Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door boumacor »

Na de goede ervaringen met het raadplegen van het forum voor een decoder voor mijn StarTrain (https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 90#p204041, hij rijd langzaam ook heel mooi) doe ik wederom een beroep op het forum.

Recentelijk ben ik in het bezit gekomen van een Fleischmann BR 194 (de 7394) welke digitaal al voorbereid is met een NEM651 aansluiting. Aangezien ik met mijn eerste omgebouwde loc (Piko 40416 met een Uhlenbrock 73415) niet helemaal gelukkig ben en met de 2e (bovenstaande StarTrain) wel blijkt er toch een groot verschil blijkbaar te zijn tussen de verschillende decoder / loc combinaties.

Wie heeft er goede ervaringen met deze loc icm een specifieke decoder ?

Groeten Cor-Jan


z21 Start met 2 x Multimuis

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door Sandopie »

Cor-Jan,

Wat zou je denken van een Zimo. Fleischmann gebruikt dit merk zelf, inmiddels, ook.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door Ron »

Ik heb in mijn 194 een Fleischmann decoder.
rijdt prima, maar je moet hem wel op de pinnetjes solderen.
Met de originele stekker krijg je namelijk het dak niet meer dicht.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door boumacor »

@Sandopie Bedankt voor je reactie, als ik eerlijk ben is dat ook waar ik het eerste aan dacht na het succes met de StarTrain. Daar heb ik een Zimo MX617N in zitten en die bevalt super. Heb je ervaring met andere decoders in Fleischmann ?

@Ron Da's niet zo fraai, bedankt voor de tip, ik zal er rekening mee houden.


z21 Start met 2 x Multimuis

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door Sandopie »

Cor-Jan,

Ik heb een tweetal locs van Fleischmann waar een D&H 10-C decoder inzit. Rijden ook prima met deze decoder.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door boumacor »

@Ron Wat een raar verhaal ! Ik heb vandaag mijn Zimo decoder ontvangen en hij past inderdaad voor geen meter. Knap verzonnen van de Fleischmann mannen, maar heb nog geen decoder gevonden die er in gaat passen. Welke decoder had jij geprobeerd ? Een Zimo MX617n en een Uhlenbrock 73415 passen dus niet. Wellicht een Kuehn N45-P ? of een D&H 10-C ?


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door spoor65 »

op zich misschien helemaal niet zo'n raar verhaal,
Model is natuurlijk al een 15 jaar geleden uitgebracht, toen waren er nog hele andere decoders. met waarschijnlijk hele andere afmetingen.

Als je de handleiding er bij hebt, kijk eens welke decoder fleischmann dan aanbeveelt, ik heb hier b.v. 2 e locs waar ze keurig een NEM 651 stekker in hebben zitten, maar waarvoor je dan wel een decoder moet hebben die bedraad is met daaraan de pinnen al voor gemonteerd, de decoder zelf moet namelijk op andere plek geplaatst worden, beide locs hebben een andere decoder als aanbeveling, omdat de draden verschillende lengtes hebben.

Alleen levert FLm deze decoders al lang niet meer, dus daar moet ik ook zelf aan de knutsel.
Maar doordat ik dat voor mij uitgschoven heb, ze nog steeds op hun decoder liggen te wachten, heb ik nu mogelijk geluk, omdat waarschijnlijk 1 van de mini of nano decoders nu wel rechtstreeks in de stekker gaat passen.

Wellicht is zo`n nano decoder ook voor deze loc een oplossing.

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door FidOo »

Ik ken de constructie van deze lok niet, zou je daarom willen vragen om ff een foto te plaatsen zodat we kunnen meekijken.

Ik vermoed dat hier zon stekkerverbinding in zit, waarbij fleischmann ooit bedacht had om een decoder met 5cm draad en dan een stekker in te plaatsen. Hier kun je niks anders mee als of een Nano-decoder (ik ben niet zo'n fan van die decoders, vanwege de beperkte spanning en beveiliging)
of zelf draadjes en stekker aan een gewone decopder solderen


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door Sandopie »

Fidoo,

De MX616 van Zimo is geschikt, volgens Zimo, voor een maximale baanspanning van 24V. De afmetingen zijn bescheiden (8x8x2.4). De vraag is alleen, wat het probleem is. Is de MX617 alleen te fors in de hoogte (2.5mm) of te lang en te fors in de hoogte.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door FidOo »

Ah die kende ik nog niet van ZImo. die lijkt mij verder prima geschikt. heeft ook mooi 6 versterkte uitgangen, alleen geen functionmapping.
Maar ik doelde eigenlijk op de PD05A en Esu V4 Nano die maar 16/18 V kunnen hebben.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door Sandopie »

Fidoo,

Is functionmapping echt noodzakelijk bij een loc met alleen verlichting voor en achter? Indien er sprake was geweest van meer mogelijke functies dan had ik deze decoder niet onder de aandacht gebracht.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door FidOo »

Rinus,

Ik heet gewoon Joost, staat volgens mij ook in mijn onderschrift.

Ik Zeg toch ook gewoon dat die decoder mij geschikt lijkt, ik merk verder op dat deze 6 versterkte uitgangen heeft en geen functiemapping. Dat dit verder geen invloed zou hebben op de compatibiliteit met deze lok staat daar dan toch verder los van.
Ah die kende ik nog niet van ZImo. die lijkt mij verder prima geschikt.
Overigens Adviseer je nu weer iets waarvan je niet zeker weet of het past.

In het eerste bericht adviseer je een zimo decoder, vervolgens koopt de Topic starter een willekeurige Zimo decoder. Nu blijkt deze niet te passen en vervolgens geef je dan maar een Zimo Nano decoder op, zonder te weten of die ook past.
Ik zou me toch behoorlijk lullig voelen als ik gewoon maar wat ging roepen en vervolgens blijkt je advies niet te kloppen.

@boumacor

Maak AUB wat foto's zodat we de ruimte kunnen inschatten, Als je ZImo decoder niet past, dan gaat dit met de N45 of een DH10C ook niet lukken.
Ik ga geen advies geven als ik niet kan zien of het past.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door robert »

Hallo,

Recentelijk bij gelijke loc een esu (micro V4.0) ingezet. Moest ook bovenop zodat gewicht(je) verwijderd moest worden. De eigenaar vertelde mij dat het niet of nauwelijks invloed had op de (geringe) trekkracht.

@ rick :mrgreen:


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door FidOo »

@Rick

Tja dat we daar niet stil bij hebben gestaan, ik ging er stiekem vanuit: stekkerverbinding, dus geen voorbeeld te vinden. Stom van mij.
Er wordt zelfs bij 1zu160 in het commentaar vermeldt dat de Zimo MX616N past, maar de pootjes van de decoder, en zelfs de contrastekker in de lok worden ingekort.

Ik zou hier zelf de stekkerverbinding er uit solderen, en een decoder met draad terug solderen.

De inbouw van Wiencirz zou ik hier niet willen aanraden waarbij er vanalles uitgesoldeerd, gefreest en moeilijk gedaan wordt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door Rick »

Op 1zu160 staan wel meer handleidingen waar in enkele foto's wordt uitgelegd hoe je de analoogstekker moet vervangen voor een decoder. :D
Ik zou ook de methode van Rob gebruiken, dat is het simpelst. Al die dingen van de print halen zoals bij Wiencirz vind ik ook veel te ingewikkeld en onnodig.



Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door boumacor »

Goedemiddag,

Bedankt voor het meedenken, bijgaand wat fotos met de problemen. De Zimo MX616N lijkt te passen zal eens gaan meten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


groeten Cor-Jan


z21 Start met 2 x Multimuis

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door FidOo »

@boumacor Die past dus NIET zonder aanpassen, zie mijn vorige berichtje. Ik blijf ook bij het feit dat je beter een decoder met draad kunt nemen, vervolgens de originele stekkerverbinding kunt verwijderen en vervolgens de draadjes direct aan de hoofdprint solderen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door boumacor »

@FidOo Hallo Joost,

Dit wordt inderdaad niets, ik zal eens kijken wat wel een winnende combi is.

Groeten Cor-Jan


z21 Start met 2 x Multimuis

Bleh!
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2014 21:40

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door Bleh! »

Ik heb dezelfde loc en daar een Tran DCX77z inzitten. Tran zou ik nu niet meer aanraden ivm slechte service (mijn eerste ging gelijk defect, wel netjes door Hans omgeruild). Inmiddels is er ook de DHL PD05A-1 en die past bij vergelijkbare Fleischmann locs. Het mooie is dat je het gewicht kunt laten zitten en dat is echt beter.

Let op bij deze loc moet je ook vaak de motor reinigen.


Groeten,

Chris

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door boumacor »

@Bleh! Bedankt voor je reactie, heb een MX616N besteld maar helaas vandaag de verkeerde ontvangen. Dus morgen maar eens kijken hoe wat dat gaan oplossen. De D&H PD05A stond nog niet op mijn lijstje. Mocht de MX616N niet naar tevredenheid zijn dan zal ik die kant eens opzoeken.


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door martindomburg »

De mx616 past inderdaad er goed in.

Verder loopt dit model goed op zowel de MX616 als de n45, lokpilot v4 micro en de DH10C. Ook uhlenbrock is een optie maar dan moet je wel de lastregeling aanpakken.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door Ron »

boumacor schreef: 03 apr 2019 19:30 @Ron Wat een raar verhaal ! Ik heb vandaag mijn Zimo decoder ontvangen en hij past inderdaad voor geen meter. Knap verzonnen van de Fleischmann mannen, maar heb nog geen decoder gevonden die er in gaat passen. Welke decoder had jij geprobeerd ? Een Zimo MX617n en een Uhlenbrock 73415 passen dus niet. Wellicht een Kuehn N45-P ? of een D&H 10-C ?
Sorry voor het late antwoord maar ik heb hem zoals het voorbeeld op 1zu160 ingebouwd.

https://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-194.php

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door boumacor »

@Ron Dat is het laatste alternatief denk ik. Eerst maar eens een MX616N proberen. Bedankt voor je reactie


z21 Start met 2 x Multimuis

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Goede DCC Decoder voor Fleischmann BR 194 (7394)

Bericht door FidOo »

Chris, die PD05 is wel beperkt in zijn spanning, dus zomaar deze gebruiken zonder de juiste baanspanning lijdt tot kapotte decoders!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie