Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door gvandersel »

Geert,

Ik weet niet of het nog gaat, maar ik zou als ik jouw was proberen om het wissel rechts van je station wat verder de bocht in te leggen. Hierdoor kan het stuk wat jij C noemt wat groter worden (helaas ten koste van de lengte van je perronspoor). Hierdoor voorkom je dat de treinen straks van je schaduwstation naar je station rijden en weer naar je schaduwstation. Een trein kan dan in stuk C ook stoppen voor dat deze het station inrijd.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door geertvt »

gvandersel schreef: 01 apr 2019 12:37 Geert,

Ik weet niet of het nog gaat, maar ik zou als ik jouw was proberen om het wissel rechts van je station wat verder de bocht in te leggen. Hierdoor kan het stuk wat jij C noemt wat groter worden (helaas ten koste van de lengte van je perronspoor). Hierdoor voorkom je dat de treinen straks van je schaduwstation naar je station rijden en weer naar je schaduwstation. Een trein kan dan in stuk C ook stoppen voor dat deze het station inrijd.

Groet,

Gerard van der Sel.
Hoi Gerard, bedankt voor je tip. Ik kan gelukkig nog stukken aanpassen. Je bedoelt toch het stuk dat ik D noem? Het C stuk valt in de berg, dus dat maakt niks uit.

Afbeelding


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door gvandersel »

Excuses, inderdaad ik bedoelde D. Om het lengte verlies te compenseren kun je misschien ook het buitenste perron als eiland perron inzetten. Hierdoor kan een iets langere trein op het binnen spoor komen. Ben je wel de rijweg naar het stationsgebouw kwijt.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door martindomburg »

Als je rijd met iTrain is het ten alle tijden beter om alles te detecteren. iTrain kan best overweg met ongedetecteerde secties, maar het komt de nauwkeurigheid van de positie berekening en het vrijgeven van wisselstraten niet ten goede.

Het gebruiken van ongedetecteerde secties is verleden tijd met de huidige technieken. En een bezetmelder is helemaal niet duur dus waarom zou je het laten.

Paar vuistregels
- blokken minimaal verdelen over twee melders (meer is beter)
-wissels los detecteren van het blok

Je hoeft niet elke wissel een eigen melder te geven, de eerste wissel is voldoende.

iTrain kan functioneren met 1 melder per blok minimaal. Maar de meer melders een blok heegt des te nauwkeuriger word iTrain in dat blok. (vergeet aub de oude methodes van binnenkomst en stopmelders, dat is antiek)

Naast de verplichte blokmelder hebben melders in iTrain enkel strategische functies:

1. Postie verbetering
2. Wisselmelders
3. Actiemelders
4. Activatiemelders

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door martindomburg »

Aanvullende tip: software reageert op zojn zeinbeelden als de realiteit. Dus als hij het station uitrijd een vrij blok in, krijgt hij zoals in D gelijk oranje en zal hij met beperkte snelheid door D rijden.

Krijg je het niet voor elkaar om twee blokken tussen twee stations te maken zijn er altijd wel mogelijkheden dit te corrigeren hoor.

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door Alro »

martindomburg schreef: 03 apr 2019 06:52-wissels los detecteren van het blok

Je hoeft niet elke wissel een eigen melder te geven, de eerste wissel is voldoende.
Even een vraag van een beginner:
Ik dacht dat wissels altijd ongedetecteerd waren maar, zoals Martin zegt, als alleen de eerste wissel van een wisselstraat dus een melder heeft, dan zijn de andere dus wel ongedetecteerd. Hoe zit het dan als de trein van de andere kant de wisselstaat inrijdt?



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door Sandopie »

Alro,

Dat hoeft niet als aan het begin en eind van de wisselstraat, dus eigenlijk zoals bij een blok, beide railstaven geïsoleerd zijn.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door dwarsligger »

Martin redeneert vanuit iTrain. De bedoeling is dan wel dat je alle wissels in die wisselstraat op dezelfde melder aansluit, anders krijg je weer ongedetecteerde stukken.

Ik gebruik koploper en doe het daar niet, helemaal niet noodzakelijk.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door martindomburg »

Alro schreef: 03 apr 2019 10:46
martindomburg schreef: 03 apr 2019 06:52-wissels los detecteren van het blok

Je hoeft niet elke wissel een eigen melder te geven, de eerste wissel is voldoende.
Even een vraag van een beginner:
Ik dacht dat wissels altijd ongedetecteerd waren maar, zoals Martin zegt, als alleen de eerste wissel van een wisselstraat dus een melder heeft, dan zijn de andere dus wel ongedetecteerd. Hoe zit het dan als de trein van de andere kant de wisselstaat inrijdt?
Door de eerste wissel met een van de staven aan een melder te hangen zijn de wissels erachter automatisch ook gedetecteerd


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door geertvt »

Beste allemaal, super bedankt voor alle hulp... maar ook best verwarrend voor een beginner.
Ik ga werken met iTrain omdat het draait op een Mac. Ik snap de beginselen van het programma,
maar nu ik de baan ga leggen loop ik tegen wat onduidelijkheden aan.

Uit de vele adviezen heb ik dit opgepikt dat volgens mij voor mijn baan relevant is:
- De wissels worden aangesloten op een bezetmelder, dat mogen meerdere wissels achterelkaar zijn
(een wisselstraat).
Ik denk dat als ik 1 t/m 6 zo groepeer dat ze de rijrichting niet blokkeren.

- Het is verstandig om Blok A langer te maken, zodat ze daar langzaam kunnen rijden tot op het station.
Het is goed om 2 blokken te hebben tussen het schaduwstation en het centraal station,
dat is op deze kleine baan niet mogelijk... maar is het dan verstandig om de wat langere stukken
op te delen in 2 blokken (zie E t/m H)?

- De meeste treinen waar ik mee zal rijden zijn +/- 35 cm, maar is het ook mogelijk voor een
keer een langere trein 2 blokken te reserveren? De blokken zullen ongeveer 50 tot 60 cm worden.
Of moet ik met mijn kleinere baan afstappen van treinen die 50 cm of langer zijn?

Alvast weer bedankt voor jullie input, die waardeer ik namelijk zeer!

Groeten Geert

Afbeelding


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

ludo_nws
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2019 22:18

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door ludo_nws »

Klopt Nico, ik bedien handmatig :-)


Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door gvandersel »

Als ik aanneem dat het spoor naast E/F: A is, dan zijn de sporen naast H: B en C

Wisselstraat 3 en 4 kun je combineren tot een stuk, waarbij een trein die vanaf het station (A of F) naar G zou willen iets langer moet wachten op een voorganger die net naar de sporen B of C gaat.

Treinen kun je rustig uitrekken over meerdere blokken. Als je normaal gesproken met korte treinen rijdt (< 40 cm), zou ik daar je baan op inrichten, waar bij het wel logisch moet blijven. Een perronspoor zomaar in tweeën delen is niet logisch en geeft een vervelend rijgedrag. In je schaduwstation kun je de sporen rustig in tweeën delen, dit geeft meer opstelruimte.

Voor een beter rijgedrag zou ik de perronsporen inkorten tot de genoemde 40 cm. Voor die enkele keer dat je met een lange trein rijdt is niet erg. Het geeft wel veel meer rijplezier. Kun je bijvoorbeeld wissel 6 in het horizontale gedeelte leggen, dan krijg je mogelijk 2 blokken van 40 cm tussen 5 en 6. Dit geeft een veel sneller treinverkeer. Interessant wordt het dan ook om eens te kijken of in wisselstraat 3 door de wissels te verplaatsen een blok gecreëerd kan worden Hierdoor zal een trein zonder stoppen door de keerlus heen rijden. Nu gaat deze remmend de keerlus in en zal als er verder geen treinen zijn op een gegevens moment wel weer versnellen, maar daar dat niet op een blokgrens is, is dat een onnatuurlijke situatie. Je keerlus is grofweg 120 cm, deel die ook in tweeën (dus twee blokken van 60 cm). Hierdoor zal de trein die de keerlus in gaat dit met vollesnelheid doen en in ieder geval de helft van de afstand met volle snelheid afleggen.

Je kunt mogelijk een blok in 3 creëren door de wissel van de keerlus links wat naar achteren te schuiven en een deel van de keerlus parallel aan het dan ontstane blok te laten lopen.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door geertvt »

Hoi Gerard, super bedankt voor je voorstellen. Ik ben er eens goed voor gaan zitten en heb een aantal wijzigingen doorgevoerd.

- Ik heb ruimte kunnen maken zodat er meerdere blokken ontstaan en minder lange wisselstraten.
- Het Centrale station heb ik gewijzigd zodat er een BLOK M voor het station is ontstaan. Ik heb een 24 graden wissel gebruikt en een bocht met R1
(daar twijfel ik wel over
, maar op een andere manier kreeg ik het niet passend).
- Perron/BLOK E ga ik gebruiken als pendelspoor met het bergstation.
- De keerlus wissel heb ik uit de wisselstraat gehaald en verdeeld in 2 blokken (E&F). De trein laat ik één richting rijden zodat hij alleen stopt in de berg in BLOK F
- Het schaduwstation verdeel ik in 6 blokken zodat er meerdere treinen kunnen staan... wat natuurlijk al de bedoeling was.
- De kleinste blokken zijn 40 cm, maar dat zijn opstelsporen voor treinstellen. De overige 50cm of groter
- De keerlus boven verdeel ik in BLOK T t/m W (hier nog tips voor?)

@ Martin Domburg: bereken ik het goed als ik voor dit plan bezetmelders nodig heb voor 9 wissels/wisselstraten + 23 BLOKKEN A t/m W keer 2 per blok = 55 bezetmeldpunten > dus 4 bezetmelders met 16 aansluitingen? Aangezien jij ze helemaal niet duur vindt... heb je nog iets voor mij liggen dan? :mrgreen:


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door martindomburg »

He jij wil automatiseren, dat kost nu eenmaal geld. En ja bezetmelders zijn het goedkoopste vn het hele verhaal. En jazeker heb ik modules voor je :twisted:

Je kunt ook besparen maar dat gaat ten koste van je betrouwbaarheid. Keus is aan jezelf :mrgreen: ik adviseer enkel op een goede werking van de software.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door geertvt »

Haha, jouw hulp wordt zeer gewaardeerd. Kost me een stuk meer dan dat ik van te voren bedacht had, maar dat is bij de meeste heb ik ondertussen begrepen... :lol:
Heb hier al verschillende modules van je liggen, dus dat komt ook wel goed!
Klopt mijn berekening voor mijn baantje of mis ik nog belangrijke punten waar er meer dan twee 'moeten' komen?


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door martindomburg »

Geef me even eeb paar dagen, dan kan ik er even goed naar kijken. Zit momenteel in de verjaardagen verstrengeld


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door gvandersel »

Indrukwekkende verandering. Ik zou alleen nog H, J en L opheffen en de lengte verdelen over M (het grootste deel) en G, I en K. Hierdoor zou je voor alle belangrijke blokken een minimale lengte van 60 cm krijgen. G kun je dan gebruiken om een lange trein te parkeren.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door Willempie »

Ik kom in dit plan aan 12 max 13 blokken. En afhankelijk van het besturings programma kan dit met 1 of 2 melders per blok.

Dus 1 of 2 terugmeld-modules. Die wij je kunnen leveren tegen een zeer aantrekkelijke prijs.

Groetjes


Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door Andre de Ruiter »

Zowel in iTrain als in Koploper kun je werken met één bezetmelder per blok.
Bij iTrain maak je gebruik van posities.
Bij Koploper maak je gebruik van virtuele bezetmelders, bij de instellingen per database dien je aan te geven dat je dit wilt gebruiken,
Bij beide programma's is het noodzakelijk dat je de snelheid van je locs ijkt. Ik heb de ervaring dat je met beide programma's op deze wijze de trein tot op een cm nauwkeurig op een plaats kunt laten stoppen.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door Nico Essers »

@ Andre,

Heb jij dit op jouw baan toegepast met overal 1 melder en dat werkt precies genoeg ? Ik zelf heb er 3 per blok maar vindt het achteraf veel te veel en wil dit op mijn volgende baan ook minimaliseren.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door Andre de Ruiter »

Nico. ik werk op mijn baan met één melder per blok (nooit anders gedaan) scheelt een hoop draden en electronica.
Inmiddels kan ik mijn baan besturen met iTrain (enkele jaren ervaring mee) en Koploper (enkele weken ervaring) beide programma's zijn uitstekend in staat te werken met één melder per blok. Meer is absoluut niet nodig.
Ik heb ruim een jaar geleden een filmpje gemaakt om e.e.a. te demonstreren.



Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door geertvt »

Mannen, wederom bedankt voor de input. Erg leerzaam en heel, heel fijn om zo geholpen te worden!

@ Martin: gefeliciteerd met alle verjaardagen! Ben nog benieuwd naar jouw visie.

@ Gerard: bedankt, heb echt wat aan je tips. Je stelt voor om in het schaduwstation blokken op te heffen,
maar ik wil daar juist graag treinen parkeren. Heb tot nu toe een aantal treinstellen die wat kleiner zijn
en daar ligt eigenlijk ook wel de voorkeur. Ik heb ergens gelezen dat je per blok 1 trein kunt parkeren of is
dat alweer achterhaald? Anders haal ik daar de blokken weg. Door er een wissel uit te halen worden de opstelsporen
langer, maar ook BLOK M is nu 60cm geworden. Het station heb ik toch weer anders ingedeeld.

@ André: Jouw tip van 1 melder heb ik al eerder gehad, maar ik hoor van degene die de iTrain cursus gegeven dat het beter is
om 2 melders per blok te hebben. Bedankt voor je filmpje... het werkt dus, top! Of rijd je maar met 1 trein? :mrgreen:
Ik wil het gaan proberen met 1 melder, als ik daar niet tevreden over ben kan ik dat nog altijd aanpassen, toch!?

@ Willempie: Bedankt voor je inbreng. Bedoel je 12/13 blokken voor de onderbaan zonder het bergtraject? Ik ben begonnen met Digikeijs en ben daar tot nu toe heel tevreden over, maar bedankt voor je aanbod!

VRAGEN:
- De wissel met R1 bocht ziet niemand als probleem? Ik heb mijn Arriva Spurt en Hondekop er doorheen laten rijden (had nog een oude Minitrix liggen) en dat ging zonder problemen!
- Heb ik voor het bergtraject de blokindeling zo goed?
- 1 trein per blok op een opstelspoor?

Laatste wijzigingen zie je hieronder.
Afbeelding


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door Willempie »

geertvt schreef: 09 apr 2019 16:40
@ Willempie: Bedankt voor je inbreng. Bedoel je 12/13 blokken voor de onderbaan zonder het bergtraject? Ik ben begonnen met Digikeijs en ben daar tot nu toe heel tevreden over, maar bedankt voor je aanbod!
Geert, is je eigen keus, je betaald alleen teveel voor een zelfde product, en als de prijs een issue is kan het dus goedkoper. ;)

Groetjes


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door Nico Essers »

Dat werkt super Andre. Dat wordt dus straks 1 melder per blok. Dat scheelt behoorlijk wat aan bedrading en scheidingen
Dus Geert, ik zou zeker met 1 melder starten en uitproberen. Wil je 2 treinen achter elkaar parkeren dan zul je het opstelspoor in twee blokken moeten indelen zolang iTrain een dynamisch station niet ondersteund. Zou wel in de toekomst komen heb ik ergens gelezen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Vraag over bezetmelders en wisselstraten

Bericht door Andre de Ruiter »

Geert, ik heb inmiddels meer dan 5 jaar ervaring met het rijden met iTrain met één bezetmelder per blok en soms met meer dan 10 treinen tegelijkertijd rijdend.
ITrain heeft nog de prachtige mogelijkheid om een trein met z'n midden precies voor het midden van het perron te laten stoppen, de korte railbus rijdt hierdoor niet helemaal naar het einde van het perron, waar de tweede bezetmelder zit. Als je deze functie gebruikt is nut en functie van de tweede bezetmelder zeer twijfelachtig.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Plaats reactie