Opstarten JMRI decoderpro

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Opstarten JMRI decoderpro

Bericht door Ronaldp »

Duurt het bij jullie ook zolang voor dat JMRI decoderpro op start?
Het duurt hier wel meer dan 5 minuten.
Als ik op icon JMRI DecoderPro klik. Krijg ik een klein vierkant icoontje in het midden van het scherm.En dan is het heel lang wachten voor het programma openend.
Het programma is alleen geïnstalleerd op de computer om het te leren kennen.
Dus niet aan gesloten op een programma spoor.
Werk met windows 10 / 64bytes.
Laatste java is geïnstalleerd.

mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Opstarten JMRI decoderpro

Bericht door Michiel »

Het zal je niet verbazen wanneer ik zeg dat 5 minuten wachten niet normaal is.

Ik gebruik JMRI DecoderPro ook af en toe, en heb gemerkt dat het programma erg gevoelig is voor geïnstalleerde device drivers. JMRI doet aan auto-detectie van drivers die het zou herkennen, en dat loopt dikwijls fout. Wanneer het zo lang duurt voor het opstarten is JMRI ofwel geblockeerd op een driver dat niet reageert (timeout), ofwel vindt het geen bruikbare driver voor de communicatie met je baan. JMRI zal ook blockeren wanneer vb Koploper al bezig is met de driver, en dus JMRI buitensluit.

Merk ook op dat geblockeerde JMRI sessies niet goed afsluiten in de takenbeheerder en steeds aanwezig zijn als hangend. En als je één hangende JMRI applicatie hebt, dan start er nooit een ander goed op, maar komt erbij als nog een extra hangende JMRI applicatie. Zo kan je er 2,3,...5 in het takenbeheer programma vinden. Merk ook op dat Koploper de rijspanning van de baan haalt, en de central uit zet bij het afsluiten van het programma, en dat DecoderPro dit niet leuk vindt, en verwacht dat de centrale aan staat met een active baan met DCC spanning op de rails.

Dus:
- sluit alle applicaties die mogelijk je drivers gebruiken (Koploper, RR&Co,...)
- kill alle hangen JMRI applicaties via de taakmanager
- Vergewis je ervan dat de juiste en werkende drivers voor je systeem zijn geïnstalleerd (vb Lenz LI-USB 64bit drivers voor Windows7 of Windows10 zijn nog moeilijk te vinden)
- De centrale aan zetten vóór dat je JMRI opstart, met DCC spanning op de baan (vb met handset, LH90 van Lenz)

Wanneer alles in orde is, en JMRI is de enige active applicatie, dan werkt DecoderPro prima. Ik ben er heel happy mee.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 785
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Opstarten JMRI decoderpro

Bericht door Modelbouwerke »

Een kleine 30 seconden en JMRI is opgestart.
Win 10 64bit.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.

Onderwerp starter
Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Opstarten JMRI decoderpro

Bericht door Ronaldp »

Het werkt weer normaal.

Wat heb ik gedaan?
Heb JMRI verwijderd via apps verwijderen.
Ccleaner gebruikt.
Hierna laatste JMRI geinstalleerd.
Nog steeds start JMRI heel traag op.
Weer JMRI verwijderd via apps.
Hier na JMRI ook verwijderd in programma's files.En computer laten zoeken op JMRI. Hier kwam ik nog wat tegen van JMRI.
Dit ook verwijderd.
Ccleaner gedraaid.
JMRI op nieuw geïnstalleerd.
Nu start die wel gewoon op.

mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Opstarten JMRI decoderpro

Bericht door martindomburg »

Michiel schreef:Het zal je niet verbazen wanneer ik zeg dat 5 minuten wachten niet normaal is.

Ik gebruik JMRI DecoderPro ook af en toe, en heb gemerkt dat het programma erg gevoelig is voor geïnstalleerde device drivers. JMRI doet aan auto-detectie van drivers die het zou herkennen, en dat loopt dikwijls fout. Wanneer het zo lang duurt voor het opstarten is JMRI ofwel geblockeerd op een driver dat niet reageert (timeout), ofwel vindt het geen bruikbare driver voor de communicatie met je baan. JMRI zal ook blockeren wanneer vb Koploper al bezig is met de driver, en dus JMRI buitensluit.

Merk ook op dat geblockeerde JMRI sessies niet goed afsluiten in de takenbeheerder en steeds aanwezig zijn als hangend. En als je één hangende JMRI applicatie hebt, dan start er nooit een ander goed op, maar komt erbij als nog een extra hangende JMRI applicatie. Zo kan je er 2,3,...5 in het takenbeheer programma vinden. Merk ook op dat Koploper de rijspanning van de baan haalt, en de central uit zet bij het afsluiten van het programma, en dat DecoderPro dit niet leuk vindt, en verwacht dat de centrale aan staat met een active baan met DCC spanning op de rails.

Dus:
- sluit alle applicaties die mogelijk je drivers gebruiken (Koploper, RR&Co,...)
- kill alle hangen JMRI applicaties via de taakmanager
- Vergewis je ervan dat de juiste en werkende drivers voor je systeem zijn geïnstalleerd (vb Lenz LI-USB 64bit drivers voor Windows7 of Windows10 zijn nog moeilijk te vinden)
- De centrale aan zetten vóór dat je JMRI opstart, met DCC spanning op de baan (vb met handset, LH90 van Lenz)

Wanneer alles in orde is, en JMRI is de enige active applicatie, dan werkt DecoderPro prima. Ik ben er heel happy mee.

Hier geen problemen, JMRI draait gewoon snel naast iTrain (ook java) en start binnen 30 seconden gewoon op.
Wat wel eens gebeurd is dst met een 64 bit versie van software hebben draaien terwijl ze minder als 4GB Ram hebben, dan werkt 64 bit niet en krijg je issues.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie