Gedigitaliseerde lok stopt na 1 rondje

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Gedigitaliseerde lok stopt na 1 rondje

Bericht door martindomburg »

Geen idee hoe lang een d20 is hoe doe eruit ziet. Maar een decoder doet het of wel of niet. De Hondekop heeft geen ptc dus kan dat geen oorzaak zijn.

Maar als je het zeker wilt weten neem de decoder even mee naar houten de 13e, dan kan ik hem even testen voor je.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Gedigitaliseerde lok stopt na 1 rondje

Bericht door Rick »

Zit het probleem niet in de koppeling van de Hondekop? De decoder zit in de bak die geen stroom afneemt, als er dan geen goed contact is doet het stel niks. Hetzelfde heb ik met een GTW waar de binnenverlichting van één kant uitvalt, in dit geval zal dan een andere pin niet goed zitten.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Gedigitaliseerde lok stopt na 1 rondje

Bericht door martindomburg »

Dat is ook een sterk argument.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Gedigitaliseerde lok stopt na 1 rondje

Bericht door Bjor »

Waarschijnlijk heb ik de oorzaak gevonden. Het lag vrijwel zeker aan de D20.

@ Martin: dat is deze: https://buckiemodelcentre.com/wp-conten ... 40h640.jpg

Toen ik nogmaals beide loks wilde laten rijden knipperden de lampen van de D20 een paar keer. Ik heb de lok open gemaakt en de decoder bleek met één kant bijna (of nèt) tegen het metalen chassis te komen. Ik heb toen de decoder met print en al los gemaakt, een nieuw stukje dubbelzijdige tape aangebracht en de decoder daar voorzichtig opgeplakt. Blijkbaar is dat daarbij ergens iets mis gegaan, want nu brandt alleen de verlichting, maar rijden doet de lok niet meer. Ik ga volgende week even langs de Houtloods. Ik denk dat er een nieuwe decoder in moet.

De Piko hondenkop rijdt ondertussen prima. Daar is verder niks mis mee.

Allen bedankt voor het meedenken en de adviezen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Gedigitaliseerde lok stopt na 1 rondje

Bericht door maarten »

Toevallig niet de decoder per ongeluk omgedraaid?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Gedigitaliseerde lok stopt na 1 rondje

Bericht door Redskin »

Titel van het topic aangepast? :mrgreen:
Bjor schreef:Waarschijnlijk heb ik de oorzaak gevonden. Het lag vrijwel zeker aan de D20.
Dat snap ik niet... :roll:
Bjor schreef:Daarna heb ik de D20 van de baan gehaald en de baanspanning uit- en weer ingeschakeld. Opnieuw reed de hondenkop één rondje en stopte na het passeren van een wissel (niet steeds op dezelfde plaats).
Dus de Hondekop nu helemaal oké Ben?


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Gedigitaliseerde lok stopt na 1 rondje

Bericht door Bjor »

@ Maarten,
De decoder zit al een paar jaar in de D20, dus die kan niet omgedraaid zitten.

@Frank,
Ik snap ook niet dat de hondenkop nog een keer stil viel nadat ik de D20 al van de rails had gehaald. Misschien toch iets met een thermische beveiliging op zo :?: :?: :?:
In ieder geval doet hij het ook vandaag prima.
De D20 ligt in zijn doosje te wachten op vervoer naar de lokale lok-kliniek :mrgreen:

Al met al heb ik in de drie digitaliseringspogingen in de afgelopen paar jaar 4 decoders vernield. Daar houd ik maar eens mee op. Ik laat ze voortaan inbouwen of koop loks met tenminste een connector.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Gedigitaliseerde lok stopt na 1 rondje

Bericht door FidOo »

De D20 is de V200 van de Bentheimer Eisenbahn. Dan weten we nu ook weer waar we over praten.
Dit is een Fleischmann V200 en heeft een NEM stekker. Dus hier kan niet zo veel mis mee gaan. Ik vermoed dat je decoder gewoon niet lekker in de stekker zit, aangezien die daarvoor wel gewoon reed. En knipperen geeft aan dat er kortsluiting is, aangezien je die waarschijnlijk gevonden hebt en je toen aan de decoder hebt gezeten (om de juiste redenen), lijkt mij dat toch de meest waarschijnlijke optie. is dit het niet dan is er een kans dat de decoder echt kapot is. En dat zou ook niet raar zijn, want als er componenten op je decoder in aanraking komen met het metalen chassis dan kun je nog zo veel kortsluitbescherming hebben op je uitgangen, maar dat helpt echt niet tegen kortsluiting naar componenten op je decoder zelf.
(kleine tip ook, de reden heeft met het nr 4 te maken verderop in mijn berichtje; de blauwe draad van een decoder is bij geen enkele decoder tegen kortsluiting beveiligd. Als deze contact maakt met bv railspanning is het 95% van de keren einde oefening voor je decoder)

Overigens heb je hard leergeld moeten betalen als er 4 decoders kapot zijn gegaan bij 3 loks. Maar je problemen zitten nu in loks met stekkers dus mijn advies is toch om te kijken of je wat meer vertrouwd met de materie kan raken. D.m.v workshops/ vereniging in de buurt of iets dergelijks.

Maar ik kan je verklappen, ik heb er eens 4 om zeep geholpen met 1 locomotief! En ja dat frustreert heel erg! En inmiddels heb ik denk wel meer als 150 loks omgebouwd, en van de week wist ik er toch weer 1 te slopen. (althans de motor van de lok deed dat voor mij)

Wat betreft de hondekop, raar maar fijn dat deze het nu weer doet.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Gedigitaliseerde lok stopt na 1 rondje

Bericht door Bjor »

Hoi Joost,

De decoder zat en zit goed in de connector, dus hij is zeer waarschijnlijk door kortsluiting overleden. Ik zal er toch maar zelf een nieuwe in prikken, maar het inbouwen van decoders met losse draden vind ik een $%@#$ werkje. Dat ik liever door een vakman laat doen. Natuurlijk is dat ook te leren, maar ik vind het ook niet leuk om te doen. Ik bouw liever scenery. Die elektronica is voor mij meer een noodzakelijk kwaad. Bij het aansluiten van een paar LED-jes in een huisje houdt het voor mij wel op :?

Je schreef nog: "(...) kleine tip ook, de reden heeft met het nr 4 te maken verderop in mijn berichtje (...)" Wat bedoel je daar mee? Ik zie geen nr 4 :?: :?:

In ieder geval dank voor je reactie.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Gedigitaliseerde lok stopt na 1 rondje

Bericht door FidOo »

Tja ieder natuurlijk zijn ding. Ik vind het juist 1 van de leukere dingen om te doen.

Met het nr4 verwees ik eigenlijk naar de zin dat ik op 1 lok een keer 4 decoders heb opgeblazen, dit kwam omdat ik een rookgenerator aan aux1 en blauwe draad had aangesloten. Alleen maakte de behuizing van de rookgenerator contact met het chassis. Nu was dat geen probleem aangezien het chassis potentiaalvrij (geen stroomafname) was. Alleen bij het rijden in bochten en wissels kwam de voorloopas omhoog waarbij de wielen contact maakte met een stukje blanco chassis. En poef dag decoder.

Dit koste me dus 4 decoders voordat ik door had dat die voorloopwielen de boosdoeners waren.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Gedigitaliseerde lok stopt na 1 rondje

Bericht door Bjor »

Joost,

Nu snap ik waarom sommigen hun decoders in bulk inkopen :lol: :lol:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Gedigitaliseerde lok stopt na 1 rondje

Bericht door Bjor »

Mannen,

Het mysterie is opgelost. Ik heb een grote stommiteit uitgehaald :oops: .
Gisteren schreef ik:
"Ik heb toen de decoder met print en al los gemaakt, een nieuw stukje dubbelzijdige tape aangebracht en de decoder daar voorzichtig opgeplakt. Blijkbaar is dat daarbij ergens iets mis gegaan, want nu brandt alleen de verlichting, maar rijden doet de lok niet meer."

Bij het openmaken van de lok heb ik een schroefje in de bodemplaat en een schroefje in de print bovenop het chassis verwijderd. Na het herplaatsen van de decoder heb ik beide schroefjes weer vastgedraaid. En daar is het fout gegaan :shock: :!: :!:

Het bovenste schroefje is ca 2mm lang en het onderste ca 3mm. En ik heb ze verwisseld! Het bovenste bevestigt de print aan de mantel van de motor (die ligt in deze lok op zijn kant). Daarbij heeft het te lange schroefje de magneet van de motor tegen het anker gedrukt. Ik ontdekte dat, omdat ik de decoder wilde verwijderen om de lok zolang analoog te laten rijden. Maar ook analoog reageerde de lok niet. Toen ik de motor demonteerde om die buiten de lok te testen kon ik hem nauwelijks met de hand verdraaien. Toen ontdekte ik de naar binnen gedrukte magneet. Die was makkelijk weer op zijn plaats te drukken. Nadat ik de decoder weer had aangesloten en de lok weer in elkaar had gezet, reeds hij weer als vanouds. Ook digitaal.

Volgens mij een duidelijk voorbeeld van Murphies Law :mrgreen:
Maar zowel de hondenkop als de D20 draaien weer naar behoren hun rondjes.

Nogmaals dank voor jullie meedenken en commentaar.
Je leert toch het meest van je eigen fouten...... :oops: :oops:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Gedigitaliseerde lok stopt na 1 rondje

Bericht door FidOo »

Fijn dat je het gevonden hebt ben. Blijft frustrerend zulke dingen. Dus extra mooi dat je het zelf gevonden hebt en niet opgegeven hebt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Gedigitaliseerde lok stopt na 1 rondje

Bericht door Redskin »

Top Ben! Een beroemd voetbalfilosoof zei ooit kernachtig: "Ieder nadeel hepse voordeel". Het was best effe een tegenslag maar je hebt het met -zoals Joost ook al schrijft- doorzetten toch maar mooi zelf opgelost! Goed dus ook voor de ervaring :)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Gedigitaliseerde lok stopt na 1 rondje

Bericht door Bjor »

Ja, ik ben nu zeer ervaren in het verwisselen van schoefjes :twisted:

Maar zonder gekheid, ik ben toch blij dat beide treinen het weer doen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie