Welk besturingsprogramma?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Welk besturingsprogramma?

Bericht door Rene-k »

Beste mensen,
Ik wil mijn baantje digitaal gaan schakelen (wissels en seinen) en de treinen/loks zowel automatisch als ook handmatig kunnen laten rijden.
Nu ben ik op zoek naar een besturingsprogramma dat, in zekere zin, idiotenzeker moet zijn omdat ik op het gebied van computers en electronica niet blond maar wit ben.
Welk programma zouden jullie adviseren (wil zelf geen gebruik maken van Koploper).


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

Ronaldp
Berichten: 1463
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door Ronaldp »

Mag ik vragen waarom geen koploper?
Is gratis..... ;) en doet gewoon wat het moet doen.....treinen automatisch laten rijden.

mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door Rem_Brand »

Ik gebruik iTrain. https://www.berros.eu/nl/itrain/
Maar die is niet gratis.
Kijk even goed om je heen en kies wat voor jou goed voelt.
Koploper en iTrain zijn volgens mij beide goede keuzes maar er zijn meer alternatieven.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Onderwerp starter
Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door Rene-k »

Hallo Ronald,
Omdat er geen updates meer van komen. Het liefst heb ik een programma dat niet met internet verbonden hoeft te zijn.
Ik had al eens gekeken bij RocRail, maar als ik het goed begrijp moet dit met internet verbonden blijven. Dan betaal ik liever en hoef alleen de updates van het internet af te halen.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door rjvanhouten »

Rene-k schreef:Ik had al eens gekeken bij RocRail, maar als ik het goed begrijp moet dit met internet verbonden blijven.
Beste René,

Voor zover ik weet hoeft RocRail niet met internet verbonden te zijn om te functioneren. Maar als je weinig sjoege hebt van computers en elektronica, is RocRail niet de meest voor de hand liggende keuze. Het programma kent een nogal steile leercurve. Zelf ben ik er al een jaar of twee zoet mee, en nog dagelijks loop ik tegen vragen aan. De ondersteuning via het RR-forum is echter wel dik in orde, dus stapje voor stapje kom ik steeds verder.

Groet,
Robert Jan



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door Debvd »

Rene-k schreef:Hallo Ronald,
Omdat er geen updates meer van komen. Het liefst heb ik een programma dat niet met internet verbonden hoeft te zijn.
Ik had al eens gekeken bij RocRail, maar als ik het goed begrijp moet dit met internet verbonden blijven. Dan betaal ik liever en hoef alleen de updates van het internet af te halen.

Komen nog steeds updates....kleine aanpassingen....maar verder is Koploper al totaal compleet.

Als je zeker wilt gaan ontdekken zou ik Koploper nemen....bevalt het niet kan je altijd nog switchen.

Gr. Bjorn



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door Marksintpancras »

Beste René,

Welk besturingsprogramma moet jij helemaal zelf weten. Het is ook een kwestie van gevoel.

@Bjorn, Koploper compleet???? Tja, het is maar wat jij er mee doet. Voor mijn huidige baan Mainz Hbf, is Koploper niet compleet, en rij ik met mijn huidige besturingsprogramma die het wel kan. Maar ook hier zitten wel zwakke punten aan, die verbeterd gaan worden.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door Andre de Ruiter »

Ik gebruik al een aantal jaren iTrain naar volle tevredenheid. Ruim een jaar geleden heb ik mijn baan ingevoerd in Koploper om te vergelijken met iTrain. Naar mijn mening is Koploper beduidend minder gebruiksvriendelijk dan iTrain. Daarnaast verraadt de simpele grafische vormgeving de ouderdom van het programma. Ik denk dat je het best een keus maakt tussen iTrain en Windigipet. Bob Vermeulen kan je allies vertellen over Windigipet.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door Maurits71 »

Marksintpancras schreef:Beste René,

Welk besturingsprogramma moet jij helemaal zelf weten. Het is ook een kwestie van gevoel.

@Bjorn, Koploper compleet???? Tja, het is maar wat jij er mee doet. Voor mijn huidige baan Mainz Hbf, is Koploper niet compleet, en rij ik met mijn huidige besturingsprogramma die het wel kan. Maar ook hier zitten wel zwakke punten aan, die verbeterd gaan worden.

:o ben ik wel beniewd wat koploper niet kan dan ?


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door Dompie »

Het antwoord op deze vraag is uiteraard persoonlijk en hangt geheel af van wat je wil gaan doen. Ik rij zelf al vele jaren met TrainController en ik zou daar zeker ook naar kijken buiten de hier reeds genoemde producten.

Johan


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door Debvd »

Maurits71 schreef:
Marksintpancras schreef:Beste René,

Welk besturingsprogramma moet jij helemaal zelf weten. Het is ook een kwestie van gevoel.

@Bjorn, Koploper compleet???? Tja, het is maar wat jij er mee doet. Voor mijn huidige baan Mainz Hbf, is Koploper niet compleet, en rij ik met mijn huidige besturingsprogramma die het wel kan. Maar ook hier zitten wel zwakke punten aan, die verbeterd gaan worden.

:o ben ik wel beniewd wat koploper niet kan dan ?
Ja Mark vertel eens :D


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door spoor65 »

Een vraag die al vaak is langs gekomen en ook nog wel vaker zal langskomen.

En dat alleen al geeft aan, dat de keus maken voor een besturingssysteem, bijna net zo complex is als de systemen zelf.

Ook een item waar al vele discussies uit voort gekomen zijn.

Elk systeem heeft gewoon zijn voor en nadelen, het ene kan misschien wat meer dan een ander, het ene is misschien wat moderner dan een ander.

Maar ach, een moderne VW staat bekend als gesjoemel,
een Trabant als een boemel,
maar beiden brengen je uiteindelijk wel waar je wezen wilt.

Eigenlijk zijn er maar 2 dingen eerst belangrijk.

Wat wil je aansturen, simpel de treinen automatisch laten rijden en stoppen, wissel bedienen en dat soort standaard dingen, of wil je meer, zoals automatisch ontkoppelen of draaischijf bedienen of ......
Als je weet wat je er mee wilt doen, kun je makkelijker en beter de keus maken in het systeem wat het kan (en nu heb ik vast dingen genoemd wat misschien elk systeem wel kan, maar bedoel het duidelijk even als voorbeeld) en geschikt voor jou is.

2e wat van belang is, (en dat is ook al even genoemd) de leercurve, of liever gezegd, de moeilijkheidsgraad.
Welk systeem begrijp jij het beste en vind jij het makkelijkste om te leren en mee te werken.

Mijn tips zijn dus eigenlijk,

kijk eens bij andere gebruikers, die je eens rustig willen laten zien, hoe iets er uit ziet en in de basis werkt.
De beurs in Hilversum geeft je daar een mooie kans voor, want daar worden geheid meerdere systemen gebruikt.
Probeer ook eens, met een simpel testrondje, welk systeem voor jou lekker werkt.

koploper is gratis, maar best behoorlijk uitgebreid qua functies. denk zelfs dat minimaal 80% van de gebruikers nog niet eens alle mogelijkheden heeft weten te vinden/benutten. Je kunt het met gerust hart uitproberen zonder dat het je een cent kost, alleen wat ontspannende hobbytijd.

Itrain is een programma dat gekocht moet worden, maar je wel eerst de mogelijkheid bied om het eerst 2 maanden gratis uit te proberen dmv een proeflicentie.

en zo heeft waarschijnlijk elk systeem wel de mogelijkheid om het eerst uit te proberen alvorens je het moet aanschaffen.

Echt, gewoon zelf proefondervindelijk er achter komen wat het beste bij je past is de belangrijkste tip die ik je kan geven.

Gewoon omdat er nog steeds geen kok is gevonden die koken kan naar alle monden.

Doe dat uitproberen dan wel stap voor stap, begin bij de basis om te leren, dmv dat eenvoudige testrondje, en bouw stap voor stap op.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door Rob Fongers »

Heel treffend verwoord Freddy


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door martindomburg »

Debvd schreef:
Maurits71 schreef:
Marksintpancras schreef:Beste René,

Welk besturingsprogramma moet jij helemaal zelf weten. Het is ook een kwestie van gevoel.

@Bjorn, Koploper compleet???? Tja, het is maar wat jij er mee doet. Voor mijn huidige baan Mainz Hbf, is Koploper niet compleet, en rij ik met mijn huidige besturingsprogramma die het wel kan. Maar ook hier zitten wel zwakke punten aan, die verbeterd gaan worden.

:o ben ik wel beniewd wat koploper niet kan dan ?
Ja Mark vertel eens :D
Ik moet Mark hier wel even bijstaan.

De bouwer van koploper ooit aangeboden om voor mij koploper geschikt te maken voor Schellenbach, die baan kan koploper dus niet aan. Helaas moest hij dat later ook toegeven dat iTrain voor Schellenbach beter geschikt is.

Hierdoor is KPL voor Schellenbach ongeschikt
- 4 interfaces
- OC32 in extended modus (OC32 op direct aspect niveau is sowieso in kpl een uitdaging)
- multiple screens met server modes
- externe schakelaars die de software op systeemniveau bedienen (noodstop, start alle routes etc.)
- App gebruik
- Loconet en XpressNet handregelaar via de software de centrale laten bedienen, zodat Dinamo ook een handregelaar heeft.

Maar een discussie welk programma beter is net zo zinloos als oorlog. Twee programma's hebben altijd verschillen die de een wel kan en de andere niet. Verheerlijken is ook niet goed in het belang van
Freddy schreef:Een vraag die al vaak is langs gekomen en ook nog wel vaker zal langskomen.

En dat alleen al geeft aan, dat de keus maken voor een besturingssysteem, bijna net zo complex is als de systemen zelf.

Ook een item waar al vele discussies uit voort gekomen zijn.

Elk systeem heeft gewoon zijn voor en nadelen, het ene kan misschien wat meer dan een ander, het ene is misschien wat moderner dan een ander.

........
Freddy
Echt super verwoord.

Het maakt echt geen ene reet uit welke software je neemt, alle programma's zijn gewoon goed en voor de gemiddelde modelspoorbaan perfect. Waar ze qua kunnen van elkaar gaan verschillen is op de specifieke thema's die je normaal niet nodig hebt. Want uiteindelijk zie je aan het rijdende locje niet of op de computer iTrain, Koloper, RocRail, TrainController of WinDigiPet draait.


Maak je keuze aan de hand van:
- Past de interface bij mij
- Kan de software het doel van mijn modelspoorbaan aansturen
- Welk systeem geeft mij het beste onderbuikgevoel (wijze geest)

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door Rene-k »

Dank jullie allen voor jullie input.

Ik moet me dus toch eerst meer gaan verdiepen in de mogelijkheden van de diverse programma’s in combinatie met hetgeen ik ermee wil.
Alhoewel het af en toe (voor mij) niet duidelijk omschreven staat (te computer technisch) zal ik er eens induiken, de keuze gaan verkleinen en jullie laten weten wat het geworden is.

Ik dank jullie voor de tijd en goede raad.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door martindomburg »

Mijn advies zou zijn om gewoon eens op beurzen te kijken.bij mij kan je iTran zien werken, maar er zijn ook vaak banen die net koploper of rocrail werken. Laat je ogen het werk doen, negeer goedbedoelde adviezen in de keuze maar luister naar je gevoel. Dan maak je nooit een verkeerde keuze, immers ben jij de persoon die ermee werken moet!

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door Rene-k »

Dank je Martin, ik denk dat dit het beste advies is. Zo ben ik ook op de Lenz centrale gekomen. Kijken, vragen en zo diverse zaken naast elkaar leggen.
En ik ben misschien ouderwets, maar ik heb altijd nog het idee dat je krijgt waar je voor betaald (kwaliteit, service ect).


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door Debvd »

Rene,

Wat je zeker verder helpt is hier en daar de handleidingen lezen zodat je een beetje de basiskennis krijgt.

Kijk ook ff hier ....redelijk duideljk uitgelegd.

http://www.nproject.org/nl/

Groetjes Bjorn



pcdewolff
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 okt 2015 20:05

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door pcdewolff »

My 4 cents
(1) koploper, itrain, rocrail, windigipet, traincontroller en nog een aantal van deze veel voorkomende namen zijn allemaal meer dan prima.
(2) De top 3 (in aantallen gebruikers en in willekeurige volgorde) zijn Koploper, Itrain en Rocrail. Hier zul je dus ook veruit de meeste informatie over vinden. Vooral Koploper en Itrain worden in NL veel gebruikt. Rocrail veel over de grens en dat merk je dus ook op het forum (de meeste vragen en antwoorden in het duits). De andere producten zijn zeker niet minder van kwaliteit maar er zijn wel minder gebruikers
(3) Als aanvulling op het advies van Bjorn: de handleiding waar je het snelst een goed gevoel bij hebt is een aardige indicatie wat voor jou prettig is. Als beginner op dit gebied zul je toch vaak terug moeten voelen op een forum of handleiding. kies dan ook de software waar de handleiding het prettigst voelt, waar mensen in je omgeving enthousiast over zijn en waar het forum informatief is met actieve gebruikers.
(4) De meeste producten kun je ook als proefversie installeren (als ze niet al gewoon gratis zijn). Dus gewoon installeren en op je centrale aan proberen te sluiten geeft al snel een idee wat bij jou past, zeker in combinatie met de handleiding heb je aardige indicatie.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door spoor65 »

Rene-k schreef:
En ik ben misschien ouderwets, maar ik heb altijd nog het idee dat je krijgt waar je voor betaald (kwaliteit, service ect).
Ik snap dat gevoel, maar wil daar toch een kanttekening bij zetten.

Niet elke kwaliteit, service ect staan altijd in verhouding met elkaar, de kwaliteit en service van een goedkopere leverancier hoeft zeker niet slechter te zijn dan die van een duurdere leverancier.
En dat gaat zeker op in onze hobby.

Een aantal leveranciers zijn juist begonnen aan hun product doordat ze hobbymatig er mee in aanmerking kwamen.

Koploper b.v. is dan mss gratis, maar is dan ook geschreven en vele jaren ondersteund door iemand die juist vanuit zijn hobby dit is gaan doen.
In de jaren dat Paul er mee begon, was er nog niet half zo veel aan systemen te vinden dan tegenwoordig.

Dat hij een stapje terug is gaan doen begrijp ik dus heel goed, want hobbymatig is dat op termijn niet vol te houden.
er was/is inmiddels een forum waar alle kennis te vinden is, die dus prima als ondersteuning kan werken, en achter de schermen werkt hij nog steeds rustig verder aan verbeteringen en wegwerken van b.v. een bug. Het is echt niet zo dat er niets meer gebeurd.

Dat koploper zich bewezen heeft is al jaren een feit. niet voor niets word ook de bekende baan in Rotterdam met koploper bediend.

itrain daarentegen is bedrijfsmatig opgestart, daar moet gewoon iemand zijn boterham mee verdienen, maar doet het gewoon goed in de markt, al is hij inmiddels wel wat duurder geworden dan in de begin jaren, neemt niet weg dat daar ook ondersteuning voldoende is, o.a. ok via een forum.

En vroeg of laat zal ook een bedrijfsmatig ontworpen programma verouderd aan doen.
Tenslotte veranderd er in dit digitale wereldje zoveel en zo snel, dat je daar gewoon niet onderuit komt.
Mijn eerste mobiele telefoon paste ook met de beste wil niet in mijn broekzak

En neem daarbij ook, dat een programma dat gemaakt is door een eenmansbedrijf ook ooit eens zal stoppen met door ontwikkelen,
want geheid wil hij ook een keer van zijn pensioen gaan genieten, of krijgt ineens een ander doel om voor te leven/werken.

mvg

Freddy

p.s. Bjorn, de handleiding lezen is zeker een punt, maar is niet altijd makkelijk, iemand met een computer achtergrond/feeling zal veel makkelijk een handleiding begrijpen dan iemand die die achtergrond niet heeft.

Handleidingen zijn geschreven door de makers van het product, maar het schrijven van een handleiding op Ikea niveau is voor velen van hen misschien nog wel moeilijker, dan het maken van het product zelf, niet uit onwil, maar omdat het gewoon heel lastig is, om jouw kennis op eenvoudige manier uit te leggen. Iedereen is tenslotte zo gewent aan zijn eigen vaktaal, dat het heel erg eigen is geworden.

je wilt niet weten hoe vaak mensen mij vreemd aankijken, als ik zeg dat ik ergens mijn bus hoog moest ophalen omdat ik te weinig inloopruimte had.
Voor mij en mijn vakgenoten een simpele vakterm, voor een buitenstaander abracadabra, en dat is deze term nog makkelijk uit te leggen, maar dat is op andere gebieden wel eens een stuk lastiger.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Welk besturingsprogramma?

Bericht door martindomburg »

martindomburg schreef:
Ik moet Mark hier wel even bijstaan.

De bouwer van koploper ooit aangeboden om voor mij koploper geschikt te maken voor Schellenbach, die baan kan koploper dus niet aan. Helaas moest hij dat later ook toegeven dat iTrain voor Schellenbach beter geschikt is.

Hierdoor is KPL voor Schellenbach ongeschikt
- 4 interfaces
- OC32 in extended modus (OC32 op direct aspect niveau is sowieso in kpl een uitdaging)
- multiple screens met server modes
- externe schakelaars die de software op systeemniveau bedienen (noodstop, start alle routes etc.)
- App gebruik
- Loconet en XpressNet handregelaar via de software de centrale laten bedienen, zodat Dinamo ook een handregelaar heeft.
Even een correctie, uit zeer betrouwbare bron begrepen dat het vetgedrukte deel in koploper wel mogelijk is,

groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie