Decoder zoemt bij inschakelen verlichting

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Decoder zoemt bij inschakelen verlichting

Bericht door dwarsligger »

Ik ben bezig met het inbouwen van een TRAN DCX77z decoder in een ET 831 van minitrix. Normaal gesproken zet ik decoder in de lok en sluit wit aan de lamp voor aan, kap erop en rijden maar. Echter is dit een treinstel en wisselende front verlichting voor en achter is dan wel zo mooi, bij een stoomlok valt het toch minder op.

Nu rijdt de trein en wisselt de verlichting goed. Wit voor, rood achter als we voor uit rijden en andersom wisselt alles mooi. Dus tot zover alles goed.

Nu zoemt de decoder echter heel erg als ik de lichten in schakel. Dus kwam ik aan het twijfelen of ik toch wel alles goed heb gedaan. Ja het werkt wel, maar om nu een decoder op te blazen, is ook weer geen goedkoop grapje. De decoder zoemt namelijk niet als de lichten uit zijn.

Ik gebruik niet de blauwe draad, maar retour gaat via zwart.
Lampjes betreffen normale lampjes af fabriek van 30jaar terug ofzo.
Lampen worden nog niet gedimd.
binnenverlichting gebruik ik niet.

Goed nadenken wil nog niet echt lukken in deze hitte. Hopelijk maak ik me ongerust om niets.

Graag jullie reactie als dit een bekend fenomeen is of als ik toch iets fout doe. (bijv massa over rood ipv zwart ofzo, denkfoutje is zo gemaakt)


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Decoder zoemt bij inschakelen verlichting

Bericht door martindomburg »

Vermoedelijk heb je gloeilampen in de loc zitten. Trans hebben geen sterke functieuitgangen en dan zit het vermogen van de gloeilamp dicht op de grens. De PWM gaat dan zingen en dat hoor je.

Gloeilampen vervangen voor led wil helpen. Aangezien je tran gebruikt heb je de baan spanning al laag staan op 15V. Zo niet, dan kan dat ook een oorzaak zijn. Tran kan niet meer als 16V hebben.

De ET is trouwens beter gebaad bij een DH10c dan de kleine nano Tran.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Decoder zoemt bij inschakelen verlichting

Bericht door dwarsligger »

Martin,

bedankt voor je reactie.

De baanspanning heb ik op 15v staan, middels 2 gestabiliseerde voedingen van jou. De Multimaus voeding gaf 18v en er waren al 2 decoders overleden. De meeste werken gewoon goed. Het overlijden gebeurde trouwens in beide gevallen binnen 5 minuten na plaatsen, dus het kan ook aan mij hebben gelegen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: .

Omdat ik allemaal van die kleine tender-stoomloc's heb zijn die tran decoders wel erg fijn qua afmeting en deze DCX77 is maar 7,6 x 5 x 1,8.

Ik had nog een andere decoder liggen, maar die was te groot, deze DH10c ook. Dat zou betekenen dat ik of een stuk uit het blok zou moeten vrezen, of de decoder in 1 van de wagenbakken zou moeten plaatsen en dan dus meer draden tussen de bakken heb. De DCX77 past precies zonder dat ik iets hoef weg te halen.

Ik zal eens kijken naar led verlichting en wellicht dat na programmering van de decoder (Dimmen licht uitgang) e.e.a. nog iets beter wordt.




Maar de conclusie is dus dat het verder geen kwaad kan??


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Decoder zoemt bij inschakelen verlichting

Bericht door martindomburg »

Geen kwaad is niet helemaal het geval, op den duur zal de decoderuitgang het gaan begeven door de belasting. Als je gaat dimmen verhoog je tevens de amperage dus dat werkt nadelig.

Het gloeilampje kan je er gewoon uithalen en op die plek een 0805 led plakken. neem je een 4k7 weerstand hoef je denk ik niet eens te dimmen en zit je rond de 20 mA op de uitgang.

groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Decoder zoemt bij inschakelen verlichting

Bericht door dwarsligger »

Martin,

Bedankt, moet daar ook nog een diode tussen ter bescherming van de led?


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Decoder zoemt bij inschakelen verlichting

Bericht door martindomburg »

Nee een led is een diode. Een weerstand moet wel


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Decoder zoemt bij inschakelen verlichting

Bericht door dwarsligger »

Ja dat het een diode is begrijp ik. Maar ik heb altijd geleerd dat er bij normale leds een diode voor moet, aangezien die zeer slecht tegen wisselspanning kunnen. Bij een vorige baan meldde ik de wisselstand terug via leds die direct aan de digitale spanning hingen en daar moest een diode tussen.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Decoder zoemt bij inschakelen verlichting

Bericht door martindomburg »

Je opmerking betreft wisselspanning:

Lees dit even

Voor de rest, een led is een diode, dus reageert hij hetzelfde als een gewone diode enkel geeft een led licht en een gewone diode niet. Een extra diode is dus zinloos om een light emmiting diode te beveiligen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Decoder zoemt bij inschakelen verlichting

Bericht door dwarsligger »

Oke, bedankt, zo leert men nog eens wat. :D :D


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Plaats reactie