Locomotief programmeren Multimaus

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Locomotief programmeren Multimaus

Bericht door hassie60 »

Hallo.

Ik heb het voor elkaar gekregen om een locomotief via de multimaus aan de gang te krijgen.
Het is een diesel met nr BR 218 op adres 4 en via de biblio oo 18.
Maar is dit nu de juiste manier?

Ik heb nog een loco die ik wil toevoegen,maar dat wil ik anders doen.

Adres 5 en dan in de biblio ook op 5 kan dit ook op deze manier.

Het gaat om de Loc DB 101.

De vraag is eigenlijk moet het nummer in de biblio gelijk zijn aan het nummer van de Loc.

Dus in dit geval adres 5 en dan CV 101? Of kan dit dan gewoon 5 zijn of heeft het te maken met de decoder van de Loc.

Graag advies

Gr Hans



piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Locomotief

Bericht door piksov »

Hallo Hans,

het is een manier, en als dit de manier is die voor jou werkt, dan is het voor jou een goede manier .

(pff moeilijk antwoord)

Adres is in ieder geval altijd een nummer, in de bibliotheek kun je cijfers en letter gebruiken. Ik heb b.v. br101 als naam voor mn 101.

Volgens mij kun je de multimaus instellen dat je door adressen kunt scrollen, maar ook dat je door de bibliotheeknamen kunt scrollen.

Guus


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Locomotief

Bericht door WilcoV »

Tsja wat is advies, ik heb voor het gemak mijn biblio nummer en mijn CV 1 nummer op hetzelfde, ik denk tenminste dat je dat bedoeld.
Biblio en CV 1, 2 en 3 gebruik ik niet, 1 en 2 niet omdat 3 veelal de standaard is voor decoders, dus ik ben vanaf 4 begonnen met inschrijven.
Zo weet ik altijd dat bijvoorbeeld lok/treinstel 15 dus CV1 op 15 heeft staan enzovoorts. Wel haal ik gelijk het biblio nummer weg en zet ik in het menu een titel voor de lok/het treinstel. Ik ga er even vanuit dat je dat bedoeld.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Locomotief

Bericht door hassie60 »

[mod][url][img][*][list][/list][/img][/url][/mod]
[url=https://postimg.cc/Z9H7LTs1][img]https://i.postimg.cc/KzS6xjPv/5-DA13174 ... F7-A53.jpg[/img][/url]


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Locomotief

Bericht door BenQ »

Hans,
De foto is groter dan mag op dit forum.
Bij postimage.org kan je aangeven tot welk formaat de foto moet worden verkleind.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Locomotief

Bericht door Hube »

Hans,
Het nummer in de loc bibliotheek hoeft niet gelijk te zijn aan het adres (nummer) van de loc!
Als je loc adres 5 heeft dan kun je via het loc menu, naar nieuwe loc, een naam ingeven. Dit hoeft geen nummer te zijn maar mag ook een gewone naam zijn, wat je wilt.
Vervolgens gaan je verder en dan vraagt de MM welke loc adres er aan deze nieuwe loc gekoppeld moet worden. In jouw geval nummer 5.

Op de MM kun je door gelijk op de shift toets (links onder) en de loc/wissel toets (rechts onder de draaiknop) wissels tussen loc nummers en loc namen.

Uit de "handleiding" verkort:
HET “LOC“-MENU
In het „Loc”-menu verwerkt de multiMAUS alle data die voor de locbibliotheek en de identificeren van een loc noodzakelijk zijn.
“NIEUW“In dit menu kan een nieuwe loc in de bibliotheek worden opgenomen.
Via de functietoetsen kan nu de naam van de loc (letters en/of cijfers) worden ingevoerd zoals met het toetsenbord van een mobiele telefoon. – Bevestigen met de “Licht/OK”-toets.
In het volgende scherm wordt het locadres ingevoerd via de functietoetsen.
Bevestigen met de “Licht/OK”-toets.
De keuze van de snelheidstappen in het volgende display wordt gedaan met de pijltoetsen (3 mogelijkheden).
Door het indrukken van de “Licht/OK”-toets wordt de invoer bevestigd en wordt het programmeren afgesloten.
De multiMAUS gaat direct uit de menumode naar de locmode terug.

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Locomotief

Bericht door hassie60 »

Afbeelding


Plaats reactie