Hulp gezocht

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Hulp gezocht

Bericht door Jantje »

Hallo , Ik heb een Fleischmann loc 7230 proberen te digitaliseren en zit met een paar vraagjes en hoop dat iemand opheldering kan verschaffen. De decoder die ik gekocht had een Uhlenbrock 73405.

De decoder is inmiddels met een rookpluim na de eeuwige jachtvelden maar voordat ik nu een andere wil aansluiten graag wat advies.

Ik zal proberen mij montage te verwoorden. Als eerste de verlichtings sporen van voor en achterverl. op de printplaat onderbroken, vervolgens het massa spoor op twee plaatsen onderbroken. De ontstoring niet verwijderd ( gebruiksaanwijzing decoder ).

Draden aan gesloten en loc op rails gezet, reed meteen zachtjes weg, mijn eerste gedachte was in ieder geval geen sluiting.

Vervolgens proberen de loc met de trix mobile station uitlezen en programeren en toen ging het fout. Waarschijnlijk met programeren een verkeerde toets ingedrukt en daar ging de decoder de rode en zwarte draad aan elkaar gesmolten de oranje en grijze draad los.


Dus nu zit ik met de volgende vragen, Heeft de niet verwijderde ontstorings condensator invloed gehad of kan met progammeren als je per abuis cv1 veranderd dit ook gebeuren of heeft er toch ergens een sluiting gezeten.

Hoe controleer je eigelijk of de motor niet tegen massa o.i.d ligt. Ik heb met de multimeter van de koolborstel naar het metalen motorhuis gemeten en had daar geen verbinding.

Ik weet het een hoop ? maar ik hoop dat er iemand toch wat tips o.i.d heeft.

Gr Jantje



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Hulp gezocht

Bericht door robert »

Jantje,

https://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-212.php en http://www.wiencirz.de/, hier staan voorbeelden.En als je loc zonder dat je je regelaar bedient/op nul staat, is geen goed teken. Waar heb je de decoder geplaatst?


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: Hulp gezocht

Bericht door Jantje »

Hoi Rob, de door jouw aangegeven sites heb ik toegepast, decoder nog niet vast gezet. Wat bedoel jij met op nul staat ?

gr Jan



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Hulp gezocht

Bericht door robert »

Hoi Jantje,

Je schrijft in je openingspost dat
Draden aan gesloten en loc op rails gezet, reed meteen zachtjes weg, mijn eerste gedachte was in ieder geval geen sluiting.
Als de lok dat deed zonder dat de regelaar "open" was gedraaid, is dat een matig teken. Met programmeren kan je weinig fout doen. Iets/wat heeft kortsluiting veroorzaakt.Persoonlijk vind ik het een k............ lok om om te bouwen, past allemaal maar net. Persoonlijk haal ik altijd de condensators en ontstoorders eruit.Kan zomaar zijn dat de decoder de ontstoorspoel heeft beroerd. Motor zit volgens mij niet het beroemde verbindingsstukje op. Zo te lezen heb je het goed gedaan. Als je het volgens de inbouwvoorbeelden hebt gedaan, dan heeft de decoder bijna zeker kortsluiting gemaakt. Je had de decoder met dubbelzijdig tape vastgezet op de printplaat? Heb je de motoraansluitingen als eilandjes op de printplaat gemaakt/ aangepast, of is dat het 2x doorbreken van de massa?

voetnoot:

Ik weet dat er kleine decoders zijn, deze vind ik persoonlijk te gevoelig voor overbelasting.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: Hulp gezocht

Bericht door Jantje »

Rob decoder zat niet vast hing aan de draden en twee maal doorbreken van massa en het verlichtings spoor , het was een test. Omdat ik onbekend ben met het trix systeem vermoed ik dat ik per abuis in het cv program iets gewijzigd heb want bij het lezen ging het fout, maar voordat ik een andere decoder aan ga sluiten ga ik de loc nog een keer controleren. Ik weet inmiddels wel dat ik met uitlezen niet in cv moet zijn maar met de draaiknop verder draaien totdat ik niet meer in cv zit. Gaat nog wel even duren ( budget is nu even te laag) rij voorlopig analoog , nou ja rijden, ben meer met scenery bezig , bomen maken en zo.



Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: Hulp gezocht

Bericht door Jantje »

Na meten en nog eens meten kom ik er wel achter dat de motor aansluiting doormiddel van de condensator nog steeds verbinding heeft.
Iemand hier een idee over want in de gebruiksaanwijzing van decoder staat ontstoring niet verwijderen, maar dit is tegenover andere inbouwsites met bijv een kuhn n025 waar de ontsroring wel verwijderd wordt misschien ook logischer want dan is er geen verbinding tussen beide motor aansluitingen.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Hulp gezocht

Bericht door Marksintpancras »

Ik haal altijd de spoelen en ontstoringcondensator eruit ivm dat sommige decoders back EMF willen uitlezen en bij de ontstoorcondensators kunnen ook bij hoogfrequente stroom kortsluit geven.

Ik bouw in baureihe 212 altijd een nano decoder in ivm de ruimte.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Hulp gezocht

Bericht door robert »

ontstoring
Jan, de condensator is wat anders dan de ontstorings spoeltjes.Dan is het duidelijk waarom de decoder naar de eeuwige jachtvelde is. Volgende keer ontstoringsspoelen en condensator verwijderen, dan gaat het zeker goed voor deze lok


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: Hulp gezocht

Bericht door Jantje »

Dus ondanks gebruiksaanwijzing spoeltje en ontstoring verwijderen. Dit word in de voorbeeld info op het web ook gedaan dus het lijkt logisch want dan kan ik de decoder op de printplaat plakken.



Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: Hulp gezocht

Bericht door Jantje »

Het probleem is opgelost, spoeltje etc. verwijderd, decoder er in en klaar. Ik heb deze keer wel een esu 54687 decoder gebruikt. Nu blijft er nog één uitdaging over en dat is het instellen van een trix mobilestation 1, ik krijg het niet voor elkaar om de loc in de bibliotheek te krijgen, ik kan wel rijden maar alleen op decoder adres, iemand hier suggesties over ?

jantje



Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: Hulp gezocht

Bericht door Jantje »

Het probleem met het mobile station is ook al opgelost.

Jantje


Plaats reactie