Welke decoder Piko 40410?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Welke decoder Piko 40410?

Bericht door Arjan »

Welke decoder gebruiken jullie voor de Piko 40410?
Ik had er een Kuehn N045 voor gekocht maar als ik deze er in plaats, past de kap niet meer dicht.


Met vriendelijke groet,
Arjan

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door FidOo »

Eerst ff 2mm van de pinnen afknippen en dan dat zwarte ding om de pinnen heen er af snijden.

Dan past ie.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door Pjotr »

Of een Doehler & Haass PD05A er in plaatsen. Die zijn lekker kort.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door nspoorkees »

FidOo schreef:Eerst ff 2mm van de pinnen afknippen en dan dat zwarte ding om de pinnen heen er af snijden.

Dan past ie.
Pas wel op... je zal niet de eerste zijn die bij het inkorten van de pinnen meteen de pinnen van de print af breekt...



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door Sandopie »

Pjotr schreef:Of een Doehler & Haass PD05A er in plaatsen. Die zijn lekker kort.
Klopt zijn inderdaad erg klein, alleen de baanspanning dient <=18V te zijn.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door Pjotr »

Dat klopt helemaal, maar waarom zou je meer dan 18V op een N-spoor baan zetten ?
Met 14 a 15V heb je gewoon meer dan voldoende spanning.

Heb je een voeding, die alsnog meer levert, dan kun je eventueel de spanning met een paar volt verlagen met een paar antiparallele diodes in je voedingsleiding. Kosten een habbekrats bij AliExpress. Dit is een beproefd middel bij MultiMaus setjes gebleken.
Zie: http://www.1zu160.net/digital/tipps-tri ... _Reduktion


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door Sandopie »

Je zal de mensen de kost moeten geven die zo'n oud, super voordelig, MM setje gebruiken. Sterker nog dit setje wordt nog steeds op fora aangeraden. Dus "better save than sorry". Vandaar mijn opmerking.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door shoven »

Sandopie schreef:Je zal de mensen de kost moeten geven die zo'n oud, super voordelig, MM setje gebruiken. Sterker nog dit setje wordt nog steeds op fora aangeraden. Dus "better save than sorry". Vandaar mijn opmerking.
Inderdaad, die zijn er. Mijn baan draait naar volle tevredenheid op 2 Multimaus setjes van een jaar of 8 oud, waarvan er 1 als booster dient. Qua gebruiksgemak is het niet ideaal, maar ik rij vooral met de PC, dus dat maakt weinig uit. En de baanspanning is een slordige 18,3 V. Dat is inderdaad aan de hoge kant, ik zal er eens zo'n lading diodes tussen gooien, hoewel ik nog nooit problemen ermee heb gehad.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door Arjan »

Pjotr schreef:Of een Doehler & Haass PD05A er in plaatsen. Die zijn lekker kort.
Heeft deze ook een stekker variant?


Met vriendelijke groet,
Arjan

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door Sandopie »

Deze moet je hebben als er een NEM651 connector in zit.

https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... -dcc-en-mm

P.S. Je zou zelf ook wel eens wat meer moeite mogen doen in plaats van alles maar te vragen. Er bestaat namelijk zoiets als Google.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door Pjotr »

Mijn advies is: blijf vooral vragen !

Tenslotte is er uit jouw vraag ook weer een interessante discussie ontstaan, waar anderen ook weer hun voordeel mee doen. Dat houdt dit forum ook een beetje levendig.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door spoor65 »

En die laatste woorden sluit ik mij graag bij aan.

Natuurlijk is er google, natuurlijk is alles te vinden, maar soms moet je dan wel lang en ver zoeken, en staat er ook niet altijd eenvoudig de info bij waar je wat aan hebt, om welke reden dan ook.

Is nu juist dit (en andere fora) niet succesvol geworden, juist omdat we elkaar hier eenvoudig en directer kunnen voorzien van info, die van belang is voor onze hobby, is het daardoor ook niet een veel makkelijkere weg geworden dan google, juist omdat je hier direct bij gebruikers/kenners de vraag stelt ipv aan een zoekmachine die alleen maar letters kent, zonder de betekenis te weten.

Daarbij Rinus, Arjan is nieuw in de hobby ingestapt, en met zijn 14 jaar ook nog druk genoeg met vrienden en huiswerk enz.
Als wij hem (en andere instromers) nu eenvoudig kunnen helpen, ze daardoor wat makkelijker hun weg vinden in onze hobby, houden we misschien nog eens een jongere generatie modelspoorvrienden over, ipv ze te verjagen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door robert »

Hoi,

Uhlenbrock, past en is een goede combi met piko


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door Arjan »

Dank allen voor het meedenken.
Kan ik de juiste decoder gaan bestellen :) :)


Met vriendelijke groet,
Arjan

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door FidOo »

nspoorkees schreef:
FidOo schreef:Eerst ff 2mm van de pinnen afknippen en dan dat zwarte ding om de pinnen heen er af snijden.

Dan past ie.
Pas wel op... je zal niet de eerste zijn die bij het inkorten van de pinnen meteen de pinnen van de print af breekt...
I know, ervaringsdeskundige.. had ik overigens wel ff moeten melden. daarom is de volgorde heel belangrijk, eerst Pin voor Pin inkorten. Daarna het zwarte blokje aan 1 kant wegknippen, dan schuif je hem er zo af.

(gebruik hiervoor een telefoon kniptang, die hebben aan 1 zijde een vlakke bek, en zijn sowieso eigenlijk onmisbaar in onze hobby)

@Arjan, wat is nu de juiste decoder? Die PD05A? Want je hebt niet verteld welke centrale je hebt, en dat zou wel fijn zijn. Want deze decoders zijn gevoelig voor hoge baanspanningen.
Nogmaals je gekochte N45 is met wat kleine moeite ook te gebruiken.

Uhlenbrock is leuk, maar gebruik dan wel die nieuwe intellidrive2 ,Die oude series zijn gewoon troep, (en voor iedereen die andere ervaringen heeft, prima maar dat is dan meer geluk dan wijsheid, ik denk dat ik er inmiddels al meer als 20 heb moeten vervangen, en anders vraag je Martin Domburg)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door Arjan »

Ik heb de Uhlenbrock genomen, is bij H@ns in de aanbieding.
Ik heb de DR5000


Met vriendelijke groet,
Arjan

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door robert »

hoi,

uhlenbrock en piko werkt gewoon prima met elkaar. Meer zeg ik er niet over. Ook de "oude" uhlenbrock.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door FidOo »

Oke Arjan,

Een goede centrale heb je dus al, dus je had net zo goed of beter de PD05A kunnen nemen.

Wat ik jammer vind is dat je nu een decoder hebt gekozen op basis van iemand die zo ff roept.. Ja neem uhlenbrock. (terwijl er verschillende types zijn, en hij niet de moeite neemt om zelfs maar aan te geven dat er een nieuwe serie van is)

Ik maar ook Martin hebben behoorlijk wat ervaring met decoders.. en die zijn nu eenmaal met de oude Uhlenbrock (73100 en 72400) gewoon niet best. Zeker als je kijkt naar wat oudere loks.

Daarnaast hoop ik dus dat je het Type 74315 gekocht (of anders de oude 73410) hebt want de overige (73100 of 73105) passen niet.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door Arjan »

FidOo schreef:Oke Arjan,

Een goede centrale heb je dus al, dus je had net zo goed of beter de PD05A kunnen nemen.

Wat ik jammer vind is dat je nu een decoder hebt gekozen op basis van iemand die zo ff roept.. Ja neem uhlenbrock. (terwijl er verschillende types zijn, en hij niet de moeite neemt om zelfs maar aan te geven dat er een nieuwe serie van is)

Ik maar ook Martin hebben behoorlijk wat ervaring met decoders.. en die zijn nu eenmaal met de oude Uhlenbrock (73100 en 72400) gewoon niet best. Zeker als je kijkt naar wat oudere loks.

Daarnaast hoop ik dus dat je het Type 74315 gekocht (of anders de oude 73410) hebt want de overige (73100 of 73105) passen niet.
Ik heb de inderdaad de 74315 genomen, bij de van DH kon ik alleen opties met flatcable en draad vinden, aangezien ik niet erg handig ben met een soldeerbout en die van Uhlenbrock wel gewoon over een stekker beschikt heb ik deze gekozen.


Met vriendelijke groet,
Arjan

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door Marksintpancras »

De Uhlenbrock 73410 geeft ook problemen bij een Fleischmann br245 en br146 met next18 stekker.

De aux 3 en aux4 blijven aanstaan.

Met keuhn n45 geen enkel probleem en met ZIMO de susi uitgezet en ook geen probleem daarna.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door robert »

Ik wordt doodziek van dat gemekker van diverse van jullie, domburg zegt dit dat, hebben jullie geen eigen mening? Vervelend als er iemand is met een afwijkende mening. Je geeft wat aan, maar WIJ hebben ervaring. Nou ik ook, bouw al jaren om en repareer n spoor en weet ook waar ik over praat. Ga maar lekker zo door, stelletje zeikerds zonder eigen mening. De 400 berichten haal ik niet, ben klaar met dit forum.

Zonder groet


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door FidOo »

Robert. Ik geef toch notabene zelf aan wat mijn ervaring is. En met aantallen. En dat doe ik gelijk bij mijn eerste bericht. Daarnaast kom je nu pas met onderbouwing dat je veel ervaring hebt. Maar je weigerd wel vanaf het begin het juiste type decoder aan te geven. Daarnaast geef ik ook al in het begin en later nog eens aan dat je best goeie ervaringen kan hebben met uhlenbrock decoders.

Dus al je argumenten die je aanhaalt spreek je jezelf mee tegen.

Als jij zoals je zelf zegt een afwijkende mening hebt kan ik er vrede mee hebben. Waar ik meer moeite mee hebt is dat als ik bij mijzelf meervoudige ervaringen heb dat ze onverklaarbaar stuk gaan, niet lekker rijden of de instellingen er voor zorgen dat verlichting niet juist wil schakelen of de motor beveiliging te laag staat. Maar nergens goed gedocumenteerd staat welke cv's je moet instellen. En ik hier overduidelijk niet de enige ben. En jij vervolgens zonder onderbouwing gaat lopen beweren dat er niks mis mee is.
Dus wat mij betreft prima dat je afscheid neemt. Zeker als je dan zo kinderachtig bent om "zonder groeten" te typen.

Arjan sorry voor dit gedoe tussen door. Zoals je leest zijn er veel verschillende meningen. En je zult soms zelf gewoon maar ervaring moeten opdoen. Je hebt in ieder geval de juiste decoder. Hier rijdt er iig 1 met een n45, de ander zou wel eens een Dh10c kunnen zijn. Maar die print was kapot dus die heeft geen last van inbouwruimte omdat die sowieso geen print meer heeft.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Supercitroen
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 sep 2011 17:40

Re: Welke decoder Piko 40410?

Bericht door Supercitroen »

Er zijn heel veel mensen die tevreden zijn met de oudere uhlenbrock-decoders. Vergeet niet dat voor het grootste deel van de hobbyisten een model dat rijdt het enige criterium is. Hoe het rijdt en hoe de verlichting schakelt is maar bijzaak. De discussies die wij voeren over welke decoders nu het beste zijn en dergelijke zijn interessant, maar wel een aantal stappen verder dan de meeste hobbyisten zullen gaan.

De flatcable-varianten van de decoders van Doehler & haass zijn degenen die geschikt zijn voor de NEM 651-stekker. Het enige dat je moet doen is de pinnetjes op maat knippen en de isolatie eraf trekken. Solderen is niet nodig.


Plaats reactie