DCC decoder met Stay Alive optie (niet Laisdcc)

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

DCC decoder met Stay Alive optie (niet Laisdcc)

Bericht door boumacor »

Goedendag,

Inmiddels groet de verzameling door en heb ik gisteren een 1302 van Startrain op de kop getikt (model ST 60131). Deze is DCC voorbereid dmv een 651 stekker en dat is dus de volgende stap. Nu heb ik bij een andere, oude Lima loc, een laisdcc decoder ingebouwd en dat werkt op zich goed. Wel is opvallend waar de Fleischman locs gewoon doorrijden de Lima nog wel eens opeens wil stoppen. Dan moet je hem even een tikje op zijn rug geven en dan loopt hij weer door.

Dit wil ik niet bij de 1302 en heb gezien dat laisdcc die een optie voor heeft die stay alive heet. Wat ik in de documentatie zie is het gewoon een elco, diode en weerstand die de decoder (thv de gelijkrichter) voorziet van net wat extra power. Dit zou een stuk beter werken (volgens de youtube videos) en zou het "tikje op de rug" voorkomen.

Bij de andere decoders (Lenz, Uhlenbrock, etc) zie ik deze optie niet. Is hij daarbij niet nodig ? Is de hele stay alive optie onnodig ? of kan je deze er wellicht later bij maken ? Maar bij welke decoder dan ?

Je ziet het, één dwaas kan meer vragen dan dat tien wijze mannen kunnen beantwoorden.

Groeten Cor-Jan


z21 Start met 2 x Multimuis

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: DCC decoder met Stay Alive optie (niet Laisdcc)

Bericht door FidOo »

de 1302 heeft niet zo veel problemen met stroomafname, dus dat tikje op de rug is niet direct nodig bij die lok. en elke decoder valt te bufferen.

Even op je duits oefenen: https://www.1001-digital.de/pages/baste ... atoren.php
En bij elke decoder die een SUSI aansluiting heeft kun je heel eenvoudig de + en - daarvan gebruiken om de decoder te bufferen.. bij andere moet je inderdaad bij de gelijkrichter aftakken.

Let wel je kunt beter je lima lok met die lais decoder een buffer geven, lima loks hebben vaak maar 1 draaistel voor hun stroomafname.. en das beroerd.

Overigens is het niet zo dat een decoder dit wel of niet nodig heeft, ligt gewoon puur aan de stroomafname van een lok.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: DCC decoder met Stay Alive optie (niet Laisdcc)

Bericht door boumacor »

@FidOo Bedankt voor je antwoord. Heb even op de site gekeken en mijn roestige duits uit de kast gehaald, maar dat ziet er duidelijk uit. Wanneer ik dus zeker wil zijn met de 1302 zou ik kunnen kiezen voor een 73115 van UhlenBrock of een Kuehn 82330 N45-P. Mocht hij dan niet mooi genoeg rijden dan een microSUSI kabel opzoeken (nog niet kunnen vinden) en dan met een diode + weerstand + condensator aan de slag.

Moet je wanneer je nog iets in de CV waarden aanpassen om de stay alive te activeren ?

Bedankt, Groeten Cor-Jan


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: DCC decoder met Stay Alive optie (niet Laisdcc)

Bericht door jeemka »

Zelf heb ik ook oud Lima spul. Met stroomafname over één draaistel is het helemaal belangrijk om de wielen heel goed schoon te maken met een roterend staalborsteltje. Ook bij andere locs trouwens. Wielen lijken vaak schoon, maar toch niet echt! En verder de stroomafnameveertjes reinigen en van een héél klein beetje contactspray voorzien. Eerst in een potje sprayen, en dan met een penseeltje.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: DCC decoder met Stay Alive optie (niet Laisdcc)

Bericht door FidOo »

Cor-Jan,

Voor Uhlenbrock weet ik dat niet, bij kuhn N45 dacht ik niet. Bij Doehler en Haas moet dit wel. Lees vooral de manual van de decoder, daarin staat hoe of wat. Bij de N45 staat ook in de manual waar je een buffercondensator kan aansluiten. Bij een doehler en haass moet je wel een CV instellen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: DCC decoder met Stay Alive optie (niet Laisdcc)

Bericht door boumacor »

@FidOo bedankt voor de tip, ik ga eens even de handleidingen doorlezen


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: DCC decoder met Stay Alive optie (niet Laisdcc)

Bericht door Redskin »

FidOo schreef: 07 mar 2019 07:57 ...bij kuhn N45 dacht ik niet...
Klopt; je sluit een weerstand (100 Ω) en een diode (doorlaatspanning 1000 V, bijv. een 1N4006 of 1N4007) parallel aan over een condensator (min. 25 V, 220 - 1000 μF) op de bovenste common (COM) en onderste ground (GND) aansluitingen van de SUSI-uitgang. Klaar. En werkt prima.
Wil je na het toepassen van de buffercondensator een CV-waarden veranderen, dan zal je de condensator wel even moeten overbruggen anders lukt het programmeren niet.
E.e.a. is (in Duits) ook terug te vinden in het begin van hoofdstuk 6 van de handleiding.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: DCC decoder met Stay Alive optie (niet Laisdcc)

Bericht door martindomburg »

Doe jezelf met de startrain een plezier en zet er geen Laisdcc in maar een ZIMO MX617N. Deze dezoder werkt het beste bij de loc en de loc heeft absoluut geen buffer nodig.

Overigens zijn alle decoders van de gewone merken te bufferen
Hier een goede uitleg hoe een locbuffer werkt


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: DCC decoder met Stay Alive optie (niet Laisdcc)

Bericht door boumacor »

@martindomburg Hallo Martin, ik had een DH10c in gedachten voor de loc, maar nu heb je mij met de zimo MX617N aan het twijfelen gebracht. Ik ga eens wat lezen over deze decoder. Had eigenlijk al in gedachten om de DH10c morgen in Houten mee te nemen.


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: DCC decoder met Stay Alive optie (niet Laisdcc)

Bericht door Ronald2016 »

Ik kan bevestigen dat de zimo MX617N en het overbruggen van de beveiliging super werkt. En dit ook door aanraden van Martin.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: DCC decoder met Stay Alive optie (niet Laisdcc)

Bericht door boumacor »

@R@Ronald2016 Hallo Ronald,

Bedankt voor je reactie, ik begrijp even niet je opmerking "overbruggen van de beveiliging". Kan je dat uitleggen ?

Groeten Cor-Jan


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: DCC decoder met Stay Alive optie (niet Laisdcc)

Bericht door martindomburg »

boumacor schreef: 08 mar 2019 12:40 @martindomburg Hallo Martin, ik had een DH10c in gedachten voor de loc, maar nu heb je mij met de zimo MX617N aan het twijfelen gebracht. Ik ga eens wat lezen over deze decoder. Had eigenlijk al in gedachten om de DH10c morgen in Houten mee te nemen.
Het krakter vn de motor vraagt een andere motorfrequentie omdat hij uit zichzelf vrij langzaam draait. Met een doehler behaal je eenntop van max 60 km/h. Met een Zimo haalt de motor een schaalsnelheid boven de 100km/h en tevens is het "inloopeffect" ee stuk minder met de Zimo.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: DCC decoder met Stay Alive optie (niet Laisdcc)

Bericht door Ronald2016 »

boumacor schreef: 08 mar 2019 13:04 @R@Ronald2016 Hallo Ronald,

Bedankt voor je reactie, ik begrijp even niet je opmerking "overbruggen van de beveiliging". Kan je dat uitleggen ?

Groeten Cor-Jan
Er zit op de print een smd component wat los gesoldeerd moet worden en dan met een stukje vertinde draad overbrugt worden.
Het smd component met de H erop dient verwijderd te worden en dan overbrugt met een draadje. Tenzij ik wordt gecorrigeerd door Martin ;)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ronald2016 op 08 mar 2019 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: DCC decoder met Stay Alive optie (niet Laisdcc)

Bericht door Redskin »

Klopt Ronald, en als je toch met de bout bezig bent haal dan meteen ontstoorcondensator C1 weg. Kennelijk moeten fabrikanten dit nog steeds doen om compliant te zijn aan wet- en regelgeving. In digitaal bedrijf geeft dit nog wel eens problemen (dempt immers de pulsjes van het digitale signaal).
De contactjes moeten na verwijdering van C1 trouwens niet verbonden worden.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: DCC decoder met Stay Alive optie (niet Laisdcc)

Bericht door boumacor »

Oke, die D22 en C1 zie ik er bij mij ook opzitten, kunnen we voorzichtig er zo afhalen dus. Prima. Dan moet ik morgen dus opzoek naar een MX617N. TOP !


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: DCC decoder met Stay Alive optie (niet Laisdcc)

Bericht door martindomburg »

Die MX617N hebben we morgen bij ons, we staan in hal 2 in de achterste rij. Je kan ons niet missen.

@ Ronald, je hebt weer eens goed opgelet kerel :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: DCC decoder met Stay Alive optie (niet Laisdcc)

Bericht door boumacor »

Nog even een update, we zijn nu een paar weken verder en ik kan niet anders zeggen : SUPER !! De loc loopt heel mooi en ook bij lage snelheid helemaal top. Nogmaals dank aan @@Ronald2016 en @martindomburg


z21 Start met 2 x Multimuis
Plaats reactie