Digikeijs "Helpt elkaar koopt Neerlands waar"

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Digikeijs "Helpt elkaar koopt Neerlands waar"

Bericht door Folkert van Wijk »

Afgelopen middag zijn we bij een gerenommeerde modelspoorwinkel geweest voor een beetje info en het maken van een afspraak betreffende het digitale deel van de door ons te maken baan.
Inmiddels zit ik met een Digikeijs boekje op schoot waarvan meer dan de helft nog abracadabra is voor mij. (Maar dat ligt niet aan het boekje).

Na snel zoeken op dit forum zie ik dat veel mensen al met Digikeijs werken.
Mag ik aannemen dat dit een goede en betaalbare optie is voor het aansturen van van alles en nog wat?
Zou ik met Digikeijs ook het motortje van de Brawa kabelbaan kunnen starten en stoppen?
Kun je de treinen ook op tijd laten rijden?

Vooruitlopend op het tweede bezoek aan die gerenommeerde modelspoorwinkel, hoor ik graag ook wat meningen (voors en tegens) van mede forumleden.
Wellicht kan iemand alvast wat licht werpen op de vraag of het Digikeijs systeem ook zonder computer aan te sturen is.
We hebben er geen problemen mee om achter de computer het één en ander te programmeren en in te regelen,
maar daarna zouden we het liefst wel zonder computer erbij op één of andere wijze een dienstregeling kunnen draaien...


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Digikeijs "Helpt elkaar koopt Neerlands waar"

Bericht door Redskin »

Hallo Folkert, even in staccato mijn antwoorden:

- Ja is één optie en inderdaad 'n goede/betaalbare manier om je baan aan te sturen;
- Misschien, maar het systeem is primair voor de treinbaan (aansturing resp. bewaking van digitale treinen, wissels, seinen en baanvakken). Ik zeg: trial and error...
- Wat bedoel je met "op tijd laten rijden"? Niet het kastje zelf maar de software (zie de handleiding van de DR5000 HIER pagina 6 hoofdstuk 2.1) die je erop gebruikt, bepaalt een eventuele vorm van dienstregeling;
- Uit bovenstaande en uit genoemde handleiding (zie het schema op pag. 23) blijkt, dat het systeem niet te gebruiken is zonder pc/laptop/tablet/smartphone.
Tip: op JijBuis zijn voorbeelden te vinden van treinbanen met aansturing via de DR5000 (en natuurlijk andere systemen). Beelden versus woorden... :mrgreen:

Wellicht is het ook een idee om met vragen aanstaande zaterdag naar de modelspoorbeurs in Houten te gaan (klik HIER)? Heel gezellig daar en je wisselt er nog veel meer, sneller en gerichter informatie uit dan hier. Er zijn meestal ook demo's te zien (bij de stand van Domburg bijvoorbeeld).
Succes en plezier! ;)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digikeijs "Helpt elkaar koopt Neerlands waar"

Bericht door FidOo »

Hallo Folkert,

Heb niet heel veel toe te voegen aan Frank zijn uiteenzetting.

Wat betreft je Brawa Kabelbaanmotor, daar zou ik gewoon een goedkope DCC decoder tussen knopen. (alsof het een treinmotor is). Kun je mooi de snelheid regelen, en je kunt hem langzaam laten beginnen en ook weer laten remmen.

Wat betreft het inregelen via de computer maar niet rijden met de computer, Tja helaas werkt dat voor praktisch alles precies andersom. Er is namelijk iets van software nodig wat bijhoudt waar zich een trein bevindt, hoe hard deze rijdt, en bestlist waar deze naar toe gaat, of de moet stoppen, of de wissels moeten omgesteld worden.
Het lijkt een beetje kinderachtig wat ik schrijf maar ik bedoel er mee te zeggen dat er heel veel gedaan moet worden om een trein überhaupt automatisch te laten rijden.

Er is maar 1 systeem die dit zonder PC kan en dat heet Raptor. Weet hier op t forum maar 1 gebruiker die dat gebruikt en dat is Anne W. Hij rijdt wel H0 maar dat maakt voor de werking niet uit.

Wat betreft digikeijs, ja het is prima en betaalbaar spul, en zijn er ook alternatieven die eventueel goedkoper zijn en net zo betaalbaar, en je bent NIET merkgebonden!

Ik zelf gebruik dus een Digikeijs centrale (DR5000), een Fleischmann Handregelaar (Profiboss via Loconet aan de DR5000), Bezetmelders van Domburg Train Support (komen er aan, zijn nog niet te koop. Op basis van S88n), Wisseldecoders van VPEB (OC32-DCC uitvoering met Relais en servo's uit china).

Dit werkt vlekkeloos. En je kunt elk willekeurig component vervangen mits deze dezelfde protocollen ondersteund.
Laatst gewijzigd door FidOo op 04 mei 2018 05:39, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Digikeijs "Helpt elkaar koopt Neerlands waar"

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank jullie wel heren,

De spoorbaan die we gaan bouwen komt uiteindelijk in de woonkamer te staan.

Met op tijd rijden bedoel ik, het systeem kunnen vertellen de trein te laten vertrekken om bijvoorbeeld 19:30 uur, en dan bij een stations te stoppen en daar om een bepaalde tijd weer vandaan verder te rijden...
Zodat je bij wijze van spreken aan het vertrek van trein X van station X kunt zien hoe laat het is.....



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Digikeijs "Helpt elkaar koopt Neerlands waar"

Bericht door dentheo »

Dat gaat alleen lukken met een PC programma en rij je daarmee dan zijn de eigenschappen van de centrale bijkomstig, soms zelfs lastig.

De eenvoudigste centrale is dan vaak de beste:
1) Omdat geen enkel PC programma , dat ik ken, de "speciale" eigenschappen van de centrale benut.
2) Dan is er zeker geen strijd tussen beide computers die beide de trein willen besturen



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Digikeijs "Helpt elkaar koopt Neerlands waar"

Bericht door Redskin »

Ehhh Theo: welke eigenschappen van de centrale, en bijkomstig, lastig? Benutten van de speciale eigenschappen door pc-programma? Beide computers, strijd?? :roll:


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Digikeijs "Helpt elkaar koopt Neerlands waar"

Bericht door dentheo »

Het heeft geen zin een centrale aan te schaffen die wisselstraten kan aansturen...dat doen die PC programma's steeds zelf.
Het heeft geen zin om een centrale aan te kopen die een uitgebreide database van je loks bijhoudt, dat doen die PC programma's zelf beter soms met foto's
Kun je gegevens van je lok ingeven in de centrale en in de PC dan moeten die wel "exact" hetzelfde zijn anders herrie...



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Digikeijs "Helpt elkaar koopt Neerlands waar"

Bericht door shoven »

Folkert, orienteer je vooral breed. Je hebt gekozen voor een DCC centrale begrijp ik. Gezien dat dat veruit het meest gebruikte protocol is, is de keuze in hardware die je voor allerlei functies eraan wilt knopen groot.
Zelf heb ik een Multimaus centrale, gecombineerd met bezetmelders en keerlussen van Rosoft, en voor de seinen OC32's van Leon van Perlo. Ook andere hardware is aan te knopen, als het maar DCC praat.
Je zit dus beslist niet vast aan Digikeijs.
Wat betreft de titel van je topic, alle genoemde fabrikanten (op de MM na) zijn Nederlands (al kun je je afvragen wat dat nog betekent als ze allemaal een groot deel van hun product in China laten maken). Zelf let ik liever eerst op de kwaliteit van het product.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Digikeijs "Helpt elkaar koopt Neerlands waar"

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank jullie wel heren.

In principe hebben we nog niks gekozen, maar DCC is wel het meest gangbaar denk ik.
Mijzelf kennende zal ik mij in eerste instantie vooral stug bij één merk willen houden.
Welke dat gaat worden moet nog blijken en zal van onze wensen afhangen en van de winkel of leverancier waarmee we willen gaan werken.
Ik vindt het altijd prettig om een beetje de zelfde merken en leveranciers te hanteren met het oog op service enzo.
Helemaal omdat het allemaal nog nieuw is voor mij.
Op den duur als ik er zelf meer van begrijp wordt ik daar dan wel soepeler in.
Als ik het zo lees dan is Digikeijs niet zo gek.
Maar hoe we de wens van geen computer gaan aanpakken moet nog gaan blijken. :roll:


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Digikeijs "Helpt elkaar koopt Neerlands waar"

Bericht door Ronald2016 »

Zonder computer rijden kan prima met de digikeijs.
Er zit een aansluiting op voor een multimaus, die vind je makkelijk voor 60 euro 2de hands.
Of je gaat de z21 app gebruiken daarmee kan je ook de wissels en treinen mee bedienen.

Succes met de keuze.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digikeijs "Helpt elkaar koopt Neerlands waar"

Bericht door FidOo »

Ja tuurlijk kan dat Ronald, er zit Loconet en Expressnet op, dus in feite kan elke handregelaar die 1 van deze protocollen spreekt gebruikt worden (zelfs naast elkaar).

Maar zijn vraag is meer hoe ga ik automatisch rijden op een klok zonder PC, en dat is simpelweg onmogelijk. (naar mijn weten).
En of je echt op vertrektijd kan rijden weet ik ook niet 100% zeker.
Hooguit zou het Raptor systeem zoiets kunnen, maar volgens mij niet perse op tijd geregeld.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Digikeijs "Helpt elkaar koopt Neerlands waar"

Bericht door shoven »

Misschien nog ff een overweging: wat is het verschil tussen je baan door Raptor (of wat voor centrale ook) laten rijden, of een goedkopere centrale i.c.m. een goedkope pc? Het komt er volgens mij op neer dat de "pc" als het ware is ingebouwd in je centrale.
Ter illustratie: ik rij hier met een Multimaus van €80 plus een tweedehands pc van €75. Vergelijk dat met een Z21 (de zwarte), EcoS of Raptor, en het is helder dat je het voor het geld niet moet doen of laten.

Misschien goed om bij jezelf eens na te gaan: waarom wil ik niet met een pc erbij rijden, maar wel automatisch? Is het een gevoel, of toch iets anders? Het kan helpen om dat eens systematisch op een rijtje te zetten. Succes!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Digikeijs "Helpt elkaar koopt Neerlands waar"

Bericht door Folkert van Wijk »

Waarom geen computer?
Drie redenen, hoe triviaal dan ook:

1 Na allebei een dag lang achter de computer te hebben gezeten even iets dat zonder computer kan draaien...
2 De baan komt in de woonkamer te staan en wordt dus een soort meubelstuk daar willen we voor het beeld geen computer bij hebben.
3 Het zou mooi zijn als alles met een druk op de knop kan gaan lopen. Dus geen computer, openklappen, opstarten, programma starten etc. etc.

Zo iets dus...


Plaats reactie