Voeding voor digitale baan

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Voeding voor digitale baan

Bericht door Marcel »

Dat is waar Joost,ik besefte ook dat ik niet duidelijk was.
Ik zal één deze dagen de complete aansturing van Lenz en Roco fotograferen en hier neer zetten.
De Lenz (Compact) had ik als eerste maar ik ben overgestapt naar Roco (10761) met locmaus en het is de bedoeling mijn baan in 2en op te splitsen en een extra Roco booster (10761) aan te schaffen en er aan te koppelen.
De Lenz zal ik voorlopig gebruiken op een testbaan en om de decoders uit te lezen en te herprogrameren waar nodig al zal de Lenz Compact in de toekomst worden vervangen door de Roco Multimaus.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Voeding voor digitale baan

Bericht door Marcel »

Joost ,hierbij wat meer duidelijkheid betreffende voedingen en centrales die ik gebruik.
Allereerst, die Lenz voeding zet 230V AC om naar 15V AC, waar gaan die gele draadjes rechts naar toe? Heb je hier dan nog een Lenz Centrale o.i.d.?
De gele draadjes aan de rechterkant van de voeding gaan naar de Lenz Compact centrale:

Afbeelding

Afbeelding

De Roco booster wordt gevoed via de wisselstroomaansluitingen van een Roco rij trafo omdat ik daarvoor niet de originele voeding heb:

Afbeelding



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Voeding voor digitale baan

Bericht door FidOo »

Ik weet vrijwel zeker dat beide centrales wat meer spanning op de rails zetten dan dat de Chinese decoders aan kunnen. Ik vermoed zo beide richting de 19V.

Ik zou geen booster kopen maar kijken of een dr5000 geen optie is. Met een multimaus (alleen de bediening) er bij heb je dan echt een perfecte combi in huis.

Of natuurlijk dit houden en gewoon opletten met welke decoders je gebruikt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Voeding voor digitale baan

Bericht door martindomburg »

Goed advies, de voedingsspanning is echt te hoog met deze voedingen. De DR5000 is een goede vervanger.


kijk in plaats van de Multimaus ook even naar de Daisy, die werkt op Loconet en geeft meer mogelijkheden dan de Multimaus.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Voeding voor digitale baan

Bericht door Marcel »

Bedankt voor de tips heren.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Voeding voor digitale baan

Bericht door Marcel »

Afbeelding

Ik heb toch deze print gemaakt om uit te proberen of dit daadwerkelijk werkt om het voltage naar beneden te brengen.
En dat klopt,het voltage is 4,5 volt gedaald maar dit is gemeten achter de analoge trafo.
Aangesloten tussen de digitale centrale en de baan is het resultaat teleurstellend er is geen beweging in de digitale locs te krijgen,een meting kan ik hierbij niet doen omdat ik daar niet de juiste apparatuur voor heb.

Conclusie: een gestabiliseerde voeding kopen met voltage regeling zoals Martin al aangaf.


Plaats reactie