LDT-TT-DEC (draaischijf) programmeren met ECoS1 (50000)

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

LDT-TT-DEC (draaischijf) programmeren met ECoS1 (50000)

Bericht door Modelspoorbarry »

L.S.

Ik heb een ECoS1 (bouwjaar 2008, firmware 4.x.x) en wil hiermee een LDT-TT-DEC draaischijfdecoder programmeren. De draaischijf is een Fleischmann 9152C

Het programmeren van het adres is geen probleem. Dat is gelukt, waarbij de decoder (conform de beschrijving van LDT) als Märklin draaischijf wordt aangemaakt.

Waar ik echter niet mee verder kom, is het programmeren van de aanwezige sporen.
In de beschrijving van LDT wordt gesproken over commando's als "Clear", "Input" en "END".
In de handleiding van de ECoS 1 wordt niet gesproken over het bedienen c.q. installeren van een draaischijf.
De commando's, zoals beschreven, komen alleen in beeld, als ik op de ECoS het beeld van de draaischijf in de programmeerstand zet. Ik krijg echter dan geen reactie.

Indien ik uit de programmeerstand ga, kan ik de draaischijf bedienen. Voor het programmeren van de aanwezige sporen mis ik een van de genoemde commando's.

Kan iemand mij helpen aan een beschrijving, waarmee ik de aanwezige sporen in de ECoS kan programmeren?

Alvast bedankt voor de moeite.

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: LDT-TT-DEC (draaischijf) programmeren met ECoS1 (50000)

Bericht door Willempie »

Blz 10 van de TT-Dec staat hoe je de aansluitingen en dus de stappen ingeeft.

Groetjes



Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: LDT-TT-DEC (draaischijf) programmeren met ECoS1 (50000)

Bericht door Modelspoorbarry »

Wim,

Klopt helemaal. Die beschrijving heb ik ook en gelezen.

Echter, zoals ik al schreef: de daar genoemde commando's kom ik in het scherm van de ECoS niet tegen.
Zie mijn vraagstelling:
De commando's, zoals beschreven, komen alleen in beeld, als ik op de ECoS het beeld van de draaischijf in de programmeerstand zet. Ik krijg echter dan geen reactie.
Op het forum van ESU heb de vraag ook uitgezet, maar daar krijg ik (ook) geen enkele reactie.

5 jaar geleden ben ik er ook mee bezig geweest (in mijn vorige baan) en destijds was het ook al zeer lastig om de zaak geprogrammeerd te krijgen.
Het lijkt een beetje de "try-and-error"-methode te worden.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Supercitroen
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 sep 2011 17:40

Re: LDT-TT-DEC (draaischijf) programmeren met ECoS1 (50000)

Bericht door Supercitroen »

Als ik op mijn ECoS2 naar de draaischijven kijk, kan ik selecteren tussen een Lokpilot DCC, Lokpilot Motorola, of een Märklin-draaischijf. Volgens mij moet je die laatste hebben om de littfinski-decoder correct op de ECoS te laten werken.



Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: LDT-TT-DEC (draaischijf) programmeren met ECoS1 (50000)

Bericht door Modelspoorbarry »

Het probleem zit niet in het programmeren van het adres.

Het probleem zit in het programmeren van de aanwezige sporen.
Bij een ECoS2 zijn de commando's "clear", "end" en "input" in beeld.
Bij een ECoS 1 mis ik het commando "clear" in beeld.

Als ik bij het programmeren van de aanwezige sporen alleen "end" en "input" gebruik, gebeurt er niets.

Kortom: het adres is geprogrammeerd en ik kan in de ECoS de brug laten draaien.
Ik kan de LDT zo programmeren, dat alleen de aanwezige sporen bemaderd wordem.
En dat laatste lukt dus niet.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: LDT-TT-DEC (draaischijf) programmeren met ECoS1 (50000)

Bericht door mini rijder »

Bij de ecos1 zou "clear" een knop met de letters: "clr" moeten zijn.

Groetjes: Robby



Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: LDT-TT-DEC (draaischijf) programmeren met ECoS1 (50000)

Bericht door Modelspoorbarry »

Robby,

Je hebt helemaal gelijk.
Vandaag nog ff aan het puzzelen geweest.
Mogelijk onduidelijk/onvolledig geweest: ik mis het commando "input" in mijn scherm.
"Clr" en "End" staat er wel op.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: LDT-TT-DEC (draaischijf) programmeren met ECoS1 (50000)

Bericht door Willempie »

Op blz 14 staat welke wisseladressen en commando's er gebruikt worden voor input clear step en end.
Gebruik die dan gewoon. Kan ook via koploper of iTrain of noem het verder maar op. Het hoeft helemaal niet perse via de ECoS, het gaat om de juiste opdrachten.

Groetjes



Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: LDT-TT-DEC (draaischijf) programmeren met ECoS1 (50000)

Bericht door Modelspoorbarry »

Hallo Wim,

Je hebt helemaal gelijk: op blz. 14 staan de verschillende commando's voor de ECoS1.
Ik heb de laatste nieuwe versie in gebruik.

Echter, in welke stand ik het ook probeer, met genoemde commando's kan ik de aanwezige sporen niet programmeren.

Voor jouw beeld: de draaischijf draait gewoon, vanaf adres 209 met een Märklin protocol en is vanuit de ECoS1 gewoon te bedienen. De 180 graden opdracht werkt normaal, naar beide kanten en de stap-voor-stap opdrachten, naar beide kanten, werken normaal.

Echter, met geen mogelijkheid krijg ik de sporen zo geprogrammerd, dat alleen de aangesloten sporen benaderd worden.
Ik heb zo ongeveer alle mogelijke variaties en mogelijkheden, in alle volgorden, geprobeerd, maar als ik een specifiek spoor aankies, gebeurt er niets.
Tijdens het programmeren branden en doven alle LED's, zoals beschreven in de gebruiksaanwijzing. Echter zonder resultaat.

Ik heb dit ook voorgelegd aan LDT zelf en op het ESU-forum.
Van LDT (Peter Littfinski zelf) krijg ik een reactie in de trant van RTFM, maar verder geen support.
Vanuit het ESU-forum komt helemaal geen reactie.

Dus maar weer verder zoeken.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: LDT-TT-DEC (draaischijf) programmeren met ECoS1 (50000)

Bericht door Willempie »

Tja, Barry,

Het staat er inderdaad allemaal duidelijk in zelf met een stappenplan tekening. En alle mogelijkheden geprobeerd, dat lijkt mij sterk, want er is maar één mogelijkheid en dat is de juiste en die staat beschreven.

Je zet de decoder in programmer mode 2x kort knopje drukken< groene led knippert.
Dan de schijf naar zijn uitgangs positie draaien Uitgang 1. Of als hij daar al staat op Clear drukken. is wisseladres 210 afbuigend bedienen.

Dan met adres 211 afbuigend met de klok mee een step verder Met 211 rechtdoor tegen de klok indraaien een step verder tot je de railaansluiting hebt bereikt.
Dan met wisseladres 209 rechtdoor het INPUT bevel geven, dan weer met 211 verder draaien tot de volgende railaansluiting 209 rechtdoor input, en zo verder tot alle aansluitingen bekent gemaakt zijn. Dan na de laatste INPUT opdracht met 209 afbuigend de opdracht END geven, en je draaischijf is klaar voor gebruik.

kkdwd

Groetjes



Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: LDT-TT-DEC (draaischijf) programmeren met ECoS1 (50000)

Bericht door Modelspoorbarry »

Willem,

Dat ik 1 mogelijkheid nog niet heb geprobeerd, is een juiste veronderstll8ng. Anders had het inderdaad gewerkt.
Ik ga nog eens kijken, met wat jij schrijft.
Misschien doe ik toch nog ergens iets verkeerd.

Wordt vervolgd. :D

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Plaats reactie