"vreemde" fleischmann decoder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

"vreemde" fleischmann decoder

Bericht door robert »

Goedemiddag,

Een fleischmann n decoder (cv8=155 cv7=62), waarschijnlijk de 696859 welke in een , af fabriek, digitale 53 zit, geeft het volgende vreemde fenomeen:
-Met de intellibox kan ik lezen en schrijven, echter de loc rijd/reageert niet op rij commando.
-Met de multimaus reageert de loc/decoder wel op de rij commando's.
Wat vergeet ik in te stellen voor de intellibox?
cv29 staat nu op 6, bit 4=0 i.p.v. 1 en bit 1=1 i.p.v. 0. Standaard cv29=20.
Wie kan mij op weg helpen?


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: "vreemde" fleischmann decoder

Bericht door MadSeven »

Lang versus kort adres? (CV 29, bit 5?)



Onderwerp starter
robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: "vreemde" fleischmann decoder

Bericht door robert »

Hoi,

Nee, cv29=6 en bit 5 is al 32. Stappen staan ook gelijk(128)maar bedankt voor het meedenken.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: "vreemde" fleischmann decoder

Bericht door Marksintpancras »

Reageren andere loks wel op intellibox??? Zorg dat je intellibox op DCC staat.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: "vreemde" fleischmann decoder

Bericht door robert »

@mark,

ja, nog een 65 met ( wat nieuwere ) decoder, reageert prima op IB, en ook nog een minitrix met esu, rijd ook. Vreemde voor mij is dat ik wel kan lezen, schrijven maar de loc niet wil rijden.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: "vreemde" fleischmann decoder

Bericht door MadSeven »

robert schreef:Hoi,

Nee, cv29=6 en bit 5 is al 32. Stappen staan ook gelijk(128)maar bedankt voor het meedenken.
En toch..zou ik het adres eens op kort/3 zetten....als ik op programmeer spoor (sprog) wel vooruitkom en op de uiteindelijke baan geen peut heb, is het vrijwel altijd het adres...



Onderwerp starter
robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: "vreemde" fleischmann decoder

Bericht door robert »

@madseven,

Rijd dus ook niet op programmeerspoor. Grappige is dat op 1zu 160 een oud draadje uit 2005 staat met hetzelfde probleem, maar even nieuw leven in geblazen want er was geen antwoord, behalve alle protocollen uitschakelen m.u.v. dcc, geen idee of dat kan bij een IB. Ook nog geprobeerd, analoog herkenning uit gezet. Geen resultaat.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: "vreemde" fleischmann decoder

Bericht door Marksintpancras »

Rob,

Het kan zijn dat je een oude Fleischmann FMZ Twin decoder hebt, deze rijdt inderdaad niet op intellibox. Met de multimaus weet ik het niet. Heb er ooit ook eentje in een tweedehands lok binnen gekregen. En dacht wel dat die 14 stappen DCC herkende en op 28 stappen en meer niks deed. Maar hoe dit concept qua Twin decoders in elkaar zit weet ik ook niet, ivm heb er weinig ervaring mee en ook geen documentatie.

De intellibox schrijft en leest deze decoder nogmaal ivm programmeren gaat via DCC, echter als je gaat rijden merk je gewoon dat die weinig doet ivm hij verwacht dan een FMZ signaal.
Mijn advies is gewoon de decoder vervangen voor een nieuw exemplaar.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: "vreemde" fleischmann decoder

Bericht door robert »

Mark,

Het is bijna zeker( niets is zeker) dat het een dcc decoder is. ( zie openingspost) . Vervangen, dat is bijna zeker, met de wat oudere fleischmann decoders niet echt goede ervaringen. Maar, het blijft vreemd, fmz decoder zou ook niet op een MM (puur dcc) reageren.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: "vreemde" fleischmann decoder

Bericht door Marksintpancras »

Gooide even balletje op. Klopt als DCC protocol is ingestelt, behoort op alle apparaten die DCC voeren de decoder te werken.
Alleen die oude Twin decoders (oude Fleischmann decoders) hebben daar wel eens problemen mee, die kunnen zowel FMZ als DCC uit de voeten.
Weet niet of de multimaus op een Twin center is aangesloten, dan kan wel eens zijn dat die daarom werkt.
Die oude Twin centers kennen namelijk wel FMZ en DCC rijden.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: "vreemde" fleischmann decoder

Bericht door robert »

Hoi Mark,

Ik vang even je bal :D . IB en multimaus staan apart geschakeld, m.a.w. of ik bedien met MM, of met IB. MM puur voor gemak voor een geluidsdecoder te testen, handiger dan geklooi op IB om functies aan te sturen. Maar het werkt nog steeds niet :mrgreen: , morgen verder. Bedankt voor het meedenken


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: "vreemde" fleischmann decoder

Bericht door Sandopie »

Rob,

Je hebt een reactie op 1zu160.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: "vreemde" fleischmann decoder

Bericht door Willempie »

We hebben het hier over een Fleischmann Twin Decoder,
Die werkt op het FMZ protocol enn op het DCC protocol
In het DCC protocol werkt hij op 14,28,128 rijstappen.
Als hij op de Multi-Maus werkt en op de Intellibox niet dan wil dat zeggen dat hij goed reageert en werkt. De Multi-Maus stuurt namelijk het DCC protocol ui.
Als hij op de Intellibox niet werkt dan staat het protocol bij het locadres in op DCC, maar waarschijnlijk op Motorola.
Intellibox instellen op DCC en de loc zal daarop ook werken. Veel meer zal het niet zijn.

Groetjes.


Plaats reactie