Minitrix 1855

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Minitrix 1855

Bericht door Nthusiast »

Een goedemorgen,

Na de verhuizing kunnen de treinen inmiddels weer rijden. Maar dat betekent dat ze toch ruim twee en een half jaar hebben stil gestaan en een aantal hebben dat niet leuk gevonden. Dus eens kijken of ik die locs weer aan de praat kan krijgen.

Als eerste begonnen met de 1855 en daar zit ik direkt al mee vast. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Want deze combinatie van symptonen komt mij niet bekend voor...

- Tijdens het programeren geeft de decoder een 'error' bericht.
- Op de baan wordt het adres van de decoder wel herkend en kan ik de verlichting aanzetten en met de rijrichting veranderen. Maar de loc rijdt niet.

In een andere loc de decoder getest en daar geen problemen. Ook de motor schoon gemaakt en daarna getest en ook zonder problemen.

Komt iemand deze symptonen bekend voor?

Alvast bedankt voor het meedenken.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

voske
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 dec 2016 22:02

Re: Minitrix 1855

Bericht door voske »

beste
ik neem aan dat je hem volledig gekuist hebt en het oud vet er uit gehaald hebt want
aangekoekt vet is een groot probleem ook kijken of de motor met de hand kan draaien controleer ook de contacten met de motor er kan oxidatie tussen zitten door de lange stilstand
anders de decoder een reset geven


MVG
Pascal
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Minitrix 1855

Bericht door WilcoV »

Wielen en stroomafnemers bij de wielen ook schoongemaakt neem ik aan?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Minitrix 1855

Bericht door sjoef »

probeer eens analoog.......


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Minitrix 1855

Bericht door mini rijder »

Dit klinkt als geen/slecht contact tussen motor en decoder.
Als ik me niet vergis heeft de 1855 nog die beruchte nem651 "stekker" van minitrix. Deze staan bekend om hun contactproblemen.
Velen hier op het forum solderen hun decoder daarom vast aan de printplaat.
Ook het bekende 2x2, of 3x3-tje kan de oorzaak zijn. Deze kan eenvoudig met een draadje overbrugd worden.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Minitrix 1855

Bericht door Nthusiast »

Bedankt voor de reacties.

Ik heb inderdaad ook de wielen en stroomafnemers schoongemaakt. Ik kon de loc niet analoog laten rijden want heb sinds de verhuizing het doosje waar de analoge print in zit niet meer gezien. Maar toen de motor uit de loc was voor de schoonmaak en ik die op een analoge trafo aangesloten en toen werkte de motor zoals verwacht. Het 3x3-tje heb ik van de print verwijderd en met een draadje overbrugd.

Wat ik nog niet had gedaan was de decoder op de print solderen. Ik weet dat die minitrix klem niet geweldig werkt, maar heb daar zelf nog geen problemen mee onder vonden. En ik ben het er mee eens dat het lijkt om een slecht contact tussen motor en decoder. Dus vandaag maar eens geprobeerd om de decoder op de print te solderen. Dat lijkt goed te zijn gegaan, maar helaas zijn de symptonen nog precies hetzelfde als ervoor....

Bij een tweede locomotief (ook een minitrix) kreeg ik eerst een kortsluitings melding. Daar ook de motor van schoongemaakt toen was de melding weg. Ik kon de decoder toen programmeren, maar zodra ik de loc op de baan zette, deed ie niets meer. Dat lag wel degelijk aan de NEM stekker, dus ook daar geprobeerd een decoder in te solderen. Dat ging wat minder, maar leek uiteindelijk ook te zijn gelukt. Ik heb de loc 1 keer kunnen programmeren, maar nu krijg ik weer een error bericht.

Ik zou toch met een multimeter moeten kunnen vinden waar het fout gaat. Maar ik heb er net niet genoeg verstand van. Heeft iemand een handleiding die ik zou kunnen volgen om te vinden waar het probleem zit?


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Minitrix 1855

Bericht door martindomburg »

De oorzaken kunnen best veel zijn. Overigens is de decoder een 14MTC geen NEM651 volgens mij.

- de motor zit vast
- de Ptc doet vervelend
- de standaard minitrix decoder heeft een defecte motoruitgang, gebeurd vaker en advies is dan te vervangen voor een DH14B van Doehler, dat zijn de originele decoders voordat minitrix ermee ging rommelen.
- er staat een CV niet goed

Kortom best wel veel om te checken.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Minitrix 1855

Bericht door Rick »

De 1855 is voorzien van een NEM651 aansluiting. ;)

Om welke decoders en loc gaat het verder nog?


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Minitrix 1855

Bericht door martindomburg »

Mmmmm, zijn ze met dit model dan afgestapt van de 14mtc? Maakt trouwens verder niet uit of het nem of mtc is.

Edit: ff opgezocht en inderdaad het is de NEM651, ging er vanuit dat het chassis en de opbouw identiek aan de HUSA 1621 zou zijn.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Minitrix 1855

Bericht door Rick »

Ik denk dat je in de war bent met de 1828, dat is de nieuwste versie (gelijk aan de HUSA die technisch verbeterd is). De 1855 is de als eerste uitgebrachte versie en had nog een NEM651 aansluiting.

Ik mis ook nog of de baan wel schoon is gemaakt naast de motor en wielen. :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Minitrix 1855

Bericht door Nthusiast »

Baan is ook goed schoon. Ik heb daar, toen ik vorige maand in Nederland was, speciaal nog een roco railgom voor aangeschaft. Het enige dat ik hier kon krijgen was een railgom van Hornby, die is dunner en veel harder, en ik vond dat de baan daar niet goed schoon van werd...

De PTC is er inmiddels uit. En voordat de decoder (een Kuhn N045) op de print was gesoldeerd, heb ik de decoder getest in een andere loc en daar werkte die zoals gedacht. De motor schoon gemaakt en daarna analoog getest zonder problemen. Als er een CV niet goed staat, dan wordt het nu lastig om die te veranderen....

De tweede loc waarmee ik, min of meer, dezelfde problemen lijk te hebben is ook een Minitrix, de BR120 uit start set 11423. En daar heb ik gisteren een standaard minitrix ingesoldeerd, de 66838. Maar ik ben er niet van overtuigd dat het probleem bij die loc, niet gedeeltelijk mijn soldeerkunsten is. Dus daar zal ik nog eens naar kijken....


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Minitrix 1855

Bericht door martindomburg »

Heb je de Ptc wel overbrugt na het verwijderen?


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Minitrix 1855

Bericht door Nthusiast »

Dat was ik wel van plan. Maar dat bleek al te zijn gebeurd, ik neem aan in de fabriek? Ik kan zo snel geen foto vinden van de PTC op de print van een originele 1855. De PTC zit namelijk aan de onderkant.

De enige andere reden die ik kan verzinnen waarom de PTC al overbrugd was, is dat ik dat al eens eerder heb gedaan, maar toen niet de PTC heb weggehaald.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Plaats reactie