"keren op de weg met RocRail"

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

"keren op de weg met RocRail"

Bericht door MadSeven »

Vraagje over RocRail en richting veranderen. Stel het plaatje voor als;

Afbeelding

Neem aan dat de trein in Blok B staat, in de rijrichting "naar rechts". Hoe zet ik de lok (automatisch) achteruit naar Blok A, om vervolgens in de "normale" rijrichting te vertrekken via Blok C?

Het achteruit vertrekken uit Blok B is niet het probleem, echter zoekt RocRail een volgende bestemming in dezelfde rijrichting (dus links van Blok A).

Cheers en dank!


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: "keren op de weg met RocRail"

Bericht door rjvanhouten »

MadSeven schreef:Hoe zet ik de lok (automatisch) achteruit naar Blok A, om vervolgens in de "normale" rijrichting te vertrekken via Blok C?
Je zou van Blok A een kopstation kunnen maken, maar vaak is het handiger om een trein onder voorwaarden via een Actie in het blok van rijrichting te doen veranderen met gebruikmaking van de opdracht 'swap'.

Afbeelding

Afbeelding

Kun je daar iets mee?

Groet,
Robert Jan



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: "keren op de weg met RocRail"

Bericht door MadSeven »

Ho Robert Jan,

Nog niet helemaal, daar ken ik RocRail nog niet goed genoeg voor.....de actie wordt dan altijd uitgevoerd? Of alleen als de lok achteruit blok A binnenrijdt?

Thanks!


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: "keren op de weg met RocRail"

Bericht door rjvanhouten »

De actie wordt altijd uitgevoerd als je voorwaarden instelt:

Als loc xxx in blok yyy arriveert: swap

Je maakt voor één loc dus een actie 'swap', en koppelt die actie aan een blok (Blok > Eigenschappen > Acties). In alle andere gevallen gebeurt er niets. Zoiets.

Toegegeven: het duurde ook even voordat ik er een beetje wijs uit werd. De documentatie van RocRail blinkt nu eenmaal niet uit in duidelijkheid, doch gaandeweg kreeg ik de logica steeds beter in de gaten.

Mijn volgende leertraject zal zijn: het werken met scripts, want daarmee kun je nog veel meer bewerkstelligen. (Dat zal voor een zuivere alpha als ik nog bepaald geen sinecure zijn...)

Succes!
Robert Jan



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: "keren op de weg met RocRail"

Bericht door MadSeven »

Kijk, nu nog 1 voorwaarde en ik ben waar ik zijn moet; als lok X achteruitrijdend in Blok Y arriveert; swap....

Al mijn locs zullen achteruit het schaduwstation uit moeten, dus als ik dit kan configureren ben ik blij....die scripts klink ook interessant, misschien kan ik je daar als halve beta bij helpen :-)


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: "keren op de weg met RocRail"

Bericht door rjvanhouten »

MadSeven schreef:die scripts klink ook interessant, misschien kan ik je daar als halve beta bij helpen :-)
Ik heb al aardig wat kennis opgedaan dankzij de filmpjes van Wilfried Lengert, maar mocht ik eerdaags vastlopen dan weet ik je te vinden! :)



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: "keren op de weg met RocRail"

Bericht door MadSeven »

dank voor de tip! Die gozer heeft geen haast zeg :D :D
Ik ga ze op m'n gemak bekijken!


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: "keren op de weg met RocRail"

Bericht door shoven »

Ik heb daar ooit eens naar gekeken, Rocrail, maar de docu etc was echt dramatisch. Is dat inmiddels wat beter, heren? Want als beginner kreeg je echt het idee dat je midden in de woestijn werd gedropt...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: "keren op de weg met RocRail"

Bericht door MadSeven »

shoven schreef:Ik heb daar ooit eens naar gekeken, Rocrail, maar de docu etc was echt dramatisch. Is dat inmiddels wat beter, heren? Want als beginner kreeg je echt het idee dat je midden in de woestijn werd gedropt...
Er is mijns inziens ontzettend veel dcumentatie, maar hij is moeilijk leesbaar. Ik vind het een prachtig programma en ben overtuigd van de mogelijkheden, maar de leercurve is fors.


Plaats reactie