Treinen zijn van slag

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Treinen zijn van slag

Bericht door marcopolo273 »

Hallo mensen.

Ik heb eens even een vraagje want ik word zo langzamerhand een beetje moedeloos.
Op mijn baan rijden verschillende locomotieven van verschillende merken. Nu is het zo dat ik een nieuwe hobbytrain loc heb gekocht en vanaf dag een al het weggetje kwijt was. De snelheden schommelen enorm van hard naar zacht. Ik heb veel gelezen over de lastregeling in decoders enz. Wat ik daar ook aan verander het werkt niet. Ook heb ik al meerdere decoders geprobeerd, geen resultaat. Maar het vreemde is nu dat er ook andere locomotieven met dit gezeur beginnen. Nog een Hobbytrian en een Fleischmann. Schieten als raketten over de baan. Het is niet om aan te zien. Ik rijd met iTrain. Programmeren doe ik met Sprog. En ja alle locomotieven zijn ook keurig geijkt. Ze raken zo van slag dat ze ook niet meer op positie stoppen maar op de stopmelder zelf. Decoder resetten help heel even en dan begint het gedonder weer. Kan iemand mij helpen?


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door FidOo »

Ik mis even welke centrale je gebruikt om je baan zelf aan te sturen.

Overigens staat hobbytrain er wel om bekend om veel te grote condensatoren te gebruiken die parallel over de motor staat en deze verstoord de motor regeling.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door marcopolo273 »

Hoi Joost. Ik gebruik de roco multimuis centrale. Met een Rosoft verbinding naar de pc.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door Sandopie »

Marco,

Staat analoog herkenning en RailComm uit?


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door marcopolo273 »

Hoi Rinus. Dat weet ik niet eerlijk gezegd. Heeft dat invloed op het rijgedrag? Zal morgen eens even kijken.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door Maurits71 »

Ik denk dat jij nog wel eens over de limit kan zitten.

begin is met al je locomotieven er af te halen en begin weer met 1, dan 2 en dan 3 etc. tegen de tijd dat je ergens rond de 5, 6 7 komt te zitten zal je zien dat alles weer overstuur raakt.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door FidOo »

Ik vermoed ook eerder dat Maurits gelijk heeft. Railcom en Analoge herkenning kunnen inderdaad rare effecten geven. (ik ben er niet van gecharmeerd)
Maar
logischer klinkt het dat je inderdaad te veel verbruikers op de baan hebt staan en dat je multimaus het niet meer aan kan.

Maar een beetje meer info zou nog wel prettiger zijn. Hoeveel treinen / verlichte wagons / Wisseldecoders (Welke type wisselaandrijving (magneet of servo) en vooral hoe zitten deze aangesloten) staan er op de baan. Welke multimaus voeding heb je? er zijn namelijk 2 trafo's in omloop, zowel 36VA als 50VA


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door Sandopie »

FidOo schreef:Ik vermoed ook eerder dat Maurits gelijk heeft. Railcom en Analoge herkenning kunnen inderdaad rare effecten geven. (ik ben er niet van gecharmeerd)
Joost,

Maurits?


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door Rick »

Joost bedoelt de suggestie van Maurits, even lezen wat er in de derde zin staat ('maar...'). ;)



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door Sandopie »

Rick,

Mij ging het om het eerste deel van de post over Railcomm en analoge herkenning. Daar heeft Maurits het niet over.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door Maurits71 »

correct ik heb het daar inderdaad niet over want dat is denkelijk niet het probleem dus probeer ik het zo simpel mogelijk te houden voor onze topic starter.

laat hem nu eerst maar eens doen wat ik voorstel, heb ik ongelijk dan kunnen we verder kijken maar...... ik weet het antwoord al.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door Sandopie »

Maurits,

Ben het met je eens. Alleen een kleine aanvulling mijnerzijds. Eerst, geleidelijk, alle locs van een merk, met een zelfde merk decoder, op de baan, daarna geleidelijk andere merken toevoegen, ook rekening houdend met het ingebouwde decodermerk.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door marcopolo273 »

Hallo heren. Bedankt voor alle support tot nu toe. Gisteren ben ik eens even gaan kijken en gedaan wat jullie zeiden. Treinen van de rails gehaald maar helaas geen verschil. Daarna heb ik in de decoder railcom en analoge herkenning uit gezet. Dit mocht ook niet baten. Er werd nog gevraagd wat ik gebruik voor wissel besturing enz. Ik héb zes wissels die aangestuurd worden door een servo switch van rosoft. En ik heb ook twee bezet melders van rosoft. Dit alles is aangesloten op de multi muis centrale.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.

Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door Sjors77 »

Hoi Marc, volgens mij lijkt jou baan erg op die van mij (Nu wel weggehaald). ik gebruikte dezelfde aansturing (rosoft + Multimaus) en had probleemloos 8 treinen (verschillende merken) rondrijden. Verder weet ik niet of je de voeding van de wissel switches apart hebt of deze ook aangesloten op de MM. Ik heb hier een losse voeding voor gebruikt.

Tevens gebruikte ik Koploper met 2 melders per blok en jij volgens mij I-train met 1 melder.? Verder heb ik er de ballen verstand van maar naar mijn idee moet het dus in 1 van deze 2 verschillen zitten.

Succes want ik kan heeel goed begrijpen dat de frustratie nu hoog oploopt.



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door FidOo »

Oke, blijkbaar zit het niet in het stroomverbruik. (dit was wel de meest logische verklaring). PS het is wel te adviseren om de Power op de Servo-switches niet aan te sluiten op het DCC signaal maar op een apparte voeding.

Laten we even kijken naar je locomotieven die de weg kwijt zijn. Kun je van elke lok exact het juiste merk / artikelnr / Merk Decoder / Type Decoder opgeven. Dan kunnen we kijken of het misschien loks zijn die vaker problemen hebben.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door marcopolo273 »

Hoi sjors. Ja we hebben ongeveer dezelfde baan inderdaad. Mijn servo switches zijn gevoed door de multimuis dus geen aparte voeding. Ik gebruik gewoon twee melders daar heeft het naar mijn gevoel ook niks mee te maken. Vooral in de helix rijden sommige locs echt onverschillig. Lijkt wel of de decoder zijn instellingen verstoord raakt door het een of ander. Vind het heel gek. Locomotieven die dat nooit gedaan hebben beginnen er nu ineens mee.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door Ronaldp »

Als andere treinen ook het probleem krijgen?
Zou ik beginnen met de rails eens schoon te maken.

Ook zou ik de servo decoders een eigen voeding geven.

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door martindomburg »

He Marc,

Ik denk dat Maurits het goede weg heeft aangegeven, dcc overload. Je rijd met een multimaus met een expressnet adapter. Dit is geen centrale maar een simpele handbediende dcc booster die je nu misbruikt voor iets waar het niet voor is bedoeld. De multimaus is beperkt in het aantal locs wat je ermee aan kan sturen. Deze oplossing is ook bedoeld voor maximaal 5 locs.

Als je dcc bus volloopt komen pakketten niet of slecht aan bij de decoders. Mijn advies zou zijn om eens over te stappen op een centrale zoals de dr5000 of een van de andere en de aansturing middels iTrain uit te voeren zoals het hoort.

Ook Joost heeft eenbsterk argument aangedragen omtrent de voeding. De booster is daar niet op berekend, enkel een paar accesoires.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door spoor65 »

Marc, je hebt 2 multimaus sets liggen, waarvan maar 1 in gebruik,

ik zou zeggen, ga de tweede als booster aansluiten, natuurlijk ff op de juiste manier, dan weet je gelijk of het probleem veroorzaakt is door een overkil voor 1 multimaus centrale.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door marcopolo273 »

Hoi Heren.

Met Martin ben ik het eens hoe ik het ook wend of keer....er moet een andere centrale komen dat staat als een paal boven water. Maar dat het aan de Multimuis ligt......mmwwaaa twijfel ik aan. Waarom? Nou omdat als ik de loc op het spoor zet waar ALLEEN de Sprog op aangesloten zit.....de loc net zo verrot rijd. Schokkend en stotend. Wat heb ik gedaan...wielen schoon gemaakt loc open gemaakt en schoon gemaakt ( geleerd van Martin tijdens de workshop ) en daarna de decoder gereset. Resultaat .....bagger. Ik geef het op. Het gaat hier wel om twee locjes van Hobbytrain en denk gewoon dat het daar aan ligt. Ga die dingen ook niet meer kopen. Type is BR-110 181-5 artikelnummer H2835. En de E10.1 Ep.IIIa DB artikelnummer H2810.
De H2835 s voorzien van een D&H DC10 decoder. De H2810 van een Kuehn 045.
Ik kan klooien met de lastregeling wat ik wil maar ook dat geeft geen resultaat.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door BenQ »

Ik heb de Hobbytrain 110 145 0, ook blauw en die rijdt prima, heb deze 7 jaar geleden nieuw gekocht. Heb ook een rode 110, deze is van Minitrix en die rijdt ook prima. Heb op YouTube een film staan waarbij ze in multitractie rijden en dat ging prima.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door FidOo »

Ik vermoed toch gewoon dat er een (te) grote condensator parallel over de motor zit. Deze moet er uit en veroorzaakt precies het fenomeen wat jij beschrijft. Kun je eens foto's maken van de printplaten van de loks.

Overigens koppelen je servo decoders los van de dcc.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door robert »

Marc,

Even voor mijn beeld. Zijn het alleen de hobbytrain locs die nu vervelend doen of zoals je in je eerste post melde locs van diverse merken ? Ik denk mee, alleen heb ik geen idee op dit moment. Is er iets/wat aan je baan gewijzigd of is het verschijnsel spontaan begonnen?


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door Maurits71 »

homstop. we halen hier wel weer 30,dingen door elkaar. ik lees het alsof alles ineens raar doet, vandaar dat ik zei, alles eraf, dan eerst een poos met 1 loc rijden, gaat dat goed dan 2 enz.

nu lees ik dat het alleen 2bhobby train locs zijn, lekker duidelijk dus.. in dat geval inderdaad die kelerezooi er af slopen.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Treinen zijn van slag

Bericht door marcopolo273 »

Hoi Heren.

Even terug naar het begin. Die Hobbytrain loc blauw heeft altijd als een zonnetje gereden ook met wissel decoders en alle shitload erop en aan. Sterker nog dit was echt de mooist rijdende loc.
Toen heb ik op de beurs in Dortmund de rode hobbytrain gekocht. Deze deed vanaf het begin al raar. Hij reed onregelmatig en kreeg het niet mooi rijdend. Ik heb toen van de verkoper een helemaal nieuwe gekregen ( in gesloten verpakking ) Deze werkte echter wel goed. Maar ondertussen begon die blauwe ook dezelfde grappen te vertonen. En vlak daarna de rode ook weer. En daar komt ie......( dat is dus dat andere locje ) ook een BR212 van Fleischmann. Vooral in de helix vertonen ze dit gedrag. De bauwe hobbytrain heb ik gereset maar rijd schokkerig op sommige snelheden. Zowel in de helix al op vlakke stukken. Wat wel opvallend is....zet je de lastregeling uit op de decoder...dan rijd het ineens wel perfect.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Plaats reactie