Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door Wim H »

Hallo allemaal,

Op dit moment rijd ik analoog. Het plan was om op langere termijn ( ~5 jaar vanaf nu) eens over te stappen op digitaal, maar ik heb daar geen haast mee. Mijn kennis van digitaal is dan ook erg beperkt (alleen wat ik her en der mondjesmaat heb gelezen op internet).

Echter, tijdens wat rondsurfen viel mijn oog op een startset van Fleischmann (nr 931881) vanwege de 4 rijtuigen (DB Tp IV Popfarben) die er in zitten. Ik ben al een tijdje op zoek naar dit soort rijtuigen, maar momenteel maakt geen enkele fabrikant ze. Behalve nu Fleischmann, maar dan wel in een startset. Een digitale startset nog wel dus behalve de rijtuigen en wat rails krijg ik er dus ook een digitale lok (V200) bij. EN een digitaal systeem; de Z21 start.

Nu zit ik te twijfelen om toch deze startset te kopen. De vraag is of het Z21 start systeem voor mij geschikt is. Ik vermoed het wel omdat ik erg weinig wil automatiseren.

De belangrijkste reden voor mij om digitaal te gaan rijden, is het betere rijgedrag van de treinen, en de eenvoud om met meerdere treinen onafhankelijk te kunnen rijden (geen gedoe met stroomloze secties meer). Daarnaast de extra funkties als bv schakelbare verlichting en geluid al is dat veel minder belangrijk.
Het rijden met de treinen wil ik zelf blijven doen (mbv een handregelaar). Een automatisch treinverkeer wil ik niet. Ik wil dus ook geen pc oid aan de baan hangen. De meegeleverde multimaus in de startset lijkt me dan meer dan voldoende. Bediening mbv smartphone of tablet is voor mij ook niet nodig.

Wissels en seinen zal ik ook met de hand blijven omzetten via een simpel analoog schakelpaneeltje. Ik heb geen behoefte om dat via een pc of handregelaar te doen, ik vind een paneeltje veel leuker :) .

Nu heb ik her en der (op diverse fora en ook op de Fleischmann website) over het Z21 systeem gelezen. De meeste mensen willen echter veel meer dan ik, en hebben dan ook andere vragen. Nu vermoed ik dat de Z21 start + multimaus uit de startset voor mij meer dan voldoende zijn, maar misschien (waarschijnlijk) zie ik nog dingen over het hoofd.

Ter info: ik heb een klein baantje waar maximaal 3 treinen tegelijk zouden kunnen rijden. Met alle stilstaande treinen in het schaduwstation er bij, is er plaats voor 16 treinen op de hele baan. Met de vitrine er bij kom ik op totaal ~40 loks/treinstellen (al heb ik die nu bij lange na nog niet, maar je koopt er natuurlijk soms wel wat bij).

Nog iets anders: ik heb een jaar of 7 geleden een Intellibox van iemand overgenomen voor weinig geld. De reden was destijds om "ergens" in de toekomst digitaal te gaan en toen leek de IB een goede keuze (ik reed toen nog 3rail h0). Hij is nooit door mij gebruikt, en ik vermoed dat het ding inmiddels niet meer de beste keus is. Of kan ik hem toch nog nuttig gebruiken?

Wie kan mij wat tips /adviezen geven?
Alvast bedankt!

Groet, Wim


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door martindomburg »

Hoi Wim,

Mijn advies hier is begin lekker met de intellibox die je nu hebt. Die zal mits hij niet defect is gewoon goed werken en dan kan je alvast beginnen.

Ondertussen laat jezelf goed informeren naar alle mogelijkheden die er zijn omtrent digitaal rijden. Als je eens wilt zien en weten wat de keuzes zijn kan je tzt altijd een workshop vokgens of een keer langskomen voor advies.

Als de IB goed werkt kan je veel verder komen dan met een z21 start, de IB is een centrale en de z21 start een booster.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door Rick »

Maar voor wat Wim van plan is lijkt de Z21 me voldoende, zeker als je er ook nog een set rijtuigen bij krijgt die je wilt.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door spoor65 »

als je naar een eventuele toekomst kijkt waar je meer wilt dan Wim omschrijft, ja dan ben ik het met Martin eens.

Maar als Wim idd het bij dit baantje gaat houden, dan is de z21 zeker geen slechte keus.

Maar ook met de ib is het gewoon goed mogelijk om ook simpel de boel aante sturen, voordeel dan ik dat ke gelijk 2 treinen kunt aansturen zonder dat je op de handset als een multimaus, eerst hoeft om te schakelen.

En voor wat de loc en rijtuigen uit die set betreft, er zijn ook verkopers te vinden die gewoon de startsets uit elkaar halen en de onderdelen los verkopen.

dus je kunt eigenlijk alle kanten op.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door Willempie »

Gewoon de Intellibox gebruiken. Is een veel betere keus dan gaan voor een z21 Start. De Intellibox heeft niets wat de z21 mist en dat is LocoNet. Dat is iets als je eenmaal weet wat dat inhoud en bied, je nooit meer aan een z21 Start denkt.

Groetjes



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door FidOo »

En ik zeg op mijn beurt, lekker door startset kopen. Je geeft stellig aan dat je geen automatisering wil. Dan kan die intellibox wel loconet hebben, maar daar ga je dan weinig mee doen. Ik zou hem overigens niet direct weg doen ofzo. Wensen veranderen met de tijd.

Ik weet ff niet hoe je baan er nu uit ziet, maar als dit gewoon analoog bediend wordt is het een kwestie van de trafo er af en de centrale er aan.

Nog een kleine opmerking, voeding van de z21 is niet helemaal geweldig. Daar zou je terzijde tijd een andere voor moeten aanschaffen. (hij geeft eigenlijk een te hoge spanning uit voor 'n spoor)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door martindomburg »

Ik ben het met Wim eens Joost.

Startsetje kopen leuk, heb je een z21 start en heb je dus een booster met beperkte mogelijkheden terwijl je al een goede centrale in huis hebt. Naast de zeer beperkte mogelijkheden heb je ook nog eens een veel te hoge baanspanning.

De IB heeft twee handregelaars ingebouwd. Wil je een losse handregelaar koop dan gewoon een uhlenbrock daisy handregelaar erbij en je bent klaar voor minder geld als de startset. De multimaus is ook nog eens beperkter qua mogelijkheden als een loconey handregelaar.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door Rick »

Wat zijn dan die zeer beperkte mogelijkheden?


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door martindomburg »

Expressnet, beperkt aantal locomotieven, beperkte functies, programmeren is een drama want je kan niet uitlezen.

En zo zijn er nog vast wel meer dingen op te noemen waarom een goede centrale een betere keuze is als een booster met handregelaar.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door FidOo »

Er zitten een aantal onwaarheden in je verhaal Martin. De z21 kan gewoon uitlezen, 28 functies bedienen, programeren zonder problemen. Het aantal locomotieven snap ik niet helemaal. De enige voordelen van de ib is dus 2 handbedieningen, een betere voedingsspanning en loconet, waarbij dat laatste net als Expressnet alleen interessant is als je pc gestuurd gaat rijden.

Het nadeel van de ib is dat deze iets minder intuïtief te bedienen is. En multimaus is veel gebruiksvriendelijker.

Dus in mijn ogen is die startset gewoon een goede koop. En later kan je of de ib of die z21 verkopen. Niks geen probleem.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door martindomburg »

Ik meen mij te herinneren dat alleen de centrale z21 dat kan, de z21 start niet. Maar ik kan me daarin natuurlijk vergissen, degene die ik getest hebt kon dat niet.

Maar buiten dat kan je met loconet gewoon veel meer als met expressnet, juist als je niet met de pc wilt rijden. Denk aan de vele loconet toepassingen die door uhlenbrock worden aangeboden.

Qua bediening is dat voor elk persoon verschillend :) Daarom vind ik je beredenering om een z21 start te kopen terwijl je al een centrale hebt een vreemd advies kerel. Waarom geld uitgeven aan iets wat niet nodig is.

Maar goed, de vraagsteller is inmiddels voorzien van diverse adviezen. Daar kan hij vast wel mee uit de voeten.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door Rick »

Volgens Roco kunnen alle Z21 uitlezen. ;)

Wim heeft nu inderdaad genoeg advies gekregen om een keus te kunnen maken. Had je de Z21 ook afgeraden als Wim nog geen IB had gehad?
Ik heb soms het idee dat hier bij een vraag veel meer wordt geadviseerd dan waarom wordt gevraagd. Nu hoeft dat geen probleem te zijn maar in dit geval gaat het om een baan met een beperkt aantal treinen, automatisch treinverkeer en een PC zijn niet gewenst en bediening met de telefoon of tablet ook niet. Waarom dan zoveel meer advies geven?

@Wim: de POP-rijtuigen zijn ook los te verkrijgen op Ebay bij diverse verkopers.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door Wim H »

Goedemorgen allemaal,
Flink wat reacties! Daarvoor in ieder geval mijn dank!

Voor de duidelijkheid: ik wil inderdaad niet gaan automatiseren. Nu niet en in de toekomst (komende 10 jaar) ook niet. Ok, je weet natuurlijk nooit hoe je wensen veranderen, maar mijzelf kennende zal ik nooit een grote baan gaan bouwen waar een tig tal treinen automatisch rond rijden.
Ik beleef de hobby toch op een andere manier. Geinspireerd door Otto Kurbjuweit zal ik veel meer met 1 trein bezig zijn om op een traject om diverse aansluitingen te bedienen. Eventueel als Stellwerksbeambte op om een (klein) station een paar treinen te laten kruisen.

Mocht ik later eens heel veel ruimte, tijd en geld ter beschikking hebben, dan bouw ik mijn huidige baan verder uit, maar het zal een simpele enkelsporige lijn blijven met her en der een klein station dat bediend moet worden door een buurtgoederentrein.
Ik blijf dus veelal actief als machinist / rangeerder en niet zo zeer als toeschouwer van een groot emplacement.

Terug naar de keuze voor digitale centrale: 1 van de voordelen van de Z21 start leek mij het plug en play principe (zeker met de beperkte toepassing die ik zoek). Daarbij een handregelaar (waar de IB een vaste plek heeft).
Het voordeel van de IB is wel weer dat er 2 regelaars in zitten (al zijn ze dan vast).
De suggestie om daar een losse handregelaar (Daisy oid) bij te kopen, vind ik erg interessant. Daar zal ik nog eens induiken.

Nogmaals bedankt!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door martindomburg »

Rick schreef:Volgens Roco kunnen alle Z21 uitlezen. ;)

Wim heeft nu inderdaad genoeg advies gekregen om een keus te kunnen maken. Had je de Z21 ook afgeraden als Wim nog geen IB had gehad?
Ik heb soms het idee dat hier bij een vraag veel meer wordt geadviseerd dan waarom wordt gevraagd. Nu hoeft dat geen probleem te zijn maar in dit geval gaat het om een baan met een beperkt aantal treinen, automatisch treinverkeer en een PC zijn niet gewenst en bediening met de telefoon of tablet ook niet. Waarom dan zoveel meer advies geven?

@Wim: de POP-rijtuigen zijn ook los te verkrijgen op Ebay bij diverse verkopers.
Eerlijk gezegt als de IB niet in beeld was zou ik inderdaad de z21 geadviseerd hebben. :mrgreen:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door Wim H »

Hallo allemaal,
Ik heb eens wat zitten rondsurfen naar een Daisy handregelaar (om aan mijn IB te hangen), maar de prijs daarvan valt me eigenlijk nog wat tegen: 130-150 euro. De Fleischmann Multimaus die in de startset zit, gaat voor ongeveer 100 euro over de toonbank.
Nu zullen er vast verschillen zijn tussen die 2 regelaars, maar met mijn beperkte eisenpakket heb ik de extra mogelijkheden van de Daisy denk ik niet nodig.

Het enige (mogelijke) punt van zorg waar ik bij de Multimaus aan denk is het overschakelen van de ene op de andere lok. Ik heb eens begrepen dat een Lokmaus de snelheid regelt en niet de snelheidsverandering. Als ik dan van een sneltrein overschakel op een rangeerlok, gaat die er als een speer vandoor. De vraag is of de Multimaus dat ook doet, of dat daarin de snelheidsverandering wordt geregeld. Ik vermoed het laatste, maar het zou fijn zijn om dat zeker te weten.

Ondertussen heb ik ook zitten zoeken naar losse Pop rijtuigen. Die zijn mondjesmaat wel te vinden, dus ik hoef me nog niet te haasten om een startset te kopen :)
Maar nu ik een tijdje wat meer lees over het overstappen naar digitaal is het toch wel weer interessant.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door Hube »

Wim,

Antwoord op jouw vraag:
Ik gebruik zelf een MultiMaus met de z21. Je kun dan rustig een 2de lok regelen zonder dat deze er meteen als een speer van doorgaat. De 2de lok reageert pas als je aan de knop gaat draaien. Ik draai de knop dan meteen terug tot nul of bijna nul en de 2de lok komt dan op gang.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door Wim H »

Dank je voor je antwoord Gerard,

Maar dat betekent dus dat de regelaar de snelheid regelt en niet de verandering. Van de IB weet ik dat hij geen nulstand heeft (en dus de verandering regelt). Blijkbaar heeft de Multimaus dus wel een nulstand?
In jouw beschrijving staat de 2e lok stil. Wat nou als mijn 2e lok al rijdt? En ik wil hem (geleidelijk) iets sneller laten rijden? "Pakt" hij de 2e lok dan pas, als de regelknop met de snelheid van de lok overeenkomt? Zo ja, hoe weet ik dat dan?

Groet, Wim


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door WilcoV »

En je kan in de toekomst altijd een tweede Multimaus aanschaffen en dan tegelijk twee treinen bedienen. Je kan altijd meerdere Multimausen aan je z21 systeem hangen. Wel ben ik persoonlijk blij dat ik gelijk voor de zwarte Z21 gekozen heb, ook ik digitaliseer maar beperkt in vergelijking tot vele anderen, maar ben wel blij met de uitgebreidere opties van de Z21.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door Hube »

Wim,

De MM heeft inderdaad een nulstand. En hij regelt de snelheid.
Als je naar een 2de lok gaat, die al rijdt, dan pakt hij deze op zo gauw je de knop van de MM verdraait.
Die 2de lok kan dus een snelheidsprong krijgen als je de knop naar een te lage of te hoge stand draait.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door Hube »

Ik heb zelf de “witte” wifi uitvoering.
Voor mijn kleine baan: 15 lokjes waarvan er max 2 tegelijk rijden, 16 wissels en 4 ontkoppelrails, bevalt de witte prima. Ik weet niet welke opties van de zwarte Z21 ik mis.

Wat mij aan de MM vooral bevalt is dat je hem in de hand kunt houden terwijl je langs de (kleine) baan beweegt.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door Wim H »

Hube schreef:Die 2de lok kan dus een snelheidsprong krijgen als je de knop naar een te lage of te hoge stand draait.
Hmm, dat valt me dan eigenlijk vies tegen... Ik dacht dat dit nog iets was uit de "oudheid" van digitaal, maar blijkbaar komt het nog steeds voor.
De hoofdreden voor mij om digitaal te gaan rijden, is het betere rijgedrag. Als de treinen dus toch snelheidssprongen krijgen, kan ik bij wijze van spreken mijn oude Märklin treinen weer uit de doos halen. Die waren ook goed in bokkesprongen... ;)

De IB heeft dit euvel (bij mijn weten) niet. Nadeel daar is dus dat je een vaste regelaar hebt. Het leek me juist wel fijn om een handregelaar te hebben om mee te lopen met de trein.
Ik neig nu toch naar de IB (die nog ergens in de kast ligt) en om daar op termijn dan maar een Daisy handregelaar bij te kopen.
WilcoV schreef:En je kan in de toekomst altijd een tweede Multimaus aanschaffen en dan tegelijk twee treinen bedienen. Je kan altijd meerdere Multimausen aan je z21 systeem hangen. Wel ben ik persoonlijk blij dat ik gelijk voor de zwarte Z21 gekozen heb, ook ik digitaliseer maar beperkt in vergelijking tot vele anderen, maar ben wel blij met de uitgebreidere opties van de Z21.
Twee muizen vind ik weer wat overdreven. In 99% van de gevallen ben ik de enige die de baan bedient. Dan is 1 regelaar genoeg. Meer treinen kan ik zelf toch niet onder controle houden...

Welke opties van de zwarte Z21 gebruik jij dan (die niet op de witte start versie zitten)?

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 12 dec 2018 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door FidOo »

Wat Gerard zegt klopt helemaal. Een multimaus kent een 0 stand. Dit is ook wel een nadeel van dat systeem.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door WilcoV »

Wim, de extra functie die ik nu vooral gebruik is het aparte programmeerspoor dat je wel op de Z21 kan aansluiten en niet op de z21. Maar ik heb hem vooral vanwege de uitbreidingsmogelijkheden naar de toekomst toe. Voor een kleine baan is de z21 ruim voldoende. Ik heb net als jij eerst lang na zitten denken met wat wil ik digitaal gaan inschakelen. Persoonlijk kwam ik er echter snel achter ik naar de toekomst toe meer mogelijkheden voor digitaal wilde openhouden en dus de extra aansluitmogelijkheden van de Z21 al snel aantrekkelijker zouden worden. Ik heb dus gewoon een keuze gemaakt voor de Z21, maar had net zo goed een keuze voor een andere centrale kunnen maken. (dat is denk ik wat Martin een beetje bedoeld).
Een tweede MM wordt al snel aantrekkelijk heb ik gemerkt. Als je 1 MM hebt, moet je inderdaad goed opletten hoe je draaiknop staat als je overschakelt naar een andere trein, maar ik schakel ook wissels via de MM en gebruik nu nog voornamelijk 1 MM (vaste oude rode) voor de wissels en 1 (losse nieuwe zwarte Wifi) voor de bediening van het materieel.
Maar nu is mijn baan nog beperkt in omvang. Straks wordt hij drie keer zo groot en stap ik over op meer PC bediening.
Ik ben nu een goed jaar digitaal en merk nu al dat het dusdanig verslavend is dat je steeds meer digitaal wil kunnen bedienen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door Rick »

Wim H schreef:
Hube schreef:Twee muizen vind ik weer wat overdreven. In 99% van de gevallen ben ik de enige die de baan bedient. Dan is 1 regelaar genoeg. Meer treinen kan ik zelf toch niet onder controle houden...
Dat heb ik ook, meestal rijden er één of twee treinen en toch heb ik twee muizen liggen. ;) Als je gewend bent aan de bediening dan zijn de snelheidssprongen trouwens ook niet overdreven groot.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Is de Z21 start iets voor mij (nu nog analoge rijder)?

Bericht door Hube »

Het valt met de snelheidssprongen mee. De lok versneld of vertraagd dan volgens het ingestelde snelheidsprofiel. Meestal de CV3 en CV4 waarden. Niet te vergelijken met de ouderwetse Märklin sprongen. Voor mij vroeger de reden om voor Trix express te kiezen i.p.v. Märklin. ;)

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Plaats reactie