Booster uitbreiding Twin Center

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Booster uitbreiding Twin Center

Bericht door Nthusiast »

Wat vragen over de booster uitbreiding van mijn Twin Center.

Mijn Twin Center komt uit een startset en daarom heeft de 45VA transformator. Nou was er ooit eens een 72VA transfomator van Fleischmann (6812) voor de Twin Center en daarom dacht ik, als eerste stap van mijn booster uitbreiding, een nieuwe 72VA transformator te kopen voor de TC.

De tweede stap is dan een nieuwe booster voor bij de 45VA transformator. Als booster dacht ik aan een Power 4, maar in de handleiding wordt er een transformator van 52VA-70VA geadviseerd. Is het een probleem om daar mijn 45VA transformator op aan te sluiten?

En als het beter is om niet de Power 4 te gebruiken wat voor alternatief is dan aan te raden?

Alvast bedankt voor de suggesties.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Booster uitbreiding Twin Center

Bericht door Willempie »

Gustaaf, het is een simpel reken sommetje.

De trafo geeft een spanning van b.v. 15V hij kan 45VA leveren dat is 45/15=3A. Is dat voldoende voor de Power 4 die 4A kan leveren? Ik denk dat het antwoord NEE is.

Ook je TC kan 3A leveren met diezelfde trafo van 45VA moet dat voldoende zijn, klein beetje meer voor eigen verbruik geeft een trafo van 52VA alles meer is overbodig en zal nooit iets opleveren, de TC is begrenst op 3A en meer komt er niet uit.

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Booster uitbreiding Twin Center

Bericht door Nthusiast »

Hallo Wim,

Bedankt voor je reaktie.

Ik heb altijd gedacht dat de Twin Center meer dan 3A vermogen kon leveren, juist omdat Fleischmann er een sterkere transformator voor had. En ik lijk niet de enige te zijn die die fout maakt, in het eerste artikel dat ik opende via Google over het vermogen van de TC werd er ook gezegd dat de TC 75VA vermogen zou hebben en dat je de grotere transformator nodig had om daar volledig gebruik van te maken.

Maar niet dus, en daarom heeft het inderdaad weinig zin om een andere transformator aan de TC te koppelen.

En dat maakt het wel wat makkelijker, ik moet gewoon een nieuwe booster met de juiste trafo hebben.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Booster uitbreiding Twin Center

Bericht door Maurits71 »

en als aanvulling op Wim, Ik heb mijn TC uitgebreidt met 1 x power 7 en 5 x power 4 met de originele trafo's erbij


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Booster uitbreiding Twin Center

Bericht door Nthusiast »

Het is even geleden dat ik vroeg naar een geschikte booster voor mijn Twin Center. Tijdens een bezoek aan Nederland in september een Power 4 en Uhlenbrock 20075 transformator meegenomen, maar pas dit weekend was ik zover om het zaakje aan te sluiten. En daarbij heb ik het volgende probleem:

Power 4 is aangesloten en via de TC de LNCV 3 op 94 gezet. Dus met de 'go' en 'stop' van de TC kan ik nu de Power 4 ook aan en uit zetten. En volgens de LEDs op de Power 4 gebeurt dat ook. Maar er staat vervolgens geen spanning op de baan (als baan gebruik ik een kort stukje rails als test). Het is mij niet duidelijk waarom. Is er ergens anders iets dat ik ook 'aan' moet zetten voor gebruik?

Alvast bedankt voor het meedenken.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Booster uitbreiding Twin Center

Bericht door Nthusiast »

Ik kwam op beneluxspoor.net nog wat oude draadjes tegen van oa Wim Ros over ervaringen toen de Power 4 net uitgekomen was. Daarin werden verschillende fouten besproken, maar kon die van mij er niet tussen vinden.

Wel dat voor sommige mensen een aansluiting via CDE wel werkte maar via loconet niet. Dat vanochtend eens uitgeprobeerd. Weer gaat de groene LED branden als ik de TC aan zet. Maar ook nu geen spanning uit de booster. Ook de transformator doorgemeten en daar komt wel gewoon 16V uit.

Dus ik ben nog niet veel verder...


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Plaats reactie