Treinen zijn van slag

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door BenQ »

Ik heb de Hobbytrain 110 145 0, ook blauw en die rijdt prima, heb deze 7 jaar geleden nieuw gekocht. Heb ook een rode 110, deze is van Minitrix en die rijdt ook prima. Heb op YouTube een film staan waarbij ze in multitractie rijden en dat ging prima.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door FidOo »

Ik vermoed toch gewoon dat er een (te) grote condensator parallel over de motor zit. Deze moet er uit en veroorzaakt precies het fenomeen wat jij beschrijft. Kun je eens foto's maken van de printplaten van de loks.

Overigens koppelen je servo decoders los van de dcc.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door robert »

Marc,

Even voor mijn beeld. Zijn het alleen de hobbytrain locs die nu vervelend doen of zoals je in je eerste post melde locs van diverse merken ? Ik denk mee, alleen heb ik geen idee op dit moment. Is er iets/wat aan je baan gewijzigd of is het verschijnsel spontaan begonnen?


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door Maurits71 »

homstop. we halen hier wel weer 30,dingen door elkaar. ik lees het alsof alles ineens raar doet, vandaar dat ik zei, alles eraf, dan eerst een poos met 1 loc rijden, gaat dat goed dan 2 enz.

nu lees ik dat het alleen 2bhobby train locs zijn, lekker duidelijk dus.. in dat geval inderdaad die kelerezooi er af slopen.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door marcopolo273 »

Hoi Heren.

Even terug naar het begin. Die Hobbytrain loc blauw heeft altijd als een zonnetje gereden ook met wissel decoders en alle shitload erop en aan. Sterker nog dit was echt de mooist rijdende loc.
Toen heb ik op de beurs in Dortmund de rode hobbytrain gekocht. Deze deed vanaf het begin al raar. Hij reed onregelmatig en kreeg het niet mooi rijdend. Ik heb toen van de verkoper een helemaal nieuwe gekregen ( in gesloten verpakking ) Deze werkte echter wel goed. Maar ondertussen begon die blauwe ook dezelfde grappen te vertonen. En vlak daarna de rode ook weer. En daar komt ie......( dat is dus dat andere locje ) ook een BR212 van Fleischmann. Vooral in de helix vertonen ze dit gedrag. De bauwe hobbytrain heb ik gereset maar rijd schokkerig op sommige snelheden. Zowel in de helix al op vlakke stukken. Wat wel opvallend is....zet je de lastregeling uit op de decoder...dan rijd het ineens wel perfect.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door piksov »

Hoi,

heb je je loks wel eens op een andere centrale geprobeerd?

Ben je lid van van treinen club in enschede?

Ga daar eens lang, daar mag je vast wel even testen (wel even je eigen rails meenemen, de clubbaan is half nul ....)

Dan weet je in ieder geval wat het gedrag is op een andere centrale.

groet,
Guus, die ooit aan de gruttostraat in enschede woonde, en toen lid was van de treinenclub aldaar



piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door piksov »

Wat ook nog kan, Joost gaf het al aan, is dat er nog condensatoren en spoelen in de lok zitten.

Als je de motor met een lage frequentie aanstuurt zal je daar niet zo veel last van hebben.

Ga je naar een hoge frequentie, dus 16Khz of 20Khz, dan zou dat wel eens van invloed kunnen zijn.

Schakel de motorregeling eens uit als het kan?

Kies een motor aanstuur frequentie van max 150 Hz.

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door marcopolo273 »

Hoi Guus,

Die spoelen en condensatoren zitten er niet meer in die heeft Martin Domburg destijds al verwijderd.
De Sprog die ik heb om decoders te programmeren is ook een (kleine) cantrale. Ik heb 1.5 meter programmeer spoor liggen maar ook hier rijd de blauwe Hobbytrain niet goed op.
Ook op een testbaantje met mijn andere multimuis ( heb twee complete sets ) rijd deze niet lekker. Denk toch echt dar het aan de motor van de loc ligt. Je kan er ook niks mee ze zijn onderhouds vrij.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door martindomburg »

Marc,

Kom even een keer langs met de locs, dan kan ik kijken wat eraan mankeert. Het blijft gissen op deze manier wat er mis mee is.

3 december heb ik 's avonds weer spreekuur in Ermelo. Anders even afspraak maken :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie