DR5000 Koploper en toen...

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Paralectic
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jan 2018 16:27
Locatie: Alblasserdam

DR5000 Koploper en toen...

Bericht door Paralectic »

Beste lezers,

Graag heb ik jullie hulp nodig bij de komende vraagstukken, en ondanks dat ik hier misschien een discussie opstart wat 'beter' zal zijn, is dit niet mijn intentie.
Op dit moment heb ik een DR5000 als digitale aansturing die alles support zoals Loconet, Xpressnet en wat nog al niet meer.. (Rbus etc..)..

Inmiddels ben ik er achter wat het verschil tussen Loconet en Xpressnet. Nu zag ik dat ondanks dat digikeijs waar ik de DR5000 van heb natuurlijk ook bezetmelders levert er nog wat verschillen te vinden zijn. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar Rosoft, goede support, kwalitatief en prijstechnisch doet deze niet onder voor de rest.
Zelf ben ik op dit moment aan het experimenteren geslagen met Koploper, en volgens de beginnershandleiding alles werkend gekregen met een geleende terugmelder/bezetmelder van Rosoft. Dit was echter een 'oud' exemplaar en reeds niet meer in mijn bezit.

Nu wil ik verder in dit avontuur maar loop vast op wat de beste stap is om te vervolgen, even een aantal vragen op een rij;
LocoNet-Bezet/terugmelder met stroomdetectie = de vraag; detecteerd deze waar de trein rijdt aan de hand van het verbruik van de stroom op dat baanstuk?
LocoNet-Terugmelder massa-detectie met diode truc = de vraag; detecteerd deze de trein doormiddel van de stroomverlaging op dat baanvlak?
Volgens mij is loconet de betrouwbaarste optie, maar kan dit ook overkill zijn voor alleen een testbaantje omdat ik geen ruimte heb voor een volledige baan? of bespaart het een hoop spookmeldingen?

Of is Xpressnet met de S88 bezetmelder/terugmelder voldoende om mee te beginnen en wat is dan de beste keuze die ik kan maken.

Graag zou ik verder geholpen willen worden in het maken van mijn keuze, liefste in Jip en Janneke taal.
Alvast excuus als het bovenstaande vol staat met onzin maar ik ben bereid om te leren en vol enthousiast.

Vriendelijke groet,
Max ;)


Beginnend fladderaar

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: DR5000 Koploper en toen...

Bericht door FidOo »

Max de massa detectie is alleen geschikt voor 3 rail rijders. Deze meet geen enkele stroom maar werkt door middel van contacten. Dit kunnen ook reed contacten zijn of lichtsluizen. In alle gevallen niet handig voor 2 rail n spoor.

S88 werkt prima en je kunt deze dan ook gewoon prima blijven gebruiken met je dr5000. Je kunt ook loconet bezetmelders gebruiken maar die zijn wel duurder.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Paralectic
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jan 2018 16:27
Locatie: Alblasserdam

Re: DR5000 Koploper en toen...

Bericht door Paralectic »

FidOo schreef:
S88 werkt prima en je kunt deze dan ook gewoon prima blijven gebruiken met je dr5000. Je kunt ook loconet bezetmelders gebruiken maar die zijn wel duurder.

Bedankt voor het duidelijke antwoord, de s88SD16-n (smd version 1.1) van Rosoft is hier dus meer dan voldoende.
En dan als ik het goed begrijp een diodeschakeling maken voor alle niet gedetecteerde baanstukken. ( Dus alles wat niet via de bezetmelder maar via de centrale loopt) en dan zou alles weer moeten werken.


Max ;)


Beginnend fladderaar

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: DR5000 Koploper en toen...

Bericht door FidOo »

Exact.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: DR5000 Koploper en toen...

Bericht door marco »

En van rosoft matriaal krijg je echt geen spijt is mijn ervaring.
Ik ben begonnen met Uhlenbrock spullen wat bijna een keer zo duur is, inmiddels alle Uhlenbrock spullen verkocht.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
Paralectic
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jan 2018 16:27
Locatie: Alblasserdam

Re: DR5000 Koploper en toen...

Bericht door Paralectic »

Zag dat het hier op het forum veel gebruikt is, de materialen van Rosoft.
Geen enkel bedrijf kan tegenwoordig nog levenslange garantie geven. Dan weet je eigenlijk wel dat het goede spullen zijn.

Enfin, heb geen aandelen en eerste bestellings is de deur uit. Van de week lekker rommelen.

Max ;)


Beginnend fladderaar
Plaats reactie