inrij melder, ongededecteerd stuk - stopmelder,


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Plaats reactie