kortsluiting minitrix TEE RAM (12338)

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

kortsluiting minitrix TEE RAM (12338)

Bericht door Sibbesuisje »

ik kon het niet laten om een TEE RAM van minitrix aan te schaffen. De NS versie kreeg slechte reviews maar de 2011 versie (12338) leek beterschap te vertonen. Helaas helaas heb ik er toch ook problemen mee. Dit keer niet met de rij-eigenschappen (het rijd heel netjes :) ), maar met kortsluiting.

Voor de duidelijkheid, het betreft een nieuwe trein, digitaal met licht in alle wagons en een geluids decoder. De RAM bestaat uit 4 delen. De motor wagen en 2 tussenwagons zijn in orde, maar de achterste rijtuig geeft de problemen.
Zodra ik beide onderstellen op de baan zet, hoor je het geluid van stroom en schiet de baan accuut in de noodstop. Als ik slechts 1 van de onderstellen er op zet, gebeurt dit minder snel (al gebeurt dat soms ook).
Nu ben ik niet zo technisch onderlegd, en de set is nieuw dus wil het niet onnodig beschadigen. Dus voordat ik hem openmaak, heeft er iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Ik heb foto's bijgevoegd ter verduidelijking.

Nog een ander vraagje: de tussenwagons met licht worden snel heel warm. Dat was met 18v op de baan. Is dat normaal of is het een kwestie van voltage terugbrengen (naar bijvoorbeeld 12V)?

Alvast bedankt voor de feedback!
Bijlagen
het rijstel in kwestie
het rijstel in kwestie
20190130_121522-COLLAGE.jpg (117.01 KiB) 1968 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: kortsluiting minitrix TEE RAM (12338)

Bericht door FidOo »

Sowieso is 18V (dat is de spanning die je trafo levert maar volgens mij is dat zelfs wisselspanning en dus is de railspanning nog hoger!) veel te hoog! Inderdaad voor verlichting, maar ook sommige decoders kunnen niet tegen deze spanning. Je doet er goed aan een laptop voeding aan te schaffen die instelbaar is. (en dan 15V gelijkspanning!) te gebruiken.

Wat betreft je kortsluiting, mijn eerste vermoede is dat er 1 of meerdere asjes verkeerd om gemonteerd zitten, maar op je foto afgaande maakt dat niet zo veel uit omdat de stroom van de wielen zelf word gepakt. Dus dat moet iets in de wagon zijn. En dan houdt het voor mij op. Maar als deze nieuw bij een winkel aangeschaft is.. niet open maken en gewoon terug gaan!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: kortsluiting minitrix TEE RAM (12338)

Bericht door Sibbesuisje »

Joost,

Ik kon het toch niet laten. Heb hem opengemaakt. Hetgeen ik een beetje vreemd vind is een zilveren plakkertje in het midden. Als dat geleidend is, zou dat de oorzaak kunnen zijn? (Zie foto). Verder weinig vreemds kunnen vinden.
Zal ook contact opnemen met de winkel (maar omdat ik in het buitenland woont, word dat ook een beetje lastig).

Voltage ondertussen terug gebracht naar 12v, maar nog geen tijd gehad te testen of de boel wederom zo warm word.
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: kortsluiting minitrix TEE RAM (12338)

Bericht door Sibbesuisje »

:cry: volgens mij heb ik probleem gevonden. 1 dingetje (zekering?) op de printplaat lijkt te zijn doorgebrand. Terug naar de winkel dus....
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: kortsluiting minitrix TEE RAM (12338)

Bericht door FidOo »

Dat ziet er uit als een Condensator. En mijn vermoeden is dat deze maar tot 16V geschikt is... Je zou hem kunnen los solderen en vervangen of zelfs weg laten.
Maar ja dan moet je wel zelf aan de slag met soldeerapparaat.

Of je hierop garantie krijgt? ik durf het niet te zeggen, ik hoop het wel voor je. Maar klinkt lullig, maar eigenlijk is het niet zo. aangezien er vast in de handleiding staat tot welke spanning die trein geschikt is, en naar mijn weten staat daar altijd 14V in. Maar ja, het is nog al raar dat je een digitaal geschickte trein koopt; die bei het eerste beste digitale systeem gelijk spontaan begint te roken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: kortsluiting minitrix TEE RAM (12338)

Bericht door Sibbesuisje »

Joost, inderdaad, de handleiding zegt zelfs 12V...... Mogelijk dus een dure leerschool. Ondertussen de hele baan op 12V gezet, maar dus te laat.
Even kijken wat de handelaar zegt... Zelf ben ik niet zo handig met de soldeerbout dat ik dat zelf ga doen. Anders misschien maar eens een lijntje uitgooien naar Domburg train support (doe doen ook al de ombouw van wat analoge loks) ...


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: kortsluiting minitrix TEE RAM (12338)

Bericht door FidOo »

Aah oké. Martin kan dit best fixen. En eerlijk gezegd is dat wel de kortste klap. De handelaar zal hem hoogstwaarschijnlijk retour willen nemen. Maarja dan heb je gewoon geen ram meer want die wordt niet meer gemaakt. En of minitrix hem kan/wil repareren en op welk termijn is ook maar de vraag.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie