Uhlenbrock power 4 - Ervaringen?
-
Onderwerp starter - Berichten: 1830
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Uhlenbrock power 4 - Ervaringen?
Nu heb ik de P4 ontvangen vandaag en zit ik even in de handleiding te neuzen.. In die handleiding wordt gezegd De bruine draad naar de rails van de IB 2 als de P4 te koppelen aan elkaar, in de handleiding van de Uhlenbrock site hebben ze het juist over de bruine draad van de trafo's te koppelen. Wat is nou de juiste methode? Heb geen zin in dat de boel in rook op gaat..
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Uhlenbrock power 4 - Ervaringen?
Daarom kan je ook beter je spullen bij een specialist kopen, die voorziet je van support bij de producten
Anyhoer
De rechter aansluitklemmen 1
Klem 2 en 3 gaan naar het spoor
Klem 5 en 6 gaan naar de trafo
De P4 koppel je aan de IB via de loconet bus, stekkers zitten bovenop de P4 en die doe je in de B aansluiting van de IB.
Zet switch 1 en 2, 3 en 4 uit dan weet de boister dat de IB is aangesloten via LocoNet. Als je geen railcom gebruikt ook switch 5 op off
Wat jij bedoelde is de aansluiting voor puur dcc cebtrales zonder loconet
Groetjes Martin
Anyhoer
De rechter aansluitklemmen 1
Klem 2 en 3 gaan naar het spoor
Klem 5 en 6 gaan naar de trafo
De P4 koppel je aan de IB via de loconet bus, stekkers zitten bovenop de P4 en die doe je in de B aansluiting van de IB.
Zet switch 1 en 2, 3 en 4 uit dan weet de boister dat de IB is aangesloten via LocoNet. Als je geen railcom gebruikt ook switch 5 op off
Wat jij bedoelde is de aansluiting voor puur dcc cebtrales zonder loconet
Groetjes Martin
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
Onderwerp starter - Berichten: 1830
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Uhlenbrock power 4 - Ervaringen?
Martin, bedankt voor je reactie, maar snap er voor nu even geen hol van (heb de handleiding niet voor me.. )
Ik zal van het weekend even de 2 plaatjes hier toevoegen, ik heb het idee dat we niet over hetzelfde praten namelijk. Ik wilde sws via loconet gaan werken. Ik kom er op terug!!
Ik zal van het weekend even de 2 plaatjes hier toevoegen, ik heb het idee dat we niet over hetzelfde praten namelijk. Ik wilde sws via loconet gaan werken. Ik kom er op terug!!
-
Onderwerp starter - Berichten: 1830
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Uhlenbrock power 4 - Ervaringen?
P4 > IB 2 via loconet
Switch
1 = Auswahl Eingang (uit)
2 = Auswahl eingang (uit)
3 = Bremsgenerator (uit)
4 = Railcom (uit)
Klem
1 = KS-relais
2 = Rail Rood
3 = Rail Bruin
4 = 16v bruin
5 = 16v rood
Klem 1 is keerlusmodulle, maar die ga ik niet gebruiken (heb de RoSoft extreme keerlus).
Ene handleiding is 16v bruin doorverbinden, andere handleiding is rails bruin doorverbinden.
Switch
1 = Auswahl Eingang (uit)
2 = Auswahl eingang (uit)
3 = Bremsgenerator (uit)
4 = Railcom (uit)
Klem
1 = KS-relais
2 = Rail Rood
3 = Rail Bruin
4 = 16v bruin
5 = 16v rood
Klem 1 is keerlusmodulle, maar die ga ik niet gebruiken (heb de RoSoft extreme keerlus).
Ene handleiding is 16v bruin doorverbinden, andere handleiding is rails bruin doorverbinden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1830
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Uhlenbrock power 4 - Ervaringen?
Beide handleidingen zijn van Uhlenbrock, ene van de website, andere bijgevoegd in het doosje.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Uhlenbrock power 4 - Ervaringen?
Gewoon simpel houden
2 en 3 zijn het spoor
4 en 5 de voeding
Zorg dat je de polariteit hetzelfde houd als die van de IB en leeg en loconet kabel tussen de ib en de p4
Zet alle switches op of
Een gaan met die banaan
2 en 3 zijn het spoor
4 en 5 de voeding
Zorg dat je de polariteit hetzelfde houd als die van de IB en leeg en loconet kabel tussen de ib en de p4
Zet alle switches op of
Een gaan met die banaan
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
Onderwerp starter - Berichten: 1830
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Uhlenbrock power 4 - Ervaringen?
De plaatjes bij mijn praatjes;
Bij deze wordt Bruin van de rails onderling verbonden: Bij deze wordt de Bruin van de trafo's onderling verbonden: Hoe het een en ander aangesloten moet worden op welke pin in duidelijk, alleen het bovenstaande niet. Staat op pagina 7 van de handleiding.
Vanuit de handleiding van internet (plaatje 2)
Bij deze wordt Bruin van de rails onderling verbonden: Bij deze wordt de Bruin van de trafo's onderling verbonden: Hoe het een en ander aangesloten moet worden op welke pin in duidelijk, alleen het bovenstaande niet. Staat op pagina 7 van de handleiding.
Vanuit de handleiding van internet (plaatje 2)
Safety Note: If the Power 4 is used with an Intellibox or a Märklin center the ground
wires from all transformers that feed boosters and the center must be connected
together.
If this is not done the booster output of the Intellibox can be destroyed if the track
sections which are fed by Intellibox and boosters are mutually cross wired and the
separating isolation is bridged.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Uhlenbrock power 4 - Ervaringen?
Volg heel simpel exact hoe het hier staat, De reden dat de bruine aan elkaar zitten is omdat dit de Nul (massa) is van de bijde trafo's. De massa's moet je altijd aan elkaar hangen om potentiaalverschillen te voorkomen.
Verder gewoon exact zo aansluiten, simpeler dan dit word het niet. Oftewel niet teveel erover nadenken, gewoon zo doen. bij twijfel zorg dan dat je bestaande veranderd in deze situatie. En de loconet verbinding tussen de booster en de IB niet vergeten. Als het niet zo is aangesloten krijg je polariteit verschil tussen de secties en dat geeft sluiting.
Verder gewoon exact zo aansluiten, simpeler dan dit word het niet. Oftewel niet teveel erover nadenken, gewoon zo doen. bij twijfel zorg dan dat je bestaande veranderd in deze situatie. En de loconet verbinding tussen de booster en de IB niet vergeten. Als het niet zo is aangesloten krijg je polariteit verschil tussen de secties en dat geeft sluiting.
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
Onderwerp starter - Berichten: 1830
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Uhlenbrock power 4 - Ervaringen?
Oke, helder! Raar dat de handleidingen van hetzelfde product toch 2 manieren van aansluiten geeft.
Ik ga het dan volgens de internet handleiding aansluiten, bruin van de trafo's aan elkaar en niet bruin van de rails. Bloksecties 100% gescheiden van elkaar. (Plaatje 2)
Bedankt!
Ik ga het dan volgens de internet handleiding aansluiten, bruin van de trafo's aan elkaar en niet bruin van de rails. Bloksecties 100% gescheiden van elkaar. (Plaatje 2)
Bedankt!
Re: Uhlenbrock power 4 - Ervaringen?
Nee, het is niet vreemd beide manieren zijn hetzelfde.
Het is namelijk een Common-Ground systeem, en daar is altijd 1 pool altijd met elkaar verbonden, vanaf de trafo's.
Dus het bovenste plaatje is gelijk aan het onderste.
Of je nu een isolatie aanbreng in de massa Braun aansluiting in je rails of niet, die is overbrugt door de verbinding tussen de beide 4 naar 3.
Kwestie van het aansluitschema goed lezen en dan begrijpen.
Groetjes.
Het is namelijk een Common-Ground systeem, en daar is altijd 1 pool altijd met elkaar verbonden, vanaf de trafo's.
Dus het bovenste plaatje is gelijk aan het onderste.
Of je nu een isolatie aanbreng in de massa Braun aansluiting in je rails of niet, die is overbrugt door de verbinding tussen de beide 4 naar 3.
Kwestie van het aansluitschema goed lezen en dan begrijpen.
Groetjes.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1830
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Uhlenbrock power 4 - Ervaringen?
Zit voor mij toch echt verschil in de 2 schema's, vandaar de vraag welke de juiste is of dat het niet uitmaakt welke van de 2 gebruikt wordt.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Uhlenbrock power 4 - Ervaringen?
Wat Wim zegt klopt, om dat te begrijpen zal je eerst electrotechnische kennis moeten vergaren over de werking hiervan.
Beide plaatjes zijn gewoon goed. En als je de techische achtergrond snapt ook begrijpelijk en logisch.
Beide plaatjes zijn gewoon goed. En als je de techische achtergrond snapt ook begrijpelijk en logisch.
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
Onderwerp starter - Berichten: 1830
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Uhlenbrock power 4 - Ervaringen?
Heel veel electrotechnische kennis heb ik niet, vandaar..
Nu is het geheel duidelijk! Het maakt dus niet uit welke handleiding ik volg, als ik het maar goed aansluit..
Re: Uhlenbrock power 4 - Ervaringen?
Beste Wouter,
Op de Intellibox zitten de aansluitingen 4 en 5 keihard aan elkaar, meet het maar even met een Ohm meter.
Op de Power 4 zitten de aansluitingen 3 en 4 keihard aan elkaar.
Hoe je het aansluit maakt niet uit Braun zit altijd overal aan elkaar. Gemeenschappelijk massa (Common-Ground).
Groetjes.
Op de Intellibox zitten de aansluitingen 4 en 5 keihard aan elkaar, meet het maar even met een Ohm meter.
Op de Power 4 zitten de aansluitingen 3 en 4 keihard aan elkaar.
Hoe je het aansluit maakt niet uit Braun zit altijd overal aan elkaar. Gemeenschappelijk massa (Common-Ground).
Groetjes.