Decoder inbouwen Hobbytrain 244502

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
BK94
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2018 19:21

Decoder inbouwen Hobbytrain 244502

Bericht door BK94 »

Beste medespoorders,

Ik ben langzaam bezig met het intreden in de Nspoor hobby (Vroeger Marklin C rails gehad).
Omdat er geen startsets te vinden waren die binnen mijn smaak/wensen vielen heb ik besloten maar zelf wat bij elkaar te gaan sprokkelen.
Nu heb ik pas een z21 START met Multimaus en wifi aangeschaft voor een leuk prijsje, deze heb ik inmiddels werkend via de App.

Natuurlijk moet er ook wat te rijden vallen en heb ik op marktplaats een Hobbytrain 110 gekocht (Hobbytrain 244502), welke ik zaterdag ga ophalen.
Deze is analoog maar als het goed is wel digitaal voorbereid. wat ik zo lees op 1zu160.net is deze nog met soldeervlakken voor de decoderbedrading
Vraag is nu of er ergens beschreven staat hoe deze precies aan te sluiten is, staat dit in een boekje van de decoder of lok?
En welke decoder adviseren jullie? Ik wil graag ABC kunnen activeren (Automatic Brake Control), en de front/sluitverlichting fatsoenlijk kunnen schakelen dus ook sluitseinen kunnen afschakelen als er rijtuigen achter hangen en evt rangeersein. Verder is het ook nog leuk als het een financieel aantrekkelijke decoder is...

Alvast Bedankt, B



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Decoder inbouwen Hobbytrain 244502

Bericht door FidOo »

Simpel Doehler & Haass DH10C ondersteund dat allemaal, enige is dat de lok waarschijnlijk ALLEEN Witte verlichting heeft dus rode sluitverlichting er niet in zit.
Recentere modellen hebben overigens een NEM651 (6 polige) stekker verbinding. Maar dat weet je gauw genoeg als je de kap er eens af haalt.

Maar ABC brembsen... Why???


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
BK94
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2018 19:21

Re: Decoder inbouwen Hobbytrain 244502

Bericht door BK94 »

Hallo Joost,

Dank voor je snelle reactie, ik ga even kijken voor zo een decoder binnenkort. Wat betreft ABC, ik wil (voorlopig) mijn baan analoog bedienen en dan lijkt mij dat een mooie manier qua semi-automatisering.

Zijn de oudere Hobbytrain modellen nog wel een beetje "bij" qua rijeigenschappen en detaillering in vergelijk met de nieuwere modellen van de afgelopen jaren. Lokje wat ik zaterdag ga halen is uit 2009. Van de sluitseinen is jammer maar ook geen ramp voor mij, en misschien nog wel in te bouwen achteraf?

Groeten, B



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Decoder inbouwen Hobbytrain 244502

Bericht door FidOo »

In te bouwen zou wel moeten kunnen van wat ik zo op de foto's zag. De vraag is hoe kundig je zelf bent. Die van 2009 is volgens mij gewoon nog identiek aan het huidige model. Zo snel veranderend die techniek niet.

Wat betreft semi automatiseren aan gaat. Ik heb op 1zu160 veel met een man gesproken die pertinent geen pc aan ze digitale baan wilde knopen maar dat levert zo'n gedoe op. Het is geen makkelijk verkrijgbaar spul en je zit met hele lastige schakelingen. Mijn advies is gewoon niet doen. Zeker niet als je naar volledig geautomatiseerd wilt gaan in de toekomst.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
BK94
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2018 19:21

Re: Decoder inbouwen Hobbytrain 244502

Bericht door BK94 »

Dank voor je antwoord. Ik ga het gewoon proberen in te bouwen, ik denk dat het wel lukt qua kundigheid.
Qua gelijkheid met het huidige model zie ik dat de oudere uit 2009 een 3 polige motor heeft en de huidige een 5 polige, maakt dit veel uit qua rijgedrag?

Wat betreft het automatiseren. Waarschijnlijk ga ik wel toe naar computersturing maar alle opties open houden qua decoder opties is wel zo fijn.



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Decoder inbouwen Hobbytrain 244502

Bericht door FidOo »

Oké dan inderdaad gewoon proberen in te bouwen.
3 of 5 polig maakt inderdaad wel verschil. Hoeveel kan ik je niet vertellen aangezien dit per lok en aandrijving erg uit maakt.

Wat betreft decoder opties. De doehler-haass decoders zijn wat mij betreft heerser en meester op het gebied van rijeigenschappen en prijs/mogelijkheden.

Maar de keuze van wel of semi automatisch rijden is veel ingrijpender als alleen de keuze van decoders.
In het kort. Semi automatisch met rem-secties en automatische halt voor signalen is nog steeds vooral erg gebaseerd op analoge schakelingen. Hier komen geen wisseldecoders of seindecoders aan te pas. Dit houdt in dat als je echt automatisch wilt rijden je al deze schakelingen moet vervangen voor digitale oplossingen.

Maw erg ingrijpend en de keuze voor semi is dus heel anders als automatisch.

Ik zou er voor kiezen om semi automatisch lekker te laten liggen en het stukje automatisch stap voor stap door te voeren. Ervaringen hier op het forum zullen je eigenlijk hetzelfde vertellen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
BK94
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2018 19:21

Re: Decoder inbouwen Hobbytrain 244502

Bericht door BK94 »

Toevallig met google'en een klein inbouwverslag bij onze 3rail buren gevonden. Stelt zo te zien niet erg veel voor.
Wat betreft rijeigenschappen zal het dan even afwachten zijn.
Wat betreft besturing van de baan zelf zal ik inderdaad een afweging moeten maken. Maar voor nu wil ik eerst op m'n gemak een beetje rommelen met een klein baantje en de (on)mogelijkheden van N spoor ontdekken. Wat ik zo snel is dat je de z21 wel als "interface" met de PC kan gebruiken, klopt dit? Ik zou dan met enkel de aanschaf van een terugmeldmodule een klein pc gestuurd testbaantje kunnen maken...



hansman
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 dec 2015 21:07

Re: Decoder inbouwen Hobbytrain 244502

Bericht door hansman »

Je moet dan nog wel computer software hebben om alles te besturen.


z21, iPad, multimouse, sprog 3, iTrain, Fleischmann rails en wissels

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Decoder inbouwen Hobbytrain 244502

Bericht door FidOo »

En vergeet je wisseldecoders niet. Maar ja dan ben je er inderdaad. Begin inderdaad simpel. Dubbel Ovaaltje, inhaalspoor of overloopwissels en opstel spoor. En dan lekker prutsen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie