Chinese decoder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Chinese decoder

Bericht door Marcel »

Ik wil een Chinese decoder gaan uitproberen maar deze kan niet meer hebben dan een maximale baanspanning van 16volt,een digitale baan zit daar boven dacht ik ergens gelezen te hebben iets tussen de 18 en 21 volt?
Is het mogelijk om tussen de digitale trafo (Roco) en de baan een weerstand te plaatsen om het voltage omlaag te brengen?



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Chinese decoder

Bericht door piksov »

Weerstand alleen is niet genoeg.

Zoiets heb je nodig: https://amw.huebsch.at/Produkte/DSR.htm

Guus



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Chinese decoder

Bericht door TonN »

Het kan gemakkelijker. Een diode heeft altijd een doorgangsspanning van 0.7 V, ongeacht de stroom. (althans in grote lijnen, met veel stroom 0.8 V). Nu werk je op wisselspanning dus moet je altijd 2 diodes omgekeerd geschakeld hebben en daar een paar van. Dus als je 2.8 volt naar beneden wil, soldeer je 4 diodes de ene kant op en 4 de andere kant op, in een van de draden. Wat tape erom en klaar.

Het is een fijn trucje, kan je heel vaak toepassen. Ik heb het de eerste keer toegepast om op hellingen op een analoge baan de spanningen naar beneden wat te verkleinen, zodat je niet steeds de trafo hoefde bij te draaien. Een graham farish was zo gevoelig dat een paar diodes wat van de voedingsspanning afhaalde waardoor ie net iets rustiger startte. Ook kerstverlichting die gemaakt is op 3 V heb ik via een paar diodes aangesloten op een 5V netadaptor.



pcdewolff
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 okt 2015 20:05

Re: Chinese decoder

Bericht door pcdewolff »

je kan wellicht ook de baanvoeding in zijn geheel naar beneden brengen. Hangt beetje van je centrale en de bijbehorende voeding af. Bij mij staat alles op 15 volt mbv de instelbare voeding bij de DR5000



pcdewolff
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 okt 2015 20:05

Re: Chinese decoder

Bericht door pcdewolff »

en de diode truuk gebruik ik om de baanvakken met en de baanvakken zonder detectie een beetje bij elkaar in de buurt te brengen qua voltage. (zou trouwens eens moeten meten of het nu goed is ;) )


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Chinese decoder

Bericht door Overdijk »

Heb je ook een link naar de decoders?


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Chinese decoder

Bericht door martindomburg »

http://www.laisdcc.nl
Onderaan de pagina vind je informatie erover.

Binnenkort ontvang ik tevens de nieuwe modellen van Laisdcc waaronder een minidecoder.

Maar inderdaad de fabrikant heeft 16v als max aan. Advies is sowieso om je baanspanning te verlagen naar 15v. Alles hoger is voor decoders zinloos, enkel als je gebruik wilt maken van magneetwissels heb je 19V nodig, maar dan kan je daar beter een losse voeding voor gebruiken.

O ja en wie geloofd dat dcc wisselspanning is:

De spanning die het DCC-commandostation op de rails zet, is een bipolaire gelijkspanning, een gemoduleerde blokgolf. De spanning in de ene rail is dus (bijvoorbeeld) +15 volt ten opzichte van de andere rail, of -15 volt en wisselt zeer snel van de ene polariteit naar de andere en weer terug.

Het is dus absoluut geen wisselspanning omdat dat een met vaste frequentie van polariteit wisselende spanning is.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Chinese decoder

Bericht door Overdijk »

Ooh, het gaat om de Liasdcc decoders. Dat had ik niet uit het verhaal gehaald.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Chinese decoder

Bericht door martindomburg »

Welke andere Chinese zijn er nog meer dan?


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Chinese decoder

Bericht door Overdijk »

Dat weet ik niet, daarom vroeg ik er ook naar.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Chinese decoder

Bericht door martindomburg »

Mee to, zou wel wat zijn. Concurrentie bij de Chinezen.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Chinese decoder

Bericht door MadSeven »

Die is er vast wel, en anders komt hij er wel :D


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Chinese decoder

Bericht door Pjotr »

Een simpele manier om je digitale spanning een paar volt naar beneden te brengen is hier beschreven:

http://www.1zu160.net/digital/tipps-tri ... _Reduktion

Ik heb dit destijds toegepast om de spanning van een Multimaus wat te verlagen. Daarna nooit meer problemen gehad met decoders, die te warm werden of de geest gaven.


Over Lais-decoders heb ik overigens gemengde gevoelens. De motoraansturing is niet van hetzelfde niveau als die van Doehler & Haass of Zimo. Hier moeten ze nog wel wat ontwikkeling doormaken. Bij gebruik als functiedecoder heb je een prima product.



Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Chinese decoder

Bericht door Marcel »

Bij AliExpress kwam ik deze decoders tegen:
https://m.nl.aliexpress.com/popular/dcc ... ml#/search

Deze zijn ook verkrijgbaar bij Martin Domburg


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Chinese decoder

Bericht door martindomburg »

Pjotr schreef:Een simpele manier om je digitale spanning een paar volt naar beneden te brengen is hier beschreven:

http://www.1zu160.net/digital/tipps-tri ... _Reduktion

Ik heb dit destijds toegepast om de spanning van een Multimaus wat te verlagen. Daarna nooit meer problemen gehad met decoders, die te warm werden of de geest gaven.


Over Lais-decoders heb ik overigens gemengde gevoelens. De motoraansturing is niet van hetzelfde niveau als die van Doehler & Haass of Zimo. Hier moeten ze nog wel wat ontwikkeling doormaken. Bij gebruik als functiedecoder heb je een prima product.



Groeten,
Pieter
Maar wat verwacht je dan ook voor 15 euro? Een goede decoder kost het dubbele gemiddeld ;) Laisdcc is verre van vergelijkbaar met de kwaliteit van de grote merken. Zowel de aansturing als uitvoering zijn vrij primitief. Wel ideaal overigens om baanspanning te meten of als functiedecoder.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Chinese decoder

Bericht door Pjotr »

Hoi Martin,

Direct bij AliExpress besteld zijn ze zelfs ongeveer 12 euro. Om eens mee te experimenteren is het volgens mij wel de moeite waard. Daar moet je alleen niet veel van verwachten. Zeker als je bedenkt dat de kosten van een decoder niet voor het grootste deel in de hardware zitten. Dat is inkooptechnisch gezien een fractie van de totale (ontwikkelings)kosten.

Als je nu kijkt naar de ontwikkelingen van mobiele telefoons, zie je dat China hard op weg is om niet langer een kopieer economie te zijn. In aantallen overtreffen ze inmiddels Apple. Ze zullen in dat kader op niet al te lange termijn wel hun kwaliteit omhoog brengen willen ze hun positie behouden. Ook bij andere electronica gaat dat spelen, dat hebben we destijds ook in Japan gezien.

Tot die tijd blijf ik ook gewoon met de kwaliteitsproducten van DH en Zimo 'spelen' want hobby en ergernis is geen logische combinatie.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Chinese decoder

Bericht door martindomburg »

Ja klopt, heb bewust ervoor gekozen om niet op die prijs te zitten. Ik bied naast een Nederlands aanspreekpunt ook directe garantie en service, niet goed gelijk een nieuwe. Bij Ali moet je weer terugsturen en dat soort gedoe.

Heb zelf directe contact met de directeur van Laisdcc, er is nu een nieuwe lichting onderweg met ook de nieuwe micro decoders. Hij garandeert mij dat de nieuwe decoders sterk verbeterd zijn.

Maar het blijft waarde naar geld natuurlijk. De print is vrij simpel uitgevoerd en de firmware loopt sterk achter ten opzichte van de Europese merken. Dat merk je wel, maar dan nog vind ik het een goed product omdat het mogelijkheden biedt om goedkoop een loc om te bouwen, te expirimenteren en baanspanning te meten.

En als de decoder aanslaat is dat een win situatie.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Chinese decoder

Bericht door martindomburg »

Vandaag de nieuwe lichting decoders van Laisdcc ontvangen:

Afbeelding2018-01-19_06-25-03 by Martin Domburg, on Flickr

Rechts de vertrouwde 860012 maar in het midden de nieuwe z2 en links de Next18 decoder.

Volgende week maar even in de webshop gooien en de nieuwe cv lijst vergelijken.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie