Time for (economic) changes...

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Time for (economic) changes...

Bericht door MadSeven »

Gents,

Zoals wellicht bekend overweeg ik om over te stappen op Peco. Dat wil ik uiteraard zo enonomisch mogelijk doen, daarbij komen een aantal vragen naar boven.
In de huidige omgeving gebruikte ik;
- 3x DR4018 met klassieke wissels (magneet), totaal 24 wissels
- 4x MWD-2 (IEK) met Conrad Aandrijvingen, totaal 16 wissels
- 6x DR402x voor servo's, totaal 24 wissels

In de nieuwe omgeving, met Peco Electrofrog, zou ik de huidige aandrijvingen en decoders willen hergebruiken indien mogelijk. Afgezien van de polarisatie, zie ik een uitdaging bij de DR4018's. Voor zover ik heb kunnen inlezen, zou ik;
1) kunnen kiezen voor Peco of vergelijkbare magneetspoel aandrijving. Kosten omstreeks 24x6 euro, verder geen kosten. Ik zie dat meerdere mensen hiermee aan de slag zijn geweest, maar ben benieuwd naar de lange termijn ervaring.
2) kunnen kiezen voor verkoop van de DR4018, vervangen door DR4024. Kosten 6x DR4024 plus 24 servo's. Opbrengst DR4018 onbekend.
3) kunnen kiezen voor OC32. Hier weet ik niets van. Geen idee wat ik nodig heb, maar in ieder geval de servo's :D

Zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie? Hoewel ik begrijp dat alle bedrading naar 1 punt (OC32) een voordeel zou moeten zijn, denk ik dat het juist bij mijn baan een nadeel is. Ik kan niet naar de zijkanten wegwerken, dus alles moet onder de baan blijven...(spaghetti!!) Zes punten met 4 "draadjes" of 1 punt met veul draadjes....

Verder zoek ik kortingsbonnen voor Hattons :D



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Time for (economic) changes...

Bericht door MadSeven »

Bedrading....Ik zie op veel banen de bedrading naar "de voorkant" weggewerkt. Dat gaat bij mij helaas niet, dus ik zoek een alternatieve aanpak. Op de vorige poging was het begin goed, maar uiteindelijk kwam er nog zoveel bij dat het toch weer redelijk spaghetti werd.
Afbeelding


Wie is hier PRO in? Mr.Domburg misschien? De uitdaging....

1) hangende constructie die tussen de wanden omhoog gaat;
  • 1a) kopse kanten kunnen dus niet gebruikt worden, wellicht aan de binnenzijde, maar..lastig lastig..
    1b) zijkanten zijn onbereikbaar
    1c) op de kop solderen is not cool, maar als het mot...
2) het is veel op weinig oppervlak. Dat weet ik. Dat verandert niet. Dat vind ik leuk. Het wordt meer als ik het erin/erop krijg.
3) de mangaten zijn enigszins te versplaatsen; zagen en/of dichtleggen bedoel ik dan.
4) ik overweeg de DR4088's in het middelste mangat te monteren. Dat heeft meer breedte (ruim 60) en kan dus wel een paar centimeter verliezen. Zo dik ben ik nog niet.
5) Ik loop ALTIJD tegen de lamp met de servo's en conrads. Een mooi bekabelingsplan sneuvelt dan omdat er een servo precies op de plek moet komen waar de ringleiding loopt ofzo...
6) de onderste tros doodlopende sporen en de daar vlak bovenliggende doorgaande sporen komen "straks" uit het zicht te liggen. Ik denk dat ik desondanks onderzijde plaat moet monteren.
7) ik heb voor de laatste poging draad gebruikt van mijn oude alarm-installatie. Vaste kern; 0,7mm kern, 1.4mm inc. mantel. Ik vond dat erg prettig werken, maar hij is bijna op. Heeft iemand een adresje voor "per meter"?

Afbeelding

Hoe pakken jullie dat aan? Wie heeft er Master Pro Certified Ueber Bekabelings Skills?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Time for (economic) changes...

Bericht door shoven »

MadSeven schreef: Zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie? Hoewel ik begrijp dat alle bedrading naar 1 punt (OC32) een voordeel zou moeten zijn, denk ik dat het juist bij mijn baan een nadeel is. Ik kan niet naar de zijkanten wegwerken, dus alles moet onder de baan blijven...(spaghetti!!) Zes punten met 4 "draadjes" of 1 punt met veul draadjes....

Verder zoek ik kortingsbonnen voor Hattons :D
Je ziet heeeeeeel veel opties over het hoofd, maar dat kan bijna niet anders gezien hoeveel er in de wereld te koop is.... ;)

Eentje dan: de Rosoft Servoswitch met servo-aandrijving. Direct bij de wissel aan te brengen, dus minder spaghetti (hoewel er toch altijd DCC en stroom naar toe zal moeten, maar dat los je op met een verdeelpuntje). Niet het goedkoopste, wel bedrijfszeker met goede service.

De OC32 gebruik ik voor de seinen, en je krijgt inderdaad flinke bundels met lange draden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Time for (economic) changes...

Bericht door MadSeven »

Volledig gelijk natuurlijk, ik doelde op opties waar ik zo veel mogelijk "hergebruik" :D



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Time for (economic) changes...

Bericht door MadSeven »

Dussss;

Digikeijs (4024+puntstuk interface); (24,95+19,95)/4 = 11.25 per wissel
OC32 (OC32DCC+SP04); ((82/4)+ 9 + relais + ?? )/4 = ... per wissel. Wat mis ik hier nog?
RoSoft ServoSwitch = 15 per wissel?



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Time for (economic) changes...

Bericht door Willempie »

MadSeven schreef:Dussss;

Digikeijs (4024+puntstuk interface); (24,95+19,95)/4 = 11.25 per wissel
OC32 (OC32DCC+SP04); ((82/4)+ 9 + relais + ?? )/4 = ... per wissel. Wat mis ik hier nog?
RoSoft ServoSwitch = 15 per wissel?

Bij Digikeijs mis de je Servo's DR4024 inclusief Servo's kost 54,95 + 19,95/4 = 18,75 per wissel.
Bij de OC32 mis je ook de Servo's.
RoSoft is helemaal compleet.

Groetjes


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Time for (economic) changes...

Bericht door shoven »

In dit draadje vind je een uitgebreide discussie over de verschillende mogelijkheden om je wissels met servo's aan te sturen. Scheelt misschien weer een discussie over de bekende weg...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Time for (economic) changes...

Bericht door MadSeven »

Goed draadje! Ik had de servo's er buiten gelaten; ik heb er nog veel liggen en er is heel veel bandbreedte in....Dan haal ik ze bij RoSoft uit de vergelijking. Die ga ik overigens uitbreiden (de vergelijking) , omdat het kan ...



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Time for (economic) changes...

Bericht door Willempie »

Als je ze dan bij RoSoft ook uit de prijs haalt en de juiste hanteert dan heb je een beter beeld
Zonder Servo kost de decoder met puntstukschakeling 13,- per wissel.

Groetjes



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Time for (economic) changes...

Bericht door MadSeven »

Willempie schreef:Als je ze dan bij RoSoft ook uit de prijs haalt en de juiste hanteert dan heb je een beter beeld
Zonder Servo kost de decoder met puntstukschakeling 13,- per wissel.

Groetjes
* DONE *


Plaats reactie