Piko 2200's verlichting probleem

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Paralectic
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jan 2018 16:27
Locatie: Alblasserdam

Piko 2200's verlichting probleem

Bericht door Paralectic »

Beste lezers,

Volgensmij heb ik een aantal problemen met mij D&H Decoders, of met mijn instellingen, vandaar mijn vraag hier aan de geleerden.

Het gaat in totaal om twee loc's
Piko 2207 - 40444 met DH12A locdecoder (Plux12)
Piko 2384 - 40441 met DH12A locdecoder (Plux12)

Loc's op de baan gezet, adres gegeven. Zelfde adres op de decoder uiteraard.
Aantal stappen heb ik op 28 gezet. ( geen idee of dit goed is of vloeken in de kerk )

Vervolgens komen de komende kwalen omhoog;
40444 - Front verlichting brand met de rijrichting mee , Sluitverlichting kan geschakeld worden met 1,2 op de muiltimuis.
maar kan ook beiden gelijktijdig ingeschakeld worden.
Zodra de rijrichting veranderd moet ik handmatig de sluitverlichting uitschakelen. Iets wat mij niet lijkt te kloppen.

40441 - Front en sluit brand netjes een kant op. Kan bij deze met de functies 1,2 beide frontverlichtingen en beide sluitverlichting inschakelen.( hangt wel af van de rijstand. ) Wederom schakelt de verlichting niet met de rijrichting mee.

Dit heeft in mijn ogen niets met rangeerstanden of dergelijken te maken maar eerder een stappenfout? of een cv' waarde probleem.
Echter heb ik totaal geen idee en kan ik dit zeker ook niet onderbouwen.
Wie heeft er tips voor mij?

Groetjes, Max


Beginnend fladderaar

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Piko 2200's verlichting probleem

Bericht door Rene-k »

Ik heb de 2200 met de Piko decoder en het zelfde “probleem”. Het heeft met de CV te maken.
Frontverlichting wisselt wel met rijrichti, sluitverlichting moet handmatig omgezet worden. Nu hoeft deze niet te branden met een sleep dus kan ik deze ook uitschakelen.
Kijk eens op de beschrijving van de decoder bij de CV’s. Waarschijnlijk kun je daar vinden welke CV je moet veranderen om de verlichting te koppelen en met rijrichting te wisselen.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

Onderwerp starter
Paralectic
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jan 2018 16:27
Locatie: Alblasserdam

Re: Piko 2200's verlichting probleem

Bericht door Paralectic »

Rene-k schreef:Ik heb de 2200 met de Piko decoder en het zelfde “probleem”. Het heeft met de CV te maken.

Kijk eens op de beschrijving van de decoder bij de CV’s. Waarschijnlijk kun je daar vinden welke CV je moet veranderen om de verlichting te koppelen en met rijrichting te wisselen.
Bedankt voor de reactie, heb mij nog nooit verdiept in CV's en hoe ik deze dan in moet stellen. Mochten er mensen tips hebben of de juiste instellingen kunnen benoemen dan hou ik mij aanbevolen.

Max.


Beginnend fladderaar

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Piko 2200's verlichting probleem

Bericht door Rick »

Ik heb beide locs met dezelfde decoders. Met je 40444 is niks mis, de sluitlichten schakel je met F1 en F2 aan of uit (net als bij de 1200) en dat is onafhankelijk van de rijrichting. Wat er mis is bij de 40441 snap ik niet helemaal, zo te lezen heb je daar al iets veranderd want dat is niet de standaardinstelling. Je kan de verlichting ook per cabine instellen op bijvoorbeeld F1 en F2, dan brandt naar gelang de rijrichting en ingeschakelde functie wel of geen verlichting.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2200's verlichting probleem

Bericht door WilcoV »

Okay,
1) er is niets mis met het moeten schakelen van de sluitverlichting. Dit is bij Piko normaal. Immers als je een lok voor een trein zet heb je GEEN sluitverlichting aan. Is in het echt ook zo.
Dientengevolge kan je dus ook beide kanten een sluitsein geven.
2) Frontseinen horen digitaal mee te schakelen met de rijrichting MAAR je kan ze met de verlichtingstoets (bij de Multimaus bijvoorbeeld heb je die toets apart zitten) naar wens aan of uit zetten, immers een stilstaande loc op een opstelspoor heeft niet altijd de frontseinen aan.
3) de Piko 2200 heeft GEEN cabineverlichting

Waarom het bij de 40441 anders gaat? Geen idee, wellicht met de toekenning van de functietoetsen te maken?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Piko 2200's verlichting probleem

Bericht door mini rijder »

Hoi Max,

Met de standaard instellingen van de DH12a moet je inderdaad de sluitverlichting met de hand schakelen.
Dit kun je echter aanpassen door een aantal CV-instellingen voor functietoewijzing te veranderen.
Voor de frontverlichting (F0) moet je CV33 op 1, en CV34 op 2 hebben staan.
De sluitverlichting kun je apart inschakelen met F1 door CV35 op 4 te zetten, daarna zet je CV47 op 8.
Nu schakelt de sluitverlichting, door F1 aan te zetten, met de rijrichting mee.
Voor F2 kun je ditzelfde trucje uithalen door, eerst CV36 te programmeren en daarna CV64.
Met deze instellingen schakel je de frontlichten in met F0 en de sluitverlichting met F1, maar beide wisselen nu met de rijrichting.

Groetjes: Robby



Onderwerp starter
Paralectic
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jan 2018 16:27
Locatie: Alblasserdam

Re: Piko 2200's verlichting probleem

Bericht door Paralectic »

Iedereen, ontzettend bedankt voor de heldere antwoorden.
Erg fijn om te lezen dat het juist een normale instelling is die ala abnormaal zag.
Eigenlijk wat wilco zegt is natuurlijk heel logisch. Was dermate van overtuiging dat het zo ‘hoort’ dat je niet verder denkt en kijkt dan de neus lang is.

Fijn om het even zo te kunnen vragen.


Beginnend fladderaar

borkhuis
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2018 23:33

Re: Piko 2200's verlichting probleem

Bericht door borkhuis »

Voor degene met een Uhlenblock decoder: ook hier moet je de sluit-seinen met de hand aan en uit zetten.

Dit kun je aanpassen met de volgende aanpassingen:
  • CV33: 5 (was 1)
  • CV34: 10 (was 2)
Met deze aanpassing schakelen de sluitseinen mee met de frontseinen.


Plaats reactie