Arnold 82276 met Fleischmann Z21

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Arnold 82276 met Fleischmann Z21

Bericht door boumacor »

De volgende aankoop is binnen, maar zoals verwacht werkt deze niet op de digitale baan (wel op de analoge, zelfs met R1 bochten :D :D ). Het is een echte 82276 want :

Afbeelding

Staat op het doosje (zegt natuurlijk niet veel)

De loc staat keurig stil en klinkt niet raar wanneer hij op de digitale baan staat. Zodra ik CV1 wil opvragen dan maakt hij een pulserend geluid (zachtjes) en verder niets..... De Z21 / Multimaus timed out en geeft error 2. Op ID 3 gaat de loc niet rijden, dus wellicht gaat het lezen / schrijven van deze loc compleet anders.

Dus hierbij de vraag : Wie o Wie heeft ervaring met deze 82276 loc (of welke loc dan ook met een originele Arnold decoder er in) en kan mij de goede kant op sturen. Natuurlijk kan ik er altijd een andere, recente DCC decoder in plaatsen, maar ik wil eerst eens kijken of we deze aan de praat kunnen krijgen.


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Arnold 82276 met Fleischmann Z21

Bericht door mini rijder »

Misschien dat je iets hebt aan deze website: http://pswag.die160er.org/digital/arnold/index.htm
Deze is gewijd aan het oude arnold digitaal systeem.
Het zou natuurlijk kunnen, dat de decoder is ingesteld voor gebruik met Märklin/Motorola.

Groetjes: Robby



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Arnold 82276 met Fleischmann Z21

Bericht door FidOo »

Er zit een oude arnold decoder in, deze valt niet uit te lezen. Daarnaast moet je hem met 14 rijstappen aansturen anders werkt hij niet. Ook ondersteund deze geen lastregeling of iets dergelijks. Mijn advies zet er een dh10c in, tis een kwestie van draadjes over solderen. Heb je een prachtige lok met moderne decoder.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Arnold 82276 met Fleischmann Z21

Bericht door boumacor »

@mini rijder Bedankt voor de info. Ik heb geprobeerd de CV's te programmeren, maar dat lukt dus niet. Zal eens kijken of er een oplossing is om de boel een reset te geven, wellicht lukt het dan wel.

@FidOo Dat is het backup plan Joost, heb al een decoder er voor klaar liggen, maar het is mijn eer te na om het niet even te proberen. Ik ga er nog een paar uurtje insteken om te zien of ik hem aan de praat krijg. De soldeerbout staat al bijna aan

Bedankt mannen


z21 Start met 2 x Multimuis

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Arnold 82276 met Fleischmann Z21

Bericht door robert »

@ joost,

Als ik de link van mini rijder lees, begrijpt de arnold decoder 27/28 rijstappen. Tevens is de optrek en remvertraging volgens dit verhaal in te stellen. Zijn er nog andere arnold decoders geweest? Gewoon om te weten als er een over de werkbank schuift.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Arnold 82276 met Fleischmann Z21

Bericht door Krab »

Deze Arnold decoder was er ook nog en zit in een NS 1300 en een NS1200 zie linkje voor foto ervan .http://www.johanvoermans.nl/arnold-81102.html

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Arnold 82276 met Fleischmann Z21

Bericht door Willempie »

Deze decoders zijn alleen in register mode te programmeren, in CV mode zal het niet lukken. En deze decoders nooit op een adres instellen hoger dan 99. Dat zal tot het einde van deze decoder leiden.

Probeer hem eens op adres 3 of anders op adres 1, wie weet reageert hij daar wel op.
http://www.guidetozscale.com/html/arnold_digital_1.html
Groetjes



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Arnold 82276 met Fleischmann Z21

Bericht door robert »

misschien dat je hier nog wat aan hebt. https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... ?id=890938


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Arnold 82276 met Fleischmann Z21

Bericht door boumacor »

Vanavond de loc maar eens open gemaakt, zit een Lenz decoder in met LDE32 chip. Had al even gezocht of ik een aansluitschema (makkelijk met overzetten) kan vinden, maar helaas.
Afbeelding

Afbeelding

Weet iemand wat waar zit op deze decoder ? Heb al gevonden dat wit links naar de wielen gaat en enkel zwart (dus niet met die bruine) naar de andere wielen.


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Arnold 82276 met Fleischmann Z21

Bericht door Ronald2016 »

Misschien heb ik het volgende mis, maar ik dacht dat Lenz een ander protocol heeft dan dcc. Heb ook wel eens loc gehad die niet op de dr5000 werkte, maar wel op de eigenaars zijn centrale (weet niet meer wat het was). Bleek er ook een Lenz decoder in te zitten. Decoder vervangen door een Kuehn en loc reed op mijn dr5000.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Arnold 82276 met Fleischmann Z21

Bericht door WilcoV »

Moderne decoders van Lenz zijn gewoon DCC, maar deze?
Volgens mij al een oudere decoder.
Misschien dat je hier iets kan vinden? https://gertvanvoorst.nl/lenzindexlocdecoders.html


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Arnold 82276 met Fleischmann Z21

Bericht door boumacor »

@WilcoV bedankt, helaas staat hij er niet bij.
@Ronald2016 ik heb de stap genomen om de Lenz er uit te halen. Zit nu een LaisDCC in voor testwerk

Inmiddels rijd de loc digitaal, nu alleen de verlichting nog even uitzoeken. Wil dat de rijverlichting op het wielenset werkt wanneer je het licht op de multimaus aan zet. Verder moet de rijverlichting uit zijn. Ook wil ik dat de verlichting op de ketel altijd brand wanneer je de verlichting op de multimaus aan zet. Los van de rijrichting. Moet eens gaan spitten in de CV's (tussen 33 en 57 zit daar wat voor geloof ik)


z21 Start met 2 x Multimuis

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Arnold 82276 met Fleischmann Z21

Bericht door boumacor »

Mocht iemand anders het zoek, bijgaand de functie van de draden op de 82276 (wellicht ook op de 82275)

Rood = Motor
Zwart = Motor
Wit = Stroomafname
Blauw = Stroomafname
Bruin = Verlichting op ketel
2e zwart (inderdaad) Verlichting op wielenstel

De LaisDCC gaat er zo van af en de Kuehn N45 komt er zo op.Ik ben benieuwd.


z21 Start met 2 x Multimuis
Plaats reactie