Keerlus problematiek
Re: Keerlus problematiek
Maurits en Wim,
Ik zie dat de schets helaas onderste boven is geplaatst. Sorry daarvoor. Ik neem aan dat e.e.a. toch duidelijk is voor jullie.
Bedankt vast.
Fred
Ik zie dat de schets helaas onderste boven is geplaatst. Sorry daarvoor. Ik neem aan dat e.e.a. toch duidelijk is voor jullie.
Bedankt vast.
Fred
Re: Keerlus problematiek
Goedenavond Wim.
Dank voor je bericht. Even ter verduidelijking punten A en B aan de rechterzijde. Die sporen gaan naar een opstelspoor, gevoed door de IB. De treinen rijden bij B een rondje in de vorm van, zeg maar een krakeling, waarbij de rails zo loopt dat de " rode linker kant " aan de goede zijde blijft bij A en er daardoor geen keerlus ontstaat. M.i. is daar geen keerlus . En rijden de treinen, op dat gedeelte ook probleemloos op de IB. wellicht wat onduidelijk geformuleerd. Maar aan die zijde zijn er geen problemen.
Die ontstaan pas na het passeren van de de onderbrekingen, zoals aangegeven, waar de voeding van de Power 3 begint. De rode en bruine draden tussen die "verbinding" tussen IB en Booster zijn gelijk. Rood op rood en bruin op bruin.
Is het dan niet zo dat er maar 1 keerlus "ergens" zit in dat gedeelte wat gevoed wordt door de Power 3 ? En, als dat zo is, waar en hoe sluit ik dan de keerlusschakeling van de Power 3 aan in dat gedeelte ?
Misschien zit ik er naast en waardeer jou en Maurits zijn visie hier op ten zeerste. Vandaar dat ik er ook serieus aandacht aan wil besteden.
Dank alvast.
Groetjes,
Fred
Dank voor je bericht. Even ter verduidelijking punten A en B aan de rechterzijde. Die sporen gaan naar een opstelspoor, gevoed door de IB. De treinen rijden bij B een rondje in de vorm van, zeg maar een krakeling, waarbij de rails zo loopt dat de " rode linker kant " aan de goede zijde blijft bij A en er daardoor geen keerlus ontstaat. M.i. is daar geen keerlus . En rijden de treinen, op dat gedeelte ook probleemloos op de IB. wellicht wat onduidelijk geformuleerd. Maar aan die zijde zijn er geen problemen.
Die ontstaan pas na het passeren van de de onderbrekingen, zoals aangegeven, waar de voeding van de Power 3 begint. De rode en bruine draden tussen die "verbinding" tussen IB en Booster zijn gelijk. Rood op rood en bruin op bruin.
Is het dan niet zo dat er maar 1 keerlus "ergens" zit in dat gedeelte wat gevoed wordt door de Power 3 ? En, als dat zo is, waar en hoe sluit ik dan de keerlusschakeling van de Power 3 aan in dat gedeelte ?
Misschien zit ik er naast en waardeer jou en Maurits zijn visie hier op ten zeerste. Vandaar dat ik er ook serieus aandacht aan wil besteden.
Dank alvast.
Groetjes,
Fred
Re: Keerlus problematiek
Wanneer je een treintje kan laten wegrijden via A, dat dan netjes via B terugkomt, dit alles zonder de rijrichting te veranderen , dan heb je een keerlus.Roadman schreef:Goedenavond Wim.
Dank voor je bericht. Even ter verduidelijking punten A en B aan de rechterzijde. Die sporen gaan naar een opstelspoor, gevoed door de IB. De treinen rijden bij B een rondje in de vorm van, zeg maar een krakeling, waarbij de rails zo loopt dat de " rode linker kant " aan de goede zijde blijft bij A en er daardoor geen keerlus ontstaat. M.i. is daar geen keerlus . En rijden de treinen, op dat gedeelte ook probleemloos op de IB. wellicht wat onduidelijk geformuleerd. Maar aan die zijde zijn er geen problemen.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Keerlus problematiek
Hallo Theo.
Dank voor je reactie.
Hoezo een keerlus daar ? Ik schreef in een van mijn postings al dat, zodra er een treintje gaat van B naar A de, zeg maar "rode draadkant" , aan dezelfde kant blijft zitten.
Ik vertelde ook al dat ik op dat gedeelte geen probleem heb.
Op bijgaand kladje zie je hoe de treinen rijden van B naar A. De eerdere schets van mij begint juist op het punt waar B "verdwijnt" en bij "A" weer verder gaat en in dat stuk zit een keerlusprobleem wat ik graag opgelost zag dmv de mogelijkheid die op de Power 3 zit, wat ook juist dit stuk van "power"gaat voorzien.
Voor de goede orde; de "+ jes" en " - tjes" die getekend zijn, zijn niet van mij afkomstig. Ik denk dat Wim die erbij heeft gezet.
Ik hoor graag verder van. De "probleemoplossing"zie ik helass nog niet.
Groetjes,
Fred
Dank voor je reactie.
Hoezo een keerlus daar ? Ik schreef in een van mijn postings al dat, zodra er een treintje gaat van B naar A de, zeg maar "rode draadkant" , aan dezelfde kant blijft zitten.
Ik vertelde ook al dat ik op dat gedeelte geen probleem heb.
Op bijgaand kladje zie je hoe de treinen rijden van B naar A. De eerdere schets van mij begint juist op het punt waar B "verdwijnt" en bij "A" weer verder gaat en in dat stuk zit een keerlusprobleem wat ik graag opgelost zag dmv de mogelijkheid die op de Power 3 zit, wat ook juist dit stuk van "power"gaat voorzien.
Voor de goede orde; de "+ jes" en " - tjes" die getekend zijn, zijn niet van mij afkomstig. Ik denk dat Wim die erbij heeft gezet.
Ik hoor graag verder van. De "probleemoplossing"zie ik helass nog niet.
Groetjes,
Fred
- Bijlagen
-
- IMG_0101[1132].JPG (36.24 KiB) 4014 keer bekeken
Re: Keerlus problematiek
Fred,
Bij een digitale baan is het praktischer om de polariteit overal gelijk te houden. Dan het je geen problemen bij overloopwissels of kruiswissels. Als je dan een “keerlus” maakt zoals jij doet rechts van A en B dan ontstaat daar een kortsluiting en die moet je dan ook in die keerlus, rechts van AB oplossen.
Het geïsoleerde baanvak dat daarvoor nodig is moet minimaal zolang zijn als jouw langste trein anders loop je het risico dat de treinstellen of wagons kortsluiting veroorzaken.
Dit probeert Wim ook in zijn plaatje uit te leggen.
Groetjes,
Gerard
Bij een digitale baan is het praktischer om de polariteit overal gelijk te houden. Dan het je geen problemen bij overloopwissels of kruiswissels. Als je dan een “keerlus” maakt zoals jij doet rechts van A en B dan ontstaat daar een kortsluiting en die moet je dan ook in die keerlus, rechts van AB oplossen.
Het geïsoleerde baanvak dat daarvoor nodig is moet minimaal zolang zijn als jouw langste trein anders loop je het risico dat de treinstellen of wagons kortsluiting veroorzaken.
Dit probeert Wim ook in zijn plaatje uit te leggen.
Groetjes,
Gerard
Re: Keerlus problematiek
Beste Fred de rode is de PLUS uit mijn tekening, de blauwe de MIN.
In deze tekening, komt de A aansluiting toch op de MIN aansluiting van mijn en jouw tekening. Dus heb je daar kortsluiting, en de keerlus die jij tekent daarin komt de keerlus schakeling. Zelfde als aan de andere kant bij C en D.
Gewoon een klassieke keerlus situatie, helemaal niets moeilijks aan.
Mvg
Wim.
In deze tekening, komt de A aansluiting toch op de MIN aansluiting van mijn en jouw tekening. Dus heb je daar kortsluiting, en de keerlus die jij tekent daarin komt de keerlus schakeling. Zelfde als aan de andere kant bij C en D.
Gewoon een klassieke keerlus situatie, helemaal niets moeilijks aan.
Mvg
Wim.
Laatst gewijzigd door Willempie op 06 dec 2018 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Keerlus problematiek
Natuurlijk niet, want je hebt de rest van de baan nog niet aangesloten, dan heb je nooit problemen.Roadman schreef:Hallo Theo.
Dank voor je reactie.
Hoezo een keerlus daar ? Ik schreef in een van mijn postings al dat, zodra er een treintje gaat van B naar A de, zeg maar "rode draadkant" , aan dezelfde kant blijft zitten.
Ik vertelde ook al dat ik op dat gedeelte geen probleem heb.
Wanneer in uw station rood en blauw steeds aan de zelfde kant moeten zijn, wat best is, dan komt de klap bij het aansluiten van A of B.
Zoniet, dan bij het leggen van de overloopwissel......
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Keerlus problematiek
Fred,
Hier je klassieke keerlus situatie na het leggen van een overloopwissel.
https://flic.kr/p/2c172RM
https://flic.kr/p/2djh74L
Helemaal de situatie die jij tekent.
Mvg
Wim.
Hier je klassieke keerlus situatie na het leggen van een overloopwissel.
https://flic.kr/p/2c172RM
https://flic.kr/p/2djh74L
Helemaal de situatie die jij tekent.
Mvg
Wim.
Re: Keerlus problematiek
Heren forummers
Dank ! Het kwartje is gevallen dank zij jullie aflatende ijver mij het " te laten zien ". Ik zeg tegen mezelf: " Hoe dom kun je zijn! " Dit is nl niet mijn eerste digitale baan nl. Maar het was simpel; ik " zag " het gewoon niet.
Nogmaals dank. Ga weer bouwen
Groetjes,
Fred
Dank ! Het kwartje is gevallen dank zij jullie aflatende ijver mij het " te laten zien ". Ik zeg tegen mezelf: " Hoe dom kun je zijn! " Dit is nl niet mijn eerste digitale baan nl. Maar het was simpel; ik " zag " het gewoon niet.
Nogmaals dank. Ga weer bouwen
Groetjes,
Fred