Welke stoomloc is het beste voor ombouw naar Sound en DCC

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Welke stoomloc is het beste voor ombouw naar Sound en DCC

Bericht door Hube »

Ik heb net mijn BR 65 uit elkaar gehaald. Zo te zien is er voor de SD10a sounddecoder van Doehler voldoende ruimte.
Als ik een stuk van de ballast afhaal dan moet de 1308 luidspreker van DH ook passen. Of er dan ook nog ruimte is voor een klankkast is twijfelachtig. Er staan op de DTS website geen afmetingen van de klankkast.
Eventueel moet ik de luidspreker in een (goeder-)wagonnetje achter de lok plaatsen. Ik ga het e.e.a. bij DTS bestellen.

Sorry Cor-Jan dat ik jouw draadje voor mijn eigen nut gebruikt heb. Het kwam zo uit....

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Welke stoomloc is het beste voor ombouw naar Sound en DCC

Bericht door martindomburg »

Zag de bestelling langskomen, zal het je morgen toezenden :)

Mocht de klankkast te groot zijn dan kan ik de klankkast ook op maat produceren voor je


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Welke stoomloc is het beste voor ombouw naar Sound en DCC

Bericht door boumacor »

martindomburg schreef: 03 mar 2019 09:55elk merk heeft zijn eigen soundprogrammer, die zijn best diur in aanschaf.
Had ik inderdaad gezien, zal nog eens verder wat gaan lezen. Het ombouwen is volgens mij wel te doen, maar programmeren etc.... da's lastig. Nog geen idee wat ik moet kiezen. Maar ca 400 euro voor een complete of 120 euro + een gebruikte loc da's best een gat om goed over na te denken.


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Welke stoomloc is het beste voor ombouw naar Sound en DCC

Bericht door Hube »

martindomburg schreef: 03 mar 2019 16:39 Zag de bestelling langskomen, zal het je morgen toezenden :)

Mocht de klankkast te groot zijn dan kan ik de klankkast ook op maat produceren voor je
Martin,

Ik denk dat ik de 1308 luidspreker met de klankkast in de bestuurderscabine kan plaatsen.
De ruimte die ik daar heb is: 12 x 14 x 5 mm

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke stoomloc is het beste voor ombouw naar Sound en DCC

Bericht door FidOo »

Een br52 van trix met kondenstender is een goeie om zelf te doen. Past alles in plus een flinke buffer zodat ie niet hapert. Ook een goeie optie is een br58 van trix.
Arnold loks of roco zijn vaak ook eenvoudig om om te bouwen. Flm loks zijn naar mijn idee het lastigst.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Welke stoomloc is het beste voor ombouw naar Sound en DCC

Bericht door boumacor »

Hube schreef: 03 mar 2019 16:28Sorry Cor-Jan dat ik jouw draadje voor mijn eigen nut gebruikt heb. Het kwam zo uit....
Geen probleem, meer info is voor iedereen beter. Ik ben weer stappen verder dan dat ik was.

Had ook al ergens gezien dat Arnold en Trix het minst lastig zijn met ombouwen ivm de ruimte inderdaad. Bedankt voor de tips mannen, want nu komen we weer een stapje verder.


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Welke stoomloc is het beste voor ombouw naar Sound en DCC

Bericht door Hube »

Ik heb inmiddels de spullen van DTS ontvangen.
Het inbouwen in de BR65 van Fleischmann was niet eenvoudig.
Mijn ervaringen zijn:
- de Doehler en Haass decoder is vrij groot. Er moet ook ruimte te zijn voor de gesoldeerde aansluitingen. Ik moest ook een deel van het gewicht in de lok afzagen om voldoende ruimte te hebben.
- er is in dit model geen ruimte voor de luidspreker met de klankkast. Ik heb deze in een goederenwagon achter de lok geplaatst.
- daarvoor zijn de draadjes die aan de sounddecoder gesoldeerd zijn voor de luidspreker aan sluiten te stug. Deze ga ik nog vervangen.
- het is de 1e keer dat ik een DH decoder gebruik. De rijeigenschappen zijn erg goed.
- dit 40 jaar oude lokje maakt vrij veel lawaai. Dit verstoort het stoomgeluid. Vooral bij hogere snelheden. Moderne loks hebben dat minder. Ik zal de lok langzaam laten rijden.
- DTS levert extra informatie over de CV’s voor het geluid bij. Dat is een goede service
- Het geluid is schitterend. En nog op vele punten aan te passen. Uiteraard het volume maar ook de tijd tussen de stroomstoten.

Tip: neem een modern model stoomlok, met tender en, afhankelijk van de ruimte een geïntegreerde sound decoder of een aparte decoder voor rijden en sound die je evt. kunt “stapelen”.
Ik zal binnenkort een filmpje met geluid in mijn draadje plaatsen.

Groetjes Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Plaats reactie