CV waarde van Multimaus met z21 niet verder dan CV255 ?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

CV waarde van Multimaus met z21 niet verder dan CV255 ?

Bericht door PaulVR46 »

Ik heb een loc van Hobbytrain (h2924s), prima rijeigenschappen en mooi gedetaileerd en met geluid.
Het geluid staat echter veel te hard.
Volgens de papieren bij de loc kan ik met CV 266 het geluid zachter zetten.
Mijn Fleischmann Multimaus in combinatie met een z21 wil echter met de CV’s niet hoger dan 255.
Heeft iemand tips of trucs om dit op te lossen?
Ik hoor het graag, alvast bedankt,
vriendelijke groeten,
Paul.
Laatst gewijzigd door PaulVR46 op 15 mar 2018 09:23, 2 keer totaal gewijzigd.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: CV waarde van z21 niet verder dan CV255 ?

Bericht door Willempie »

Zie in de handleiding van Zimo CV#7.

Groetjes



Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Re: CV waarde van z21 niet verder dan CV255 ?

Bericht door PaulVR46 »

Dank je wel voor je reactie.
Als eerste een aanpassing van mijn kant, ik bedoel uiteraard de CV waarde in de (Fleischman)Multimaus in combinatie met een z21.
(Inmiddels aangepast in de titel en in eerste bericht)

Ik heb de handleiding van Zimo opgezocht en naar CV7 gekeken die doorverwijst naar CV65...
Daar kom ik dus niet verder mee.

Tevens lees ik in deze handleiding dat in CV 266 het volume kan worden aangepast maar mijn Multimaus met z21springt automatisch naar 255 als ik 266 invoer.
En mocht 255 staan voor het volume dan laat de Multimaus niet toe dat ik de waarde aanpas.

Dusssss...
Als iemand met bovenstaande aanvulling nieuwe tips en trucs heeft hoor ik het graag,
Vriendelijke groeten,
Paul.


Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: CV waarde van Multimaus met z21 niet verder dan CV255 ?

Bericht door Modelbouwerke »

Kan je de z21 niet even aansturen met tablet of smartphone?
Dan kan je normaal alle CV's lezen en schrijven.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.

Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Re: CV waarde van Multimaus met z21 niet verder dan CV255 ?

Bericht door PaulVR46 »

Hallo Erik,
Ik heb de z21 app al wel gedownload maar omdat mijn z21 nog zonder wifi router is gaat die optie nog niet op.
Maar bedankt voor de suggestie want ik zag al dat ik dan meer programmeer mogelijkheden zou hebben.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: CV waarde van z21 niet verder dan CV255 ?

Bericht door Willempie »

PaulVR46 schreef:Dank je wel voor je reactie.
Als eerste een aanpassing van mijn kant, ik bedoel uiteraard de CV waarde in de (Fleischman)Multimaus in combinatie met een z21.
(Inmiddels aangepast in de titel en in eerste bericht)

Ik heb de handleiding van Zimo opgezocht en naar CV7 gekeken die doorverwijst naar CV65...
Daar kom ik dus niet verder mee.

Tevens lees ik in deze handleiding dat in CV 266 het volume kan worden aangepast maar mijn Multimaus met z21springt automatisch naar 255 als ik 266 invoer.
En mocht 255 staan voor het volume dan laat de Multimaus niet toe dat ik de waarde aanpas.
Dusssss...
Als iemand met bovenstaande aanvulling nieuwe tips en trucs heeft hoor ik het graag,
Vriendelijke groeten,
Paul.
Tja, goed lezen want de truc zit toch echt in CV#7
#7
Versionsnummer
und für Hilfsprozedur beim Programmieren über “Lokmaus-2” und ähnliche „Low level - Systeme“. Siehe dazu auch Anhang zu dieser Betriebsanleitung “Anwendung mit Fremdsystemen” und für Hilfsprozedur beim Programmieren von CV’s mit höheren Nummern über „medium level - Systeme“ wie Intellibox oder Lenz; vor allem für Sound-Sample Auswahl und Sound-CV’s. Um z.B. CV # 300 = 100
Kein Schreibzugriff! Ausgelesen wird immer Versionsnummer.
! In Verbindung mit CV65 !!
Hier kann ausgelesen werden, welche SW-Version der vorliegende Decoder enthält.
CV7 Hauptversionsnummer – CV65 Subversionsnummer
Pseudo-Programmieren (”Pseudo” = programmierter Wert wird nicht wirklich abgespeichert) als Vorausaktion zum Programmieren oder Auslesen “höherer” (# > 99) CV’s und/oder höherer (> 99) Werte mit Digitalsystemen, welche nur eingeschränkte CV-Nummern- und Wertebereiche beherrschen.
Einerstelle
= 1: Bei nachfolgendem Programmiervorgang wird Programmierwert um 100 erhöht.
= 2: .... um 200 erhöht.
Zehnerstelle
= 1: Bei nachfolgendem Programmiervorgang wird CV-Nummer um 100 erhöht,
= 2: .... um 200 erhöht,
= 3: .... um 300 erhöht.
= 4: … um 400 … etc.
Hunderterstelle
= 1: Umwertung der CV-Nummer wird beibehalten bis Power-down.
= 2: ... wird beibehalten bis zur Aufhebung durch CV # 7 = 0.
Dit goed lezen Pseudo-Programmieren

Groetjes


Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: CV waarde van Multimaus met z21 niet verder dan CV255 ?

Bericht door Rtoonen »

Hoi Paul,

De Engelse versie:

There are however many DCC systems in use (some still in production) that can only access CV‟s to #255 or even worse to #127 or CV #99.
If the CV value ranges are also limited (i.e. 0 to 99 instead of 0 to 255): see CV #7.
For such applications, ZIMO sound decoders offer an alternative way of reaching higher CV‟s via lower numbers. This is done with an initial “Pseudo-Programming” of
CV #7 = 110 or = 120 or = 130
which increases the CV numbers about to be accessed by 100 or 200. For example:
If programming CV #266 = 45 is not possible, then programming CV #7 = 110 followed by CV #166 = 45 executes the desired programming of CV #266 = 45
or
if neither CV #266 = 45 nor CV #166 = 45 is possible, then programming CV #7 = 120 followed by CV #66 = 45 also leads to the result of CV #266 = 45.

The initial CV #7 – “Pseudo-Programming” state – remains active for further programming (which means CV #267 is entered as #167, CV #300 as #200 and so on) until the decoder is powered down. ATTENTION: After re-booting the system, the “Pseudo-Programming” is lost, that is programming CV #166 is indeed accessing CV #166 again.


Groet,
Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000

Onderwerp starter
PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Re: CV waarde van Multimaus met z21 niet verder dan CV255 ?

Bericht door PaulVR46 »

@Willem
De Duitse versie had ik inmiddels ook al gevonden maar vond ik knap ingewikkeld met veel, heel veel informatie maar toch bedankt.
@Rob
De Engelse versie is voor mij beter leesbaar en iets beter te begrijpen, dank je wel.
Ik ga het eens op mijn gemak uit zoeken, programmeren met CV’s is nog redelijk nieuw voor me en ik begrijp nog niet altijd de juiste volgorde.
Maar, ik wil leren en probeer graag dingen uit dus dit is weer een nieuwe uitdaging voor me, ;)


Plaats reactie